zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Aby pozostać w grze o inwestycje, Polska musi przyspieszyć tempo zmian. Priorytet? Rozwój kompetencji cyfrowych i transformacja technologiczna

Jak wynika z raportu „Global Talent Tracker”, opracowanego przez Hays we współpracy z Oxford Economics, Polska redefiniuje swoją rolę na arenie międzynarodowej. Porzucając wizerunek taniego rynku dla outsourcingu prostych procesów, polski rynek coraz silniej zabiega o projekty inwestycyjne wymagające eksperckich kompetencji.

Eleni Panagiotopoulou z SOFTSWISS wyróżniona tytułem Best AML Professional 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, z dumą informuje, że Eleni Panagiotopoulou, Head of AML Team, została uhonorowana tytułem Best AML Professional of the Year podczas gali Global Regulatory Awards 2025.

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

Czy przyjąłeś już swoją Pigułkę Wiedzy?

Każda organizacja, aby osią…gnąć swoje cele strategiczne, musi stale zwię™kszać kompetencje swoich pracowników. Żyjemy jednak w czasach ciągłych zmian, gdzie wiedza zdobyta podczas szkoleń bardzo szybko ulega przeterminowaniu ze wzglę™du na nowości wprowadzane w produktach i usługach dostę™pnych na rynku. Ponadto, ze wzglę™du na mię™dzynarodowy kryzys gospodarczy, przeciętna ilość środków przekazywanych na działania szkoleniowe została zredukowana. Jednocześnie pojawił się nacisk na zapewnienie maksymalnej gwarancji zwrotu z inwestycji w działania szkoleniowe.  

Mamy więc do czynienia z paradoksem, gdzie rozwój zasobów ludzkich jest potrzebny bardziej niż kiedykolwiek, a jednocześnie dostę™pne środki finansowe w tym obszarze zostały znacznie zmniejszone. Ten paradoks stworzył okazję do przemyś›lenia dostę™pnych form szkoleniowych oraz zastanowienia się nad tym, czy możemy nadal korzystać z tradycyjnych rozwiązań szkoleniowych?

Tradycyjne rozwiązania w kształceniu posiadają różnorodne ograniczenia na poziomie know-how,  nad którymi warto się zastanowić:  
• Fakt, że uczestnicy rozpoczynający szkolenie nie są… na jednakowym poziomie wiedzy oznacza, że trener bę™dzie zmuszony do wielokrotnego powtarzania przekazywanych treści, aby wzmocnić efekt szkoleniowy wśród uczestników posiadających mniejszą wiedzę, ryzykując jednocześnie utratę uwagi uczestników o wyższym poziomie wiedzy początkowej.
• W przypadku szkoleń technicznych, obejmujących szereg kroków i procedur niemożliwych do zapamiętania w krótkim okresie czasu, przygotowuje się dodatkowe materiał‚y dydaktyczne wykorzystywane później w czasie pracy. 
• Powszechna praktyka ze szkolnej ławy zakładająca bezrefleksyjne notowanie wszystkiego co mówi klasie profesor sprawdza się w przypadku, gdy dodatkowo promuje się zapamiętywanie lub w sytuacji gdy uczestnik ma poczucie, że robienie notatek jest jedyną szansą… na poznanie wszystkich kolejnych elementów procedury. Jednakże w przypadku szkoleń technicznych próba zgromadzenia jednocześnie wszystkich danych w takiej formie powoduje, że celem samym w sobie staje się zebranie informacji, a nieprzekazanie kluczowej wiedzy.  
• Tradycyjne szkolenia nie działają wg. logiki 'just-in-time', co oznacza, że zawartość szkolenia ma stanowić odpowiedź zarówno na obecne, jak i przyszłe potrzeby, liczą…c, że uczestnicy utrzymają odpowiedni poziom wiedzy do momentu kiedy bę™dą musieli wykorzystać ją… w ramach swoich obowiązków 
• Wykorzystanie komputerów przez Uczestników podczas próby odtworzenia procedur poza kontekstem ś›rodowiska pracy powoduje różnorodne problemy:
- Uczestnicy starają się nie tracić z oczu czynności wykonywanych przez trenera, a zatem priorytetem uczestnika jest nie pozostawanie w tyle, nawet jeś›li oznacza to brak zastanowienia się nad sensem i celem poszczególnych czynności oraz przekształcenie szkolenia z refleksyjnego w proces mechaniczny
- Komputery mogą rozpraszać uczestników, jeś›li dostę™pne są… na nim dodatkowe aplikacje
- Komputer przed uczestnikiem, niezależnie od tego czy stacjonarny, czy laptop, automatycznie tworzy psychologiczną barierę dla kontaktu i wymiany wrażeń, które powinny wynikać ze szkolenia.

