zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

Pokolenie Z: pewni swoich kompetencji, ale nie swoich szefów

Aż 91% przedstawicieli Pokolenia Z uważa, że posiada odpowiednie kwalifikacje do wykonywania swoich obowiązków. To generacja świadoma swojej wartości – blisko 7 na 10 Zetek uważa, że znalazłoby nową pracę spełniającą ich oczekiwania w ciągu zaledwie sześciu miesięcy. Choć 76% mężczyzn i 66% kobiet z Gen Z dostrzega w swoich firmach realne możliwości rozwoju kariery, w tym awansu, oczekiwania wobec pracodawców są znacznie wyższe. Aż 36% Zetek nie ufa dziś swoim przełożonym. 

SOFTSWISS po raz drugi z rzędu zdobywa tytuł Europejskiego Pracodawcy Roku 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna zatrudniająca ponad 2000 pracowników na całym świecie i współpracująca z partnerskimi centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, została po raz drugi z rzędu uhonorowana tytułem Pracodawcy Roku podczas gali SBC Awards Europe 2025. To wyróżnienie podkreśla zaangażowanie firmy w budowanie kultury zorientowanej na pracowników.

Sztuczna inteligencja w miejscu pracy. Polska na tle innych krajów 2025

Jak wynika z danych Hays Poland, 48 proc. Polaków deklaruje obawy związane z negatywnym wpływem sztucznej inteligencji na ich perspektywy zawodowe. Plasuje to Polskę na podium państw o najbardziej pesymistycznej postawie. Jednak nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło. Obawy związane ze zmianami, jakie zachodzą na rynku pracy wskutek automatyzacji, mogą stanowić jeden z powodów, dla których zdecydowana większość polskich specjalistów chciałaby wziąć udział w szkoleniach z zakresu AI.

Jak ujarzmić Pokolenie Y

Młodzi ludzie prosto po studiach często oczekują awansów i podwyżek nieadekwatnych w stosunku do posiadanej wiedzy i umieję™tnoś›ci. Oznajmiają… bezceremonialnie, że awans im się należy, bo pracują… już pół roku i chcą… kupią‡ mieszkanie. Jak sprostać roszczeniowym postawom i motywować do pracy, nie nadwyrężając przy tym firmowych finansów?
Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

Pokolenie Y to ludzie, którzy wychowywali się w niepodległ‚ej już Polsce, mieli swobodny dostę™p do edukacji, zaś rodzice od mał‚ego wpajali im, że "wszystko w twoich rę™kach i jak nie bę™dziesz się rozpychał ł‚okciami, to do niczego w życiu nie dojdziesz". Młodzi prosto po studiach nie boją… się więc głośno wypowiadać swojego zdania i są… lojalni wobec organizacji, dopóki czują…, że ta daje im możliwość osią…gnię™cia osobistych celów. Przełożonego traktują… jak równego sobie pracownika, tylko że posiadającego wię™ksze uprawnienia. Zaś› na wszelkiego rodzaju nakazy i zakazy reagują… oburzeniem. Jednak ich także da się motywować bez regularnych awansów i podwyżek.

Przypominać o celu

Dzisiejsi dwudziestoparolatkowi wyjątkowo mocno wierzą… w zasadę królowej z Alicji w Krainie Czarów - "jeś›li stoisz w miejscu, to się cofasz". Wszelkiego rodzaju stagnacja, rutyna i monotonia jest więc dla nich demotywująca.
Lider mł‚odego zespoł‚u musi też pamiętać o regularnej, konstruktywnej informacji zwrotnej - podwładni muszą… czuć, że się rozwijają…, ale że nadal są… obszary, które muszą… doskonalić‡. Powinien też zadbać o zaprojektowanie ś›cieżek rozwoju swoich pracowników i konsekwentne ich wdrażanie. Nie obiecywać awansu, jeś›li nie jest pewien, że może go zagwarantować. Najszybsza droga do zdemotywowania pracownika to obiecać więcej, a dać mniej. I najważniejsze - ciągle przypominć o celu, do którego każdy z nich zmierza: awansie, uznaniu, wię™kszym zakresie odpowiedzialności).
jedną z moich ulubionych metod podnoszenia motywacji pracownika, u którego pojawiły się pierwsze oznaki niepokojących zachował, jest poproszenie, by przypomniał‚ sobie, co tak naprawdą chce osią…gnąć w swoim życiu i czy jego obecne zachowanie zbliża go do tego celu. Na przykł‚ad mam roszczeniowego pracownika, którego celem jest bycie liderem projektu, a teraz obserwuję, że zamiast ciężko pracować, całe dnie spędza, dodając zdję™cia do swojego profilu na portalu internetowym. Pytam go więc, czy takie jego zachowanie może utwierdzić mnie w przekonaniu, że należy mu się awans? Jeśli przyzna, że nie, proszą™, by zmienic‚ postępowanie i udowodnić - nie tyle mnie, ile sobie samemu - że zasługuje na awans i podwyżkę™.
Awans sam w sobie nie jest zazwyczaj motywujący dla pracownika. Motywujące jest to, z czym się on łączy - prestiż, uznanie, wię™ksza odpowiedzialność. Jeśli pracownik mocno naciska na to, by otrzymać awans, zadaj mu po prostu pytanie, dlaczego jest to dla niego tak ważne? Co chce dzię™ki temu osią…gnąć?
Wielu liderów, z którymi pracują™, opowiada, jak zaskakujące odpowiedzi uzyskują… od swoich podwładnych: "Bo chcą™ mie㇠bardziej odpowiedzialne zadania", "Bo chcą™ by㇠bardziej samodzielny i decyzyjny", "Bo chcą™ negocjować z klientami". Wszystkie te potrzeby można czasami uzyskać poprzez zwykłą… reorganizację™ zadań„ czy też uczynienie z pracownika "prawej rę™ki" lidera.

