zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Teslą w rynek pracy

Duńska firma wyróżniona za innowacyjną rekrutację pracowników w Polsce

KMD, informatyczna firma o duńskich korzeniach, stworzyła projekt, który przełamał dotychczasowe schematy i sposób patrzenia na proces pozyskiwania pracowników w Polsce. Pomysł otrzymał wyróżnienie w trzeciej edycji konkursu Siła Przyciągania za najbardziej innowacyjne podejście do rekrutacji.

Branża Automotive w obliczu czwartej rewolucji przemysłowej

Polska branża motoryzacyjna kolejny rok święci triumfy – to druga, po przemyśle spożywczym, największa branża produkcyjna w Polsce. By utrzymać tendencję wzrostową polski sektor automotive inwestuje w najnowocześniejsze rozwiązania, dotyczące automatyzacji produkcji. Jakie technologie będą stanowić o przyszłości tej ważnej branży?

Samochód służbowy jako pozapłacowy motywator pracowników

Samochód służbowy jest dla kadry zarządzającej jednym z najbardziej oczekiwanych i docenianych dodatków do pensji. Ile polskie firmy średnio wydają na takie auta? Jakie samochody służbowe cieszą się popularnością, a jakie największym zaufaniem?

Niebanalne auto dla ambitnego mężczyzny

Panowie wspinający się po szczeblach kariery zawodowej, posiadający wysokie aspiracje, które nakazują im nieustannie dążyć do wielu ambitnych celów, nie zadowolą się pierwszym lepszym samochodem. Wymagają od auta ponadczasowej stylistyki, innowacyjnych rozwiązań dopracowanych pod każdym względem oraz imponujących osiągów. Idealny pojazd powinien być wyjątkowy zarówno od strony wizualnej, jak i technicznej: musi wyróżniać się z tłumu. Czy trudno wybrać takie nietuzinkowe auto? Jakimi cechami powinno się wyróżniać na tle konkurentów?

Audi R8 - wyjątkowe coupé dla każdego (milionera)

Najszybsze samochody na ogół wymagają od kierowców sporych umieję™tnoś›ci, a na mokrej nawierzchni stają się bardziej kłopotliwe niż zwykłe auta. Inaczej nowe „czteronapędowe” Audi. Mimo silnika o mocy 420 KM autem tym może jeździć każdy – mężczyzna i kobieta, i to nawet w czasie opadów po kiepsko utrzymanych krajowych drogach.

Niskie sportowe coupé z daleka przyciąga spojrzenia przechodniów i innych uczestników ruchu. R8 nie da się jeździć niepostrzeżenie, nawet jeś›li delikatnie operujemy pedałem przyspieszenia. Wyjątkowa stylistyka i piękne brzmienie 8-cylindrowego silnika sprawia, że samochód obserwują i zobaczy㇠z bliska chcą wszyscy – goście hotelowi, robotnicy z pobliskiej budowy, a nawet przypadkowi ludzie na przystanku. Tak przynajmniej było w okolicach Czosnowa k/Warszawy w czasie KombiTestu 2007, zorganizowanego przez Motoryzacyjną Agencję Sierpowski, a którego opisywane Audi było niewątpliwą ozdobą.

Do R8, mającego zaledwie 1,25 metra wysokości wsiada się zaskakująco łatwo – ułatwia to lekko „spłaszczona" na dole kierownica, a we wnętrzu mamy dość dużo przestrzeni. To w dużej mierze zasługa szerokości pojazdu (1,9 m) i rozstawu osi (2,65 m). Na długości 4,43 m konstruktorom udało się zmieścić nie tylko kabinę dla dwóch osób, ale i wbudowany podłużnie silnik, który podziwiać można z zewnątrz przez przezroczystą tylną klapę. Opcjonalnie dostę™pne jest także oświetlenie komory silnika biał‚ymi diodami, które pozwala na jego podziwianie także w nocy. Kabina R8 została mocno przesunięta do przodu, co ma by㇠analogią do samochodu wyścigowego o tej samej nazwie. Sportowe fotele – bardzo wygodne – są… seryjnie pokryte kombinacją skóry i Alcantary, a za nimi można umieścić torby z bagażem. To istotne ponieważ możliwoś›ci przewozowe opisywanego coupé są… słabe – „kuferek" z przodu ma pojemność zaledwie 100 litrów.

Opisywany model to pierwszy samochód sportowy Audi z centralnie montowanym silnikiem. Dzięki temu uzyskano prawie równomierny rozkład masy mię™dzy osi – 44% na przód i 56% na tył, co przekłada się na właściwości jezdne, tym bardziej, że napęd (quattro) przekazywany jest na wszystkie koła.

