zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Rynek szkoleń„ -€“ zapotrzebowanie na usługi świadczone drogą internetową

W trakcie wykonywania obowiązków zawodowych, mogą pojawiać się problemy natury informatycznej, prawnej czy księgowej. W jaki sposób pracownicy radzą sobie z tego typu sytuacjami? Czy korzystają z serwisów oferujących krótkie instruktażowe filmy video, pokazujące możliwość rozwiązania problemu czy też uczęszczają na szkolenia? Jakie jest zapotrzebowanie na multimedialne platformy szkoleniowe? Poniższy artykuł pozwoli odpowiedzie㇠na te pytania.
fot. shutterstock fot. shutterstock

Badanie przeprowadzone zostało w okresie od marca do czerwca 2010 roku, za poł›rednictwem platformy do badań marketingowych firmy PB Online Sp. z o.o., dostę™pnej na stronie www.pbonline.pl. Badanie zrealizowano w ramach projektu 'Start dla innowacyjnych firm'. Wyniki  posłużył‚y do sformułowania strategii rozwoju firmy Doceges Sp. z o.o i przygotowania wniosku o dofinansowanie w ramach działania 8.1. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.


ROZWIĄZYWANIE PROBLEMóW NATURY INFORMATYCZNEJ, PRAWNEJ I KSIĘGOWEJ

Problemy informatyczne:

Najczęściej firmy wykorzystują dwa sposoby rozwiązywania problemów informatycznych: zatrudniaja informatyka lub  administratora sieci (50%), albo też korzystają z usług zewnę™trznej firmy informatycznej (45%). Natomiast w 16% przypadków pracownicy rozwiązują tego typu problemy samodzielnie lub we współpracy z innymi pracownikami.

Okazuje się, że branża ma istotny wpł‚yw na to, w jaki sposób firma radzi sobie z tego typu problemami, np. w handlu, produkcji przemysłowej i informatyce firmy najczęściej korzystają z pomocy zatrudnionych informatyków lub administratorów sieci. W edukacji natomiast, pracownicy rozwiązują  je samodzielnie lub we współpracy z innymi pracownikami (37%), albo korzystają z pomocy zewnę™trznej firmy informatycznej (37%). W różny sposób radzą sobie pracownicy małych, ś›rednich czy dużych firm. Przy zatrudnieniu do dziewięciu osób, firmy korzystają z pomocy zewnę™trznego usługodawcy lub radzą sobie samodzielnie. Nieco wię™ksze  zwracają się do usługodawcy zewnę™trznego lub do zatrudnionego informatyka/administratora sieci. Generalnie im wię™ksza firma, tym częściej korzysta z pomocy zatrudnionego informatyka/administratora sieci.

Problemy natury prawnej


Najczęstszym sposobem radzenia sobie z problemami natury prawnej jest korzystanie z obsługi prawnej świadczonej przez zewnę™trzną kancelarię na podstawie dł‚ugoterminowej umowy (42%). Drugim rozwią…zaniem jest zatrudnienie prawnika w firmie (27%), a trzecim poszukiwanie rozwiązań w Internecie (21%). Tylko 3% badanych wykupiło abonament w serwisie internetowym z poradami prawnymi.

 Pod wzglę™dem możliwoś›ci branych pod uwagę™ w zwią…zku ze sposobem radzenia sobie z problemami prawnymi, znów pojawia się różnica ze wzglę™du na branżÄ™ czy zatrudnienie. I tak, na dł‚ugoterminową umowę z zewnę™trzną kancelarią prawną stawiają głównie pracownicy branż: handlowej, produkcji przemysłowej, turystyki i gastronomii, budownictwa i informatyki. Po poradę do kancelarii prawnej udają się pracownicy branży edukacyjnej.  Jak chodzi o kryterium zatrudnienia, to mniejsze firmy (zatrudniajace do 49 osób), najczęściej wyszukują informacji w Internecie lub każdorazowo zwracają się o radę do kancelarii prawnej. Większe firmy (zatrudniajace min. 50 osób), decydują się na podpisywanie dł‚ugoterminowych umów z zewnę™trznymi kancelariami prawnymi lub zatrudnienie pracowników posiadających wiedzę z zakresu prawa.

Problemy natury księgowo-rachunkowej


Zdecydowana wię™kszość badanych rozwią…zuje problemy dotyczące księgowości/rachunkowości poprzez zatrudnienie w firmie księgowego (79%).  18% zwraca się do współpracującego z firmą biura rachunkowego, a 15% wyszukuje informacji w Internecie.  Wielkość firmy i branża nie wpł‚ywają tu istotnie na sposoby radzenia sobie z problemami księgowo-rachunkowymi.

Krótkie filmy instruktażowe a rozwiązywanie problemów natury informatycznej, księgowo-rachunkowej i prawnej.
Mniej więcej co trzeci respondent deklaruje, że zdarzyło mu się obejrze㇠krótki film instruktażowy lub poradę video związaną z interesującym go problemem.

Mężczyźni (47%) znacznie częściej aniżeli kobiety (29%) poszukują rozwiązania problemu w firmie właśnie poprzez obejrzenie filmów instruktażowych. Natomiast, mając na uwadze branżÄ™, najczęściej z porad korzystają pracownicy branży edukacyjnej (66%) oraz informatycznej (60%). Najmniej zainteresowani okazują się by㇠pracownicy handlu (19%).
 

