zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Teslą w rynek pracy

Duńska firma wyróżniona za innowacyjną rekrutację pracowników w Polsce

KMD, informatyczna firma o duńskich korzeniach, stworzyła projekt, który przełamał dotychczasowe schematy i sposób patrzenia na proces pozyskiwania pracowników w Polsce. Pomysł otrzymał wyróżnienie w trzeciej edycji konkursu Siła Przyciągania za najbardziej innowacyjne podejście do rekrutacji.

Branża Automotive w obliczu czwartej rewolucji przemysłowej

Polska branża motoryzacyjna kolejny rok święci triumfy – to druga, po przemyśle spożywczym, największa branża produkcyjna w Polsce. By utrzymać tendencję wzrostową polski sektor automotive inwestuje w najnowocześniejsze rozwiązania, dotyczące automatyzacji produkcji. Jakie technologie będą stanowić o przyszłości tej ważnej branży?

Samochód służbowy jako pozapłacowy motywator pracowników

Samochód służbowy jest dla kadry zarządzającej jednym z najbardziej oczekiwanych i docenianych dodatków do pensji. Ile polskie firmy średnio wydają na takie auta? Jakie samochody służbowe cieszą się popularnością, a jakie największym zaufaniem?

Niebanalne auto dla ambitnego mężczyzny

Panowie wspinający się po szczeblach kariery zawodowej, posiadający wysokie aspiracje, które nakazują im nieustannie dążyć do wielu ambitnych celów, nie zadowolą się pierwszym lepszym samochodem. Wymagają od auta ponadczasowej stylistyki, innowacyjnych rozwiązań dopracowanych pod każdym względem oraz imponujących osiągów. Idealny pojazd powinien być wyjątkowy zarówno od strony wizualnej, jak i technicznej: musi wyróżniać się z tłumu. Czy trudno wybrać takie nietuzinkowe auto? Jakimi cechami powinno się wyróżniać na tle konkurentów?

Audi S5 - sportowe Gran Turismo

Po 12 latach przerwy do oferty Audi powraca luksusowe coupé – klasyczne włoskie Gran Turismo, ale w opisywanym przypadku z potężnym silnikiem i stałym napędem na cztery koła. Zaprojektowane przez Waltera de´Silva nadwozie prezentuje się znakomicie, a dźwięk 8-cylindrowego silnika dział‚a na innych prawie jak magnes.

Linia nadwozia nowego S5 sprawia wrażenie, jakby auto było w ruchu nawet wtedy, gdy stoi. Z przodu charakterystyczna osłona chłodnicy Singleframe – srebrna w odróżnieniu od A5 – oraz wąskie reflektory pochylone lekko ku środkowi razem z dużymi wlotami powietrza wzmacniaja wrażenie szerokości przodu. Z tyłu, usytuowane niemalże po bokach lampy i wyraźne poziome linie nadają autu sportowy wygląd, podobnie jak pokrywa bagażnika ze spojlerem oraz dyfuzor pod zderzakiem. Podniesiona linia barkowa i mocno podkreślone nadkola stylistycznie nawiązują do modelu R8. Sportowy styl podkreślają seryjnie montowane są… 18-calowe obręcze kół z oponami w rozmiarze 245/40 R18.

Konstrukcyjnie S5, podobnie jak A5, zostało zbudowane na płycie podłogowej B8, która bę™dzie platformą nowego Audi A4, jakie pojawi się w sprzedaży jesienią tego roku. Charakterystyczną cechą są… tutaj krótkie zwisy nadwozia, zwłaszcza z przodu, umożliwiające uzyskanie lepszego rozkładu masy pojazdu, a w ten sposób poprawę właściwości jezdnych.

Wnętrze urzeka jakoś›cią… materiałów i wykonania. Pod tym wzglę™dem Audi wcią…ż wyprzedza pozostałych niemieckich konkurentów w gronie marek premium. Przycisków i pokręteł jest wprawdzie sporo, ale podstawowe funkcje są… zawsze pod ręką. Dostęp do pozostałych uzyskujemy przez MMI. Z przodu mamy dużo miejsca, a fotele są… bardzo wygodne i zapewniaja świetne trzymanie boczne. Nawet silne dodawanie „gazu" w czasie przejeżdżania zakrętów nie powodowało „wypadania" z nich kierownicy ani pasażera. Gorzej z tyłu. Osoby wzrostu 175 cm dotykają praktycznie dachu, a aby było miejsce na nogi, z przodu musi siedzie㇠ktoś podobnego wzrostu. Wsiadanie i wysiadanie do przyjemnych także nie należy i wymaga trochę gimnastyki.

S5 zapewnia świetny kontakt z jezdnią. Pięciowahaczowa oś przednia oraz oś tylna z wahaczami trapezowymi świetnie radzą sobie z nierównościami naszych dróg, chociaż lepiej unikać jest dziur i dużych garbów. Jak na rasowe sportowe auto podróżuje się wygodnie, ale nie ma tu mowy o komforcie limuzyn reprezentacyjnych. W S5 ważniejsze są… jednak właściwości jezdne. Permanentny napęd na cztery koła (quattro) ze zmiennym rozdział‚em momentu napędowego i z podstawowym rozdział‚em w stosunku 40 do 60 procent na korzyść osi tylnej znakomicie spisywał się na krętych górskich drogach Karkonoszy i zapewniał świetną trakcję. Radził sobie nawet z wchodzeniem w zakręty z (czꙶ›ciowo) wciśniętym pedałem hamulca i błyskawicznie dopasowywał się do nowych warunków po mocnym wciśnięciu pedału przyspieszenia jeszcze w czasie przejeżdżania zakrętu. Auto prowadziło się przy tym bardzo wygodnie, przejeżdżając zakręty jak po sznurku. Łatwo zapomina się wówczas o prędkości jazdy, a prawa fizyki niestety nie znają wyjątków. Układ hamulcowy wyposażono w 17-calowe tarcze i charakterystyczne zaciski z nadrukiem S5. Na pokładzie jest ABS, ASR, ESP, łącznie z elektroniczną blokada hamulcową mechanizmu różnicowego EDS. ESP może by㇠dwustopniowo wyłączany, jeś›li kierowca zechce wypróbować cały potencjał S5 na torze wyścigowym. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a czułością bardziej zbliżony do limuzyn niż aut wyczynowych – w sam raz dla biznesmena. Z powodu dużych wymiarów zewnę™trznych (4635×1854×1369 mm), a zwłaszcza dużej szerokości (ponad 185 cm bez lusterek), problemem może by㇠wjeżdżanie do garażu i znalezienie miejsca do zaparkowania.

