zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Wyzwania HR w dynamicznym środowisku biznesowym

Dni HR to bezpłatna konferencja pełna inspirujących prelekcji ekspertów i doświadczonych praktyków, którzy przeprowadzają Uczestników przez istotne wyzwania branży HR. Wystąpienia ekspertów nawiązują do aktualnych trendów i zagadnień związanych z HR.

Trening on the job dla nowo zatrudnionych pracowników

Rozpoczynanie pracy w nowych warunkach, a także w zupełnie nowym otoczeniu dla większości osób jest sytuacją stresującą. Nowo zatrudniony pracownik przychodzi do nowej firmy z wieloma obawami: martwi się, czy się sprawdzi, a także czy uda mu się w pełni wykorzystać umowę na czas określony, aby zdobyć stałe zatrudnienie i pokazać, ile jest wart.Rozpoczynanie pracy w nowych warunkach, a także w zupełnie nowym otoczeniu dla większości osób jest sytuacją stresującą. Nowo zatrudniony pracownik przychodzi do nowej firmy z wieloma obawami: martwi się, czy się sprawdzi, a także czy uda mu się w pełni wykorzystać umowę na czas określony, aby zdobyć stałe zatrudnienie i pokazać, ile jest wart.

Nowoczesne rozwiązania dla departamentów HR podczas konferencji HR Solutions Trends już 22 maja 2018

Stosowanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych to klucz do sukcesu. Dlatego też są one coraz częściej wykorzystywane również w procesie zarządzania zasobami ludzkimi. Coraz więcej szefów działów personalnych wdraża i korzysta z nowych technologii oraz oprogramowania m.in. do oceny pracowników.
Podczas konferencji zostaną zaprezentowane nowoczesne systemy i rozwiązania informatyczne dla departamentów Human Resources. Swoje produkty i usługi zaprezentują kluczowi gracze na rynku, a wiedzą i doświadczeniem podzielą się eksperci branżowi.

Trener nie równa się Coach

 

Często powstaje mały chaos w umysłach klientów, którym trudno odróżnić kim jest trener, a kim jest coach. Tym bardziej, że z angielskiego w dosłownym tłumaczeniu coach znaczy trener. Często niektóre osoby szczególnie jeśli nie miały nigdy w życiu do czynienia z coachem i nie uczestniczyły w coachingu mylą te pojęcia co jest naturalne lub myślą, że zawód trener równa się zawód coach.

Trener a Coach, fot. shutterstock Trener a Coach, fot. shutterstock

Nadszedł czas by zdefiniować różnice

Zadano mi też nie tak dawno pytanie dlaczego używamy angielskiego słownictwa coach, przecież angielskie nie znaczy lepsze? Odpowiedziałam, że jest to kwestia indywidualnych przekonań i skojarzeń związanych z tym słowem i w ogóle z używaniem terminologii anglojęzycznej w mowie potocznej. Słowo coach i ten zawód wywodzi się z amerykańskiej kultury ze świata sportu i przeniósł się na sferę rozwoju - samodoskonalenia w połowie lat dziewięćdziesiątych w USA.

 

Zawód trenera czyli z ang. coach funkcjonował początkowo w sporcie. Dla porównania bardzo popularny jest coach drużyny piłkarskiej, który motywuje drużynę i doprowadza do zwycięstwa.

 

Nowy zawód coacha zagościł w Polsce od kilku lat i gdybyśmy jego nazwę przetłumaczyli wprost znaczyłoby trener natomiast jeśli chodzi o funkcje-rolę coacha, a trenera, oba zawody różnią się zasadniczo. Trener przede wszystkim przekazuje wiedzą, szkoli i daje wskazówki, rady i czasem modeluje zachowania. Natomiast coacha rola sensu stricte jest odkryciem potencjału w człowieku między innymi poprzez zadawanie pytań, pomoc klientowi w znalezieniu jego własnych odpowiedzi i rozwiązań, słuchanie, a nie dawanie rad, poleceń. Czasem zdarza się, że coach pełni obie role, ale najlepiej jak informuje o tym klienta i pyta czy klient życzy sobie tego oraz mówi kiedy w jakiej roli występuje w danej chwili. Sformułowanie trener też jest używane w sporcie w znaczeniu trenera drużyn sportowych, a to nie to samo co zawód coacha w rozwoju osobistym i zawodowym przyjęty w Polsce. Dlatego przyjęta nazwa zawodu Coach nie równa się trener. Czasem też proponują nazwę kouch lub kouczing dla tych, którzy nie znają angielskiego.

 

Kim jest coach?

Coach w znaczeniu zawodu w sferze rozwoju osobistego i zawodowego motywuje Ciebie, abyś osiągnął te cele, które sobie wyznaczyłeś lub pomaga Tobie wyznaczyć cele i daje narzędzia pomocne na drodze ich realizacji.
Coach jest Twoim partnerem motywującym Ciebie, abyś stał się osobą, jaką pragniesz być i miał życie, jakiego pragniesz - zarówno osobiście jak i zawodowo. Jest jak osobisty profesjonalny partner, który pomaga Ci zidentyfikować problemy, wyzwania, ustalić cele i zachęcić Ciebie do podjęcia działań„, aby osiągnąć lepsze rezultaty.