Wykres: Korzystanie z krótkich filmów instruktażowych oraz porad video w zależnoś›ci od branży

SZKOLENIA

Oczywiś›cie najpopularniejszą metodą rozwiązywania problemów w firmie są… w dalszym cią…gu szkolenia.
Blisko 41% właścicieli firm, prezesów, dyrektorów zarządzają…cych i pracowników dział‚ów HR deklaruje, że ich firmy biorą w nich udział. Najczęściej szkolą się pracownicy małych i ś›rednich firm, funkcjonujących na rynku od 10 do 20 lat. Pod wzglę™dem branż, najwię™kszą grupę stanowią pracownicy produkcji przemysłowej.

Najbardziej preferowanym typem szkoleń wśród mikroprzedsiębiorstw zatrudniajacych maksymalnie dziewięć osób są… szkolenia otwarte (68%). W wię™kszych firmach respondenci deklarują częstsze uczestnictwo w szkoleniach otwartych przy jednoczesnym korzystaniu ze szkoleń zamkniętych (od 45 do 55%). Najwyższe uczestnictwo wyłącznie w szkoleniach otwartych charakteryzuje firmy działające na rynku maksymalnie do 5 lat. Wraz z długością funkcjonowania firmy na rynku wzrasta jednak częstość korzystania ze szkoleń zamkniętych przy jednoczesnym korzystaniu ze szkoleń otwartych.

W rankingu najpopularniejszych szkoleń odbytych w cią…gu ostatnich 6 miesięcy, dominują te na temat:
podatków (38%), prawa pracy (37%) oraz kadr i płac (37%). W rankingu najrzadziej wybieranych znalazły się te dotyczące reklamy i promocji firmy (10%), zamówień publicznych (10%), controlingu w przedsiębiorstwach (9%), MS Office w praktyce (8%), źródeł finansowania dział‚alności gospodarczej lub inwestycji (6%).

Jako najważniejsze czynniki brane pod uwagę™ przy wyborze szkolenia dla pracowników właściciele firm, prezesi, dyrektorzy zarządzają…cy oraz pracownicy dział‚ów HR wskazali tematykę szkolenia, kompetencje trenera, aktualną potrzebę firmy oraz cenę. Najmniej ważny był czas trwania szkolenia.

Za najbardziej istotne cechy dobrego szkolenia, respondenci uznali prowadzenie go za pomocą różnych metod, np. ćwiczeń czy wykładów oraz możliwość natychmiastowego odpowiadania na wszelkie pojawiające się wątpliwości. Za najmniej ważne uznali urozmaicanie szkoleń o interaktywne animacje oraz możliwość kontrolowania postępów w nauce kursantów. Co ciekawe, ocena ważności analizowanych cech, jakie powinno spełnić dobre szkolenie nie zależy od zajmowanego przez respondenta stanowiska.  Prezesi, dyrektorzy posiadają taką samą wizję dobrego szkolenia, jak pracownicy innych dział‚ów.

Zdecydowana wię™kszość badanych uczestniczy wyłącznie w szkoleniach tradycyjnych (79%). Blisko co czwarty respondent korzysta głównie ze szkoleń tradycyjnych, ale zdarza mu się również brać udział w szkoleniach e-learningowych. Dotychczasowy brak uczestnictwa w szkoleniach e - learningowych respondenci tłumaczą głównie brakiem zainteresowania (51%) oraz znacznie niższą motywacją aniżeli w przypadku brania udziału w szkoleniach tradycyjnych (45%).

 

Wykres  Korzystanie ze szkoleń tradycyjnych i e-learningowych.

SZKOLENIA PRZEZ INTERNET
 
Zdaniem respondentów, szkoleniami, które można przeprowadzać przy użyciu multimedialnej platformy internetowej są… przede wszystkim: reklama i promocja firmy (40%), prawo pracy (37%), podatki (30%) oraz kadry i płace (30%).  Najtrudniej, z kolei, zaadaptować platformy e - learngowe w zwią…zku z tematyką controlingu w przedsiębiorstwach (11%) oraz rozwoju umieję™tnoś›ci interpersonalnych (9%).

Rodzaj szkolenia przeprowadzanego przez Internet zależy w dużej mierze od branży. Przykładowo, w handlu istnieje najwię™ksze zapotrzebowanie na szkolenia e - learningowe z zakresu obsługi klienta oraz reklamy i promocji firmy, a w branży edukacyjnej z zamówień publicznych, reklamy i promocji firmy, obsługi programu MS Office w praktyce oraz pozyskiwania środków na inwestycje w ramach funduszy strukturalnych UE.

Multimedialna platforma internetowa do przygotowywania szkoleń, powinna posiadać kilka ważnych cech. NależÄ… do nich m. in.: możliwość wydrukowania materiałów szkoleniowych, zadawania pytań i otrzymywania odpowiedzi w trakcie trwania kursu oraz możliwość pobrania szkolenia na komputer.

Przy korzystaniu z multimedialnej platformy szkoleniowej, zdecydowana wię™kszość respondentów wolałaby pł‚acić za każde szkolenie osobno (91%), a tylko 9% badanych skłania się do wykupienia abonamentu czasowego.


Badanie przeprowadzono metodą kwestionariusza internetowego (CAWI) wśród 384 respondentów.

Pełny raport można pobrać na stronie http://www.pbonline.pl/customers/pages/raporty-z-badan--2
Agnieszka Ławniczak, PB Online Sp. z o.o.
 

 

KarieraManagera.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.