zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Wstrząs, który uratował giełdę

Wiesław Rozłucki, twórca i pierwszy prezes GPW o kulisach najdramatyczniejszych chwil na warszawskim parkiecie.
Wiesław Rozłucki Wiesław Rozłucki

Najważniejsza decyzja w pana karierze zapadł‚a...

12 kwietnia 1994 roku. Na giełdzie pękła bańka spekulacyjna. Rynek nie mógł‚ zł‚apać równowagi i nie dochodziło do transakcji. Był‚o tylko jedno wyjście: znieść dzienne ograniczenia wahań cen. Ale to oznaczał‚o radykalną… zmianę zasad funkcjonowania warszawskiego parkietu.

Zaskoczył‚ mnie pan. Są…dził‚am, że najważniejszą… decyzją… w pana karierze była zgoda na obję™cie stanowiska prezesa giełdy. To przecież oznaczało radykalną… zmianę™ w życiu kogoś›, kto był pracownikiem naukowym.

To nie była decyzja trudna ani dramatyczna. Raczej proces, do którego sam się zgłosił‚em. Giełda była moim hobby i marzeniem już w czasie studiów na SGPiS (dzisiejszej SGH), owocem zakazanym w tamtych czasach. W 1989 roku planowałem zał‚oży㇠własny domu maklerski. W tym celu nawet kupił‚em mieszkanie na Marszał‚kowskiej. W listopadzie 1989 roku zapisałem się na kurs wiedzy o londyń„skim rynku kapitałowym organizowany przez British Know-How Fund, a w styczniu 1990 roku podjął‚em pracę™ w Biurze Peł‚nomocnika Rzą…du do spraw Przekształ‚ceń„ własnościowych. Mieścił‚o się ono w Ministerstwie Finansów. Pewnego razu na dziedziń„cu spotkał‚em Leszka Balcerowicza, kolegę™ ze studiów, a wówczas już ministra finansów i powiedział‚em, że chciał‚bym uczestniczy㇠w odbudowie giełdy. Od rę™ki skierował‚ mnie do pierwszego peł‚nomocnika, Krzysztofa Lisa i wtedy wszystko potoczył‚o się bardzo szybko. Gdy wiosną 1990 roku zaczął‚em na dobre pracować nad projektem giełdy, nie było już odwrotu. Nikt inny zresztą… do tej roboty się nie palił‚. Zostałem więc prezesem giełdy jakby naturalnym torem rzeczy: w lipcu napisał‚em koncepcję™ i zaproponowałem wybór partnera - giełdę™ francuską…, a potem zajął‚em się organizacją… i doborem ludzi. Sześć miesię™cy później giełda ruszyła.

Wróćmy więc do decyzji o zniesieniu wideł‚ek na GWP. Jaki to miał‚o związek z pana karierą…?

