zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Bilet do awansu

Dyplom MBA przestał by㇠przepustką do zawodowego raju. To - niczym znajomość angielskiego - warunek konieczny, aby się liczy㇠na rynku pracy. Ci, którzy go nie spełniaja, na rozmowach kwalifikacyjnych usłyszą… trudne dla nich pytanie: dlaczego?
Przemysław Gacek. Fot. Darek Iwański Przemysław Gacek. Fot. Darek Iwański

Dzisiaj już można tylko pomarzy㇠o czasach, w których trzy magiczne litery MBA otwierał‚y wszystkie drzwi, gwarantowały uznanie w oczach pracodawcy, świetną pracę i wysoką pensję™. Sytuacja jest obecnie znacznie bardziej skomplikowana. - Sam dyplom MBA nie robi już raczej na nikim specjalnie wrażenia, bardziej liczy się, w jakiej szkole i programie uzyskało się certyfikat - tłumaczy Rafał Andrzejewski, partner w Amrop Hever Group.

Dyplom dyplomowi nierówny

Dlatego nie każdy dyplom MBA otwiera drzwi do zawodowego raju. Za najbardziej cenione wcią…ż uchodzą świadectwa zdobyte na prestiżowych uczelniach albo we współpracy z nimi. I chociaż niemal każdy polski uniwersytet czy politechnika kształ‚cą…ca menedżerów chwalą… się, że wystawiają… dyplomy, współ‚działając z zagranicznymi biznesowymi szkołami wyższymi, to profesjonalnego headhuntera czy specjalisty od HR nie zmyli angielskoję™zyczna nazwa partnera.
- Wiele społ›ród zacnych polskich uniwersytetów wybrał‚o go sobie bardzo przypadkowo - ostrzega przyszłych studentów Rafał Andrzejewski.
Przemysław Gacek, prezes Grupy Pracuj, potwierdza, że z uwagi na mnogość programów i ich mutacji pracodawcom coraz trudniej jest zweryfikować jakość dyplomu, a w zwią…zku z tym również kompetencje kandydata.
Klasyką™ gatunku, czyli najbardziej cenione szkoły MBA na ś›wiecie, wymienia Anna Klimaszewska, recruiting coordinator w Boston Consulting Group. To przede wszystkim francuski INSEAD, Kellogg School of Management, Harvard Business School, Wharton School, Stanford University, London Business School. W ś›rodowisku instytucji finansowych prestiżem cieszy się także University of Chicago, najwię™ksza w USA wylę™garnia noblistów (blisko 80 laureatów, z tego dziesię™ciu - z ekonomii).
- Posiadanie dyplomu MBA którejś› z wymienionych szkół traktujemy jako zdecydowany atut kandydata na stanowisko konsultanta - wyjaś›nia Anna Klimaszewska, dodając, że również dyplom renomowanego polskiego programu MBA jest dla dział‚u HR ważną wskazówką…, która ś›wiadczy o wysokich aspiracjach zawodowych kandydata i jego dążeniu do rozwoju.

Sposób na wykreowanie menedżera

W mię™dzynarodowych firmach, z ugruntowaną polityką… kadrową, MBA to jeden z fundamentów polityki zarzą…dzania talentami. BCG sponsoruje pracownikom, którzy osią…gnę™li stanowisko senior associated, studia na jednej z wymienionych uczelni; po ich ukoń„czeniu automatycznie awansują na stanowisko konsultanta.
Menedżer czy wysoko wykwalifikowany specjalista, myślący o zwię™kszeniu swojej wartości na rynku pracy poprzez studia MBA, powinien jednak starannie zaplanować ten krok. Andrzej Maciejewski, partner Spencer Stuart, odradza podejmowanie tego typu kształ‚cenia bez wcześ›niejszej, co najmniej kilkuletniej praktyki na stanowisku kierowniczym.
- Doś›wiadczenie znakomicie zwię™ksza efektywność studiów - mówi.
Chodzi przede wszystkim o case studies, bę™dące najwię™kszym atutem MBA: jedynie aktywny udział studenta i wykorzystanie dotychczasowych, własnych doświadczeń„ w omawianych studiach przypadków pozwolą… wynieść z zaję㇠maksimum korzyści.
- Także z punktu widzenia networkingu i zawierania nowych znajomości biznesowych, menedżer-student skorzysta więcej z obracania się w ś›rodowisku doświadczonych rekinów biznesu niż ś›wieżo upieczony absolwent studiów bez zawodowej praktyki - uważa Andrzej Maciejewski.
Dobre studia MBA są… panaceum, po które sięgają… HR-owcy, gdy stają… przed często spotykanym w biznesie problemem, jak z nieekonomisty (inżyniera, prawnika, lekarza) zrobi㇠skutecznego menedżera.
Jednym z pierwszych w Polsce przedsiębiorstw, które już na począ…tku lat 90. włączył‚y studia MBA kadry kierowniczej w strategię™ budowy wartości firmy, był giełdowy Prochem.
- Uznaliś›my, że do sprawnego i efektywnego zarzą…dzania rozwijającą… się firmą… inżynierską… są… nam potrzebne oprócz fachowej wiedzy technicznej także inne kwalifikacje - wyjaś›nia Marek Kiersznicki, członek zarządu odpowiedzialny w Prochemie za sprzedaż i marketing, inżynier oraz jednocześnie absolwent MBA w popularnej WSPiZ im. L. Koźmińskiego.
Takie dyplomy ma zresztą cał‚y trzyosobowy zarząd. Z perspektywy lat Kiersznicki ocenia, że to właśnie wiedzy wyniesionej z tych studiów Prochem zawdzię™cza, że od trzynastu lat - czyli od czasu debiutu na GPW - ani razu nie zanotował straty finansowej.
- Studia MBA pozwalają… menedżerowi ustrukturyzować zdobytą… w praktyce lub często intuicyjną… wiedzę™ - tłumaczy Marek Kiersznicki. - Dostarczają… też sprawdzonych na ś›wiecie narzę™dzi, które po dopasowaniu do potrzeb konkretnej spół‚ki służą… do sprawnego zarzą…dzania firmą… i jej rozwijania.