8-cylindrowy silnik typu FSI o pojemności skokowej 4163 cm3 jest bardzo bliskim krewnym wysokoobrotowego motoru w Audi R8. Oba należÄ… do rodziny nowoczesnych silników widlastych Audi, w skład której wchodzą jednostki napędowe o sześciu, ośmiu i dziesię™ciu cylindrach. Wszystkie charakteryzują się 90-stopniowym kątem rozwidlenia cylindrów i 90-milimetrowym odstępem osi cylindrów. Silnik S5 osiąga moc maksymalną 354 KM (260 kW) przy 7 tys. obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 440 Nm i występuje już od 3,5 tys. obr./min., ale aż 85 procent tej dostę™pne jest od 2 tys. obr./min. W praktyce, w prawie cał‚ym zakresie obrotów, silnik, ważÄ…cego z kierowcą 1,7 tony auta, mocno ciągnie po wciśnięciu pedału przyspieszenia i szybko wchodzi na obroty. Za przeniesienie napędu odpowiada 6-biegowa przekładnia manualna. W testowanym egzemplarzu spisywała się wyśmienicie, a zmiana biegów była niemal przyjemnością. Dzięki ogromnemu zapasowi mocy, można było jechać prawie cały czas na piątce i szóstce. Na szóstym biegu, w płaskim terenie, można było bez problemu jechać nawet 50 km/h.

S5 wyposażono w dwa tłumiki końcowe i cztery rury wydechowe. Brzmienie silnika i układu wydechowego, jest godne osiągów samochodu. Łagodny dźwięk zmienia się w mocne brzmienie tylko przy mocnym wciskaniu pedału przyspieszenia, a przy normalnej jeździe motor przyjemnie „mruczy". właściwość ta przyciąga uwagę mężczyzn, a na kobietach, nawet interesujących się samochodami, na ogół nie robi wię™kszego wrażenia.

Rozpędzanie od 0 do 100 km/h zajmuje wedł‚ug producenta tylko 5,1 sekundy, a po 19,1 sekundy auto ma jechać z szybkością 200 km/h. Z przyczyn formalnych prędkość maksymalna jest ograniczana elektronicznie do 250 km/h. Na mokrej nawierzchni lokalnych krajowych dróg (po nocnej ulewie) i w czasie przedpoł‚udniowej mżawki, „setkę" osiągaliśmy po 5,3-5,8 sekundy, a wystarczały do tego 2 biegi. Prędkościomierz okazał się precyzyjny, a jego błąd wskazania przy 60 i 90 km/h wynosił tylko 2 km/h (zazwyczaj 3-6%). Próby hamowania ze 100 km/h na mokrej nawierzchni lokalnych dróg kończyły się wynikami od 40,5 do 44 metrów. Warto tu nadmienić, że pomiary wykonujemy w warunkach zbliżonych do rzeczywistych, kiedy zatrzymanie następuje po dynamicznym rozpędzaniu i sygnale dźwiękowym wydanym przez miernik po przekroczeniu 100 km/h, a więc uwzględnia czas reakcji czł‚owieka oraz przełożenia nogi.

Spalanie? Wedł‚ug producenta ś›rednio 12,4 l Pb98/100 km. W praktyce bę™dzie to raczej 15 litrów, a przy bardzo dynamicznej jeździe w górach nawet 18-20 l/100 km. W płaskim terenie, na trasie, można zejść poniżej 10 l/100 km i okazuje się, że jazda z prędkościami dopuszczalnymi przez przepisy może dawać dużÄ… satysfakcję. Zapewne dlatego, że w dowolnej chwili można „odjechać" albo bez problemu wyprzedzić nawet przyspieszające pełną mocą 130-140-konne nowoczesne diesle. Utknąć można dopiero w miejskim korku albo na wąskiej drodze.

Na papierze A5 z 3-litrowym silnikiem Diesla i napędem quattro wydaje się niewiele mniej dynamiczne, a znacznie tańsze w utrzymaniu niż opisywane S5. Różnice w subiektywnych odczuciach, a także naszych pomiarach, są… jednak znacznie wię™ksze. Osiągi i kultura pracy 8-cylindrowego silnika, a także zawieszenie, zapewniajace lepszy kontakt z nawierzchnią, sprawiają, że S5 wyraźnie wygrywa z topowym A5 3.0 TDI, nawet jeś›li jest mniej komfortowe. S5 kosztuje 265,5 tys. zł. Jeśli komuś podoba się to auto, ale ma tylko poł‚owę tej kwoty, to wkrótce w sprzedaży pojawi się mniej sportowe A5 w wersji z silnikiem 1,8 litra o mocy 170 KM za ok. 143 tys. zł.


Autor: Robert I. Bielecki
Fot. Robert I. Bielecki
AutoCentrum.pl

 

AutoCentrum.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.