zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Rozmowa z dr Darią Tataj - wykł‚adowcą i absolwentką Szkoł‚y Biznesu Politechniki Warszawskiej

Zapraszamy do przeczytania wywiadu przeprowadzonego przez Redakcję™ MBA Portal z dr Darią… Tataj

Jaki program MBA skończyła Pani i kiedy?

Jestem absolwentką Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej. Skończyłam studia International MBA w 1999 roku.

Co skłoniło Panią do podjęcia tych studiów ?

rozmowa wywiad z absolwentką Szkoły Biznesu Politechniki WarszawskiejSzukałam programu, który będzie krótki, roczny. International MBA były wtedy jedynym programem, który trwał 10 miesięcy i spełniał moje oczekiwania. Byłam na urlopie macierzyńskim, nie pracowałam i chciałam maksymalnie wykorzystać czas na podniesienie kwalifikacji.

Czy przeglądała Pani rankingi, kadrę profesorską, szukała rekomendacji?

Tak, wtedy Szkoła Biznesu plasowała się bodajże na trzecim miejscu w rankingach i miała bardzo imponujących partnerów - jedne z najbardziej prestiżowych w mojej opinii spośród szkół biznesu, które rozpoczęły współpracę przy programach MBA w Polsce. Myślę tu o HEC School of Management Paris, London Business School i Norwegian School of Economics and Business Administration. Przekonało mnie do programu też to, że program miał profil europejski, a nie amerykański czy kanadyjski. A był to czas planowanej akcesji Polski do Unii Europejskiej. Jeżeli chodzi o sam program to głównie długość i cena były dla mnie istotne. Także stosunek spodziewanej jakości studiów do ceny był ważny.

Czy studia spełniły Pani oczekiwania?

Dla mnie te studia były punktem zwrotnym w mojej karierze, dlatego że spotkałam zarówno wyjątkowych wykładowców jak i studentów. Współpraca z nimi pozwoliła mi zupełnie inaczej popatrzeć na świat, na ekonomię, na biznes, na gospodarkę, na firmę. Studia MBA pozwoliły mi zmienić branżę - rozpoczęłam pracę w finansach, w bankowości inwestycyjnej, potem w funduszu venture capital i w bankowości komercyjnej. Był to dla mnie zdecydowanie punkt zwrotny.

Czy wyliczała Pani coś na kształt wskaźnika ROI Pani studiów MBA?

Zwrot nastąpił zaledwie po kilku miesiącach! Już dokładnie teraz nie pamiętam, było to dziesięć lat temu, ale z pewnością była to najlepsza inwestycja w moim życiu.

Czyli studia pomogły w zdobyciu nowej pracy?

Dostałam ofertę pracy jeszcze w czasie studiów i na dwa miesiące przez obronieniem dyplomu zaczęłam pracę na część etatu, a zaraz po obronie na pełen etat.

Myśli Pani, że głównym elementem, który przekonał pracodawcę do zatrudnienia Pani były studia typu MBA?

Tak, to ważne, przy czym nie tylko chodzi o sam dyplom MBA. Wydaje mi się, że ważniejsze jest, że nadchodzi taki moment, w którym człowiek zadaje sobie pytania, co do strategii zawodowej, co do celów osobistych, co do domeny, która jest dla niego interesująca. Zaczyna na ten temat rozmawiać z wykładowcami, ze znajomymi, z kolegami ze studiów. Przychodzi refleksja, czas podsumowań i nowych planów. Przez taki 'intelektualny ferment' dla bardzo wielu ludzi te studia stają się punktem zwrotnym.

Wyobraźmy sobie, że ktoś znajomy zadaje Pani/Panu pytanie "jakie studia MBA wybrać?', co by Pani odpowiedziała na takie pytanie?

Z mojego doświadczenia, zarówno jako absolwenta, jak i wykładowcy na studiach MBA mogę stwierdzić, że nasza Szkoła Biznesu pomaga w takim duchowym odnalezieniu siebie, a nie tylko w pozyskaniu aktualnej i rzetelnej wiedzy. Dlatego dla mnie odpowiedź jest oczywista. Moim zdaniem najlepsze programy MBA w Polsce znajdziecie w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej :-)!!

Wracając do tematu spotykania ciekawych ludzi na studiach typu MBA, rozumiem, że Pani nadal utrzymuje kontakty prywatnie i/lub zawodowo z absolwentami studiów MBA.

Tak, w czasie studiów poznałam wielu ludzi, którzy mieli wpływ na moją późniejszą karierę zawodową. Na przykład, w czasie studiów organizowaliśmy wizytę studentów z Nowego Yorku z Leonard Stern Business School. W czasie tej wizyty poznałam Brooke Mahoney, jedną z pierwszych kobiet - absolwentek Harvard Business School, która otrzymała dyplom w 1967 roku. Brooke była niesamowicie charyzmatyczna osobowością. Zaprzyjaźniłyśmy się. Brooke pomogła mi zaplanować i rozwijać karierę zawodową, a jej sposób myślenia zainspirował mnie i moje koleżanki byśmy założyły Klub Woman MBA Networking. Po kilku latach Klub przekształcił się w Fundację Diadem, która wyinkubowała Polish Professional Women Network, jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się organizacji profesjonalnych dla kobiet w biznesie. Zdecydowanie kobiety, które poznałam na studiach MBA są osobami, z którymi utrzymuję kontakt do dzisiaj zarówno pod względem towarzyskim, jak i profesjonalnym.

