zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Wyzwania HR w dynamicznym środowisku biznesowym

Dni HR to bezpłatna konferencja pełna inspirujących prelekcji ekspertów i doświadczonych praktyków, którzy przeprowadzają Uczestników przez istotne wyzwania branży HR. Wystąpienia ekspertów nawiązują do aktualnych trendów i zagadnień związanych z HR.

Trening on the job dla nowo zatrudnionych pracowników

Rozpoczynanie pracy w nowych warunkach, a także w zupełnie nowym otoczeniu dla większości osób jest sytuacją stresującą. Nowo zatrudniony pracownik przychodzi do nowej firmy z wieloma obawami: martwi się, czy się sprawdzi, a także czy uda mu się w pełni wykorzystać umowę na czas określony, aby zdobyć stałe zatrudnienie i pokazać, ile jest wart.Rozpoczynanie pracy w nowych warunkach, a także w zupełnie nowym otoczeniu dla większości osób jest sytuacją stresującą. Nowo zatrudniony pracownik przychodzi do nowej firmy z wieloma obawami: martwi się, czy się sprawdzi, a także czy uda mu się w pełni wykorzystać umowę na czas określony, aby zdobyć stałe zatrudnienie i pokazać, ile jest wart.

Nowoczesne rozwiązania dla departamentów HR podczas konferencji HR Solutions Trends już 22 maja 2018

Stosowanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych to klucz do sukcesu. Dlatego też są one coraz częściej wykorzystywane również w procesie zarządzania zasobami ludzkimi. Coraz więcej szefów działów personalnych wdraża i korzysta z nowych technologii oraz oprogramowania m.in. do oceny pracowników.
Podczas konferencji zostaną zaprezentowane nowoczesne systemy i rozwiązania informatyczne dla departamentów Human Resources. Swoje produkty i usługi zaprezentują kluczowi gracze na rynku, a wiedzą i doświadczeniem podzielą się eksperci branżowi.

Coach - człowiek, który pyta

Coaching. Pomaga menedżerom pokonywać słabości i z zapał‚em mierzy㇠się z wyzwaniami. Tu nie liczy się to, co było - ważna jest tylko przyszł‚ość.
Corinne Klajda. Fot. Darek Iwański Corinne Klajda. Fot. Darek Iwański

Akuszer - napisał‚ na swojej wizytówce jeden z francuskich coachów, bo tak jak poł‚ożna pomaga przyjść na świat dziecku, tak coaching pozwala narodzić się na nowo menedżerowi. Rozwiązywanie jakich problemów wspiera coaching? Krzysztof Mazur, partner w firmie People, krzywi się na słowo 'problem'.
- W języku polskim rodzi ono negatywne skojarzenia - wyjaś›nia. - Wolą™ mówi㇠o wyzwaniach, z którymi musi się zmierzy㇠menedżer. Coach nigdy nie rozwią…zuje wszystkich jego kłopotów, ale pomaga mu znaleźć‡ w sobie siłę™ do samodzielnego zmierzenia się z przyszłymi zadaniami.
Nie rozwiąże problemów, uczyni za to coś równie ważnego - stworzy przestrzeń, w której menedżer nie bę™dzie się bał mówi㇠o swoich wątpliwościach. Oto te najczęściej wypowiadane: 'Czy chcą by㇠tu, gdzie jestem?', 'Czy identyfikują się z firmą…?', 'Czy jestem wystarczająco kreatywny?'.
- To pytania tabu - wyjaś›nia Krzysztof Mazur. - Ludzie na kierowniczych stanowiskach tłumią je w sobie, a w rzeczywistości są… one kluczowe dla rozwoju ich kariery i firmy.
- Ludzie na wysokich stanowiskach mogą… się czasem czuć bardzo samotni - dodaje Corinne Klajda, managing partner w Accord Group Polska. - Nie mogę nikomu powiedzieć‡: 'Czuję™, że nie jestem wystarczająco dobry'. Takie wątpliwości można omówić właśnie z coachem, profesjonalistą niezwiązanym z danym przedsiębiorstwem, a więc zdystansowanym wobec jego wewnę™trznych spraw, który jednocześnie gwarantuje cał‚kowitą… dyskrecję™.
Paweł‚ Sopkowski, właściciel spół‚ki Ergo Partners, podkreśla zaś, że coach nie zdejmie z menedżera odpowiedzialności za firmę™ i osobisty rozwój.
- Klienci często oczekują… od nas protezy zamiast trwałego rozwiązania problemów - mówi Sopkowski. - Na przykł‚ad dyrektor handlowy ma złą… kategoryzację™ produktów i nie panuje nad sprzedażą… w regionach. Może naciskać, bym zrobił z tym porzą…dek za niego, ale przecież nie o to w tym chodzi. Moją… rolą… jest taka współpraca z klientem, by to on sam znalazł w sobie siłę i pomysły na naprawę trudnej sytuacji.

