zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Wyzwania HR w dynamicznym środowisku biznesowym

Dni HR to bezpłatna konferencja pełna inspirujących prelekcji ekspertów i doświadczonych praktyków, którzy przeprowadzają Uczestników przez istotne wyzwania branży HR. Wystąpienia ekspertów nawiązują do aktualnych trendów i zagadnień związanych z HR.

Trening on the job dla nowo zatrudnionych pracowników

Rozpoczynanie pracy w nowych warunkach, a także w zupełnie nowym otoczeniu dla większości osób jest sytuacją stresującą. Nowo zatrudniony pracownik przychodzi do nowej firmy z wieloma obawami: martwi się, czy się sprawdzi, a także czy uda mu się w pełni wykorzystać umowę na czas określony, aby zdobyć stałe zatrudnienie i pokazać, ile jest wart.Rozpoczynanie pracy w nowych warunkach, a także w zupełnie nowym otoczeniu dla większości osób jest sytuacją stresującą. Nowo zatrudniony pracownik przychodzi do nowej firmy z wieloma obawami: martwi się, czy się sprawdzi, a także czy uda mu się w pełni wykorzystać umowę na czas określony, aby zdobyć stałe zatrudnienie i pokazać, ile jest wart.

Nowoczesne rozwiązania dla departamentów HR podczas konferencji HR Solutions Trends już 22 maja 2018

Stosowanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych to klucz do sukcesu. Dlatego też są one coraz częściej wykorzystywane również w procesie zarządzania zasobami ludzkimi. Coraz więcej szefów działów personalnych wdraża i korzysta z nowych technologii oraz oprogramowania m.in. do oceny pracowników.
Podczas konferencji zostaną zaprezentowane nowoczesne systemy i rozwiązania informatyczne dla departamentów Human Resources. Swoje produkty i usługi zaprezentują kluczowi gracze na rynku, a wiedzą i doświadczeniem podzielą się eksperci branżowi.

Kontrolowana droga do celu

Coaching jest ostatnio modny, ale i potrzebny menedżerom cenią…cym sobie zawodowy i osobisty rozwój. Na czym jednak polega, czego wymaga od menedżera i kiedy lepiej z coacha zrezygnować?
Zbigniew Nasiłowski. Fot. Marek Ochman Zbigniew Nasiłowski. Fot. Marek Ochman

Kiedy w SAP Polska zaproponowano menedżerom skorzystanie z usługi coacha, znalazł‚o się wielu chę™tnych. Zapragnę™li coś w swoim życiu zmieni㇠przy pomocy osoby, która nie bę™dzie sugerował‚a rozwiązań„, a jedynie zmobilizuje ich do myś›lenia na określony temat i działania w konkretnym kierunku. Zdyscyplinuje ich, a oni dzię™ki temu zrealizują… decyzje, które sami podję™li, żeby szybciej osią…gnąć wytyczony cel.
- Zanim pojawiła się możliwość skorzystania z coachingu, zostaliś›my wszechstronnie ocenieni, także przez podwładnych - wspomina Zbigniew Nasiłowski, dyrektor finansowy SAP Polska. - Dowiedzieliś›my się o swoich mocnych i słabych stronach.
On sam w tych ocenach wypadł‚ dobrze i trudno było wybrać jakiś element ewidentnie wymagający poprawy. Jednak uznał‚, że coach może mu pomóc lepiej poznać samego siebie. Że warto pogłębi㇠wiedzę™, którą… zyskał po tym, gdy kilkanaście osób oceniło jego zachowanie w ramach "assessment center" czy "performance feedback".
- Jestem otwarty na swój osobisty i zawodowy rozwój - mówi Zbigniew Nasił‚owski. - Krokiem ku temu jest samopoznanie, zwłaszcza ograniczeń„. Chętnie więc podjął‚em wyzwanie.
Dziś jest w trakcie coachingu i nie kryje zadowolenia. jedną z jego korzyści jest mobilizacja: umawia się z coachem na wykonanie określonej pracy w wyznaczonym czasie. Musi wtedy pomyśle㇠o ważnych, dalekosiꙿnych kwestiach, istotnych dla jego rozwoju, które zwykle spycha na bok, na później, zaję™ty pilniejszymi sprawami. Co tydzień spotyka się z coachem, który mu nigdy nie odpuszcza i sprawdza, czy dotrzymał‚ sł‚owa, czy przybliża się do wytyczonego przez siebie celu.
- Zdecydowanie wzmacnia to moją pracę nad sobą, nad tymi elementami, dzię™ki którym mogę™ iść do przodu, poznać własne ograniczenia i usuwać to, co mnie powstrzymuje - wyjas›nia Zbigniew Nasiłowski. - W rezultacie zwię™ksza się moja "osobista efektywność". Niewą…tpliwie, ma to także przełożenie na moje zachowania w pracy.
Jednak najważniejszą… korzyś›cią z coachingu jest wedł‚ug niego to, że poznał sposoby utrwalania wiedzy, wykształcania w sobie dobrych nawyków i likwidacji złych, skoro tylko uzna, że tej zmiany naprawdę™ chce, że to jest dla niego rzeczywiś›cie ważne.
- Szkolenia mają to do siebie, że owszem, poznaje się jakieś› ciekawe rzeczy, które fajnie byłoby zastosować w pracy, ale potem się koń„czą… i wraca codzienność, bieżą…ce problemy - zauważa dyrektor Nasił‚owski. - Nie zawsze jest się na tyle zmobilizowanym, by powtórzy㇠to, czego się nauczyło i wcielać nowe możliwoś›ci w praktyce. Praca z coachem nauczyła mnie wię™kszej samodyscypliny, dodatkowych sposobów na to, by sobie nie odpuszczać.

