zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Dla kogo ten atut

Prestiżowe certyfikaty. Wydawane przez amerykań„skie i europejskie stowarzyszenia menedżerów logistyki i zakupów, są… przepustką do kariery na dojrzalszych rynkach. W Polsce tylko w nielicznych najbardziej konkurencyjnych branżach.
Zbigniew Zają…czkowski. Fot. Grzegorz Dę™biń„ski Zbigniew Zają…czkowski. Fot. Grzegorz Dę™biń„ski

W nowoczesnych firmach zakupy i logistyka nabrały znaczenia strategicznego, jako źródła przewagi konkurencyjnej na rynku, generujące zyski i spektakularne oszczędności. Dlatego osoby zarządzające firmowym zaopatrzeniem i łańcuchami dostaw od lat zyskują na znaczeniu, zwłaszcza w przedsiębiorstwach działających na skalę międzynarodową, choć nie tylko. Także tam, gdzie zaopatrzenie i produkcją planuje się w oparciu o wiedzę i korzyści płynące ze ścisłej współpracy z partnerami, dostawcami i odbiorcami.
A skoro menedżerowie logistyki i zakupów zyskują na znaczeniu, coraz bardziej zaczynają się liczyć ich specyficzne kompetencje, potwierdzone nie tylko studiami (w Polsce podyplomowymi) i nabytym doświadczeniem, ale i odpowiednimi międzynarodowymi certyfikatami zawodowymi. Szczególnie w USA, gdzie osoba, która ukończyła szkolenia oferowane przez APICS (tamtejsze prężne stowarzyszenie menedżerów zakupów i logistyki), łatwiej zdobywa pracę i robi karierę. 
- Posiadanie certyfikatu jest tam wymagane podczas wielu procesów rekrutacyjnych na kluczowe stanowiska w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw - mówi Zbigniew Zajączkowski, współwłaściciel firmy Prologistix, zajmującej się wdrażaniem w polskich przedsiębiorstwach rozwiązań, dzięki którym łańcuch dostaw nabiera w ich biznesie strategicznego znaczenia. Sam Zbigniew Zajączkowski, który ma za sobą karierę menedżerską w międzynarodowych firmach, także ukończył takie szkolenie. I to najbardziej chyba znane i cenione, nie tylko za oceanem. Chodzi o CPIM - uwzględniające pełen zakres procesów związanych z nowocześnie pojmowanym łańcuchem dostaw, jak: planowanie produkcji, projektowanie wyrobu, prognozowanie i organizowanie sprzedaży, zarządzanie zakupami, transportem, relacjami z dostawcami i odbiorcami itd. Jako posiadacz certyfikatu CPIM, Zbigniew Zajączkowski miał znacznie więcej interesujących propozycji pracy, ale liczyło się coś więcej. - Pomijając fakt, że szkolenie "ustrukturyzowało" moją dotychczasową wiedzę i wyraźnie uzmysłowiło mi kierunki, w jakich powinienem rozwijać się dalej zawodowo, nieocenione znaczenie miały nawiązane w trakcie jego trwania kontakty z innymi menedżerami z całego świata, co w naszej dziedzinie ma pierwszorzędne znaczenie - zauważa Zbigniew Zajączkowski.

