zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Szybka analiza biznesu w trzech krokach

 

Szybka analiza biznesu w trzech krokach to jedno z optymalnych rozwiązań, które daje maksimum korzyści przy minimum wysiłku. Czasem trzeba przecież przygotować coś na szybko - coś na tyle konkretnego aby zasygnalizować temat, aby wybrać dalszy kierunek analizy bez nieprofesjonalnego rzucania monetą, coś co można przygotować w tydzień i co składa się z kilku stron, bez czekania tygodniami na opasły raport przeładowany technicznym bełkotem.

 

Szybka analiza biznesu ma trzy kroki, tak jak np. przechodzenie przez jezdnię™. Kroki te to:

  1. Wybierz trzy najważniejsze i jednocześnie różniące się od siebie w sposób oczywisty firmy z rynku,
  2. Wybierz maksymalnie dziesięć parametrów biznesowych (chodzi o zarządzanie i strukturą™ organizacji), które będziesz oceniać w tych firmach: mogą to być np. podstawowa działalność gospodarcza (produkt, usługa), model przychodowy, używane kanały promocji, doświadczenie biznesowe prezesa (czy ma mentalność specjalisty, menedżera czy przedsiębiorcy),
  3. Dokładnie prześledź co otrzymują/robią/doświadczają klienci od każdej z firm i porównaj je w formie tabelki lub wykresów. Na tej podstawie sformułujesz silne i słabe strony poszczególnych firm, ich produktów i usług.


Przykład zastosowania tej procedury poznasz za moment na przykładzie analizy e-biznesowego rynku "enterprise on demand" (informacje w każdym z kroków pochodzą… z książki "Cyfrowa przestrzeń„ biznesowa" Matta Mayewskiego).

 

Krok 1 - wybierz trzy najważniejsze i jednocześnie różniące się od siebie w sposób oczywisty firmy z rynku

Wybrane firmy to: Salesforce, 37signals, Zoho.

 

Salesforce jest spółką notowaną na giełdzie, zatrudnia 3300 pracowników i istnieje od 1999 roku. Główna siedziba znajduje się w amerykańskim mieleckie San Francisco. Firma posiada 26 regionalnych przedstawicielstw (ciekawostka - cztery z nich znajdują się w Indiach) na całym świecie. W logo firmy znajduje się chmura i znak zakazu software (stylizowany na drogowy znak zakazu). Tagline "no software" znajduje się również w literowym kodowaniu bezpłatnej infolinii firmowej: 1-800-66-76389273 (1-800-NO-SOFTWARE).

 

37signals to firma prywatna, zatrudnia 19 pracowników i istnieje od 1999 roku. Siedziba firmy znajduje się w amerykańskim mieleckie Chicago. Na stronie internetowej firmy można odbyć zdjęciową wycieczkę po firmie, przekonać się że w ciągu dnia większość biurek stoi pusta, a w firmowej stołówce można zjeść pizzę z czarnymi oliwkami. Logo firmy jest nieco abstrakcyjne, podobne do znaków alfabetu Braille’a.

 

Zoho to firma prywatna, zatrudnia 1500 pracowników i istnieje od 2005 roku. Siedziba firmy znajduje się w amerykańskim mieście Pleasanton. Firma posiada trzy biura: w Japonii, w Chinach i w Indiach. W Europie nie ma przedstawicielstwa. Logo firmy składa się z kolorowych klocków z literami, wygląda jak zabawka dla dzieci. Strona firmy oraz ekrany jej produktów są pogodne, kolorowe i pozytywnie nastrajają do pracy.

 

Krok 2 - wybierz maksymalnie dziesięć parametrów biznesowych, które będziesz oceniać w tych firmach

Wybrane parametry to: liczba wersji językowych produktów, podstawowa działalność gospodarcza, model przychodowy, opcja bezpłatnego dostępu do serwisu, widełki cenowe dostępu do serwisu.

 

Salesforce nie podaje informacji o liczbie wersji językowych. Jej podstawowa działalność to on-demand CRM. Modelem przychodowym jest abonament. Bezpłatny okres testowy trwa 30 dni. Widełki cenowe to 4-270 dolarów amerykańskich za miesiąc.

 

37signals działa tylko w języku angielskim. Podstawowa działalność jest określana jako business API. Modelem przychodowym jest abonament. Bezpłatny okres testowy trwa 30 dni. Widełki cenowe to 12-149 dolarów amerykańskich za miesiąc.

 

Zoho posiada wersję angielską i japońską. Podstawową działalność jest business API. Model przychodowy to opłata za większe wykorzystanie funkcji i za profesjonalne użycie serwisu (m.in. większa liczba użytkowników w organizacji). Opcje bezpłatne są różne w różnego typu usługach, najlepiej wejść na zakładkę "pricing" i samemu obejrzeć co jest darmowe, a co jest płatne. Widełki cenowe to 12-75 dolarów amerykańskich za miesiąc.

