zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Eleni Panagiotopoulou z SOFTSWISS wyróżniona tytułem Best AML Professional 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, z dumą informuje, że Eleni Panagiotopoulou, Head of AML Team, została uhonorowana tytułem Best AML Professional of the Year podczas gali Global Regulatory Awards 2025.

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

4-dniowy tydzień pracy traci zwolenników - 6 na 10 pracowników obawia się spadku pensji

Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.

Nie chrzanić i nie bać się sprzeciwu

Tajemnica udanych fuzji to szybkość. Dla powodzenia procesu zasadnicze znaczenie mają działania przeprowadzone w cią…gu pierwszych 90 dni po sfinalizowaniu transakcji - mówi Claude Dion z Hay Group, specjalista od fuzji i przejęć.

Na czym powinien się skupić CEO podczas pierwszych 10 i pierwszych 100 dni w nowo przeję™tej firmie?

Hay Group dzieli proces przejmowania sterów przez lidera w nowo tworzonej strukturze na trzy etapy: 30, 60 i 90-dniowe. Podczas pierwszych 30 dni po fuzji jej lider powinien ustalić strukturę nowej firmy i wyznaczy㇠priorytety, skoncentrować się na ustanowieniu nowego zarządu, wyznaczeniu kierunków fuzji, zdefiniowaniu i komunikowaniu programu integracji oraz na ustaleniu strategii kadrowej stosunku do pracowników. W tym okresie CEO powinien by㇠bardzo widoczny w firmie i osobiście zapoznać zespół z warunkami okresu przejś›ciowego oraz zasadami integracji. Z końcem 60 dnia szefowania nowej strukturze CEO powinien mie㇠gotowy plan fuzji, definiujący robocze plany różnych obszarów integracji i uwzglę™dniajacy wzajemne zależnoś›ci oraz bieżą…cą komunikację™. Z kolei przed upł‚ywem pierwszych 90 dni nowy CEO powinien przystą…pi㇠już do wykonywania i wdrażania priorytetów. Pierwsze trzy miesiące to również czas na weryfikację™ szczegół‚ów integracji i udoskonalanie planów działania nowej struktury.

Czy rzeczywiś›cie tak to się zwykle odbywa?

Niezupełnie. Z naszych badań„ uwzglę™dniajacych doświadczenia top menedżerów firm podlegającym fuzjom lub przejściom wynika, że okres wyznaczania CEO dla nowej struktury, powstającej w wyniku tego procesu trwa ś›rednio 74 dni. To oznacza dwa i pół miesią…ca bez przywództwa operacyjnego i ma katastrofalny skutek dla obu firm.

Jakie błędy popełniaja najczęściej menedżerowie kierują…cy firmami podczas fuzji i przejęć‡?

Zwykle dotyczą one dwóch obszarów. Po pierwsze wynikają… z błę™dnej oceny sytuacji. Brak doświadczenia sprawia, że menedżerowie popadają… w trzy rodzaje puł‚apek: okazują… nadmierne zaufanie, nie doceniaja ogromu pracy, jaką mają do wykonania oraz nie doszacowują… ryzyka. Po drugie, wychodzą…c z czysto biznesowego punktu widzenia, skupiają… się na majątku rzeczowym, zapominając o aktywach niematerialnych. Firmy na ogół mają trudności w ich rozpoznaniu i ocenie. Dlatego też przy wszelkiego rodzaju szacunkach, nawet podczas due diligence, pierwszeństwo przypada zwykle aktywom twardym i mierzalnym. Namacalny majątek firm da się łatwo oszacować biorąc pod uwagę™ wartość portfolio, IT i stan finansów. Aktywa niematerialne natomiast oceni㇠jest znacznie trudniej, ponieważ składają… się na nie relacje z klientami, kultura firmy i jakość przywództwa. Nasze badania wykazał‚y jednak, że udane fuzje to takie, w których zachowanie równowagi miedzy aktywami materialnymi i niematerialnymi został‚o zał‚ożone już na poziomie opracowywania strategii integracji.

Czy jest recepta na przeprowadzenie udanej fuzji?

Menedżer musi mie㇠jej wizję™. To sprawa kluczowa dla powodzenia przedsięwzię™cia. Wszystkie posunięcia lidera, jego sł‚owa i zachowanie mają ogromne znaczenia dla tego, jak integracja bę™dzie postrzegania przez pracowników łą…czących się firm. Lider, który staje na czele powstającej struktury przede wszystkim musi otwarcie informować o wszystkim, co się dzieje w firmie. Stał‚a komunikacja za pośrednictwem różnych kanał‚ów powinna by㇠zaplanowana tak szybko, jak to tylko możliwe. Pracownicy wszak zaczynają… obawiać się o swoje miejsca pracy w tej samej chwili, w której dowiadują… się, że ich firma ma zostać przeję™ta. Mądry CEO bę™dzie też umiał‚ zachować właściwe proporcje mię™dzy integracją… a zrozumieniem i współpracą oraz mię™dzy celami krótko i długo terminowymi. Te pierwsze, zwykle finansowe, wynikające z nacisków akcjonariuszy. powinny by㇠postrzegane w kontekś›cie równowagi z długookresowymi, bardziej zrównoważonymi.