Doceniać twórcze pomysły

Dla Pokolenia Y ważne jest możliwość wypowiadania swoich opinii i proponowania rozwiązań. Lider powinien więc pokazać im, że szanuje ich zdanie i uwagi. Nawet jeś›li proponowane przez nich rozwią…zanie nie jest możliwe do wdrożenia, zamiast negować je cał‚kowicie, powinien poszukać w propozycji choć jednej dobrej rzeczy, stosując strategię™ "faktycznie i dlatego…".
Gdy z zespole jest na przykł‚ad problem ze zbyt dużą… liczbą… przychodzą…cych e-maili, na które nie ma czasu odpowiadać, a pracownik proponuje, by kasować od razu wszystkie od nieznanych nadawców, zamiast negować jego pomysł, lepiej powiedzieć‡: "Faktycznie, masz rację™, tracimy czas na czytanie wiadomości, które okazują… się nieważne i dlatego stwórzmy specjalny folder, do którego nieznane e-maile bę™dą kierowane automatycznie i sprawdzajmy go tylko trzy razy dziennie".
Ten przykł‚ad ma na celu jedynie pokazanie pewnego mechanizmu - zamiast negowania, twórcze poszukiwanie tego, co w pomyśle pracownika może by㇠dobre i przydatne.

Dawać poczucie wyją…tkowości

Każdy z nas chciałby czuć się kimś› wyją…tkowym. Pracownicy Pokolenia Y chcą… by㇠wyją…tkowymi wśród wyją…tkowych. Chcą… wiedzieć‡, że to, co robią…, jest ważne i potrzebne. Demotywuje ich wykonywanie zadań, które nikomu i niczemu nie służą….
Delegując zadania, pamiętaj więc, aby podkreślać, po co pracownik wykonuje daną rzecz i jaką korzyść to przynosi zespoł‚owi i cał‚ej firmie.
Zamiast delegować zadanie, mówiąc: "Wydrukuj, proszą™, harmonogram dostaw w zeszł‚ym miesiącu" (drukowanie to mało rozwijające zajęcie), lepiej dodać: "bo dzię™ki temu bę™dziemy mogli sensownie zaplanować działania w przyszłym miesiącu" (nagle zwykle drukowanie czemuś› służy i nabiera głębszego sensu).
Warto pamiętać, by w trakcie chwalenia pokazywać pracownikom, że to, co robią…, jest ważne. Komunikat "doceniam, że pomogł‚eś› Tomkowi przygotować raport", nie motywuje tak bardzo, jak komunikat "doceniam, że pomogł‚eś› Tomkowi przygotować raport, bo dzię™ki temu klient był naprawdę zadowolony".
Należy też uważać, by pracownik nie miał‚ poczucia, że jest jedynym w zespole, który ciꙿko pracuje, a szef tego nie docenia ("no tak, to ja napisałem raport, a klient pochwalił‚ wszystkich"). Zauważaj więc jego ciꙿką… pracę™ i chwal konkretne osią…gnię™cia, by wiedział‚, że dostrzegasz efekty jego pracy. Za wybitne osią…gnię™cia nagradzaj. Warto jednak pamiętać, jednak, że sama nagroda nie jest tak motywująca, jak sposób jej przekazania - kupon na 500 złotych do salonu SPA odebrany w recepcji firmy motywuje znacznie mniej niż mniej warta butelka szampana wręczona przez samego szefa.
Motywowanie i podnoszenie zaangażowania pracowników nigdy nie jest ł‚atwe. W przypadku pracowników Pokolenia Y należy jeszcze dodatkowo pamiętać, że są… to ludzie, dla których rozwój, zmiana, niezależność i elastyczność działania są… ważnymi czynnikami decydującymi o pozostaniu w organizacji lub o jej opuszczeniu.
Jeśli stworzysz ś›rodowisko pracy, w którym pracownicy bę™dą traktowani partnersko, bę™dą mieli prawo głosu i poczucie, że się rozwijają…, a do tego jeszcze bę™dziesz nagradzał‚ zachowania pożądane, a nie postawą™ "bo mi się należy", roszczeniowi pracownicy nauczą… się, jak postępować, by zasłużyć‡, a nie "wywalczyć‡" sobie awans.

Autorka jest psychologiem biznesu, trenerem, coachem i doradcą… w firmie INVENTI Consulting.

Oryginał‚ ukazał‚ się w wyd. Kwiecień 2008 Personel i Zarzą…dzanie


Personel i Zarzą…dzanie

 

Sylwia Królikowska-Evenhuis - Personel i Zarzą…dzanie
Personel i Zarzą…dzanie


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.