zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

O ZAROBKACH CZASEM NIE ROZMAWIAMY NAWET Z RODZINĄ

Na pytanie „Kto wie, ile zarabiasz?” 7 proc. specjalistów odpowiada „nikt”. Jeśli Polacy dzielą się informacją o swoich zarobkach, to zazwyczaj z najbliższymi osobami – partnerami, rodzicami i przyjaciółmi. Jednak jak wynika z raportu Hays i kancelarii Baker McKenzie, w gronie pracowniczym wynagrodzenia wciąż spowija mgła tajemnicy, a w firmach zasadniczo nie rozmawia się o płacach.

19% firm finansów i nieruchomości mówi o zwolnieniach, ale 46% organizacji nie planuje zmian w zespołach

Od kwietnia do końca czerwca 3 na 10 firm z sektora finansów & nieruchomości chce zatrudniać nowych pracowników, a zmniejszenie liczby etatów przewiduje 2 na 10 organizacji. Niemal połowa pracodawców (46%) nie chce w nadchodzących miesiącach zmian kadrowych, jedynie 3% respondentów nie zna planów najbliższy czas. Takie dane płynął z raportu „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”, w ramach którego firmy zdradzają swoje plany rekrutacyjne na II kwartał tego roku. 

Porównanie koszyków zakupowych w 2023 roku

Wysoka inflacja daje się we znaki mieszkańcom niemal całej Europy. W obliczu rosnących cen Polska wciąż stanowi atrakcyjny kierunek emigracji zarobkowej dla pracowników ze wschodu. Dla obywateli Ukrainy, Mołdawii, Białorusi czy Gruzji miesięczna płaca minimalna w Polsce jest nawet cztery razy większa, podczas gdy ceny produktów spożywczych są niższe lub pozostają na zbliżonym poziomie.

Wpływ wyników wyborów w USA na globalny rynek nieruchomości

Region EMEA jest zróżnicowany pod względem geopolitycznym, co w kontekście wygranej Joe Bidena i Partii Demokratycznej oznacza szereg konsekwencji natury ekonomicznej i biznesowej, które należy wziąć pod uwagę. Istnieje wysokie prawdopodobieństwo ...

Krótki, ale intensywny tydzień

Tuż po przegłosowaniu cięć budżetowych przez hiszpański parlament agencja Fitch obniżyła rating Hiszpanii, przypominając o aktualności kłopotów z zadłużeniem. Europejskie problemy nadal bę™dą ciąży㇠rynkom w trakcie skróconego dla wielu inwestorów tygodnia.

EURUSD - Fitch obniża rating Hiszpanii
Obniżka ratingu tuż po przyjęciu dodatkowych 15 mld EUR oszczę™dnoś›ci musi by㇠dla hiszpańskiego rządu bolesna i z pewnością bardzo trudna politycznie, a przez to prowadzić nawet do dodatkowych kłopotów. Agencja obniżkę tłumaczy jednak nie brakiem oszczę™dnoś›ci, a spowolnieniem gospodarczym, które bę™dzie przez oszczę™dnoś›ci pogłębione. Wydaje się zatem, iż obniżka ratingu była nieunikniona, choć to tłumaczenie może nie przekonać związków zawodowych planujących ogólnonarodowy strajk, czy też opozycji parlamentarnej wzywającej premiera do przedterminowych wyborów. Obniżka ratingu z AAA do AA+ stawia ocenę Fitch pomię™dzy bardziej rygorystyczną oceną agencji S&P (AA), a tradycyjnie najbardziej pobłażliwą oceną agencji Moody’s, która nadal utrzymuje dla Hiszpanii najwyższy rating wiarygodności kredytowej (Aaa).

Obniżka ratingu dla Hiszpanii została wykorzystana przez francuskich i niemieckich polityków, którzy ogłosili potrzebę dostosowania fiskalnego również w swoich gospodarkach. Idące w dobrym kierunku deklaracje francuskiego ministra finansów mogą jednak wystraszy㇠rynek, w momencie gdy obawia się on o utratę ratingu AAA przez Francję. Do tej pory tylko Niemcy, Finlandia oraz Holandia (społ›ród krajów strefy euro) legitymowały się niższą rentownością dł‚ugoterminowych obligacji.  

Decyzja Fitch okazała się kolejnym ciosem dla notowań euro. Para EURUSD pomimo uformowania podwójnego dna nie była w stanie zrealizować wię™kszej korekty wzrostowej i nadal pozostaje w kanale spadkowym, sugerującym realność ustanowienia kolejnych minimów. Zamknięcie minionego tygodnia było najniższe od poł‚owy kwietnia 2006 roku.

Skąd pół miliona nowych miejsc pracy w USA?
Najważniejsze w tym tygodniu dane makroekonomiczne to publikowana w piątek zmiana zatrudnienia za maj w amerykań„skiej gospodarce. Dane o zmianie zatrudnienia o ostatnie dwa miesiące wyglądają nieźle - zatrudnienie wzrosło o 230 tys. w marcu oraz 290 tys. w kwietniu. To dobre dane w porównaniu z kilkusettysięcznymi spadkami o tej porze 2009 roku. Konsensus rynkowy w danych za maj zakłada jednak wzrost zatrudnienia o 465 tys.! Skąd tak nagła poprawa? Czy na amerykań„skim rynku pracy mamy do czynienia z wyraźnym ożywieniem?

Dane miesięczne rzeczywiś›cie odzwierciedlają pewną poprawę sytuacji w USA, ale jest ona mniejsza niż sugerowałaby zmiana zatrudnienia dla cał‚ej gospodarki. W sektorze prywatnym w marcu przybyło 174 tys. miejsc pracy, zaś w kwietniu 231 tys. Z tego po ok. 30 tys. to zatrudnienie czasowe. W maju pomimo tak wysokiego konsensusu ogółem, prawdopodobny jest mniejszy wzrost zatrudnienia w sektorze prywatnym, co szłoby w parze z nienajlepszymi danymi tygodniowymi o nowych zatrudnionych (ostatnie dwa odczyty to 471 i 460 tys.). Rynek oczekuje jednak kulminacji zatrudnienia w sektorze rządowym na potrzeby spisu powszechnego (pisaliśmy o tym przed dwoma miesią…cami http://www.xtb.pl/strona.php?komentarz=13930). To zatrudnienie ma charakter czasowy i bę™dzie wpł‚ywać ujemnie na dane ogółem w drugiej poł‚owie roku.    

W kalendarzu - zatrudnienie, indeksy aktywnoś›ci oraz święta
Oprócz kluczowych danych o zatrudnieniu w USA w tym tygodniu czekają nas najważniejsze wskaźniki aktywnoś›ci - ISM (wtorek), ISM dla usług (czwartek) oraz europejskie PMI (wtorek i czwartek). W czwartek poznamy raport ADP (zmiana zatrudnienia w USA w sektorze prywatnym). Ważne wydarzenia także w Australii i Kanadzie. W obydwu tych krajach mamy decyzje banków centralnych, a także istotne dane: w Australii sprzedaż detaliczną i PKB, zaś w Kanadzie dane z rynku pracy. Ten intensywny kalendarz wpisany jest w krótszy niż zwykle tydzień: w Polsce inwestorzy świętują w czwartek, dziś wolne mają rynki w USA i Wielkiej Brytanii.

 

Przemysław Kwiecień - X-Trade Brokers Dom Maklerski S.A.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.