zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zwiększa zaangażowanie pracowników poprzez inicjatywy sportowe

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, systematycznie doskonali swoje działania na rzecz work-life balance pracowników, wspierając inicjatywy sportowe o zasięgu lokalnym i międzynarodowym.

IT: co czwarta firma rozważa redukcje etatów

Od października do grudnia 38% firm IT w Polsce planuje rekrutacje nowych pracowników, 27% rozważa redukcje etatów, a 32% nie przewiduje zmian kadrowych. Firmy poszukują nowych talentów z powodu rozwoju i postępu technologicznego, ale część z nich redukuje zatrudnienie w odpowiedzi na wyzwania ekonomiczne i automatyzację. Zastosowanie sztucznej inteligencji utrudnia wejście do branży juniorom ale specjaliści od cyberbezpieczeństwa, chmury i danych mogą liczyć na bardzo dobre warunki do zmiany pracy.

Jesienny boom rekrutacyjny w usługach medycznych, farmacji i biotechnologii

Okres październik-grudzień będzie niemal rekordowy w kontekście rekrutacji do branży usług medycznych, farmacji i biotechnologii. 29% firm z tego sektora chce w ostatnim kwartale zatrudniać nowych pracowników, 6% chce redukować etaty. To dobra informacja dla osób, które chcą pracować w takich organizacjach, z kolei dla firm to zapowiedź, że będą musiały bardziej rywalizować o nowe ręce do pracy.

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.

Ćwiczenie na asertywność

 

W wielu sytuacjach - zwłaszcza konfliktowych - formułujemy własne opinie jako obiektywne prawdy lub oceny. Takie wypowiedzi - odbierane jako atak - nakręcają koło konfliktu, prowadząc do konfrontacji i pogłębiania urazów zamiast do poszukiwania konstruktywnych rozwiązał.

Ɔwiczenie na asertywność, fot. shutterstock Ćwiczenie na asertywność, fot. shutterstock

Zachowanie asertywne, którego wyrazem będzie w takiej sytuacji otwarte wypowiadanie własnych opinii i wyrażanie uczuć, pozwoli uniknąć jałowego sporu o racje.
Postawa asertywna wyraża się w:

  • otwartym przyznaniu, że moje uczucia, pragnienia i przekonania należą do mnie;
  • przyjęciu za nie odpowiedzialności, czyli powstrzymaniu się od obciążania tą odpowiedzialnością mniej lub bardziej konkretnie oznaczonych "innych".

 

Najważniejszą umiejętnością jest posługiwanie się komunikatem JA, który z jednej strony wyraża przyjęcie odpowiedzialności za własne uczucia i wyrażane opinie, z drugiej zaś stwarza bezpieczniejszą sytuacją dla drugiej strony, której nie obarczamy winą za nasze uczucia (nie "ty mnie złościsz" tylko "ja jestem zła") ani nie posiłkujemy się mniej lub bardziej mgliście określonymi autorytetami ("wszyscy" "tak musi być" "każdy rozsądny" itp.).

Stwierdzenia ujawniające odpowiedzialność
Unikanie odpowiedzialności
Komunikaty TY, stwierdzenia bezosobowe, odwołanie do "innych"
Branie odpowiedzialności
Komunikat JA
Tak już musi być‡. Nie chcą™ tego zmieniać.
Złościsz mnie. Jestem zł‚y.
Spotkanie było beznadziejne. Jestem niezadowolona ze spotkania.
Wszyscy wiedzą…, że to nieprawda Nie wierzą™ w to.
Nikt rozsądny by tego nie zrobił‚. Uważam za nierozsądne to, co robisz.
Nikt jej nie lubi. Nie lubią jej.
Musiałem to zrobić‡. Zrobił‚em to.
Każdy, w tej sytuacji powiedział‚by, że… Nie rozumiem, dlaczego nie powiesz, że….
Nie liczysz się z moimi uczuciami. Czuję się urażona.
Zachowujesz się okropnie. Nie podoba mi się, kiedy...
To nie jest dowcipne. Nie śmieszy mnie ten żart.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Posługiwanie się komunikatem JA nie jest łatwa. Na przeszkodzie stoją… nawyki myślenia i działania pozwalające unikać odpowiedzialności. Często utożsamiamy sposób widzenia drugiej osoby z jej cechami, co powoduje, że zamiast otwarcie przyznać, co nam ewentualnie przeszkadza, próbujemy wzbudzić poczucie winy, np. zarzucamy komuś: "jesteś arogancki" zamiast szczerze przyznać: "czuję się urażony, kiedy w ten sposób odpowiadasz na moje pytanie".