Serce R8 stanowi 8-cylindrowy silnik o pojemności 4,2 litra osiągający maksymalną moc 420 KM (309 kW) przy 7800 obr./min., a najwię™ksza dopuszczalna prędkość obrotowa wynosi 8250 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 430 Nm i jest dostę™pny od 4500 do 6000 obr./min. Ponieważ 90 procent maksymalnego momentu obrotowego uzyskuje się w przedziale od 3500 do 7600 obr./min., to cały czas mamy do dyspozycji wiele przełożeń skrzyni biegów, od których zależy w zasadzie tylko tempo rozpędzania. Co ciekawe, na szóstce można jechać z prędkością zaledwie 60 km/h, a do tego przyspieszać, i to w tempie lepszym niż w małolitrażowych samochodach osobowych – to może przydać się w czasie jazdy przy dużym ruchu, ponieważ na niskich biegach trzeba byłoby cały czas uważać, żeby nie wcisnąć odrobinę za mocno pedału przyspieszenia.

Wysokoobrotowy silnik zapewnia świetną zrywność, a wejście na obroty odbywa się niemal błyskawicznie i to praktycznie na każdym biegu. Do tego dochodzi dźwięk zbliżony do brzmienia silników wyścigowych. To prawdziwa przyjemność prowadzić taki samochód, nawet po krajowej drodze z koleinami w czasie deszczu. To istotne, ponieważ to słaba strona konkurencyjnych samochodów z mocnymi silnikami i napędem na jedną oś.

Do wyboru są… dwie przekładnie: manualna 6-biegowa lub opcjonalna sekwencyjna skrzynia Audi R tronic. Tę drugą można obsługiwać przyciskami kołyskowymi przy kierownicy albo joystickiem na konsoli środkowej, czyli podobnie jak zwycięzca Le Mans – wyścigowe Audi R8, w którym biegi zmienia się przyciskami. Jako opcję można wybrać tryb automatycznej zmiany biegów, co z pewnością przyda się w mieście.

Rozpędzanie się od 0 do 100 km/h zajmować ma 4,6 sekundy a prędkość maksymalna wynosi 301 km/h. Postanowiliśmy pierwszy z tych osiągów sprawdzić w praktyce, ale „na drodze" stanęła nam ulewna pogoda. Może to i lepiej, bo mogliśmy przekonać się ile czasu zajmie opisywanemu modelowi rozpędzanie do „setki" w czasie deszczu, na krajowej drodze (Gdańsk-Warszawa), z koleinami i „stojącą" wodą. Mimo początkowych problemów z wyczuciem momentu optymalnego brania sprzęgła udało mi się uzyskać 5,2 sekundy, a samochód w czasie tego maksymalnego rozpędzania ani na chwilę nie miał‚ problemów z trakcją, chociaż przy ruszaniu mrugały kontrolki elektronicznych pomocników. Napęd na cztery koła to w takich warunkach podstawa. A spalanie? Producent podaje 14,6 l Pb98/100 km wg norm EU. W czasie dynamicznej jazdy i prób pomiarowych przeplatanych spokojnymi przejazdami R8 zużyło ś›rednio 17,7 l/100 km.

Zaletę R8 stanowi zawieszenie z opcjonalnym adaptacyjnym systemem tłumienia Audi magnetic ride, które dobrze radzi ono sobie z krajowymi nierównymi drogami. Auto nie jest bezkompromisowo twarde, jak w typowych autach sportowych tej klasy, i podróżuje się nim wygodniej niż wieloma nowymi małymi samochodami. Nastawy dobiera komputer za pomocą zmian pola magnetycznego.

Słowa pochwały należÄ… się projektantom także za układ kierowniczy, z wyczuciem którego nikt z grona wielu osób testujących nie miał‚ problemu. Bezpoł›rednia, hydrauliczna zębatkowa przekładnia zapewnia optymalną reakcję na ruchy kierownicy, a mimo zastosowania seryjnych 18-calowych obręczy kół i opony w rozmiarze 235/40 z przodu i 285/35 z tyłu auto spokojnie zachowywało się w czasie jazdy po drodze z koleinami. Wygląda na to, że projektanci Audi postanowili zapewnić nabywcom modelu R8 nie tylko znakomite osiągi, ale także odrobinę luksusu budując auto na każdą okazję, a nie tylko na równe jak stół drogi.

Audi R8 powstaje jako mała seria w nowej hali produkcyjnej w zakładzie Audi w Neckarsulm. Produkcja – od budowy surowej karoserii do montażu końcowego – jest zorganizowana jak w manufakturze. Małe zespoł‚y specjalistów śledzą krok po kroku produkcję i nadzorują dokładnie jakość wszystkich podzespoł‚ów. Dlatego produkcja tego modelu nie przekracza 15 sztuk dziennie. Dlatego czas oczekiwania wynosi obecnie ok. 8 miesięcy, mimo ceny sięgającej prawie pół miliona złotych.

Wyniki pomiarów przeprowadzonych na mokrej nawierzchni, w czasie opadów deszczu, za pomocą urządzenia DriftBox firmy RaceLogic: Przyspieszenie 0-60 km/h – 2,3 s Przyspieszenie 0-100 km/h – 5,2 s (4,6 s wg producenta na suchej nawierzchni) Rozpędzanie 50-90 km/h – 2,7 s Rozpędzanie 30-70 km/h – 2,4 s


Autor: Robert I. Bielecki
Fot. Robert I. Bielecki
AutoCentrum.pl

 

AutoCentrum.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.