zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Sześć reguł udanej dyskusji

Wśród umieję™tnoś›ci komunikacyjnych wykorzystywanych przez nas w sytuacjach zawodowych istotne miejsce zajmuje umieję™tność kierowania komunikacją w grupie. Prowadzenie dyskusji, niezależnie czy jest się jej moderatorem, czy również jednym z uczestników, wymaga umieję™tnoś›ci organizowania i kierowania wymianą… informacji i opinii, tak by pozwoliło to osią…gnąć założone na wstę™pie cele.

Kiedy prowadzisz dyskusję, bierzesz na siebie odpowiedzialność za efekt, który uzyskasz. Bę™dzie on pozytywny jeś›li osoby uczestniczą…ce w dyskusji:
• Bę™dą rozumiał‚y cel i powody dyskusji oraz otrzymają niezbędne informacje. To wszystko powinno odby㇠się podczas rozpoczącia dyskusji
• Bę™dą miał‚y możliwość swobodnego wypowiadania swoich opinii. To zależy od właściwego stymulowania rozmowy.
• Bę™dą miał‚y okazję poznać opinię prowadzącego zebranie. Powinno to nasta…pić na etapie dzielenie się własnymi opiniami
• Bę™dą miał‚y wrażenie, że są… słuchane i traktowane zgodnie z zasadami dobrego komunikowania się™. służy temu wprowadzenie i dbał‚ość o przestrzeganie zasad komunikacyjnych.
• Bę™dą widział‚y, że wypowiadane przez nie opinie, propozycje rozwiązań„ i poszczególne tematy podlegają… podsumowaniu i stanowią… podstawę™ do formułowania wniosków. służy temu podsumowywanie ustaleń„.
• Zostaną pozytywnie potraktowane na zakończenie dyskusji. służy temu zamykanie spotkania

Rozpoczę™cie dyskusji

Rozpoczynając dyskusję™ musimy odnieść się do głównego tematu, a jeś›li to możliwe - również do celu, który sobie stawiamy. Biorąc na siebie odpowiedzialność za prowadzenie dyskusji, najlepiej sformuł‚ować cel i temat w ramach propozycji dla innych uczestników spotkania, np.:
"Chciał‚bym, żebyśmy dzisiaj porozmawiali o zastosowaniu nowego rozwiązania konstrukcyjnego przy budowie naszych stacji. Są…dzę™, że po naszej dyskusji bę™dziemy mogli podjąć decyzję™ o tym czy jest ono dla nas użyteczne, czy też nie"
"Zanotowaliś›my ostatnio zdecydowany spadek sprzedaży naszych produktów dla młodzieży. Spotkaliśmy się, żeby określi㇠powody, dla których to ma miejsce oraz zastanowi㇠się nad krokami, jakie musimy w zwią…zku z tym podjąć"
"Chciał‚bym z tobą… porozmawiać o sposobie, w jakim rozmawiasz z klientami"

Stymulowanie rozmowy

Wprowadzenie tematu to początek stymulowania rozmowy, jednak zwykle nie wystarczy, żeby zacząć efektywną dyskusję™. Nastę™pnym krokiem jest zaproponowanie sposobu przebiegu dyskusji. Np.:
"Proponuję™, żeby każdy z nas miał‚ 5 minut na przedstawienie swojego stanowiska. Uwagi bę™dziemy spisywać na tablicy, a nastę™pnie podejmiemy decyzję™, głosując"
"Powiem ci, co zauważył‚em i co są…dzę™ o twoim postępowaniu, a nastę™pnie chciał‚bym poznać twój punkt widzenia na ten temat"
Bardziej szczegół‚ową umieję™tnoś›cią… stymulowania rozmowy jest dopytywanie lub proszenie o wyrażenie opinii na dany temat. Warto w tych sytuacjach szczególnie zwrócić uwagę™ na dwa rodzaje sytuacji:

  1. Jeśli rozmówca wyraźnie się wycofuje, pomocne może by㇠odkrycie powodów, dla których zależy nam na jego opinii.
  2. Jeśli opinie i sugestie rozmówcy mają charakter ogólnikowy, należy prosić go o podawanie przykł‚adów i konkretnych doświadczeń praktycznych związanych z tematem dyskusji. Podobnie postę™pujemy, jeś›li ktoś odbiega od tematu.

