zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Mądre delegowanie

Delegowanie to temat obszerny, a zarazem kluczowy dla skuteczności pracy menedżera. Poniżej prezentujemy trzy najważniejsze zasady delegowania wraz z praktycznymi wskazówkami.

1. Zadania powinny by㇠przekazywane zgodnie z modelem WARTO. Muszą więc być‡:

  • Wymierne, konkretne i mierzalne, tak by zarówno kierownik, jak i pracownik wiedzieli, kiedy bę™dą wykonane i w jaki sposób można określić jakość ich wykonania.
  • Ambitne i atrakcyjne, tak by wymagały wysiłku i stanowiły wyzwanie. Wtedy ich wykonanie bę™dzie łączyło się z uzasadnioną satysfakcją.
  • Realistyczne, czyli możliwe do osią…gnię™cia. Chodzi tu o subiektywną ocenę pracownika - on sam musi wierzyć‡, że zadanie jest dla niego wykonalne.
  • Terminowe, czyli posiadające określony termin realizacji.
  • Opłacalne. Pracownik powinien wiedzieć‡, jakie korzyści przyniesie mu realizacja zadania: satysfakcję, nowe doświadczenia, mniej problemów czy tez zadowolenie szefa. Pracownik musi rozumieć‡, dlaczego zadanie ma by㇠wykonane, jaki jest jego szerszy kontekst i powią…zanie z innymi działaniami.

2. Pracownik musi dobrze zrozumie㇠zadanie i dokładnie wiedzieć‡, czego się od niego oczekuje. Aby uniknąć nieporozumień należy korzystać z technik komunikacji dwustronnej: Sprawdzanie rozumienia:

  • Poproś pracownika o opisanie zadania własnymi sł‚owami.
  • Poproś pracownika o powtórzenie najważniejszych elementów zadania lub tych, co do których masz wątpliwości czy zostały dobrze zrozumiane.
  • Zachęć pracownika do zadawania pytań

Podsumowywanie. Na zakończenie spotkania podsumuj w punktach najważniejsze elementy zadania.
Zadawanie pytań. W trakcie rozmowy delegującej zadanie zadaj pracownikowi klika pytań sprawdzających czy dobrze rozumie polecenia.
Pisemny opis zadania. W przypadku dużych i złożonych zadań dobrze jest najważniejsze elementy przedstawić w formie pisemnej.

3. Zapewnij odpowiednie wsparcie dla pracownika, a w szczególności:

  • Podpowiedz, kto może służy㇠pomocą i kto ma już doświadczenie w wykonywaniu tego typu zadań.
  • Ustal priorytety, gdy następuje konflikt z innymi zadaniami, jakie pracownik ma do wykonania.
  • Poinformuj innych pracowników o tym, że zadanie oraz odpowiedzialność za nie wraz z odpowiednimi uprawnieniami zostały przekazane danej osobie.
  • Okaż zaufanie i wierz w pracowników. Gdy ludziom okaże się zaufanie potrafią przekraczać oczekiwania. Jednocześnie łatwo wyczuwają brak zaufania, zwłaszcza w zachowaniu i sposobie komunikowania się menedżera..
  • Bądź elastyczny - ludzie uczą się, pracują i wykonują zadania w różny sposób.
  • Bądź otwarty i uważnie słuchaj propozycji pracowników.
  • Szanuj ich czas oraz inne zadania i obowiązki.
  • Dostrzegaj ich specyficzne potrzeby.

Zachowanie trzech przestawionych tu podstawowych zasad zlecania zadań jest gwarancją, że przekazane w taki sposób polecania pracownik odbierze pozytywnie. Stosowanie ich ma tez inny pozytywny aspekt: jasność oczekiwań oraz wysoka kultura zlecania zadań powodują zwię™kszenie zaangażowania i motywacji do pracy.


House of Skills

 

House of Skills
House of Skills


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.