 

Coach doprowadza Ciebie do znalezienia własnych rozwiązań w procesie zmian na drodze rozwoju osobistego i zawodowego, towarzysząc Tobie w tej drodze i aktywując pełen Twój potencjał. Rolą coacha jest głównie odkrycie wiedzy w kliencie, jego własnych rozwiązań oraz uaktywnić jego potencjał i zmotywować w kierunku zmian i realizacji celów.

 

Kim jest trener?

Trenerem nazywa się osobę prowadzącą szkolenie, którego rolą jest głównie transfer wiedzy oraz trenowanie - doskonalenie odpowiednich umiejętności i zachowania uczestników szkolenia np. negocjacji, rozmowy sprzedażowej, zarządzania czasem, asertywności itd.

 

Zawód trenera nie jest jednoznaczny z zawodem coacha, gdyż inna jest rola coacha i trenera.

 

Podobieństwa i różnice Trener/Coach

Trener Coach
Przekazuje wiedzę podczas szkolenia Wydobywa wiedzę w uczestniku warsztatu / coachingu
Cel: transfer wiedzy na szkoleniu i trenowanie umiejętności Cel: aktywacja potencjału, który jest w uczestniku warsztatu
Realizacja własnych celów trenera i celu sponsora na dane szkolenie

Realizacja wyłącznie celów klienta (osób coachowanych). W przypadkach coachingu korporacyjnego cele osób coachowanych muszą być wspólne - zintegrowane z celami sponsora

Trener nie zawsze jest praktykiem w dziedzinie, którą szkoli Skuteczny coach jest praktykiem
Trener ponosi większą… odpowiedzialność za efekt szkolenia i realizacje celu jak wyżej Efekt szkolenia zależy od zaangażowania i wzięcia odpowiedzialności za proces przez osoby uczestniczą…ce w coachingu

Głównie mówi i daje wskazówki posługując się wyuczoną wiedzą na dany temat, nie zawsze praktyczną, lecz też teoretyczną w zależności od trenera

Gównie nastawiony jest na aktywne słuchanie, zadawanie wartościowych pytań i obecność w procesie, który przechodzą uczestnicy. Wykorzystuje umiejętności coachingowe takie jak: stworzenie atmosfery wzajemnego zaufania i bezpiecznego środowiska do rozwoju, określenie jasno zasad współpracy, bezpośrednia komunikacja, kreowanie świadomości u osoby coachowanej, intuicja, sporządzenie planu działań, stawianie celów, analiza postępów, wzięcie odpowiedzialności przez coachowanego za rezultaty

Wyznacza zadania i ćwiczenia oraz określa sposób ich wykonania Uzgadnia zadania i sposób wykonania ćwiczeń z uczestnikami coachingu

Ćwiczeni te mają za zadanie pomóc w nauczeniu się zagadnień związanych z tematyką szkolenia np. negocjacji, technik sprzedaży, obsługi klienta etc.

Ćwiczenia mają za zadanie podniesienie świadomości, zobaczenie realnej sytuacji, w której znajduje się uczestnik warsztatu, podjęcie dalszych decyzji, zmobilizowanie do dalszych działań w kierunku realizacji celu

Głównym narzędziem podczas szkolenia są wiedza i odpowiedzi na pytania uczestników

Głównym narzędziem podczas warsztatu są pytania zadawane uczestnikom i doświadczenie ćwiczeń, różnorodnych narzędzi rozwojowych

Modeluje określone zachowania pożądane do prawidłowego wykonania ćwiczeń i przyswojenia materiału szkolenia, aby pokazać sposób prawidłowego wykonania zadań.
Zdania raczej odtwórcze wg określonego schematu i prawidłowości ich wykonania; poddane ocenie

Modeluje zachowania coacha, pokazując model rozmowy coachingowej głównie podczas szkoleń umiejętności coachingowych . Większa swoboda i kreatywność uczestnika przy wykonaniu zadań/ćwiczeń

Udziela feedback (informację zwrotną) z intencją pokazania mocnych i słabych stron w zachowaniu - postawie uczestnika, bardziej analityczne podejście

Udziela feedback (informację zwrotną) z intencją odkrycia obszarów do rozwoju i uwolnienia pełnego potencjału, aby zmotywować do dalszego rozwoju

Uczy i instruuje (podaje instrukcje)

Inspiruje i motywuje

Daje wskazówki, rady, polecenia, gotowe rozwiązania, aby pomóc uczestnikom w rozwiązaniu ich problemów, wyzwań i nabyciu określonych umiejętności

Zachęca do znalezienia własnych rozwiązań ufając, że uczestnik warsztatu ma w sobie wszelkie zasoby i jest kreatywny, kompletny w znaczeniu, że niczego mu nie brakuje, cała wiedza, by poradzić sobie z danym problemem lub wyzwaniem jest już w nim samym

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Publikacja ta ma za zadanie pokazać kto jest kim w znaczeniu pełnionych ról, bez wartościowania, która rola jest lepsza, klient sam wybiera czy potrzebuje warsztat - coaching czy szkolenie z trenerem

Coaching Institute
Agnieszka Przybysz - Coaching Institute
Coaching Institute


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.