zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Wyzwania HR w dynamicznym środowisku biznesowym

Dni HR to bezpłatna konferencja pełna inspirujących prelekcji ekspertów i doświadczonych praktyków, którzy przeprowadzają Uczestników przez istotne wyzwania branży HR. Wystąpienia ekspertów nawiązują do aktualnych trendów i zagadnień związanych z HR.

Trening on the job dla nowo zatrudnionych pracowników

Rozpoczynanie pracy w nowych warunkach, a także w zupełnie nowym otoczeniu dla większości osób jest sytuacją stresującą. Nowo zatrudniony pracownik przychodzi do nowej firmy z wieloma obawami: martwi się, czy się sprawdzi, a także czy uda mu się w pełni wykorzystać umowę na czas określony, aby zdobyć stałe zatrudnienie i pokazać, ile jest wart.Rozpoczynanie pracy w nowych warunkach, a także w zupełnie nowym otoczeniu dla większości osób jest sytuacją stresującą. Nowo zatrudniony pracownik przychodzi do nowej firmy z wieloma obawami: martwi się, czy się sprawdzi, a także czy uda mu się w pełni wykorzystać umowę na czas określony, aby zdobyć stałe zatrudnienie i pokazać, ile jest wart.

Nowoczesne rozwiązania dla departamentów HR podczas konferencji HR Solutions Trends już 22 maja 2018

Stosowanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych to klucz do sukcesu. Dlatego też są one coraz częściej wykorzystywane również w procesie zarządzania zasobami ludzkimi. Coraz więcej szefów działów personalnych wdraża i korzysta z nowych technologii oraz oprogramowania m.in. do oceny pracowników.
Podczas konferencji zostaną zaprezentowane nowoczesne systemy i rozwiązania informatyczne dla departamentów Human Resources. Swoje produkty i usługi zaprezentują kluczowi gracze na rynku, a wiedzą i doświadczeniem podzielą się eksperci branżowi.

Jak wybrać coacha?

Pewna pani zwróciła się do mnie niedawno z zapytaniem czym powinna się kierować wybierając sobie coacha. W tym konkretnym przypadku chodziło o tak zwany "coaching życiowy" (life coaching), którego przedmiotem miał‚y by㇠jej różne dylematy.. Jak to okreś›liła, wie że powinna znaleźć‡ osobę, z którą się bę™dzie "dobrze czuła", i której "bę™dzie pewna".
Jak wybrać coacha. Fot. Shutterstock Jak wybrać coacha. Fot. Shutterstock

Wybór coacha to rzeczywiś›cie ważna decyzja i to niezależnie od tego czy rzecz dotyczy coachingu zamawianego prywatnie, czy też korporacyjnego, realizowanego w ramach organizacji. Z tym pierwszym sprawa jest na pozór prostsza. Klient jest jednocześnie sponsorem, czyli zamawiającym. Ma pełną swobodę wyboru coacha. Z drugiej strony jest mu znacznie trudniej uzyskać taki przegląd rynku, na jaki może sobie pozwolić wyspecjalizowana komórka w firmie. Polega zatem na poleceniach znajomych lub przegląda liczne strony internetowe prezentujące sylwetki coachów.
Nieco inaczej jest w przypadku coachingu korporacyjnego, w którym to zwykle dział‚ HR (zasobów ludzkich) wybiera firmę - dostawcę usług coachingowych lub ustala listę coachów współpracujących. Pracownik firmy - klient coachingu może wtedy co prawda wybierać jedynie w obrę™bie osób wskazanych przez firmy lub tzw. freelancerów (wolnych strzelców) zaproszonych do współpracy, ale dostaje możliwość spotkania z kilkoma potencjalnymi coachami i wybrania tego, który najbardziej przypada mu do gustu. Dodatkowo na ogół ma gwarancję, że lista coachów, którą dostał jest efektem starannego procesu selekcyjnego, dokonanego przez osoby mające doświadczenie w wybieraniu dostawców usług rozwojowych.

W każdym wypadku dochodzi w pewnym momencie do spotkania klienta z jego potencjalnym coachem. Takie sesje próbne, zwane "castingami", nie są… uwielbiane przez coachów. Po trosze dlatego, że mało kto lubi uczestniczy㇠w tego typu wydarzeniach i każdorazowo potwierdzać swoją wartość (by㇠może wielokrotnie już udowodnioną w pracy z poprzednimi klientami). Często istnieje również sprzeczność pomię™dzy zrobieniem dobrego wrażenia na potencjalnym kliencie, a dostarczeniem mu rzeczywistego wsparcia, które nie zawsze musi by㇠doś›wiadczeniem łatwym czy przyjemnym. Nie mniej takie sesje próbne są… praktyką powszechnie stosowaną i coachowie nie mogą… się na nią "obrażać". Teoretycznie również coach mógłby w wyniku takiej sesji stwierdzić, że z jakiś powodów nie chce z danym klient pracować (bo na przykł‚ad ma nierealistyczne oczekiwania wobec coachingu, których nie da się zaspokoić).
Sesja próbna jest decydującym doś›wiadczeniem, które daje klientowi podstawę do decyzji o wyborze konkretnego coacha. Jakie zatem kryteria wyboru wziąć pod uwagę™?
Klient powinien mie㇠do swojego coacha zaufanie, jako do czł‚owieka i fachowca (etyka, profesjonalny warsztat), a ponadto czuć dobrą "chemię", która pomoże mu podejmować osobiste odkrycia i eksperymenty w atmosferze wolności, bezpieczeństwa i koncentracji na swoich celach. Z powyższego wynika, że podstawową przesłanką powinna by㇠INTUICJA klienta. Warto jej zaufać i badać ją… na różne sposoby. Ważne jest tak zwane "pierwsze wrażenie", jakie są… efekty pierwszej sesji widziane z perspektywy kilku dni, czy nawet tygodni. Chodzi tu nie tylko o emocje, z natury rzeczy ulotne, ale też czy po sesji pozostało cokolwiek inspirującego, dającego do myś›lenia, coś, co okazało się choćby najdrobniejszą realną wartością. miał‚em kiedyś sesję próbną z menedżerem, który był w przededniu ważnego wydarzenia firmowego. Uczyniliśmy je przedmiotem sesji próbnej. Kiedy po kilku miesią…cach przerwy w kontaktach otrzymałem informację, że zostałem wybrany jako coach, właśnie ten temat wrócił w trakcie pierwszych sesji. Usłyszałem od klienta, że ta próbna sesja zmusiła go do pogłębionej refleksji nad sposobem, w jaki podchodził do określania celów wydarzeń z udziałem swojego zespoł‚u.