Sześć zasad udanej fuzji
  1. Zachowaj równowagę™: Starannie rozważ, jak scali㇠i ustanowić właściwe proporcje mię™dzy materialnymi i niematerialnymi aktywami firm podlegających fuzji.
  2. Rozszerz zakres due diligence: Włą…cz w jego zakres również kluczowe zagadnienia HR, kulturę™ i przywództwo oraz wszystkie "groźne zwierzęta" -potencjalne zagrożenia, które mogą… blokować proces.
  3. Nie rozpraszaj się™: Staraj się, by kadra zarządzają…ca skupił‚a się na ustawianiu nowej organizacji i pomóż jej uniknąć angażowania się w inną… dział‚alność. Spraw ludzkich nie da się delegować.
  4. Zacznij od przeglą…du zdolności przywódczych menedżerów obu firm: Przeprowadź go obiektywnie i nakreśl role, tak by stworzy㇠możliwie najlepszy zespół do podję™cia nowych wyzwań„.
  5. Nie odwlekaj: Wybierz szybko zespół zarządzają…cy, nawet jeszcze w trakcie trwania due diligence. Czym wcześ›niej kluczowe role są… wyznaczone, tym lepiej. Reszta bę™dzie ich następstwem.
  6. Żyj wizją…: Skup zespół top menedżerów wokół wizji nowej strategii i upewnij się, czy są… oni skł‚onni i zdolni do zachowań„ niezbędnych, by tę™ wizje przekuć w rzeczywistą… wartość.

Niektórzy twierdzą…, że skoro menedżer ma na swoim koncie jedną udaną… fuzję™, poradzi sobie również z nastę™pnymi, ponieważ wszystkie stawiają… podobne wyzwania. Czy mają rację™?

Nie. Chociaż wyzwania bywają… podobne, każda fuzja i przeję™cie są… inne, tak samo jak każda firma jest jedyna w swoim rodzaju, ma unikatową… kulturę™ i sposób działania. W każdym przypadku CEO bę™dzie więc miał‚ do czynienia z nowymi graczami. Techniki i reguły, których użycie przyniosło mu sukces w poprzednich fuzjach, w kolejnych mogą nie by㇠tak skuteczne. To oczywiś›cie nie oznacza, że doświadczenie się nie przydaje, ale nie można zdawać się tylko na nie.

Jakich zasad powinien przestrzegać i jak się zachowywać CEO, któremu przyjdzie przeprowadzać wrogie przeję™cie?

W każdej fuzji i przejś™ciu mamy do czynienia z pewnym stopniem :wrogości - to nieuniknione. Należał‚o by raczej zapytać, co CEO powinien zrobi㇠przed transakcją…, gdy fuzja czy akwizycja spotkała się z wrogim przyję™ciem ze strony senior managementu? Jeśli czuje, że cena i warunki transakcji są… słuszne i w dł‚ugoterminowej perspektywie bę™dzie ona dla firmy korzystna, powinien to swoje przekonanie w sposób jasny i zrozumiał‚y przedstawi㇠zespoł‚owi. Chociaż począ…tkowe reakcje mogą by㇠negatywne, musi się na to zdobyć‡, aby - szczególnie wśród najwyższej kadry - zyskać zrozumienie dla dalekosiꙿnych zał‚ożeń„, wykraczających ponad krótko terminowe wyzwania i dostrzegany brak kompatybilności. W miarę postę™pów fuzji, silny nacisk musi zostać poł‚ożony na budowę™ relacji, a styl przywództwa charakteryzujący lidera fuzji powinien by㇠jasny, zdecydowany i bezdyskusyjny. We wrogim otoczeniu CEO powinien zwracać specjalną… uwagę™ na jasność i obiektywizm procesu podejmowania decyzji, szczególnie przy obsadzaniu stanowisk. W przypadku nowo tworzonej organizacji konsekwentne stosowanie przejrzystych procedur ma znaczenie kluczowe i pozwala na to, by kadra zarządzają…ca i pracownicy przekonali się, że decyzje podejmowane są… w oparciu o przesłanki biznesowe a nie reakcje emocjonalne, które często biorą górę™ we wrogich przejś™ciach.

 

Małgorzata Mierżyńska - KarieraManagera.pl
 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.