zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Dobry menedżer emanuje władzą

 

Jesteś menedżerem, masz nieco władzy w firmie, członkowie twojego zespołu pracują pod twoje dyktando. Czy jednak jesteś postrzegany jako osoba posiadająca władzę? Czy swoim zachowaniem nie wysyłasz komunikatu "ja się do tego nie nadaję, ale nie mogę dać po sobie tego poznać"? Przełożeni, którzy nie emanują władzą, nie są szanowani przez podwładnych, nie mogą na nich liczyć w trudnych sytuacjach i cały czas muszą uważać na złośliwe szpilki i prowokacje z ich strony. Menedżer który emanuje władzą nie ma takich problemów. Jak osiągnąć taki status?

fot. shutterstock fot. shutterstock

Podstawowym niewerbalnym wyznacznikiem statusu są ubrania. Generalnie ciemniejsze kolory oznaczają wyższy status. Ponadto krawat jest prawdopodobnie jedynym wspólnym mianownikiem łączącym współczesnych mężczyzn mających określony status społeczny. Męski krawat mówi wiele o swoim właścicielu, podobnie jak obuwie. Choć nie mówi się o tym głośno, to większość menedżerów jest gotowa przyznać, iż nigdy nie awansuje się człowieka na jakieś stanowisko, jeśli nie wygląda tak jakby do niego pasował.

 

To podejście nie działa w polityce.

Druga ważna rzecz to lokalizacja i rozmiar gabinetu. Przede wszystkim - jeśli nie masz swojego pokoju lub gabinetu, to jesteś po prostu jednym z pracowników, mimo że posiadasz formalny tytuł menedżera. Ponieważ narożne biura są na ogół większe i mają więcej okien, więc ich posiadanie wiąże się z wyższym statusem. Biura, które są usytuowane poza głównymi trasami komunikacji, wiążą się z wyższa władzą niż pozostałe. W większości przypadków władza zmniejsza się wraz z oddaleniem: jeśli umieści się asystenta tuż obok biura szefa, to będzie czerpał korzyści z bycia blisko źródła władzy. Jeśli tego samego asystenta przeniesie się do większego gabinetu, lecz bardziej oddalonego od pokoju szefa, to jego władza zapewne zmaleje.

 

Trzecim i bardziej międzyludzkim wyznacznikiem statusu jest czas, a dokładniej - sposób w jaki do niego podchodzimy. Gdy osoba o wysokim statusie wyznacza spotkanie na konkretną godzinę, jej wolno się spóźnić. Osobie podwładnej - nie wolno się spóźnić. Przedstawiciela firmy farmaceutycznej trzyma się pod drzwiami lekarza w poczekalni, podczas gdy członek zarządu szpitala jest natychmiast wpuszczany do środka, nawet jeśli w związku z tym każe się czekać pacjentowi. Przy okazji - pokazuje to prawdziwą hierarchię w służbie zdrowia. Zwykle na rozmowę z przełożonym trzeba się wcześniej umówić, jednak przełożony może wpaść do twego biura bez wcześniejszej zapowiedzi.

 

Czwartym sposobem na wzmacnianie swojej aury władzy są drobne zachowania w stosunku do innych ludzi. Menedżer może niewerbalnie podkreślać swoją silniejszą pozycję przez objęcie danej osoby ramieniem lub konsekwentne otwieranie przed nią drzwi. Osoba o wyższym statusie z większym prawdopodobieństwem może domagać się (werbalnie i niewerbalnie) utrzymywania z nią bezpośredniego kontaktu wzrokowego, może naruszać osobistą przestrzeń podwładnych przez dotyk lub nadmierne zbliżanie się, może nie odpowiadać na standardowe "dzień dobry".

 

W Stanach Zjednoczonych - a więc i w większej części polskiego środowiska biznesowego - następujące oznaki interpretuje się jako przejaw władzy:

  • ekspansywne, pewne siebie ruchy,
  • wysoka, wyprostowana sylwetka, ręce wzdłuż boków, stopy w niewielkiej odległości od siebie,
  • zrelaksowane, przyjazne, poufałe zachowanie,
  • gotowość do odwrócenia się do kogoś plecami po to, by sięgnąć po jakiś przedmiot,
  • wygodna, zrelaksowana postawa siedząca; skrzyżowane nogi, ręce rozmieszczone asymetrycznie, ciało pochylone w bok i nieco odchylone do tyłu.

 

Z kolei za oznaki słabości uważa się:

  • drobne, kontrolowane ruchy,
  • jakakolwiek forma ukłonu lub pochylona sylwetka; używanie rąk do zakrycia twarzy,
  • napięcie, czujność,
  • niepewna postawa stojąca lub siedząca, w ugrzeczniony sposób wychylona do przodu, stopy stoją na podłożu tuż obok siebie, ręce leżą na kolanach bądź spoczywają w innej, symetrycznej pozycji,
  • bawienie się jakimś przedmiotem lub nerwowe potrząsanie stopą czy nogą.

 

Jeśli masz wrażenie, że szef i współpracownicy nie traktują cię poważnie, lub jeśli uważasz, że inni postrzegają cię jako osobę o niskiej władzy lub statusie, spróbuj zastosować wskazane poniżej zachowania będące oznakami siły:

  • Bądź uprzejmy, lecz rzadziej się uśmiechaj.
  • Obniż wysokość swego głosu i mów w stanowczy sposób.
  • Trzymaj głowę prosto i nieruchomo, unikaj przechylania jej na strony.
  • Utrzymuj swobodną, lecz zdecydowaną postawę (nie garb się); poruszaj się bez pośpiechu, miękkimi ruchami.
  • Od czasu do czasu odwrócą się do innych plecami, sięgając po jakąś rzecz, a podczas mówienia poruszaj się swobodnie po pokoju.
  • Korzystaj z silnych i zdecydowanych ruchów unikając ruchów nerwowych jak np. potrząsanie nogą, postukiwanie stopą albo chwytanie się za ręce.


więcej ciekawych informacji o komunikacji w biznesie znajdziesz w książce "Skuteczna komunikacja w biznesie" Cheryl Hamilton (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Książka jest dostępna w cenie ze zniżką w e-księgarni www.ksiegarnia.pwn.pl.

 

KarieraManagera.pl

 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.