Wybierając coacha oczywiś›cie warto, na ile to możliwe, zasięgnąć opinii o nim, o firmie, w której pracuje. Można także poprosić o możliwość spotkania z jedną, ewentualnie dwiema osobami. Tu dygresja - z obserwacji, które poczyniliśmy w zespole coachów DBM wynika, że częściej castingi "wygrywały" osoby, które jako ostatnie prowadziły sesję próbną z danym klientem. Może to oznaczać, że te dwie pierwsze brały na siebie trud zapoznania klienta z istotą coachingu, a dopiero trzecia wchodziła na przygotowany już grunt, mając wię™kszą szansę na skupienie się na problemie klienta, nie poł›więcając już tak wiele czasu na "oswojenie" go z metodą. Klient niewiele może poradzić na "efekt trzeciego", ale dobrze, aby był świadom, że tego typu zniekształcenia w odbiorze mogą mie㇠miejsce.
Pewnych dział‚ań NIE WARTO podejmować dokonując dla siebie wyboru coacha. Po pierwsze: nie ma sensu spotykać się ze zbyt wieloma kandydatami.. Może się tu ujawnić pokusa szukania coacha, który bę™dzie "łatwy i przyjemny", a jak już wcześ›niej napisałem, dobry coaching nie zawsze musi by㇠doś›wiadczeniem komfortowym. Nie warto też zmieniać coacha po pierwszych 2-3 sesjach. Zdarza się, że właśnie wtedy klient przeżywa pewien kryzys, zniechęcenie i wątpliwości co do tego czy ten proces w ogóle ma sens. To w wielu przypadkach normalny etap, który wymaga od klienta konfrontacji z czymś niewygodnym lub trudnym po to, aby następnie przejść do pozytywnych rozwiązań.

Dobrze także odejść od stereotypu utrzymują…cego, że dobry coach to absolwent psychologii lub był‚y terapeuta, czy wręcz przeciwnie - że menedżerowi może pomóc tylko ktoś, kto sam ma doświadczenia menedżerskie. Nie ma tu żadnej reguły, choć rozumiem, że dyrektor dużej firmy, w wieku trochę ponad lat czterdzieści może odczuwać opór przed odsłanianiem swoich słabości przed dziesięć lat młodszą osobą, o nieporównanie mniejszym stażu zawodowym i doświadczeniu życiowym.
Coaching jest w Polsce fenomenem nadal stosunkowo młodym.. Istnieje wiele szkół kształcących kandydatów na coachów wedł‚ug różnych modeli i podejść. Wśród ich absolwentów są… osoby rzeczywiś›cie bę™dące już coachami lub wchodzące w ten sposób do zawodu.. Kursy kończy także duża liczba osób, które znalazły się tam w sytuacji karierowego lub życiowego dylematu czy rozdroża. Na zajęciach usłyszały, że po ich ukończeniu mogą "iść w świat" i czynić go lepszym coachując innych. To nieco bałamutne, ale kuszące wyzwanie trafia na podatny grunt, zwłaszcza u osób, które znalazły w coachingu rozwią…zanie własnych problemów, uznając jednocześnie coaching za odpowiedź na pytanie "co robić dalej?". Niejedna z nich to naturalny talent, ale wybierając coacha trudno to zidentyfikować, zwłaszcza w toku jednej sesji próbnej.
Wybierając coacha nie warto kierować się jedynie nazwą ukończonej szkoły, czy nawet okazywanymi certyfikatami. Te są… ważne, a bę™dą w przyszłoś›ci coraz ważniejsze i bardziej wiarygodne. Nic jednak nie zastąpi zdroworozsądkowej oceny kariery coacha, jego drogi do coachingu.
Mówiąc wprost: czy jest to profesjonalista, który żyje z coachingu (o co ł‚atwiej dopytać) i realizuje w tej pracy swoje powołanie (o co już trudniej zapytać, a co klient w wię™kszym stopniu musi pozostawić swojej intuicji) czy też osoba, która coaching traktuje bardziej jako hobby.


DBM Polska

 

Piotr Kociołek - DBM Polska
DBM Polska


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.