zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Brzydka prawda o szkoleniach w firmach?

Szkolenia są… popularnym sposobem na rozwój pracowników. są… też dobrze postrzegane przez samych pracowników. Jak jednak pokazują wyniki badań, rzeczywistość nie jest tak optymistyczna jak się wydaje.
Szkolenie, fot. shutterstock Szkolenie, fot. shutterstock

Naturalne jest, że w kwestii rozwoju pracownik zwraca się najpierw do przełożonego - który zna nie tylko potrzeby zawodowe danego dział‚u lub zespoł‚u, ale też ma wgląd na pozostałą czꙶć organizacji i może doradzić dobre rozwią…zanie, na które pracownik sam z siebie by nigdy nie wpadł. Tymczasem na pytanie "Czy przełożony rozmawia z Panią/Panem na temat Pani/Pana rozwoju?" odpowiedzi RACZEJ NIE i NIE w sumie dały 54% (równo po 27% obie). Co prawda pracownicy mają poczucie, że szefa obchodzi ich osoba pod kątem szkoleniowym - pytanie "Czy Pani/Pana przełożony dba o Pani/Pana rozwój?" uzyskało odpowiedzi NIE i RACZEJ NIE w sumie na poziomie 37%. Praktyka wskazuje, że takie "zainteresowanie" pojawia się przy okazji ocen pracowników i przyjmuje formę planowania szkoleń na kolejny okres "rozliczeniowy". Zwykle przy tej okazji brakuje czasu na dogłębne przeanalizowanie kwestii rozwoju, a spotkania poł›więcone problematyce typowo rozwojowej mają miejsce tylko w nielicznych organizacjach. Nic więc dziwnego, że w opinii 60% badanych pracowników niewiele robi się w firmach by zatrzymać dobrych ludzi.

Gdzie zatem pracownicy mogą… się udać‡, gdy brakuje informacji o możliwoś›ciach rozwoju u szefa? W opinii poł‚owy badanych pracowników - NIE i RACZEJ NIE (pytanie "Czy znane są… Pani/Panu możliwoś›ci rozwoju w firmie?"). Nieco ale naprawdę tylko nieco lepiej oceniane są… możliwoś›ci rozwoju w firmie: pytanie "Czy pozytywnie ocenia Pani/Pan własne możliwoś›ci rozwoju w firmie?" to wynik 56% odpowiedzi TAK i RACZEJ TAK oraz pytanie "Czy Pani/Pana firma przygotowuje ludzi do objęcia w przyszłoś›ci innych stanowisk?" i wynik 56% odpowiedzi NIE i RACZEJ NIE.

Wynika więc, że poł‚owa pracowników (czyli albo poł‚owa firm, albo bardziej realistycznie - w każdej firmie mniej lub więcej osób) nie ma pojęcia co bę™dzie dalej z ich karierą zawodową i rozwojem umieję™tnoś›ci. Ludzie starają się oczywiś›cie patrze㇠optymistycznie w przyszł‚ość. Szkoda tylko że menedżerowie (nie tylko personalni) przykł‚adają nie dość dużÄ… wagę do zarzą…dzania rozwojem swoich podwładnych.

Polityka szkoleniowa stosowana w firmach respondentów w prawie poł‚owie z nich odbiega od wymagań stawianych szkoleniom jako narzę™dziu wspierania innowacyjności.
 
Pytanie:  Czy organizowane w firmie szkolenia wspierają rozwój kompetencji związanych z innowacyjnością i przedsiębiorczością?
TAK i RACZEJ TAK  -  48,99%
NIE i RACZEJ NIE  -  51,01%

Pytanie:  Czy szkoleniami objęta jest wię™kszość pracowników?
TAK i RACZEJ TAK  -  51,72%
NIE i RACZEJ NIE  -  48,28%

Pytanie:  Czy organizowane szkolenia oparte są… na metodach interaktywnych?
TAK i RACZEJ TAK  -  54,86%
NIE i RACZEJ NIE  -  45,14%

Pytanie:  Czy cele szkolenia określone są… w sposób konkretny i realistyczny w kategoriach rozwoju konkretnych kompetencji?
TAK i RACZEJ TAK  -  71,23%
NIE i RACZEJ NIE  -  28,77%

Pytanie:  Czy na poziomie projektowania szkoleń są… tworzone narzę™dzia do ich ewaluacji?
TAK i RACZEJ TAK  -  44,76%
NIE i RACZEJ NIE  -  55,24%

Pytanie:  Czy w trakcie szkoleń dla menedżerów rozwijane są… umieję™tnoś›ci wspierania przedsiębiorczości i innowacyjności pracowników?
TAK i RACZEJ TAK  -  59,57%
NIE i RACZEJ NIE  -  40,43%

są… to ważne informacje dla każdego menedżera i menedżera personalnego, którzy są… ambitni, kochają swoją pracę i szanują swoich kolegów i podwładnych. W polskich firmach tkwią ogromne pokłady usprawnień i rozwoju. Komu uda się je przetworzy㇠na powtarzalne procedury i ogłosić rynkowi, ten zdobę™dzie przewagę™ konkurencyjną… i długotrwały efekt pierwszeństwa w mediach. Czyli sukces na cał‚ej linii.

