zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Wyzwania HR w dynamicznym środowisku biznesowym

Dni HR to bezpłatna konferencja pełna inspirujących prelekcji ekspertów i doświadczonych praktyków, którzy przeprowadzają Uczestników przez istotne wyzwania branży HR. Wystąpienia ekspertów nawiązują do aktualnych trendów i zagadnień związanych z HR.

Trening on the job dla nowo zatrudnionych pracowników

Rozpoczynanie pracy w nowych warunkach, a także w zupełnie nowym otoczeniu dla większości osób jest sytuacją stresującą. Nowo zatrudniony pracownik przychodzi do nowej firmy z wieloma obawami: martwi się, czy się sprawdzi, a także czy uda mu się w pełni wykorzystać umowę na czas określony, aby zdobyć stałe zatrudnienie i pokazać, ile jest wart.Rozpoczynanie pracy w nowych warunkach, a także w zupełnie nowym otoczeniu dla większości osób jest sytuacją stresującą. Nowo zatrudniony pracownik przychodzi do nowej firmy z wieloma obawami: martwi się, czy się sprawdzi, a także czy uda mu się w pełni wykorzystać umowę na czas określony, aby zdobyć stałe zatrudnienie i pokazać, ile jest wart.

Nowoczesne rozwiązania dla departamentów HR podczas konferencji HR Solutions Trends już 22 maja 2018

Stosowanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych to klucz do sukcesu. Dlatego też są one coraz częściej wykorzystywane również w procesie zarządzania zasobami ludzkimi. Coraz więcej szefów działów personalnych wdraża i korzysta z nowych technologii oraz oprogramowania m.in. do oceny pracowników.
Podczas konferencji zostaną zaprezentowane nowoczesne systemy i rozwiązania informatyczne dla departamentów Human Resources. Swoje produkty i usługi zaprezentują kluczowi gracze na rynku, a wiedzą i doświadczeniem podzielą się eksperci branżowi.

Pierwsze pytanie coacha

Co chcesz osią…gnąć? Jaki jest twój cel? To pierwsze pytania, które klient usłyszy od coacha. Cel i jasne jego określenie to podstawa coachingu.
Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

Żeby gdzieś› dojść, coś osią…gnąć, powinniś›my wiedzieć‡, czego chcemy. Jednak nazwanie celu sł‚owami często sprawia trudność, nawet jeś›li nosimy w sobie przeczucie naszego celu - marzenie i wizję™. Nie potrafimy określi㇠naszego celu nie tylko w życiu prywatnym, często również zawodowo. Tymczasem potrafi to w zdumiewający sposób uporzą…dkować rzeczywistość, w której funkcjonujemy.
Definiowanie celu jest pierwszą… wspólną pracą… klienta i coacha. Wyznaczać można go w oparciu o różne modele funkcjonujące zarówno w coachingu, jak i w biznesie. Najpopularniejsze z nich to: SMART (Specific, Measurable, Agreed, Realistic, Time phased), PURE (Positively stated, Understood, Relevant, Ethical) i CLEAR (Challanging, Legal, Environmentally Sound, Apprioprate, Recorded), ale istnieje też wiele innych. Trudno o wskazanie najwłaściwszego i nie o to chodzi. Ważne, by cel finalnie był sformułowany i zakomunikowany przez klienta, a nie coacha.