Metoda zmian

Coaching jest uważany za bardzo przydatny sposób na dokonanie przez czł‚owieka zmian w swoim życiu prywatnym, w pracy, w zachowaniu, reagowaniu na rzeczywistość, w jej postrzeganiu. I jest ceniony przez menedżerów, którzy dzię™ki niemu mogą… stać się bardziej efektywni i mniej zestresowani.
- Coaching jest bardzo skuteczną… metodą… wywoł‚ywania zmian - zauważa Dorota Bielińska, właścicielka firmy Persona Szkolenia i Doradztwo. - Jest po prostu jedną z możliwoś›ci ich dokonywania dla tych, którzy ją… zaakceptują… i w sytuacjach, w których jej stosowanie jest możliwe.
To bardzo ważne, by klient, osoba "coachowana", akceptował sposób działania coacha i zgodził‚ się na ciꙿką… zazwyczaj pracę™, by dokonać zmiany. W dodatku - musi tych przeobrażeń„ szczerze pragnął‡. Inaczej nigdy nie zmobilizuje się na tyle, by zakwestionować swoje dotychczasowe sposoby działania (zwłaszcza gdy doprowadził‚y go do sukcesu) i osią…gnąć cel, jaki sobie wyznaczył‚. Co prawda, praca jest nie tylko ciꙿka, ale i przyjemna. W koń„cu, klient zajmuje się samym sobą, rozmawiając z osobą, która go uważnie słucha i zadaje intrygujące pytania.
- Rozmowy z coachem przez telefon czy podczas bezpośrednich spotkań„ są… przyjemne i interesujące, powinny takie by㇠- mówi Katarzyna Głowacka-Stewart, coach, a wcześ›niej dyrektor personalna w SAP Polska.
Mówią…c krótko: w cał‚ym procesie zadaniem coacha jest sprawdzenie, co jest celem (musi by㇠on bardzo konkretny, wręcz mierzalny) klienta, ustalenie wspólnie z nim planu działania, by ów cel osią…gnąć, wreszcie - motywowanie, dopingowanie, informowanie i nagradzanie. A także wymaganie od klienta znacznie więcej, niż zazwyczaj wymaga on sam od siebie.

Kwalifikacje plus "chemia"

Coaching stał się już w Polsce modny. A zarazem - nieco rozczarował‚. Gł‚ównie dlatego, że na fali jego popularności pojawiło się wiele firm oferujących coś, co z tą usługą… ma niewiele wspólnego. Jedna z nich proponuje np. naukę™ sprzedaży metodą… coachingu.
- To nieporozumienie - zauważa Dorota Bieliń„ska. - Coaching nie uczy nowych rzeczy, a jedynie pomaga klientowi wydoby㇠to, co on już wie, tylko musi to uporządkować, uś›wiadomi㇠sobie, wykorzystać, by wraz z coachem dojść do wyznaczonego celu.
Niektórzy wyrzucają… w bł‚oto spore pienią…dze. Prezes pewnej firmy wydał kilkaset tysięcy złotych na wielomiesięczną… pracę™ z "coachem", który w niczym mu nie pomógł. Ale to kuriozalny przypadek, gdyż menedżerowie zazwyczaj nieco wcześ›niej orientują… się, że mają do czynienia z hochsztaplerem czy nieprofesjonalnym rozmówcą…, który za bardzo im przytakuje, pobłaża, nie jest w stanie skł‚oni㇠ich do wnikliwego, krytycznego przyjrzenia się własnym pomysłom, przyznania się przed samym sobą, co robią źle, gdzie tkwi źródł‚o problemu, który chcą… rozwiązać.
Katarzyna Gł‚owacka-Stewart podkreśla, że podstawą… prawdziwego, udanego coachingu (oprócz tego, że klient pragnie zmiany i gotów jest nad tym pracować) są… zawsze odpowiednie kwalifikacje coacha oraz to, by jego sposób bycia, działania, sama osoba - "pasowały" jego podopiecznemu. Dlatego nawet gdy kwalifikacje coacha nie budzą… wątpliwości, warto spotkać się z kilkoma innymi, równie profesjonalnymi, by wybrać tego, którego osobowość najbardziej nam odpowiada i który wzbudza nasze zaufanie. Dzięki temu ł‚atwiej znajdzie wspólny język ze swoim klientem i bę™dzie skuteczniejszy we wspieraniu go w pracy nad sobą. Np. w SAP Polska każdy zainteresowany menedżer mógł spotkać się z kilkoma coachami - do wyboru.
- Jeżeli tylko poczujemy, że dana osoba nam nie odpowiada, pierwsze wrażenie jest na "nie" - lepiej nie podejmować się współpracy z takim coachem, choćby najlepiej wykwalifikowanym - mówi Piotr Maziejuk z firmy Persona Szkolenia i Doradztwo.
Jak sprawdzi㇠owe kwalifikacje?
- Należy sobie z każdym z potencjalnych coachów wnikliwie porozmawiać - mówi Katarzyna Gł‚owacka-Stewart. - Zapytać, jakim profesjonalnym standardom podlega, co konkretnie rozumie przez coaching, gdzie zdobywał‚ swoje umieję™tnoś›ci, kto mu wystawił‚ certyfikat, jakie jest jego dotychczasowe doświadczenie zawodowe i jakim kodeksem etycznym się kieruje.
Warto się też dowiedzieć‡, jaką metodę stosuje podczas pracy i na czym ona dokładnie polega, czy jest to np.  podejście systemowe, a może NLP, i czy nam to odpowiada.


Manager Magazin

 

Alicja Hendler - Manager Magazin
Manager Magazin


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.