zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Strategia i pozycja rynkowa w projekcie funduszy unijnych

 

Aby przygotować przemyślany i skuteczny projekt innowacji ubiegający się o dofinansowanie unijne, należy przede wszystkim dokładnie określić strategię i pozycję rynków firmy. Nie potrzeba do tego wielkich tomów, dokumentów i dziesiątek badań. Oto przykład jak poradziła sobie z tym firma z branży meblarskiej.

fot. shutterstock fot. shutterstock

Przedsiębiorstwo ARKOL zostało założone w roku 1995 jako spółka prawa handlowego. Zatrudnienie wynosiło wówczas 6 pracowników (obecnie 38), a park maszynowy ograniczał się do kilku podstawowych urządzeń takich jak piła czy wiertarka. Początkowo przedsiębiorstwo zajmowało się produkcją różnego rodzaju mebli sprzedawanych na rynek lokalny. W miarę nabywania doświadczeń właściciele podjęli strategiczną decyzję co do zmiany profilu działalności: rozpoczęli produkcję mebli biurowych i sklepowych. Skupiono się na pozyskaniu większej powierzchni produkcyjnej, w której można byłoby zainstalować profesjonalny, wysoko specjalistyczny park maszynowy. Konsekwencja w polityce inwestycyjnej przedsiębiorstwa, jak również trafne decyzje strategiczne doprowadziły do wybudowania w roku 2003 hali produkcyjnej o powierzchni 500 m2.

 

Podstawowymi sferami działania jest produkcja, handel i usługi. Wszystkie one skupiają się wokół obszaru wyposażenia wnętrz. Przedsiębiorstwa składa się z dwóch jednostek organizacyjnych:

1)  zakładu produkcyjnego w Karolinie k. Góry Kalwarii, specjalizującego się w:
a)  produkcji mebli w różnym asortymencie,
b)  transporcie i montażu mebli u klienta,
c)  montażu zewnętrznym;

 

2)  siedziby Zarządu i salonu wystawienniczego w Warszawie; ich pracownicy zajmują się:
a)  działalnością wystawienniczo-ekspozycyjną,
b)  doradztwem projektowym w zakresie wyposażenia wnętrz i aranżacji mebli,
c)  sprzedażą wyrobów.

 

Jednym z podstawowych kierunków rozwoju wyznaczonym przez Zarząd było i jest dążenie do uzyskania zaawansowanego pod względem technologicznym parku maszynowego oraz zatrudnianie wysoko kwalifikowanych specjalistów.

Firma zdecydowała się złożyć wniosek o dofinansowanie projektu innowacyjnego, która to innowacyjność jest związana z:
(1)  nowatorskimi rozwiązaniami konstrukcyjnymi maszyn, dającymi nowe możliwości obróbki metalu (obróbka po przekątnej),
(2)  wysoką precyzją produkcji,
(3)  znaczącą automatyzacją pracy (skupienie w jednej maszynie elementów produkowanych przez cztery odrębne urządzenia),
(4)  wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania,
(5)  wypracowaniem nowych standardów BHP.

 

Znaczące unowocześnienie parku maszynowego powoduje możliwość wprowadzenia do oferty ARKOL produktów (mebli) o nowych rozwiązaniach konstrukcyjnych. Dzięki temu nastąpi zdywersyfikowanie działalności o nową grupę produktów poprzez uruchomienie specjalistycznej linii do produkcji mebli. Przełoży się to na innowacyjność procesów produkcyjnych stosowanych w przedsiębiorstwie.