Prestiżowy program - wysokie zarobki

Co zrobić‡, jeżeli żą…dny wiedzy i najlepszych praktyk menedżer nie może z jakichś› powodów - choćby braku czasu - pozwolić sobie na wyjazd do Bostonu czy Chicago?
Warto przejrze㇠ofertę™ polskich uczelni, ale - uczula Przemysław Gacek - zwracając uwagę™ na zestaw żelaznych, uniwersalnych kryteriów: renomę™ szkoł‚y i zatrudnionych w niej wykł‚adowców, prestiż jej zagranicznych partnerów, liczbę™ absolwentów, język prowadzonych zajęć‡. Korzyś›ci z przemyślanego wyboru bę™dą oczywiste - dobry dyplom z reguły przekł‚ada się na wysokość zarobków. W polskich warunkach bonus z tego tytuł‚u ciągle potrafi wynieść 30 - 50 proc. (na dojrzał‚ych rynkach mniej).
Co ciekawe, oferty pracy wyłącznie dla absolwentów MBA - jak wynika z badał„ Pracuj.pl - stanowić… zaledwie ułamek procenta ogł‚oszeń kierowanych do menedżerów. Rafał Andrzejewski mówi jednak, żeby się tym nie sugerować:
- W rekrutacjach na najwyższe stanowiska dyplom MBA jest jednym z podstawowych oczekiwał„ wobec kandydatów. Jego brak może stanowi㇠niepotrzebny minus w porównaniu z innymi kandydatami.
Czy jednak - zapytajmy przewrotnie - w sytuacji, gdy gospodarka kwitnie, a bezrobocia nieomal nie ma, warto inwestować pienią…dze i czas w zdobycie kolejnego "papierka"? Przemysław Gacek uważa, że studia MBA są… u nas w dużym stopniu kwestią… mody, która przybyła z USA, a w ostatecznym rozrachunku, jeś›li idzie o rekrutację™, i tak najbardziej liczy się doświadczenie top menedżera i konkretne kwalifikacje.
Rafał Andrzejewski przestrzega:
- Tłuste lata nie powinny usypiać czujności. właśnie w tym okresie trzeba się starannie przygotować na chudsze czasy, które na pewno prędzej czy później przyjdą…. Warto także pamiętać, że dyplom MBA podnosi cenę™ menedżera na rynku pracy. W gorszych latach przedsiębiorstwa tną…ce koszty najchętniej szukają… oszczę™dnoś›ci w budżecie płac.
Weterani recesji z roku 2000 i 2001 wspominają…, że chowali głęboko swoje cenne dyplomy do szuflad, by uniknąć zwolnień z etykietką… "zbyt drogi".
- Obawy co do zwolnienia ze wzglę™du na posiadanie MBA nie dotyczą… najwyższych szczebli - nie ma wątpliwości Rafał Andrzejewski. - Od osób na stanowiskach dyrektorskich oczekuje się, że bę™dą mieli ten dyplom. A jak nie mają, usłyszą… pytanie: "dlaczego?".
Korzystając więc z dobrej sytuacji gospodarczej, lepiej potraktować zdobycie MBA nie jako przykrą… konieczność, ale biznesową… przygodę™ życia.

MBA (po)płaca
Posiadacze dyplomu MBA stanowią elitę™ zarabiających pod każdą… szerokością… geograficzną…. Przeciętny absolwent studiów ze światowej czołówki zarabia rocznie nie mniej niż 150 tys. dolarów. Najwyżej, jak wynika z rankingu "Financial Timesa", rynek pracy ceni posiadaczy tytułu MBA na Stanfordzie (175 tys. dolarów). Wedł‚ug Przemysława Gacka, prezesa Grupy Pracuj, w Polsce absolwenci MBA mogą… oczekiwać wzrostu wynagrodzeń na poziomie 30 - 50 proc., a wysokość zależy od branży i jakości dyplomu.

Manager Magazin, Numer 4 (39) Kwiecień 2008


Manager Magazin

 

Małgorzata Remisiewicz, Krzysztof Garski - Manager Magazin
Manager Magazin


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.