zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Jak zorganizować swoje miejsce pracy?

Na efektywność pracy składa się wiele elementów. Na wiele z nich mamy bezpoł›redni wpł‚yw. Duże a często niedoceniane znaczenie ma organizacja naszego miejsca pracy. Poniżej prezentujemy praktyczne i sprawdzone wskazówki do zastosowania od zaraz.

 

1. Oczyść biurko
Twoje biurko powinno by㇠puste. Na blacie nie powinno się znajdować nic, oprócz dokumentów dotyczących zadania, nad którym obecnie pracujesz. Pozwoli ci to całkowicie skoncentrować się na nim.

2. Korzystaj z tacek/kuwet na dokumenty przychodzące
Wszystkie przychodzące informacje powinny znaleźć‡ się w twojej kuwecie na dokumenty przychodzące (często potocznie zwanej 'IN'). W ten sposób ty i inni wiedzą…, że dokumenty przeznaczone dla ciebie są… zawsze w jednym miejscu. Najlepiej, aby twoja kuweta na dokumenty przychodzące była niedaleko twojego miejsca pracy, ale jednak poza twoim biurkiem. Unikniesz wtedy mieszania przychodzących informacji z tymi, nad którymi właśnie pracujesz, a także ograniczysz zakłócenia.

3. Sortuj i segreguj otrzymywane dokumenty
Przychodzące dokumenty dziel na kategorie:
• Dokumenty, którymi musisz się zająć‡.
Włóż je natychmiast do podręcznego archiwum na biurku (kuwety na listy, segregatory, zawieszane aktówki).
• Dokumenty, którymi na pewno nie musisz się zajmować.
Wyrzuć je do kosza natychmiast.
• Dokumenty, co do których nie jesteś pewien, czy się nimi zająć‡ czy nie
Naucz się podejmować szybkie decyzje tak, by od razu sklasyfikować je w kategorii a lub b.

4. Nie gromadź papierów
Na bieżąco realizuj zadania i gospodaruj informacją….
Nie powinieneś› pozwalać, by dokumenty spiętrzały się na biurku.
Unikaj zbierania stert papieru, z którymi nie wiesz co zrobić‡. Jeżeli nie możesz podjąć decyzji, co z danym dokumentem zrobi㇠- zachować czy nie - wyrzuć go.

5. Ogranicz napływ informacji
Nie archiwizuj więcej informacji, niż jest ci to niezbędnie potrzebne.
Nie obciążaj innych nieistotnymi informacjami.
Nie kopiuj niepotrzebnie dokumentów dla siebie i innych.

6. Zorganizuj przestrzeń„ twojego miejsca pracy
Dobrze jest podzieli㇠swoją część biura na trzy strefy:
- Strefa 'pod ręką…'
To jest miejsce twojej pracy. Tu trzymasz wszystkie niezbędne narzędzia: komputer, telefon etc. Poza tym masz tu dokumenty związane z zadaniem, które aktualnie wykonujesz, dokumenty bieżące - do zrobienia w krótkim okresie czasu (np. na najbliższy tydzień„) i te, których potrzebujesz na co dzień (np. aktualny cennik).
- Strefa 'w zasięgu ręki'
'Przedłużona strefa' twojej pracy: segregatory, szafki, teczki wiszące, półki i szuflady w zasięgu ręki. Tutaj znajduje się sprzęt, którego używasz dosy㇠regularnie i dokumenty, nad którymi jeszcze będziesz pracować (nie zakończone), ale w dłuższym okresie czasu (czyli np. nie w ciągu najbliższego tygodnia).
- Strefa 'poza zasięgiem' 
Żeby sięgnąć  po dokumenty, które tam się znajdują… musisz wstać od biurka. To obszar archiwizacji i przechowywania dokumentów, nad którymi zakończyłeś› pracę. Dobrze jest podzieli㇠tą™ strefę™ z innymi pracownikami.