 

W ofercie ARKOL znajduje się szeroki wybór mebli ekspozycyjnych, regałów, biurek, lad bankowych, szaf, regałów oraz kuchni do mieszkań. Poza ofertą podstawową przedsiębiorstwo dysponuje także działem przystosowanym do produkcji jednostkowej na specjalne życzenie klientów. W pełnej ofercie znajdują się:
1)  meble biurowe (pracownicze, gabinetowe, sale konferencyjne itp.),
2)  meble hotelowe (wyposażenie pokojów, recepcji, kawiarni),
3)  meble sklepowe (lady, regały, gabloty),
4)  meble ekspozycyjne i wystawiennicze (visuale, ekspozytury),
5)  meble medyczne i laboratoryjne (szafki medyczne, stoły laboratoryjne),
6)  meble kuchenne (szafki stojące, wiszące, blaty),
7)  ścianki działowe, boksy kasowe (zabudowy, parawany, przegrody),
8)  meble na zamówienie (projekty indywidualne),
9)  meble specjalne (nowości materiałowo-technologiczne, testery).

 

Zarówno technologia, jak i umiejętności właścicieli nabyte w ciągu wielu lat działalności pozwalają zaspokoić potrzeby klientów oczekujących najwyższej jakości wykonania i wzornictwa. Świadczą o tym uzyskany certyfikat jakości ISO, a także certyfikaty jakości i bezpieczeństwa na wszystkie stosowane w produkcji materiały.

 

Głównym kierunkiem zbytu przedsiębiorstwa jest rynek ogólnopolski. Firma realizuje zamówienia na terenie całego kraju, przede wszystkim na zlecenie dużych klientów sieciowych. Odbiorcami produktów są także salony mebli oraz w niewielkim stopniu indywidualni klienci. Doświadczenie na rynku meblarskim pozwoliło zarządowi precyzyjnie określić dwie docelowe grupy odbiorców finalnych:
*  klienci sieciowi - w skład tej grupy wchodzą duże sieci sklepów z oddziałami na terenie całego kraju; generuje ona średnio 75% przychodów ze sprzedaży; do najważniejszych odbiorców należą: Empik, Polkomet, Galeria Centrum, Galeria Mokotów, PKO Bank Polski;
*  klienci pośredni - w skład tej grupy wchodzą przede wszystkim pośrednicy dysponujący własnymi salonami meblowymi, wyspecjalizowanymi w sprzedaży kolekcji mebli biurowych; generuje ona 20% przychodów ze sprzedaży;
*  pozostały procent sprzedaży trafia do klientów indywidualnych.

 

Oczekiwania klientów związane z produktami dotyczą przede wszystkim trzech podstawowych kwestii:

1)  wysokiej jakości - w segmencie mebli biurowych jest ona wypadkową wielu czynników: wytrzymałości produktu finalnego (co wiąże się z jego
żywotnością) zdeterminowanej wysoką jakością surowców, jak również zastosowaniem funkcjonalnych rozwiązań konstrukcyjnych i precyzji wykonania;
2)  indywidualizacji oferty - cecha ta jest istotna przy wyborze klienta, ponieważ duża liczba przedsiębiorstw przywiązuje wagę do wyposażenia biur czy sklepu, który traktują jak wizytówkę całej firmy; istotna jest zatem możliwość otrzymania kolekcji mebli indywidualnie dopasowanych do ich potrzeb, zarówno estetycznych, jak i użytkowych;
3)  zaawansowanego parku maszynowego - dzięki zaawansowanym technologicznie urządzeniom produkcyjnym przedsiębiorstwo może proponować nowatorskie rozwiązania odnośnie do wzornictwa mebli.

 

Przedsiębiorstwo ARKOL odnotowuje stalą dynamikę wzrostu we wszystkich segmentach rynku. Segment mebli biurowych i sklepowych charakteryzuje się specyficznymi cyklami produkcyjnymi. Jest to związane z określonymi porami napływu zleceń, jak również czasem potrzebnym do wykonania zamówienia, zależnego od stopnia skomplikowania wzornictwa oraz wielkości zamówienia.

 

Roczny cykl jego produkcji podzielony jest na cztery kwartały charakteryzujące poszczególne etapy realizacji zamówień. Z uzyskanych informacji wynika, że harmonogram prac dotyczący cyklu produkcyjnego to:

  • I kwartał - obejmuje końcową fazę realizacji zamówień z ubiegłego roku i dotyczy etapu końcowego produkcji;
  • II kwartał - obejmuje produkcję w toku i dotyczy zamówień, które napłynęły w ostatnim kwartale roku poprzedniego;
  • III kwartał - jest to okres przyjmowania nowych zleceń i finalizowania produkcji zamówień z II kwartału;
  • IV kwartał - realizacja zleceń z III kwartału; w IV kwartale jest finalizowana całość zamówień z roku, wtedy też napływają płatności od klientów (stąd o rentowności przedsiębiorstwa świadczą przychody podliczone na koniec roku obrachunkowego).


