zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Nie chrzanić i nie bać się sprzeciwu

Tajemnica udanych fuzji to szybkość. Dla powodzenia procesu zasadnicze znaczenie mają działania przeprowadzone w cią…gu pierwszych 90 dni po sfinalizowaniu transakcji - mówi Claude Dion z Hay Group, specjalista od fuzji i przejęć.

Na czym powinien się skupić CEO podczas pierwszych 10 i pierwszych 100 dni w nowo przeję™tej firmie?

Hay Group dzieli proces przejmowania sterów przez lidera w nowo tworzonej strukturze na trzy etapy: 30, 60 i 90-dniowe. Podczas pierwszych 30 dni po fuzji jej lider powinien ustalić strukturę nowej firmy i wyznaczy㇠priorytety, skoncentrować się na ustanowieniu nowego zarządu, wyznaczeniu kierunków fuzji, zdefiniowaniu i komunikowaniu programu integracji oraz na ustaleniu strategii kadrowej stosunku do pracowników. W tym okresie CEO powinien by㇠bardzo widoczny w firmie i osobiście zapoznać zespół z warunkami okresu przejś›ciowego oraz zasadami integracji. Z końcem 60 dnia szefowania nowej strukturze CEO powinien mie㇠gotowy plan fuzji, definiujący robocze plany różnych obszarów integracji i uwzglę™dniajacy wzajemne zależnoś›ci oraz bieżą…cą komunikację™. Z kolei przed upł‚ywem pierwszych 90 dni nowy CEO powinien przystą…pi㇠już do wykonywania i wdrażania priorytetów. Pierwsze trzy miesiące to również czas na weryfikację™ szczegół‚ów integracji i udoskonalanie planów działania nowej struktury.

Czy rzeczywiś›cie tak to się zwykle odbywa?

Niezupełnie. Z naszych badań„ uwzglę™dniajacych doświadczenia top menedżerów firm podlegającym fuzjom lub przejściom wynika, że okres wyznaczania CEO dla nowej struktury, powstającej w wyniku tego procesu trwa ś›rednio 74 dni. To oznacza dwa i pół miesią…ca bez przywództwa operacyjnego i ma katastrofalny skutek dla obu firm.

Jakie błędy popełniaja najczęściej menedżerowie kierują…cy firmami podczas fuzji i przejęć‡?

Zwykle dotyczą one dwóch obszarów. Po pierwsze wynikają… z błę™dnej oceny sytuacji. Brak doświadczenia sprawia, że menedżerowie popadają… w trzy rodzaje puł‚apek: okazują… nadmierne zaufanie, nie doceniaja ogromu pracy, jaką mają do wykonania oraz nie doszacowują… ryzyka. Po drugie, wychodzą…c z czysto biznesowego punktu widzenia, skupiają… się na majątku rzeczowym, zapominając o aktywach niematerialnych. Firmy na ogół mają trudności w ich rozpoznaniu i ocenie. Dlatego też przy wszelkiego rodzaju szacunkach, nawet podczas due diligence, pierwszeństwo przypada zwykle aktywom twardym i mierzalnym. Namacalny majątek firm da się łatwo oszacować biorąc pod uwagę™ wartość portfolio, IT i stan finansów. Aktywa niematerialne natomiast oceni㇠jest znacznie trudniej, ponieważ składają… się na nie relacje z klientami, kultura firmy i jakość przywództwa. Nasze badania wykazał‚y jednak, że udane fuzje to takie, w których zachowanie równowagi miedzy aktywami materialnymi i niematerialnymi został‚o zał‚ożone już na poziomie opracowywania strategii integracji.

Czy jest recepta na przeprowadzenie udanej fuzji?

Menedżer musi mie㇠jej wizję™. To sprawa kluczowa dla powodzenia przedsięwzię™cia. Wszystkie posunięcia lidera, jego sł‚owa i zachowanie mają ogromne znaczenia dla tego, jak integracja bę™dzie postrzegania przez pracowników łą…czących się firm. Lider, który staje na czele powstającej struktury przede wszystkim musi otwarcie informować o wszystkim, co się dzieje w firmie. Stał‚a komunikacja za pośrednictwem różnych kanał‚ów powinna by㇠zaplanowana tak szybko, jak to tylko możliwe. Pracownicy wszak zaczynają… obawiać się o swoje miejsca pracy w tej samej chwili, w której dowiadują… się, że ich firma ma zostać przeję™ta. Mądry CEO bę™dzie też umiał‚ zachować właściwe proporcje mię™dzy integracją… a zrozumieniem i współpracą oraz mię™dzy celami krótko i długo terminowymi. Te pierwsze, zwykle finansowe, wynikające z nacisków akcjonariuszy. powinny by㇠postrzegane w kontekś›cie równowagi z długookresowymi, bardziej zrównoważonymi.