Proszę powiedzieć nam trochę o Woman MBA Networking.

W 1999 roku razem w kilkoma kobietami z International MBA i Executive MBA założyłyśmymy klub, który w pewnym momencie zrzeszał ponad sto osób. Po pięciu latach działalności, organizowania szkoleń, spotkań z wybitnymi kobietami, akcji charytatywnych na rzecz dzieci, grup wsparcia, osiem Klubowiczek założyło Fundację Diadem. Fundacja miała pełnić rolę inkubatora dla inicjatyw społecznych wspierania kobiet w biznesie. Dwa lata temu rozpoczęło działalność Polish Professional Women Network, które wyinkubowane zostało w ramach Fundacji Diadem.
Generalnie kobiet na wysokich stanowiskach w biznesie jest relatywnie niewiele. Brakuje kobiet, które byłyby wzorcami, mentorami, które inspirują i pokazują, że osiągnięcie najwyższych szczytów w biznesie jest możliwe. W PWnet pomagamy sobie na wzajem tak, by kariery kobiet w biznesie przyspieszały. Na przykład, pomoc polega na tym, by mając informacje na temat rekrutacji na jakieś stanowisko, jak najszybciej zadzwonić do znajomej, która może być zainteresowana taką ofertą pracy. Promujemy też kobiety, które prowadzą własny biznes, pomagając dotrzeć do potencjalnych klientów. Ważne jest, by kobiety pomagały sobie nawzajem!

Zatem stowarzyszenie absolwentów MBA także powinno działać prężnie?

Wszystkie organizacje absolwentów, które powodują, że ludzie nadal utrzymują kontakt, współpracują, wspierają, są bardzo ważne. Na świecie szkoły biznesu mają prężnie działające stowarzyszenia absolwentów, które są naprawdę bardzo wpływowymi grupami. Mam nadzieję, że absolwenci naszej Szkoły będą jeszcze skuteczniej tworzyć silne lobby i pomagać sobie w biznesie.

Otwierają się coraz bardziej rynki edukacyjne zjednoczonej Europy. W jaki sposób w Pani opinii dostępność do studiów zagranicznych wpłynie na rynek studiów MBA w Polsce ?

Jest to moim zdaniem znakomita sytuacja, ponieważ wymusza konkurencyjność na rynku polskich programów MBA. Punktem odniesienia nie są już inne programy MBA w Polsce, ale oferty studiów MBA w Europie czy na świecie. Stąd tak duży wysiłek naszej Szkoły, by utrzymać akredytację European Foundation for Management Development (EFMD). Certyfikat ten świadczy o jakości programu, jego aktualności względem aktualnych trendów w gospodarce i w biznesie oraz o wysokich kompetencjach wykładowców. Dla naszej Szkoły międzynarodowa współpraca z partnerskimi uczelniami ma duży wpływ na poziom oferowanych studiów. Do naszej Szkoły przyjeżdżają zagraniczni profesorowie, a polska kadra ma duże doświadczenie międzynarodowe. Ja wykładałam w Szkole Biznesu Central European University w Budapeszcie i w Bukareszcie, prowadzą badania naukowe w międzynarodowych zespołach, a w tym momencie uczestniczą w budowie European Institute for Innovation and Technology.

Czy doświadczenia ze studiowania i wykładania na MBA wykorzysta Pani przy tworzeniu Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii?

Oczywiście! EIT to nowy projekt europejskiej strategii innowacji. Pracujemy nad utworzeniem nowego modelu współpracy ośrodków akademickich z biznesem. Jeśli uda się, w Europie powstanie wiele fascynujących nowych przedsiębiorstw tworzonych przez nową generację studentów-przedsiębiorców.

Jako jednocześnie absolwent i późniejszy wykładowca jak według Pani powinny wyglądać studia MBA w Polsce w dobie światowego, ekonomicznego spowolnienia?

Spowolnienie gospodarcze nasiliło na polskim rynku pracy zjawisko likwidacji miejsc pracy i wymiany kadry kierowniczej. Wielu menedżerów z dużym doświadczeniem odchodzi z pracy w środku kariery zawodowej i zakłada własne firmy. W tym roku po raz pierwszy zaproponowaliśmy naszym studentom wykłady związane z takim punktem zwrotnym jak przejście z 'pracy dla kogoś' do 'pracy dla siebie'. Tak więc programy MBA powinny być aktualne wobec tego, co dzieje się aktualnie w biznesie.

Jakie jeszcze wskazówki mogłaby Pani udzielić potencjalnym kandydatom na studia MBA?

Nie zastanawiać się tylko jak najszybciej przygotowywać do egzaminów i zdawać na MBA. Brać życie w swoje ręce i studiować MBA. Szczególnie gorąco zapraszamy kobiety do podnoszenia swoich kompetencji i studiowania MBA.

Dziękuję za rozmowę.

Wywiad przeprowadziła Agnieszka Dąbrowska


MBA Portal

 

MBA Portal
MBA Portal


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.