Przykł‚ady:
"Kazik, czy możesz rozpocząć‡? Jakie jest Twoje zdanie na temat....?"
"Rozumiem, że masz wątpliwości, czy wyższa prowizja dla sprzedawców przyniesie podwyższenie sprzedaży."
"Czy możesz podać jakiś konkretny przykł‚ad, gdy taka postawa wobec klienta, przyniosła pozytywny skutek?"
"Twoje zdanie na ten temat jest dla mnie bardzo ważne i trudno bę™dzie podjąć mi dobrą… decyzję™, nie znając go. Dlatego proszę™ cię o wyrażenie opinii na ten temat"

Dodatkowym sposobem stymulowania rozmowy jest reagowanie na wypowiadane opinie innych uczestników dyskusji. Może to być‡:
Reakcja pozytywna: "To bardzo inspirujący pomysł" lub reakcja uś›ciślająca: "Jakie korzyści dzię™ki temu uzyskamy?"
Jeśli chcemy stymulować rozmowę™, unikajmy negatywnych reakcji oceniajacych: "Ten pomysł jest beznadziejny", "Dawno nie słyszał‚em czegoś› równie idiotycznego"

Jeśli podjął‚eś› już decyzję i nie masz zamiaru jej zmieniać, poinformuj o tym uczestników spotkania i nie rozwijaj rozmowy na dany temat.

Dzielenie się własnymi opiniami

Podczas dyskusji uczestnicy powinni otwarcie dzielić się swoimi opiniami. Dotyczy to również prowadzącego dyskusję. Formuł‚ując swoje anie, warto pamiętać o kilku zasadach:
• Staraj się mówi㇠jak najkonkretniej i jak najbliżej tematu dyskusji - podawaj przykł‚ady i szczegóły uzasadniajace twoje zdanie.
• Wyrażaj opinie, a nie oceniaj. Podkreślaj własną… odpowiedzialność za wypowiadane kwestie: "Moim zdaniem dobrym rozwią…zaniem jest..."
• Koncentruj się na problemach, a nie na ludziach , np.. "Musimy ustalić, jak w przyszłoś›ci zapobiec podobnym sytuacjom"
• Proś o reakcję™ zwrotną… na temat wypowiadanych przez siebie kwestii: "Co są…dzisz na temat proponowanych przeze mnie zmian?"
• Podkreślaj związek tego, co mówisz z opiniami innych: "Zgadzam się z twoim zdaniem, że naszym problemem są… niskie kwalifikacje naszych sprzedawców. W zwią…zku z tym proponuję pomyśle㇠o wymianie czꙶ›ci kadry z dział‚u sprzedaży"
Jak widać dzielenie się własnymi opiniami jest jeszcze jednym, dodatkowym sposobem na poprowadzenie dyskusji w interesującym nas kierunku.

Przestrzeganie zasad komunikacyjnych

Każda para rozmówców lub też każda dyskutująca grupa może kierować się innymi, właściwymi sobie, zasadami komunikacji. Zdania różnych osób na temat tego, co wolno, a czego nie wolno robi㇠w trakcie dyskusji mogą… by㇠odmienne. Jednak, gdy zależy ci na efektywnym prowadzeniu dyskusji, musisz ten element uwzgle™dnić‡. To szczególnie ważne, jeś›li uczestnicy przerywają… sobie, nie słuchają… swoich wypowiedzi, atakują… się personalnie.

Aby uczestnicy przestrzegali zasad komunikacyjnych należy:
• Zapoznać ich z nimi i uzyskać ich aprobatę™.. Dlatego, jeś›li są… problemy z zachowaniem uczestników dyskusji, prowadzący powinien zaproponować przestrzeganie jasno określonych zasad, pokazać pozytywne konsekwencje z tego wynikające, oraz uzyskać akceptację uczestników dyskusji.
"Ważne jest dla mnie abyśmy przedyskutowali ten problem w dobrej, sprzyjają…cej twórczym pomysłom atmosferze. Dlatego chcę™ przypomnie㇠i uzyskać waszą akceptację™ dla nastę™pujących zasad: każdy ma prawo zabrać głos w naszej dyskusji, nie przerywamy sobie, staramy się słuchać nawzajem, unikamy personalnych pretensji. Czy zgadzamy się na te zasady?"
• Przypominać zasady w sytuacjach, gdy są… one łamane i pokazywać negatywne konsekwencje odstępowania od nich:. "Proszę™, nie przerywaj. Każdy z nas ma prawo do swoich opinii" "Proszę™, nie przerywaj. To wybija mnie z tematu i nie pozwala uczestniczy㇠w tej dyskusji" "Znowu mi przerywasz. Nie doprowadzimy tego tematu do koń„ca, jeś›li bę™dzie się to powtarzał‚o"

