zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Jak ocenić możliwości zmiany?

 

Jedną z technik analizy problemu pozwalających ocenić możliwości zmiany jest analiza pola sił. Definiuje ona siły działające w danej sytuacji. Wychodzi się tu z założenia, że zawsze można wyodrębnić pole sił: politycznych, społecznych, organizacyjnych i technicznych funkcjonujących w obrębie danej organizacji i utrzymujących stan obecny oraz takich, które wspierają zmianę.

 

Analiza pola sił obejmuje następujące zadania:

  1. Przełożenie problemu na język celu.
  2. Diagnozę - określenie wszystkich sił, zarówno napędowych, jak i hamujących, oraz wybór sił decydujących w danym układzie.
  3. Rozmrożenie - zmianę natężeń poszczególnych sił zarówno napędowych, jak też hamujących, czyli wybór strategii działania.
  4. Efekt - zmianę definicji, stabilizację sił na nowym, pożądanym poziomie.

 

Przełożenie problemu na język celu

Cel to miejsce, w którym chcemy się znaleźć za jakiś czas lub stan, jaki chcemy osiągnąć w wyniku zrealizowania planu. Jest dla nas drogowskazem: wyznacza kierunek działania i pozwala zorientować się, jak długa jest przed nami droga.
Cel może być przedstawiony jako zmiana:

  • jakościowa - osiągnięcie jakiegoś stanu (wymaga jasnego opisania, co się przez to rozumie),
  • ilościowa - konkretna wielkość, która ma zostać osiągnięta.

 

Dobrze sformułowany cel powinny być:

  1. szczegółowy,
  2. mierzalny,
  3. ambitny,
  4. realistyczny (osiągalny),
  5. terminowy.

 

Trzeba pamiętać, żeby cel był szczegółowo opisany i zrozumiały dla wszystkich, których dotyczy. Ważnym elementem jest terminowość - cel musi być wykonalny w konkretnym czasie. Tylko wówczas jego realizacja może zakończyć się sukcesem.
Nadanie celowi cech mierzalności pozwala na wyznaczenie kolejnych punktów kontrolnych (kamieni milowych) w planie realizacyjnym, co umożliwia sprawdzenie postępów w realizacji prac. Najlepiej jest formułować cele za pomocą cyfr. Wtedy są najbardziej precyzyjne, praktyczne i wymierne.

 

W budowaniu celu można zastosować następującą strukturę:

Cel Przykładowe sformułowania
Czas Do..., W czasie...itp.
Odpowiedzialność zespół..., wydział‚..., itp.
Postanowienie zamierza..., planuje..., wykona...itp
Dział‚anie zwiększyć‡...,zmniejszyć‡..., poprawić‡..., opracować...
Zmiana określenie celu w sposób wymierny np. w procentach, liczbach, przedział‚ach liczb.

 

 

 

 

 

Diagnoza

Siłą napędową będą wszystkie wewnętrzne i zewnętrzne naciski na zmianę: warunki, procesy, postawy i działania ludzi etc. Siły hamujące to elementy, procesy, stawiające zmianie mniej lub bardziej czynny opór.
Najpierw identyfikujemy wszystkie siły , nie oceniając ich ważności. Następnie wybieramy te, które uznamy za decydujące w układzie.

 

Rozmrożenie

W punkcie wyjścia siły o przeciwnych znakach pozostają w równowadze. Rozpoczęcie procesu zmiany musi wiązać się z naruszeniem tej równowagi. Po zidentyfikowaniu sił mamy do dyspozycji trzy strategie wypracowania nowej równowagi:

  1. Wzmacnianie sił napędowych. Metoda ta na ogół uważana jest za najmniej pożądaną, bowiem wzmacnianiu sił napędowych towarzyszy wzmacnianie sił przeciwnych, wskutek czego wzrastają napięcia w ramach układu. Pytanie brzmi: co zrobią, żeby wzmocnić siły sprzyjające zmianie?
  2. Eliminowanie lub redukcja sił hamujących. Ta strategia uważana jest za bardziej pożądaną i mniej oczywistą. Pytanie będzie brzmiało: jak wyeliminować lub ograniczyć działanie sił hamujących?
  3. Wzmacnianie sił napędowych z równoczesnym eliminowaniem lub redukowaniem sił hamujących. To strategia najczęściej stosowana. Polega na poszukiwaniu odpowiedzi na obydwa wcześniej zadane pytania.

 

Pod artykułem wiczenie do pobrania


House of Skills

House of Skills
House of Skills


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.