 

Mamy też skłonność uznawania naszych przekonał za prawdy powszechnie obowiązujące. Często sądzimy, że myślimy w jakiś sposób, bo tak "ludzie sądzą". Pozwala to widzieć świat jako bezpieczniejszy i bardziej zrozumiały, ale znacznie utrudnia porozumienie i czasem konieczną weryfikację własnych opinii.
Zmiana tych nawyków może wydać się ryzykowna. W pierwszym przypadku narażamy się na to, że ktoś zlekceważy nasze uczucia, w drugim - na to, że to, co wydawało się nam znane i bezpieczne, ukaże nagle inną twarz. Bardziej ryzykowne dla relacji z innymi jest jednak prowokowanie kontrataku: "nie ja jestem arogancki, tylko ty chcesz się koniecznie do czegoś przyczepić". To uniemożliwia lub znacznie utrudnia wymianą informacji i skutecznie blokuje zainteresowanie naszymi pomysłami.

 

Budowa komunikatu JA

Komunikaty JA budujemy wg poniższego wzoru zawierającego cztery kroki:

  1. Stwierdzenie uczuć czy przekonać (Czuję). Opisz swoje uczucia (gniew, poczucie lekceważenia, urażenia, zdziwienia, przygnębienia, smutku, itp.).
  2. Wskazanie konkretnego zachowania (Kiedy ty). Opisz zachowanie powodujące problemy, czyli takie, kiedy druga osoba mówi lub robi coś, co nas uraża, przeszkadza nam itp..
  3. Wskazanie konsekwencji (Ponieważ). Opisz konsekwencje, jak dla ciebie bądź innych miało problematyczne zachowanie (strata czasu, konieczność dodatkowego wysiłku, ryzyko utraty przyjaciół, ryzyko gniewu innych, itp.).
  4. Sformułowanie celu (Chcę). Powiedz, czego chcesz. Informuj o twoich prośbach i oczekiwaniach. Lepiej unikaj jednak takich słów, jak życzenie czy wymogi Główny problem polega na tym aby rzeczywiście określić, czego chcemy i jasno to wyrazić.

 

Zauważ, że każda część zdania wypowiadana jest w pierwszej osobie liczby pojedynczej. Najlepiej, aby w żadnej z nich nie znalazł się zaimek "ty" , choć w realnych sytuacjach, kiedy opisujemy problem, trudno jest tego uniknąć,.

Przykłady komunikatu - JA
Czuję 
Stwierdzenie uczuć
Kiedy (ty)
Zachowanie problematyczne
Ponieważ
Konsekwencje
Chcę™
Cele
Jestem zł‚y Kiedy muszę™ czekać na raport po terminie Ponieważ nie mogę wykonać na czas zestawienia dla swojego szefa. Chciałbym, żebyś›, oddawał‚ mi raport zgodnie z terminem.
Czuję się przygnębiony Kiedy słyszę™, że nie został‚em nagrodzony Ponieważ osią…gną…ł‚em bardzo dobre wyniki. Chciał‚bym, żebyś to docenił‚.
Czuję się przygnębiony Kiedy mówisz, że nie pojedziesz ze mną… do klienta Ponieważ bardzo potrzebuję™ pomocy w przeprowadzeniu negocjacji. Chciałbym, żebyś› pomógł mi rozwiązać ten problem.

 

 

 

 

 

 

 

 


House of Skills

House of Skills
House of Skills


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.