Jeśli moja decyzja o zniesieniu dziennych ograniczeń wahań cen okazałaby się błę™dna, był‚by to koniec mojej kariery jako prezesa giełdy. Był‚em o tym głęboko przekonany. Żeby pojąć‡ grozę™ sytuacji, trzeba pamiętać o tamtych realiach. W pierwszych miesią…cach 1993 roku wedł‚ug wskaźnika cena/zysk akcje był‚y wyceniane na poziomie 4-4,5, czyli bardzo nisko. Dla porównania: dzisiaj wycena kursów akcji wedł‚ug tego samego wskaźnika wynosi 12. Od marca 1993 roku ceny walorów zaczęły gwał‚townie rosnąć. Wpisała się w to jeszcze oferta i prywatyzacja Banku Śląskiego. Na jego akcje było 830 tys. chę™tnych. Dziś trudno sobie wyobrazić skalę™ społ‚ecznego zainteresowania i emocji, jakie jej towarzyszył‚y. Żadna nastę™pna oferta publiczna nie przycią…gn곂a tylu chę™tnych. Pierwsze notowanie Banku Ślą…skiego na GWP przyniosło 13-krotne przebicie i skandal polityczny. Tł‚um oblegał‚ giełdę™. Ludzie za wszelką… chcieli tam by㇠osobiście w momencie ogł‚aszania ceny kursów Na salę™ giełdową można było wejść tylko ze specjalnymi wejściówkami. Od rana ustawiały się po nie długie kolejki. Napięcie było tak silne, że liczyliś›my się nawet z możliwoś›cią… rozruchów i policja czuwał‚a w pobliżu, gotowa w każdej chwili do interwencji. ówczesne emocje dzisiaj są… nie do wyobrażenia. Ale też i ceny akcji rosły wtedy niebotycznie: od marca 1993 do marca 1994 dwadzieścia razy. Dla porównania: podczas ostatniej hossy ceny akcji w cią…gu czterech lat wzrosł‚y czterokrotnie. Mieliś›my wtedy do czynienia z gigantyczną… bańką… spekulacyjną, która już nigdy w historii warszawskiej giełdy się nie powtórzyła. Zupełnie ś›wiadomie przygotowywał‚em się na równie wielki krach. Gdy w takiej chwili podejmie się złą decyzję™, można straci㇠stanowisko natychmiast, bo ludzie przestają… myśle㇠racjonalnie. Jak tracą… pienią…dze, muszą… znaleźć‡ winnego. Nigdy nie winią… własnej chciwości i krótkowzroczności.

Dlaczego decyzja o zniesieniu widełek miał‚a tę™ sytuację™ uzdrowić‡?

W marcu 1994 ceny akcji osią…gn곂y szczyt i zacz곂y się zsuwać w dół. Kupujący uznali, że akcje są… przeszacowane i nie bę™dą wzrastać, w zwią…zku z czym czekali aż ceny spadną. Sprzedający jednak nie widzieli powodu do spadku cen, które przecież dotychczas rosły. Różnica oceny mię™dzy kupującymi i sprzedającymi była tak duża, że nie dochodził‚o do transakcji. Na sesji ceny spadały o 10 procent, bo takie było ograniczenie, zatrzymywały się na dolnej granicy, ale i na tym poziomie nie dochodził‚o do transakcji. Nastę™pnego dnia powtarzał‚o się to samo. Kupujący i sprzedający wcią…ż nie mogli ustalić wspólnej ceny w ramach obowią…zujących widełek. Likwidacja widełek oznaczała zgodę™ na to, że ceny ustali rynek.

Co w tym było tak ryzykownego?

Wideł‚ki są… utrzymywane jako sposób przeciwdziałania przypadkowym wahaniom cen. Zdarza się, że makler przez pomył‚kę™ wciś›nie nie ten klawisz, co trzeba i da bardzo duże zlecenie. Jeśli nie ma wideł‚ek, cena takich akcji przypadkowo może poszybować w górę™ lub w dół i narobi㇠niepotrzebnego zamieszania. Mimo takiego zagrożenia Zarząd Giełdy zdecydował‚ o zniesieniu ograniczenia wahań kursów akcji na trzech sesjach: 14,18 i 19 kwietnia. Zlikwidowaliś›my też możliwość skł‚adania zleceń„ po kursie dnia, czyli niezależnie od ceny, ponieważ tego typu zlecenia powię™kszają wahania. Chodził‚o o to, by zmusi㇠inwestorów do zastanowienia się, po jakiej cenie minimalnej mogą… sprzedać akcje, a po jakiej maksymalnej gotowi są… je kupić‡. To była bardzo trudna decyzja, bo gdyby wybuchł‚a panika ludzie sprzedawaliby akcje nawet za grosz, jak leci. Jeśli nagle ceny spadł‚yby o 80 czy 90 procent, to nawet ci, którzy nie mieli zamiaru sprzedać, natychmiast pobiegliby do banku zł‚oży㇠takie zlecenie i uratować resztkę™ tego, co mieli.

 

Małgorzata Mierżyńska - KarieraManagera.pl
 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.