Proces szkolenia w małych i ś›rednich przedsiębiorstw nie różni się zasadniczo od tego w dużych firmach. Zauważy㇠jednak można, że w przypadku MŚP:
• Kiedy pracownik opuszcza firmę znaczny procent wiedzy organizacyjnej (10, 20, a nawet 50%) znika razem z nim,
• W wię™kszoś›ci przypadków bardzo trudno jest zorganizować grupę uczestników zainteresowanych danym tematem szkolenia, która jest na tyle duża, by usprawiedliwić inwestycję 
• Małe i ś›rednie przedsiębiorstwa z definicji są… organizacjami bardziej elastycznymi; elastyczność ta jest jedną z ich najważniejszych przewag konkurencyjnych, ale musi ona by㇠wspierana przez dawki szkoleń "just-in-time",
• Budżety na szkolenia są… szczególnie niskie,
• Szkolenia postrzegane są… jako ciekawa aktywność z punktu widzenia integracji pracowników, ale jednocześnie jako czynność mająca niewielki wpł‚yw na wyniki firmy,
• Menedżerowie MŚP nie podejmują dział‚ań szkoleniowych pod pretekstem braku czasu,
• Mimo małego wymiaru, transfer wiedzy wśród pracownikami następuje codziennie w sposób chaotyczny i nieusystematyzowany,

Niezbędne staje się więc stworzenie narzę™dzia, które umożliwia rejestrowanie wiedzy ukrytej w organizacji, oddając ją… do dyspozycji wszystkich pracowników. Narzędziem tym jest Pigułka Wiedzy, mała jednostki wiedzy jawnej w formacie multimedialnym do użytku 'just-in-time'.

Idea stojąca za nazwą Pigułka Wiedzy jest podobna jak w przypadku tabletek, które zażywa się dla uzyskania natychmiastowej ulgi w chorobie. Pigułka Wiedzy bowiem umożliwia użytkownikowi natychmiastowe uporanie się z sytuacją niedoboru wiedzy, który należy od razu uzupełnić. 

Główne zalety korzystania z pigułki wiedzy w organizacji są… następujące:
• Ułatwia know-how,
• Przekształca każdego pracownika w trenera działającego wewnątrz organizacji, do której należy,
• Umożliwia projektowanie szkoleń dostosowanych do potrzeb danego stanowiska,
• Konsoliduje już istniejącą wiedzę w organizacji,
• Likwiduje konieczność ciągłego powtarzania procesu nieformalnego kształcenia,
• Zmniejsza koszty tradycyjnego szkolenia,
• Pozwala na szkolenia pracowników, klientów i partnerów,
• Umożliwia powrót do szkolenia zawsze, gdy jest to konieczne i tyle razy, ile jest to konieczne,
• Ludzie uczą się lepiej obserwując, niż poprzez czytanie,
• są… szczególnie efektywne w ś›rodowiskach, gdzie występuje duża rotacja personelu,
• Nie potrzeba żadnej wstę™pnej wiedzy żeby wziąć udział w szkoleniu tą metod,
• Szybkość tworzenia treści szkoleniowych jest nie do pobicia.

Europejskie MŚP mają możliwość zdobycia przewagi konkurencyjnej już dziś właśnie za pomocą Metodologii Pigułek Wiedzy. Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej www.edupills.eu, gdzie można znaleźć‡ komplet informacji na temat tego nowego sposobu zarzą…dzania wiedzą.

więcej informacji:
Marta Mazur
Fundacja Obserwatorium Zarządzania
Marta.mazur@obserwatorium.pl
Tel. 22 379 47 05

 

 

 

KarieraManagera.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.