Sześć zasad udanej fuzji
  1. Zachowaj równowagę™: Starannie rozważ, jak scali㇠i ustanowić właściwe proporcje mię™dzy materialnymi i niematerialnymi aktywami firm podlegających fuzji.
  2. Rozszerz zakres due diligence: Włą…cz w jego zakres również kluczowe zagadnienia HR, kulturę™ i przywództwo oraz wszystkie "groźne zwierzęta" -potencjalne zagrożenia, które mogą… blokować proces.
  3. Nie rozpraszaj się™: Staraj się, by kadra zarządzają…ca skupił‚a się na ustawianiu nowej organizacji i pomóż jej uniknąć angażowania się w inną… dział‚alność. Spraw ludzkich nie da się delegować.
  4. Zacznij od przeglą…du zdolności przywódczych menedżerów obu firm: Przeprowadź go obiektywnie i nakreśl role, tak by stworzy㇠możliwie najlepszy zespół do podję™cia nowych wyzwań„.
  5. Nie odwlekaj: Wybierz szybko zespół zarządzają…cy, nawet jeszcze w trakcie trwania due diligence. Czym wcześ›niej kluczowe role są… wyznaczone, tym lepiej. Reszta bę™dzie ich następstwem.
  6. Żyj wizją…: Skup zespół top menedżerów wokół wizji nowej strategii i upewnij się, czy są… oni skł‚onni i zdolni do zachowań„ niezbędnych, by tę™ wizje przekuć w rzeczywistą… wartość.

Niektórzy twierdzą…, że skoro menedżer ma na swoim koncie jedną udaną… fuzję™, poradzi sobie również z nastę™pnymi, ponieważ wszystkie stawiają… podobne wyzwania. Czy mają rację™?

Nie. Chociaż wyzwania bywają… podobne, każda fuzja i przeję™cie są… inne, tak samo jak każda firma jest jedyna w swoim rodzaju, ma unikatową… kulturę™ i sposób działania. W każdym przypadku CEO bę™dzie więc miał‚ do czynienia z nowymi graczami. Techniki i reguły, których użycie przyniosło mu sukces w poprzednich fuzjach, w kolejnych mogą nie by㇠tak skuteczne. To oczywiś›cie nie oznacza, że doświadczenie się nie przydaje, ale nie można zdawać się tylko na nie.

Jakich zasad powinien przestrzegać i jak się zachowywać CEO, któremu przyjdzie przeprowadzać wrogie przeję™cie?

W każdej fuzji i przejś™ciu mamy do czynienia z pewnym stopniem :wrogości - to nieuniknione. Należał‚o by raczej zapytać, co CEO powinien zrobi㇠przed transakcją…, gdy fuzja czy akwizycja spotkała się z wrogim przyję™ciem ze strony senior managementu? Jeśli czuje, że cena i warunki transakcji są… słuszne i w dł‚ugoterminowej perspektywie bę™dzie ona dla firmy korzystna, powinien to swoje przekonanie w sposób jasny i zrozumiał‚y przedstawi㇠zespoł‚owi. Chociaż począ…tkowe reakcje mogą by㇠negatywne, musi się na to zdobyć‡, aby - szczególnie wśród najwyższej kadry - zyskać zrozumienie dla dalekosiꙿnych zał‚ożeń„, wykraczających ponad krótko terminowe wyzwania i dostrzegany brak kompatybilności. W miarę postę™pów fuzji, silny nacisk musi zostać poł‚ożony na budowę™ relacji, a styl przywództwa charakteryzujący lidera fuzji powinien by㇠jasny, zdecydowany i bezdyskusyjny. We wrogim otoczeniu CEO powinien zwracać specjalną… uwagę™ na jasność i obiektywizm procesu podejmowania decyzji, szczególnie przy obsadzaniu stanowisk. W przypadku nowo tworzonej organizacji konsekwentne stosowanie przejrzystych procedur ma znaczenie kluczowe i pozwala na to, by kadra zarządzają…ca i pracownicy przekonali się, że decyzje podejmowane są… w oparciu o przesłanki biznesowe a nie reakcje emocjonalne, które często biorą górę™ we wrogich przejś™ciach.

 

Małgorzata Mierżyńska - KarieraManagera.pl
 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.