 

Krok 3 - dokładnie prześledź co otrzymują / robią / doświadczają…klienci od każdej z firm i porównaj je w formie tabelki lub wykresów

Główne korzyści produktu Salesforce - czyli CRM opartego na aplikacji internetowej - to: dostępność z każdego miejsca, niższe koszty wdrożenia, ciągła dostępność pomocy technicznej i wsparcie, możliwość pracy i współpracy z handlowcami, przedstawicielami handlowymi na całym świecie, skalowalność, niższe koszty pracy na takim systemie, brak obaw o rozwój i ulepszanie systemu, możliwość ciągłych dostosował do naszych potrzeb. Szczególnie cenna jest dostępność mobilna i internetowa oraz zdecydowanie niższe koszty niż przy wdrażaniu stacjonarnego rozwiązania. Słabe strony Salesforce - zdaniem autora książki, Matta Mayewskiego - to przede wszystkim właściwości użytkowe nie są na najwyższym poziomie. Brakuje odczucia nowoczesności, jaki jest chociażby w takich serwisach jak Bantam Live czy Socialtext. No i brak koncentracji na rozwiązaniach Web 2.0, co może być też świadomym i konsekwentnym zamiarem. Nie chodzi jednak o brak jakichkolwiek elementów Web 2.0, ale o kierunek zmian związany z włączeniem aktywności klientów do firmowego CRM, co już zaczyna być stosowane w narzędziu zwanym social CRM.

 

Niewątpliwym atutem produktów 37Signals jest prostota, estetyka i łatwość korzystania z oferowanych rozwiązań internetowych. Naprawdę, aż się chce pracować. Jednak, mimo tych zalet, wydaje się™. że 37signals czasem za daleko wykracza poza swoje samoograniczenie. Na przykład w ich rozwiązaniu do zarządzania projektami brakuje tak istotnego elementu jakim jest wykres Gantta. W całości z kolei brakuje mi silniejszych elementów i funkcji do ciągłej wspólnej pracy, a nie tylko czasowej, opartej na projektach.

 

Atutem Zoho jest możliwość pracy na wybranej aplikacji np. Show i korzystanie ze wszystkich rozwiązań„ przez jeden panel, dzięki czemu organizacja pracy i współpracy jest na wyciagnięcie ręki w jednym miejscu, bez potrzeby plątania się w różnych aplikacjach. Zarządzanie wszystkimi aplikacjami w Zoho odbywa się przez personalizowany panel, który informuje jednocześnie o naszej aktywności w systemie i o ostatnio wykonywanych czynnościach w poszczególnych sekcjach. Całość jest bardzo przejrzysta, intuicyjna i nic powinna sprawić większych problemów nawet laikowi, który pierwszy raz korzysta z tego typu rozwiązań. Największą zaletą Zoho jest dostępność przez internet. To daje nieograniczone możliwości pracy i współpracy zwłaszcza w strukturach rozproszonych. Drugim, bardzo istotnym atutem jest kompleksowość rozwiązań„ dostarczanych przez Zoho. są tu wszelkie narzędzia do efektywnej pracy, współpracy, zarządzania dokumentami, komunikacją, jednym słowem, wszystko to, co organizacja mieć musi.

 

Jak widzisz, analiza jest niezbyt skomplikowana. Mimo to po jej przeczytaniu masz całkiem niezły pogląd co się w tej branży dzieje, jak się tam pracuje, jak zarabia i czy warto dalej myśleć o inwestycji lub projekcie z tej dziedziny. Podobną analizę można bez pośpiechu przygotować w jeden tydzień. Jeśli uprzesz się na samodzielne testowanie produktów w trybie darmowym, to dodaj jeszcze dwa tygodnie: jeden na użytkowanie, drugi na porównywanie.

 

To samo możesz zrobić w przypadku każdej innej branży, która cię interesuje - także branż poza internetem. Wybierz trzy główne firmy. Potem do dziesięciu parametrów biznesowych. Następnie przypatrz się jak przebiega praca i co dostają klienci. I analiza gotowa.

 

Inspiracją tekstu są analizy branż e-biznesowych (społecznościowych serwisy biznesowe, business directory, social technology platform, marketplace’y) zawarte w książce "Cyfrowa przestrzeń biznesowa" Matta Mayewskiego (ibuk.pl / Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą… Wydawcy. Książka jest dostępna w postaci elektronicznej oraz w trybie czasowego dostępu w serwisie www.ibuk.pl.

 

KarieraManagera.pl

 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.