zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Sześć sposobów na kreatywność

 

Ludzie twórczy posiadają umiejętności, które można rozwijać poprzez proste ćwiczenia umysłowe, wykorzystując np. rozciągacze umysłu™. Rozciągacz umysłu™ to zadanie nie mające jednego konkretnego rozwiązania. Dla naszej głowy jest tym, czym ćwiczenia fizyczne dla ciała - utrzymuje w dobrej kondycji.

 

1. Płynność pomysłów

Im bardziej ktoś jest kreatywny, tym więcej pomysłów potrafi wypracować w jednostce czasu. Jeżeli wasz mózg potrafi natychmiast stworzyć 30 pomysłów to nie ma znaczenia, że większość z nich będzie miała niską wartość. Choć można powiedzieć, że jeden dobry pomysł jest lepszy niż 30 kiepskich, to można też stwierdzić, że ten jeden dobry pomysł może wymagać wymyślenia 30 kiepskich. Większość ludzi zaczyna tworzyć dobre pomysły dopiero po tym, jak ich mózg przeszedł przez pomysły średnie, innymi słowy po rozgrzaniu. Podobnie jak lekkoatleci, którzy rozgrzewają się przed zawodami.

 

Rozciągacze umysłu™:

  • W ciągu półtorej minuty zapisz jak najwięcej słów na literę "f". Nie wolno używać liczby mnogiej, ale nie trzeba zwracać uwagi na ortografię.
  • Przez trzy dni musisz siedzieć w zablokowanej windzie. Masz jednak mały otwór, przez który można podawać różne przedmioty. Wymień 20 przedmiotów, o jakie byś poprosił.
  • Dokończ zdanie na 20 różnych sposobów: Większość dzieci jest _____________.
  • Wymień 10 produktów, które należałoby reklamować na wewnętrznej stronie drzwi publicznych toalet.

 

2. Powstrzymywanie ocen

Jeśli uda ci się powstrzymać natychmiastową ocenę, zdobędziesz więcej pomysłów wysokiej jakości, na przykład w trakcie burzy mózgów. Kiedy oceniasz, patrzysz na to, co nie działa, nie pasuje, nie zaś na możliwości, a to nimi właśnie odżywia się kreatywność. Dobry pomysł nie zawsze powstaje jako pierwszy, lecz jeżeli pierwszy pomysł - niekoniecznie dobry - jest krytykowany, blokuje to kreatywność i powstanie dobrego pomysłu.
Powstrzymywanie się od ocen nie oznacza jedynie nie wypowiadania ich, lecz także zaniechanie oceniającego myślenia.

 

Rozciągacze umysłu™:

  • Wymyśl tytuły 10 największych bestsellerów książkowych. Tytuły są tak interesujące, że czytelnik nie może się powstrzymać przed kupieniem danej książki. Sporządź listę tytułów, a następnie wybierz ten, który twoim zdaniem jest najlepszy.
  • Jak zmieniłby się świat, gdyby wszyscy byli leworęczni?
  • Po sporządzeniu długiej listy, wybierz najbardziej nieprawdopodobną odpowiedź.
  • Wybierz polityka, którego najbardziej nie znosisz. Wypisz co najmniej 10 jego pozytywnych cech

 

3. Tolerancja dla wieloznaczności

To umiejętność życia w świecie, gdzie nie ma dobrych i złych odpowiedzi, gdzie myśli i pomysły są niejasne i jeszcze nie uformowane. są dwie strony tej umiejętności: chę㇠obejrzenia obu stron tej samej monety oraz chęć pozostania w fazie stawiania pytań„ zanim pospieszymy z odpowiedziami.

 

Rozciągacze umysłu™:

  • Podaj 5 zalet i 5 wad posiadania dłuższych ramion.
  • Sporządź listę możliwych pytań na temat twojego języka.
  • Co by było, gdyby psy umiały mówią? O co był je zapytać?
  • Chciałbyś ustanowić rekord świata. Jaki byłby to rekord? Wymyśl 5, które byłbyś w stanie pobić oraz 5 takich, których nie udałoby ci się ustanowić

 

4. Elastyczność i wyobraźnia

Kreatywność wymaga elastycznego myślenia. Postawy zadziwionego dziecka przekonanego o tym, że świat może być takim, jakim się go stworzy.

 

Rozciągacze umysłu™:

  • Podaj 10 rzeczy, które chciałbyś zautomatyzować w swoim domu, tak abyś mógł aktywować je przez telefon.
  • Przyszedłeś na parking, ale twój samochód zniknął. Jesteś jednak z tego bardzo zadowolony. Wymyśl 5 powodów wyjaśniających twoją radość.
  • Wymień 10 rzeczy, które byś zrobił, gdybyś mógł cofnąć się 10 lat wstecz i ponownie przeżyć te lata?

 

5. Koncentracja

To umiejętność pozostania przy temacie nawet, jeżeli czujesz się sfrustrowany czy znudzony. To zdolność ignorowania przeszkód odciągających uwagę podczas rozwiązywania problemu. Koncentracja i determinacja są szczególnie ważne dla kreatywności.

 

Rozciągacze umysłu™:
(Przed rozpoczęciem tego ćwiczenia włącz radio i telewizor.)

  • Przez 2 minuty skoncentruj się na wymienianiu rzeczy, które różne kraje mogłyby używać jako swoich symboli zamiast flag, ptaków, kwiatów czy zwierząt.
  • W ciągu 90 sekund podaj jak najwięcej synonimów słowa "cienki".
  • Jak wyglądałby świat, gdyby kobiety wolały młodszych, przystojniejszych i bardziej seksownych mężczyzn, a mężczyźni cenili sobie starsze, tęższe i silniejsze kobiety? Sporządź listę tego, co uległoby wówczas zmianie.

 

6. Preferencja dla nieporządku

Ludzie twórczy lubią nieporządek, co nie do końca oznacza bałagan. Jeden z paradygmatów dotyczących ludzi kreatywnych, to obraz bałaganiarskiego wynalazcy czy pisarza otoczonego stertami papieru.
Bałagan ma niewiele wspólnego z kreatywnością. Nieporządek jest czymś innym. Preferencja dla nieporządku odnosi się do asymetrii przy projektowaniu, myślenia nie-linearnego (przyczynowo skutkowego), czy wywracania utartego porządku do góry nogami.

 

Rozciągacze umysłu™:

  • Co by było, gdyby ludzie nie tyli? Jak zmieniłoby się życie? Wymień przynajmniej 10 zmian. Bądź kreatywny w udzielaniu odpowiedzi. Na którym miejscu pojawiła się najlepsza propozycja zmiany?
  • Wymyśl 5 nowych marek samochodów. Spójrz na jakość pomysłów i ich kolejność. Na którym miejscu znalazły się twoim zdaniem najciekawsze marki?
  • Podaj 10 sytuacji, w których ludzie zachowywaliby się dziś inaczej, gdyby byli przekonani, że nigdy nie umrą.

 

House of Skills

 

House of Skills
House of Skills


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.