Sukces… o ile nie pojawią się nieprzewidziane kłopoty. Na przykł‚ad z komunikacją.

Badanie problemów związanych z komunikacją obejmowało z jednej strony sprawność przepływu informacji w firmie, a z drugiej strony - niezwykle istotną kwestię czy respondent uzyskuje istotne informacje dotyczące dział‚alności przedsiębiorstwa.

Pytanie:  Jeżeli pyta Pani/Pan o coś, to czy szybko dostaje informację?
TAK  -  30,33%   i RACZEJ TAK  -  45,50%
RACZEJ NIE  -  16,37%  i NIE  -  6,16%
brak odpowiedzi  -  1,65%

Pytanie:  Czy właściwe informacje docierają do Pani/Pana we właściwym czasie?
TAK  -  17,57%   i    RACZEJ TAK  -  45,95%
RACZEJ NIE -  22,37%   i NIE -  12,61%
brak odpowiedzi -  1,50%

Pytanie:  Czy ludzie na różnych stanowiskach komunikują się bez przeszkód?
TAK  -  26,58%   i  RACZEJ TAK  -  44,59%
RACZEJ NIE -  18,32%  i NIE  -  8,56%
brak odpowiedzi  -  1,95%

Pytanie:  Czy zna Pani/Pan misję firmy?
TAK  -  43,09%   i  RACZEJ TAK  -  29,13%
RACZEJ NIE  -  12,46%    i  NIE -  13,51%
brak odpowiedzi  -  1,80%

Pytanie:  Czy zna Pani/Pan strategię firmy?
TAK  -  35,89%   i RACZEJ TAK  -  28,83%
RACZEJ NIE  -  15,62%  i  NIE  -  17,27%
brak odpowiedzi  -  2,40%

Pytanie:  Czy pracownicy są… informowani o wynikach finansowych firmy?
TAK  -  26,43%   i  RACZEJ TAK  -  20,42%
RACZEJ NIE  -  22,97%  i   NIE  -  27,78%
brak odpowiedzi  -  2,40%

Wprawdzie wię™kszość pracowników deklaruje, że jeżeli o coś pytają, to szybko dostają informację (TAK i RACZEJ TAK - 75,88%), ale potrzebne informacje nie docierają do znacznej grupy respondentów (RACZEJ NIE i NIE - 36,98%) we właściwym czasie. Natomiast osoby na rożnych stanowiskach, zdaniem wię™kszoś›ci respondentów (71,07%), komunikują się bez przeszkód, co może także świadczy㇠o dobrych relacjach ze współpracownikami. Ten wynik musi cieszyć‡.

Jednak podstawowym warunkiem dobrej pracy jest posiadanie właściwych informacji. Trudno sobie wyobrazić efektywnego pracownika, który nie zna misji i strategii swojej firmy. Tymczasem co czwarty badany deklaruje nieznajomość misji, a co trzeci strategii firmy. Mniejsze zdziwienie budzi fakt, że co drugi pracownik nie zna wyników finansowych swojej firmy.

Informowanie o wynikach finansowych przedsiębiorstwa jest koniecznością, zwłaszcza gdy firma przeżywa trudności na rynku. Niech za ostrzeżenie posłuży przykł‚ad pewnej mię™dzynarodowej firmy, która doświadczała spadku udziału w rynku w stosunku do konkurentów. Pracownicy otrzymywali od kierownictwa różne sygnały przynaglające do zwię™kszenia wysiłku, oskarżani też byli o niewypracowywanie dostatecznych wyników. Nie podawano jednak danych o konkurencji, więc pracownicy nie mieli punktu odniesienia do swoich planów, dział‚ań i projektów. W rezultacie przedstawione propozycje nie przyniosły spodziewanych rezultatów, a tysiące ludzi straciło pracę.

Jak zatem widać odpowiednie zarzą…dzanie szkoleniami, informacją i pracownikami może mie㇠kluczowe znaczenie do utrzymania się firmy na rynku. Warto zatem wiedzie㇠jak to robią ci najlepsi i co to znaczy robić to najlepiej - a tę wiedzę można uzyskać dzię™ki zapoznaniu się z rzetelnymi i dokładnymi badaniami sposobów zarzą…dzania kapitałem ludzkim. Wnioski i wskazówki z najnowszego takiego badania przeprowadzonego w polskich przedsiębiorstwach a także merytoryczne informacje wspomagające pracę menedżerów znajdziesz w książce "Zarzą…dzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach" Dagmary Lewickiej (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Ksią…żka jest dostępna w księgarniach i na stronie www.ksiegarnia.pwn.pl.

 

Ĺšródło: "Zarzą…dzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach" Dagmary Lewickiej (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010)

 

KarieraManagera.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.