Przedsiębiorstwo ARKOL zatrudnia własne zespoły montażowe wspierane odpowiednim taborem transportowym, dzięki czemu zapewnia klientom kompleksową obsługę, poczynając od projektu, przez produkcję, a kończąc na dostawie i montażu gotowego wyrobu. W ofercie znajdują się produkty przedstawione w katalogu firmowym. Ponadto przedsiębiorstwo realizuje zamówienia z projektów powierzonych oraz zamówienia indywidualne. Zapewnia kontynuację i powtarzalność elementów, produktów i materiałów (kolekcje modułowe). Wszystkie produkty obejmuje pełna gwarancja i szeroki serwis pogwarancyjny. Wzrost pozycji przedsiębiorstwa na rynku regionalnym umożliwił ekspansję na rynek krajowy i międzynarodowy (Rosja, Ukraina). Stanowi to ok. 1% ogółu produkcji.

 

W momencie powstania przedsiębiorstwa sytuacja sektora meblarskiego, podobnie jak innych działów przemysłowo-usługowych w Polsce, była bardzo korzystna. Przyczyniła się do tego ogólna koniunktura gospodarcza kraju, wynikająca z pomyślnego przeprowadzenia pierwszego etapu urynkowienia przemysłu i usług. Pojawiły się wówczas ogólnie znane zjawiska: swoboda gospodarcza, niskie koszty siły roboczej, relatywnie wysoka siła nabywcza pieniądza, wzrost zamożności ludności i popyt na artykuły konsumpcyjne.

 

Jednak już w latach 1997-1999 nastąpiło odwrócenie trendu, a przez to spadek koniunktury. Należy tu przede wszystkim wymienić nasycenie rynku, a przy tak specyficznym dziale jak meblarski oczywiste jest, że większość podmiotów indywidualnych i gospodarczych nie powtarza zakupów częściej niż co kilka lat albo i jeszcze rzadziej. Spadek siły nabywczej pieniądza przy wzroście bezrobocia zubożył społeczeństwo. Skupiło się ono na zaspokojeniu doraźnych potrzeb życiowych. Spowolnienie gospodarki zatrzymało z jednej strony rozwój polskiej przedsiębiorczości, a z drugiej napływ zagranicznych przedsiębiorstw będących najpoważniejszym klientem działu meblarskiego. Nie bez znaczenia dla spadku koniunktury na meble biurowe był wzrost cen sprzedaży i wynajmu nieruchomości w Warszawie do poziomu Nowego Jorku czy Londynu, a czasem i wyższych. Wystąpiła tu prosta korelacja - przedsiębiorca zmuszony do wynajmu niezbędnej przestrzeni nie był zainteresowany dużymi zakupami u producenta mebli. Epoka hipermarketów miała dopiero nadejść.

 

Utrudnieniem dla przedsiębiorstw działających w branży meblarskiej był także import mebli z krajów zachodnich. Importowane meble cechowała bardzo dobra jakość i nowoczesne, jak na tamte czasy, technologie, niedostępne dla polskiego przedsiębiorcy.
Pozyskanie nowych technologii daje więc szansą na rozwój i równorzędną walkę konkurencyjną, także w starciu z wyrobami importowanymi.

 

Powyższy przykład pochodzi z książki 'Pozyskiwanie środków unijnych przez przedsiębiorstwa innowacyjne. Podejście procesowe' Elżbiety Weiss (Wydawnictwo C.H. Beck, 2011) jest dostępna w cenie ze zniżką w e-księgarni www.ksiegarnia.beck.pl

 

KarieraManagera.pl

 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.