W biznesowej praktyce, z punktu widzenia sponsora coachingu oraz menedżera, który w nim uczestniczy, najważniejsze są… trzy wytyczne. Cel powinien by㇠sformuł‚owany w sposób pozytywny i odpowiadać na pytanie czego się chce, a nie czego się nie chce, np. "Chcę™ swobodnie prezentować się przed dużą… grupą osób", a nie: "Nie chcę™ bać się występów publicznych". Jeśli sytuacja tego wymaga, cel powinien by㇠wspólnie uzgodniony przez wszystkie zaangażowane strony, tak by cel sponsora nie był w opozycji do celu menedżera. Cel powinien by㇠też zrozumiał‚y: menedżer musi wiedzieć‡, co ma by㇠wynikiem pracy nad celem. Ważne, by strony jasno okreś›liły swoje oczekiwania.
Najczęściej podstawą… do opracowania celu są… problemy, z jakimi borykamy się na co dzień„, jak np. brak umieję™tnoś›ci efektywnego zarzą…dzania czasem, czy niechęć do wystą…pień„ publicznych. Mogą… by㇠jednak również definiowane na podstawie naszych pragnień„ - "Chcą mie㇠dom do koń„ca 2012 roku" lub wyzwań, jakie przed sobą stawiamy - "Chcę™ przebiec maraton do koń„ca tego roku".

Dialog Alicji z Kotem-Dziwakiem

- Czy nie mógłby Pan mnie poinformować, którę™dy powinnam pójść?
- To zależy w dużej mierze od tego, dokąd pragn꙳‚abyś› zajść - odparł‚ Kot-Dziwak.
- właś›ciwie wszystko mi jedno.
- W takim razie również wszystko jedno, którę™dy pójdziesz.
- Chciałabym tylko dostać się dokądś› - dodała Alicja w formie wyjaśnienia.
- Ach, na pewno tam się dostaniesz, jeś›li tylko bę™dziesz szła dość długo

Alicja w Krainie Czarów Lewis Carrol , Warszawa 1990, przekł‚ad: Antoni Marianowicz

Proces coachingowy to zazwyczaj od 7 do 10 sesji. Każda ma swój cel, stąd mówi się często o celu koń„cowym oraz o celach pomocniczych/posił‚kowych, które go wspomagają.
Cele koń„cowe mogą by㇠bardziej odległ‚e w czasie i podlegać wpł‚ywowi otoczenia. Przykł‚ady to chocby:. "Chcę™ zostać liderem rynku do końca 2009 roku" lub "Chcę™ zdoby㇠złoty medal w 2010 roku."
W pierwszym przypadku praca skupi się najpierw na celu posił‚kowym, np. "Chc™, żeby 95% naszych produktów przechodził‚o szczegół‚ową… kontrolę™ jakości." Żeby zdoby㇠złoty medal najpierw trzeba chcie㇠przebiec 10 kilometrów w określonym czasie lub popracować nad systematycznością codziennego biegania.
Cel końcowy dostarcza inspiracji, cele posił‚kowe - satysfakcji z pokonywania kolejnych kroków.

Oczywiś›cie opisane tu przykł‚ady to sytuacje modelowe. W rzeczywistym procesie coachingu trzeba liczy㇠się z różnymi niespodziankami. Praca nad celem koń„cowym "Chcą™ przebiec maraton…" może na którejś› z sesji skupią‡ się na celu pomocniczym typu: "Chcę jutro wynegocjować zmianę™ warunków umowy o pracę™". Mimo pozornej rozbieżności, może się okazać, że cel wynikający z bieżą…cej sytuacji klienta ma wielki wpł‚yw na cel koń„cowy - buduje jego pewność siebie i wiarą™ we własne możliwoś›ci.
Może zdarzy㇠się również, że klient po kilku sesjach dochodzi do wniosku, że chce redefiniować swój cel koń„cowy. Często dzieje się tak, gdy spostrzeże, że ma duży wpł‚yw na osią…ganie celów pomocniczych i nie obawia się zmieni㇠cel na bardziej ambitny..
Bywa, że powodem naszych niepowodzeń„ jest to, że sami nie wiemy czego chcemy. Zastanowienie się nad celem, w kontekś›cie pracy, spraw osobistych czy życia w ogóle, mimo związanej z tym często dodatkowej pracy, zawsze jednak przynosi efekty. Choćby w postaci refleksji.

W oparciu o Coaching for Performance John Whitmore, London 2002

 

Irena Iwasiewicz - Coach


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.