Podsumowywanie ustaleń

Ten element prowadzenia zebrania, w przypadku jednego poruszanego tematu jest zwykle poł‚ączony z zamykaniem dyskusji. W przypadku kilku tematów, które się pojawiły lub też dł‚uższego czasu prowadzenia rozmowy, ważnym zachowaniem prowadzącego dyskusję™ jest systematyczne podsumowywanie uzgodnień„. W ten sposób prowadzący dyskusję™ kontroluje jej przebieg, dba o dobre zrozumienie tematów przez wszystkich uczestników spotkania oraz podkreśla znaczenie wspólnie wykonanej pracy, co dobrze służy pozytywnemu rozważeniu kolejnych zagadnień„.
Podsumowując ustalenia, nazwij omawiane zagadnienie i dokonane ustalenia. Pokaż, jakie ma to konsekwencje dla każdej z osób uczestniczą…cych w dyskusji i poł‚ącz je logicznie z dalszą czꙶ›cią… debaty, np.:."W ten sposób określiliśmy potrzeby szkoleniowe dla naszego dział‚u sprzedaży. Zgodziliś›my się, że dotyczą… one wię™kszego zaangażowania sprzedawców podczas spotkania z klientem, szczególnie w momencie skł‚adania propozycji zakupu. W zwią…zku z tym proponuję zastanowić się, kiedy moglibyśmy zorganizować im szkolenia na ten temat oraz jakie ś›rodki możemy na to przeznaczyć‡.

Zamykanie spotkania

Przeprowadzona dyskusja powinna zakończy㇠się podzię™kowaniem za spotkanie oraz podkreśleniem pozytywnych aspektów, nawet, jeś›li strony nie osią…gn곂y porozumienia w żadnej z poruszanych spraw. Należy o to dbać mię™dzy innymi z powodu utrzymywania dobrych relacji oraz przygotowywania pozytywnego gruntu do kolejnych rozmów. Może więc wyglądać np. tak:
"Cieszę™ się, że mogliś›my wreszcie o tym porozmawiać. Temat jest trudny i wiem, że nie od razu możemy znaleźć‡ najlepsze rozwią…zanie. Są…dzę™, że dzisiejsze próby nas do tego przybliżyły. Dzię™kuję™ uczestnikom za aktywny udział w spotkaniu"

Rozpoczynasz dyskusję Określ temat spotkania oraz jego cel.
Stymulujesz dyskusję Zaproponuj sposób przebiegu rozmowy (kolejność tematów, procedurę™ podejmowania decyzji, etc.).
Poproś uczestników o wyrażenie swoich opinii.
Jeśli ktoś się wycofuje - powiedz, jakie to ważne.
Jeśli ktoś odbiega od tematu lub jest zbyt ogólnikowy - dopytuj o konkrety.
Reaguj na wypowiadane opinie.
Reakcja pozytywna - doceń wypowiedź partnera.
Reakcja uściślająca - dopytaj.
Dzielisz się własnymi opiniami Powiedz swoje zdanie - podaj przykł‚ady je uzasadniajace.
Stosuj język opinii.
Proś› o reakcje na przedstawiane sugestie.
Podkreślaj związek pomię™dzy twoją opinią…, a zdaniem uczestników dyskusji.
Dbasz o zasady dobrej komunikacji Nazwij zasady, pokaż pozytywy z nimi związane, uzyskaj akceptację uczestników dyskusji.
Jeśli uczestnicy dyskusji ł‚amią… ustalone zasady:
1.Sam ich przestrzegaj .
2. Zwróć im uwagę™ i odwoł‚aj się do obowią…zujących reguł
3. Pokaż negatywne konsekwencje nieprzestrzegania zasad.
Podsumowujesz ustalenia Nazwij omawiane zagadnienie i dokonane ustalenia (lub istniejące różnice).
Nazwij konsekwencje ustaleń dla każdej z osób uczestniczących w dyskusji.
Logicznie przejdź do nastę™pnego tematu.
Zamykasz spotkanie Podziękuj uczestnikom.
Pokaż pozytywne aspekty dyskusji.

 


House of Skills

 

House of Skills
House of Skills


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.