Na Zachodzie - norma, u nas - egzotyka

Paweł Księżyk z firmy doradczej HAYS, zajmującej się m.in. rekrutacją kandydatów na wysokie stanowiska menedżerskie zauważa, że to, co w Stanach i w Europie Zachodniej stało się już normą, w Polsce jest na razie mało znaną i egzotyczną nowinką. 
- Co nie znaczy, że nie szuka się u nas osób z certyfikatami zdobytymi na prestiżowych szkoleniach organizowanych przez stowarzyszenia menedżerów logistyki i zakupów w USA czy w UE - mówi Paweł Księżyk. 
- Jednak dotyczy to tylko niektórych branż oraz firm w specyficznej sytuacji, które zaczynają np. intensywniej operować na rynku międzynarodowym. Do takich branż należy u nas przemysł motoryzacyjny. Działające w nim przedsiębiorstwa, stawiające ostatnio w Polsce nowe fabryki, kompletują kadrę dysponującą kwalifikacjami i certyfikatami zawodowymi najwyższego kalibru. Tak, aby dany koncern miał menedżerów porównywalnej jakości, bez względu na kraj, w którym pracuje. W przypadku menedżerów logistyki czy zakupów wynika to choćby ze znaczenia łańcucha dostaw w firmach motoryzacyjnych, wytwarzających części samochodowe i rozmaite akcesoria. 
- Dobrze wykształconych i wysoko wykwalifikowanych logistyków poszukują np. duże sieci handlowe, gdzie bez wątpienia mamy do czynienia z konkurowaniem całych łańcuchów dostaw - mówi Monika Pachniak-Radzińska, dyrektor rynku firmy logistycznej Schenker. - Poza tym, można tu wymienią również branżę motoryzacyjną czy IT, gdzie też widoczne są próby integrowania łańcuchów dostaw.
- Wedle moich szacunków, w grę wchodzi sto, może dwieście firm zainteresowanych menedżerami z zawodowym certyfikatem - ocenia Zbigniew Zajączkowski. Czy jednak certyfikat ten jest wszędzie, we wszystkich tych dynamicznych branżach, tak samo istotny? 
Pomijając nowe przedsięwzięcia firm motoryzacyjnych, do których kompletuje się od podstaw kadrę menedżerską (a także, rzecz jasna, firmy konsultingowe), nie jest on niezbędny, choć stanowi wielki atut i może np. zaważyć przy decyzji o awansie czy przy wyborze na ciekawe stanowisko tego, a nie innego kandydata. 
- Fakt, że zdobył on tak cenny dyplom, świadczy nie tylko o kwalifikacjach i większej być może odwadze w podejmowaniu decyzji, projektowaniu nowych przedsięwzięć czy w negocjacjach, jako że prestiżowe międzynarodowe szkolenia często zwiększają pewność siebie menedżera - mówi Paweł Księżyk. - Liczy się też to, że dana osoba potrafi planować swoją karierę zawodową i gotowa jest się rozwijać. 
- Im więcej wiedzy, tym lepiej - zauważa Monika Pachniak-Radzińska. - Certyfikat jest dużym atutem, choć nie jest niezbędny. W naszej firmie mamy ludzi z różnym wyksztalceniem: po MBA, jak i innych międzynarodowych programach, np. organizowanych w ramach globalnego koncernu Schenker, którego jesteśmy częścią. W cenie są również studia logistyczne organizowane przez SGH, np. podyplomowe studia logistyczno-marketingowe.

Doświadczenie ważniejsze niż certyfikat

Paweł Księżyk, a także inny "Łowca głów", Andrzej Kucharski z Human Resources International-HRI podkreślają, że międzynarodowe certyfikaty w dziedzinie logistyki i zakupów będą w Polsce coraz bardziej cenione, w miarę, jak nasili się konkurowanie łańcuchami dostaw. Dziś jednak ich posiadacze nie są… jeszcze specjalnie poszukiwani przez polskie przedsiębiorstwa. - Dla typowego szefa rodzimej firmy, który niejednokrotnie rozwijał ją samodzielnie od samego początku, logistyka i zakupy to dziedziny nieomal administracyjne, a nie takie, które miałyby strategiczne znaczenie dla jego biznesu - ujmuje rzecz Andrzej Kucharski. - Zdecydowanie najbardziej liczy się dotychczasowe doświadczenie zawodowe danej osoby, zdobyte np. podczas zarządzania łańcuchem dostaw lub koordynacją zakupów. To ono jest w najwyższej cenie, i to nie tylko w polskich firmach, ale i w międzynarodowych. 
Menedżerowie z prestiżowym certyfikatem wciąż raczej nie szukają pracy jako szefowie logistyki czy zakupów w polskich przedsiębiorstwach, nawet tych renomowanych. - Mogliby się szybko rozczarować i zniechęcić, nie mając szansy na to, by dogadać się z prezesem i realizować w praktyce to, czego się nauczyli - wyjaśnia Paweł Księżyk i dodaje, że sytuacja zaczyna się powoli zmieniać. Chodzi o nadal sporadyczne, choć częstsze niż kiedyś, przypadki szefów przedsiębiorstw, którzy są bardziej świadomi strategicznej rangi i możliwości, jakie daje nowoczesne zarządzanie łańcuchami dostaw. Na razie, certyfikat jest przepustką do pracy i kariery w nielicznych, najbardziej konkurencyjnych branżach. Chyba że menedżer wybiera interesującą pracę za granicą, choćby dlatego że tam szybciej go docenić. Zresztą, sam dyplom też jest łatwiej zdobyć poza Polką. U nas takie szkolenia, ze względu na wciąż zbyt płytki rynek, organizowane są raz na kilka lat.

Manager Magazin, Numer 6 (7) Czerwiec 2005

 

 


Manager Magazin

 

Alicja Hendler - Manager Magazin
Manager Magazin


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.