Ważna jest tylko przyszł‚ość

W praktyce coaching zaczyna się zwykle od określenia profilu osobowego wspieranego menedżera. Wypełnia on ankietę składającą się z kilkudziesię™ciu pytań„, które pozwolą… określi㇠jego typ osobowości, słabe i silne strony. Może się z niej dowiedzieć‡, że np. nadmiernie zwleka z podejmowaniem decyzji oraz ogranicza kreatywność podległ‚ego sobie zespoł‚u, za to w swoich działaniach kieruje się żelazną… logiką…, a także dużą… determinacją….
Potem przychodzi kolej na wywiady ze współpracownikami (ważne, aby w tej grupie znaleźli się ludzie pracujący na różnych szczeblach organizacji - od dyrektora do asystentki) oraz partnerami biznesowymi. Menedżer przedstawia listę kilkunastu nazwisk, z której coach wybiera kilka osób i (zachowując ich dane w tajemnicy) rozmawia o zaletach oraz wadach 'coachowanego'. Dzięki temu menedżer dowiaduje się, jak ocenia go otoczenie. Może się m.in. okazać, że jest postrzegany jako wiarygodny i uczciwy, ale niezbyt uważnie słuchający podwładnych oraz zbyt często podnoszący głos. Zdobyte w ten sposób informacje są… podstawą… do spotkań z coachem (zwykle odbywają… się one przez rok raz na miesiąc). Podczas nich z reguły nie jest lekko, a menedżerowie, którzy przeszli coaching, często wspominają…, że pierwsza rozmowa mocno ich zirytował‚a. 'Co tak naprawdą chciał‚byś› osią…gnąć w życiu?', 'Co sprawia ci najwię™kszą satysfakcję™?', 'Jak myślisz, co powoduje, że współpracownicy uważają cię za aroganta?' - to tylko kilka prostszych pytań„, jakich można się spodziewać od coacha. Trzeba się również pogodzić z tym, że coach - w odróżnieniu od współpracowników z własnej firmy - nie bę™dzie potakiwał‚, empatycznie kiwając głową. Próba przerzucenia odpowiedzialności na inne osoby albo uzasadnianie bieżą…cych problemów wydarzeniami z przeszłości zostaną… prę™dko zastopowane.
- Nie liczy się to, co było, ważna jest tylko przyszł‚ość - Magdalena Guillet, prezes Cegos Polska, wyjaś›nia kluczową różnicę™ pomię™dzy coachingiem a psychoterapią…. - Wiele kłopotów menedżerów bierze się stąd, że nie akceptują… siebie w otaczającej ich rzeczywistości. Twierdzą, że już się nie zmienią…, ale właśnie coaching pomaga im lepiej przystosować się do panujących warunków. Jeżeli się tylko chce, można przecież skutecznie poprawiać i swoje zachowanie, i postępowanie.

Jedno spotkanie- jeden cel

Każde spotkanie koncentruje się zazwyczaj na konkretnym zagadnieniu - jak zarzą…dzanie czasem, ustalanie celów strategicznych czy relacja mię™dzy życiem osobistym a pracą. Na koniec klient ustala z coachem zadania, które zrealizuje do dnia nastę™pnej rozmowy. Może to by㇠np. szczegół‚owe opisywanie przez tydzień swoich dział‚ań (przydatne do analizy efektywności zarzą…dzania czasem), zobowią…zanie do szybszego podejmowania decyzji albo chociażby uważniejszego wysłuchiwania podwładnych.
Z opinii rozmówców Manager Magazin wynika, że polscy menedżerowie muszą… się zmierzy㇠z dwoma głównymi wyzwaniami. Pierwszym, i najwię™kszym, są… rzecz jasna trudności związane z relacjami mię™dzyludzkimi.
- ښwietni profesjonaliś›ci często z trudem układają swoje relacje z otoczeniem - trafnie zauważa pewną prawidł‚owość Magdalena Guillet.
A Corinne Klajda ocenia, że wysokie IQ - którym z reguły charakteryzują… się szefowie - zazwyczaj nie idzie w parze z wysoką inteligencją… emocjonalną…. Problemy wynikają… stą…d, że wcią…ż wielu menedżerów zakłada, iż skoro kierują… firmą…, to wiedzą… najlepiej, a pracownicy mają jedynie wykonywać polecenia. Tyle że takie podejście nie sprawdza się we współ‚czesnym, permanentnie zmieniającym się otoczeniu. Odpowiednie uł‚ożenie sobie relacji z podwładnymi i szefami wymaga głównie precyzyjnego poznania swoich słabych stron. Czasem o jakości kontaktów z zespoł‚em decydują… szczegóły. Na przykł‚ad pewien dyrektor miał‚ nieprzyjemny zwyczaj w trakcie rozmowy bujać się w fotelu, a do tego postukiwać oł‚ówkiem w blat biurka.
- Nikt z podwładnych nie miał‚ odwagi powiedzie㇠mu, że to oznaka lekceważenia dla rozmówcy, bardzo utrudniajaca komunikację™ - mówi Klajda.
Coach, jako osoba z firmą niezwiązana, może sobie pozwoli㇠na komfort mówienia o takich sprawach wprost. Jeśli to konieczne, nie boi się także powiedzie㇠prezesowi: 'Nie pozwolił‚eś› mi dokoń„czy㇠zdania. Ludzie mogą… to odbierać jako arogancję™'. Reakcja? Na począ…tku zwykle szok, irytacja i zł‚ość, ale potem - nieomal zawsze - refleksja oraz uświadomienie sobie negatywnych skutków swoich zachowań„.
- Czasem menedżer potrzebuje kogoś›, kto go wysłucha, a czasem - sparingpartnera, z którym bę™dzie się mógł‚ sprzeczać i ostro dyskutować - podsumowuje problem Sopkowski. - Dobry coach natychmiast wyczuwa zmieniające się potrzeby klienta.


Manager Magazin

 

Krzysztof Garski - Manager Magazin
Manager Magazin


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.