Aby ograniczy㇠prawdopodobieństwo zakłóceń„


Biurko 
Jeżeli twoje miejsce pracy znajduje się w okolicy 'wzmożonego ruchu' (np. przy drodze do kuchni lub przy kserokopiarce), ustaw biurko tak, aby nie siedzie㇠twarzą… do przechodzących osób, albo postaw naturalną… barierę™ (np. kwiatek czy lampa™) tak, aby ograniczy㇠możliwość kontaktu wzrokowego.
Krzesło dla gościa
Wygodnie dodatkowe krzesło w twoim biurze zachęca do dłuższych wizyt i konwersacji. Kiedy jesteś naprawdę zajęty, usuń je.
Zegar
Umieść zegar na tyle duży i w taki sposób, aby twoi goście zawsze widzieli, która jest godzina.
Drzwi
Zamykaj drzwi do twojego biura, jeżeli nie chcesz, by ci przeszkadzano. Jeżeli uważasz, że odcinanie się od innych poprzez zamykanie drzwi nie jest dobrym pomysłem, rób to przez kilka dni. Potem, przez następne dni otwieraj je po trochu, aż dojdziesz do momentu, kiedy będą już w połowie otwarte. Ludzie w dalszym ciągu będą 'czuli', że są one zamknięte i będą do ciebie wchodzić tylko, kiedy drzwi będą otwarte na oścież.

7. Stwórz efektywny system segregowania w strefie 'pod rękę'
Najlepszy sposób na uniknięcia akumulacji papierów na biurku to stworzenie systemu organizacji dokumentów bieżących. Może to być segregator lub zestaw odpowiednio opisanych kuwet. Spróbuj oznakować je w następujący sposób:


! Zrób teraz
Dla dokumentów, z którymi musisz skończyć pracę dzisiaj. 
(!) Zrób wkrótce
Dla dokumentów, którymi musisz się zając w krótkim okresie czasu (np. do końca tego tygodnia).
Do archiwum
Dokumenty, z którymi skończyłeś pracę i jedynie chcesz je zarchiwizować w strefie "poza zasięgiem". Zrobisz to w momencie, kiedy będziesz chciał odpocząć pomiędzy trudnymi zadaniami.
Czytaj
materiały, które chcesz przeczytać, ale niekoniecznie teraz: sprawozdanie ze spotkania, wycinki prasowe, etc. Bierz dokumenty z tego miejsca za każdym razem, kiedy spodziewasz się, że możesz mieć trochę wolnego czasu (np. oczekiwanie na rozpoczęcie spotkania, czy wykładu, podróż, itp.).
Do przekazania
Dla dokumentów, które musisz komuś przekazać i wyjaśnić ustnie.
Zawieszone
Na dokumenty, którymi nie możesz się zająć, ponieważ nie masz dostatecznej liczby informacji (np. czekasz na opinię lub akceptację innych).
Projekt/zadanie
Dokumenty związane z projektem/dużym zadaniem, które aktualnie wykonujesz.
Inne
Możesz dodać inne kategorie zależnie od swojej pracy: rachunki, faktury, szef.

Żeby taki system funkcjonował prawidłowo, konieczne jest przeglądanie go przynajmniej raz na tydzień. Pamiętaj nie służy on archiwizacji dokumentów, a wyłącznie przechowywaniu ich tymczasowo.

Osobisty system archiwizacji - pomocne pytania

 

1.     Czy otrzymuję informacje, które nie są mi potrzebne?

2.     Czy otrzymuję informacje, z których korzystam, ale nie muszę mieć swojej kopii?

3.     Czy otrzymuję informacje, których forma lub treść znacznie przekracza moje potrzeby (za wysoki poziom jakości)?

4.     Czy otrzymuję informacje, których forma lub treść nie odpowiada na moje potrzeby (za niski poziom jakości)?

5.     Czy są informacje, które mógłbym otrzymywać częściej / rzadziej?

6.     Czy są informacje, które mógłbym otrzymywać w innym terminie?

7.     Czy są informacje, których potrzebuje do realizowania moich celów zawodowych a w chwili obecnej ich nie otrzymuję?

8.     Czy są informacje, do których chętnie miałbym dostęp w razie potrzeby, a nie wiem gdzie są?

9.     Czy będą jeszcze potrzebował tego dokumentu?

10.   Czy naprawdę potrzebuję zachować ten dokument? Kto go jeszcze przechowuje?

11.   Czy naprawdę potrzebuję przeczytać ten dokument?

12.   Kiedy ostatni raz korzystałem z tego dokumentu?

13.   Jak często korzystam z tego dokumentu?

 

 


House of Skills

 

House of Skills
House of Skills


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.