zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT: co czwarta firma rozważa redukcje etatów

Od października do grudnia 38% firm IT w Polsce planuje rekrutacje nowych pracowników, 27% rozważa redukcje etatów, a 32% nie przewiduje zmian kadrowych. Firmy poszukują nowych talentów z powodu rozwoju i postępu technologicznego, ale część z nich redukuje zatrudnienie w odpowiedzi na wyzwania ekonomiczne i automatyzację. Zastosowanie sztucznej inteligencji utrudnia wejście do branży juniorom ale specjaliści od cyberbezpieczeństwa, chmury i danych mogą liczyć na bardzo dobre warunki do zmiany pracy.

Jesienny boom rekrutacyjny w usługach medycznych, farmacji i biotechnologii

Okres październik-grudzień będzie niemal rekordowy w kontekście rekrutacji do branży usług medycznych, farmacji i biotechnologii. 29% firm z tego sektora chce w ostatnim kwartale zatrudniać nowych pracowników, 6% chce redukować etaty. To dobra informacja dla osób, które chcą pracować w takich organizacjach, z kolei dla firm to zapowiedź, że będą musiały bardziej rywalizować o nowe ręce do pracy.

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Wprowadzanie dress codu a kodeks pracy

 

Kodeks pracy, pomimo iż określa zakres obowiązków pracownika względem pracodawcy, czyni to jednak w dużej mierze w sposób blankietowy, odsyłający do wewnętrznych uregulował w firmie. Pozwala to pracodawcy na kształtowanie obowiązków w zakresie stroju pracowników zgodnie ze swoją wolą…, Nie daje to jednak prawa pracodawcy do całkowitej dowolności w tym zakresie.

fot. shutterstock fot. shutterstock

Coraz powszechniejsze staje się wprowadzenia w firmach takich wewnętrznych przepisów, procedur czy zasad określających standardy firmy dotyczące ubioru pracowników zwanych dress code. Nałożenie na pracownika obowiązków dotyczących sposobu ubierania czy szerzej pojętego wyglądu wymaga od pracodawcy wprowadzenia takich zapisów do umowy o pracę™, regulaminu pracy bądź innych regulaminów obowiązujących w firmie. Wprowadzenie takich konkretnych zapisów umożliwi pracodawcy późniejsze egzekwowanie tych obowiązków.

 

Ważnym pytaniem wydaje się jednak, w jak szerokim zakresie pracodawca ma prawo ingerować w wygląd pracownika?

Oczywistym jest, że pracodawca jest oceniany przez pryzmat swoich pracowników. Obowiązek zachowanie określonych standardów  musi jednak wynikać z charakteru pracy zatrudnionych osób i mieć istotny wpływ na kreowanie przez nich wizerunku firmy. O ile prawo narzucenia pracownikom odpowiedzialnym za kontakty z klientem, prowadzących negocjacje czy zawierających kontrakty określonego sposobu ubierania się wydaje się być bezdyskusyjne, o tyle nałożenie takiego reżimu osobie, której zakres obowiązków nie przewiduje takich czynności może budzić pewne wątpliwości.

 

Pracodawca ma prawo nałożyć obowiązek noszenia stroju korporacyjnego lub określonego rodzaju firmowych akcentów np. apaszek w jednym kolorze, koszulek z emblematem itp. Wówczas pracodawca powinien pokryć koszt takiego stroju.

 

Pracodawca uprawniony jest również do wprowadzenia nakazu ubierania się przykładowo: panów w garnitury, pań zaś w kostiumy określając np. dozwolone kolory stroju czy długość spódnic. Ingerencja pracodawcy w wygląd pracownika nie może jednak polegać na nałożeniu na niego obowiązku noszenia ubrań określonych producentów czy korzystania z usług konkretnych krawców, jako że mogłoby to narazić pracownika na konieczność poniesienia wygórowanych kosztów.

 

Stój firmowy nie może ponadto uwłaczać pracownikowi i godzić w jego dobra osobiste. Dyskusyjny byłoby wprowadzenie obowiązku noszenia dużych dekoltów czy koszulek z obraźliwymi napisami. Państwowa Inspekcja Pracy uznała, na przykład, iż zobowiązanie pracownic sklepu odzieżowego do noszenia bluzek z napisem "Im a bich" narusza ich dobra osobiste. Wprowadzając obowiązek noszenia określonego, kontrowersyjnego ubioru firmowego należy liczyć się z możliwością kontroli Państwowej Inspekcji Pracy w sytuacji, gdy pracownicy poczują się nim poniżeni.

 

W korporacjach, w których obowiązuje dress code powszechnie przyjęte jest, iż w ostatni roboczy dzień tygodnia zgodnie z zasadą casual Friday pracownicy, którzy nie mają tego dnia służbowych spotkań czy też bezpośredniego kontaktu z klientem mogą skorzystać z prawa do mniej oficjalnego stroju. Tego dnia garnitur może zostać zastąpiony przez jeansy i sportową marynarkę czy sweter.

 

Jaką odpowiedzialność poniesie pracownik niestosując się do dress codu?
Zasadniczo można uznać, iż pracownikowi grozi wówczas kara porządkowa upomnienia lub nagany zgodnie z art. 108 kodeksu pracy. Jedynie w wyjątkowych przypadkach pracownik może być narażony na zwolnienie dyscyplinarne.

 

Autor: Ewa Ługowska, Aplikant Radcowski

 

Gregorowicz-Ziemba Krakowiak Gąsiorowski Kancelaria Prawna spółka Jawna

Gregorowicz-Ziemba Krakowiak Gąsiorowski Kancelaria Prawna spółka Jawna
Gregorowicz-Ziemba Krakowiak Gąsiorowski Kancelaria Prawna spółka Jawna


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.