zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Teslą w rynek pracy

Duńska firma wyróżniona za innowacyjną rekrutację pracowników w Polsce

KMD, informatyczna firma o duńskich korzeniach, stworzyła projekt, który przełamał dotychczasowe schematy i sposób patrzenia na proces pozyskiwania pracowników w Polsce. Pomysł otrzymał wyróżnienie w trzeciej edycji konkursu Siła Przyciągania za najbardziej innowacyjne podejście do rekrutacji.

Branża Automotive w obliczu czwartej rewolucji przemysłowej

Polska branża motoryzacyjna kolejny rok święci triumfy – to druga, po przemyśle spożywczym, największa branża produkcyjna w Polsce. By utrzymać tendencję wzrostową polski sektor automotive inwestuje w najnowocześniejsze rozwiązania, dotyczące automatyzacji produkcji. Jakie technologie będą stanowić o przyszłości tej ważnej branży?

Samochód służbowy jako pozapłacowy motywator pracowników

Samochód służbowy jest dla kadry zarządzającej jednym z najbardziej oczekiwanych i docenianych dodatków do pensji. Ile polskie firmy średnio wydają na takie auta? Jakie samochody służbowe cieszą się popularnością, a jakie największym zaufaniem?

Niebanalne auto dla ambitnego mężczyzny

Panowie wspinający się po szczeblach kariery zawodowej, posiadający wysokie aspiracje, które nakazują im nieustannie dążyć do wielu ambitnych celów, nie zadowolą się pierwszym lepszym samochodem. Wymagają od auta ponadczasowej stylistyki, innowacyjnych rozwiązań dopracowanych pod każdym względem oraz imponujących osiągów. Idealny pojazd powinien być wyjątkowy zarówno od strony wizualnej, jak i technicznej: musi wyróżniać się z tłumu. Czy trudno wybrać takie nietuzinkowe auto? Jakimi cechami powinno się wyróżniać na tle konkurentów?

Ekonomiczna limuzyna

35 lat po prezentacji pierwszej generacji serii 5, BMW odświeża wprowadzoną 4 lata temu odmianę E60. Mieliśmy okazję uczestniczenia w jazdach limuzyną z silnikiem 3.0i po uroczych zakątkach Portugalii.

Niby nieznaczne, dość subtelne zmiany nadwozia, kilka nowych rozwiązań technologicznych i nowa seria 5 nabrała innego wymiaru. Okazało się, że limuzyna nie musi spalić ciężko zarobionych wpł‚ywów finansowych jej posiadacza, lecz je wręcz oszczędzać. BMW postawiło na zmniejszone zużycie paliwa nie okupione przy tym pogorszeniem osiągów. Taka strategia wdrożona w innych modelach marki nazwana została efficient dynamics (efektywna dynamika).

Wizualnie seria ta dalece odbiega od kojarzonych z bandyckimi autami dawnych, choć równie urodziwych piątek; obecna, poważna, klasyczna linia jest okraszona delikatnymi, sportowymi akcentami: tu specyficznie ukształtowane progi, tam sportowo wyprofilowany zderzak, jeszcze gdzie indziej zadziorne przetłoczenia karoserii, subtelne wykończenia chromowe wokół powierzchni szklanych i grilla, a całości dopełniaja zmieniony na jeszcze bardziej agresywny niż dotychczas wzór przednich reflektorów i nowe wzory felg.

Wewnątrz na pierwszy rzut oka niewiele zmian choć producent dumnie opowiadał o czterech zestawieniach kolorystyki wnętrza, sześciu rodzajach tapicerek, sześciu wersjach listew ozdobnych i szerokich możliwoś›ciach indywidualizacji. Najbardziej zauważalne, nowe detale to inny kształt deski rozdzielczej, gumowane elementy obsługi, dwukolorowa tapicerka drzwi. Swoje miejsce w szeregu znalazły dodatkowe schowki i półki. Po raz kolejny zoptymalizowano obsługę systemu iDrive; bardziej niż dotychczas intuicyjną obsługę mogą zapewnić nowe przyciski ulubionych funkcji (osiem); jednym naciśnięciem przycisku można na przykł‚ad wywoł‚ać zapisany wcześ›niej w nawigacji cel podróży, najczęściej wybierany numer telefonu, czy ulubioną stację radiową.

Nową, trzylitrową piątką jeździ się dynamicznie. Dlaczego? To auto samo do tego prowokuje. Trudno utrzymać w nim stałą prędkość; przyjemność sprawia nie tylko częsta zmiana przełożeń (skrzynia 6- biegowa) i towarzyszący temu charakterystyczny, niezwykle podniecający dźwięk rzędowej szóstki, ale też zwrotność z jaką to auto przemyka pomię™dzy samochodami. Łatwo zapomnieć‡, że siedzi się w ważÄ…cej ponad 1600 kg poważnej - ktoś mógłby rzucić hasło - nudnej, limuzynie. Najwięcej frajdy można odnaleźć‡ w jeździe po zakrętach kiedy ma się wrażenie, że komfortowe zestrojenie zawieszenia, które było czuć w koleinach miejskich dróg, odchodzi w niepamięć, nagle się utwardza i trzyma auto w ryzach niezależnie od kąta skrętu kierownicy. Znana z dopracowanych podwozi marka poczyniła spore postępy w przeciwdział‚aniu przechyłom na zakrętach swoich dużych limuzyn. Takie kołysania nadwoziem, które są… odczuwalne w serii 7 - co jest raczej zrozumiał‚e, bo w końcu chodzi o miękkość i komfort jazdy - w odświeżonej serii 5 praktycznie nie istnieją. To zasługa dopracowanego zawieszenia, które składa się z aluminiowej osi przedniej z podwójnymi przegubami i wahaczami wleczonymi, oraz także aluminiowej osi tylnej Integral-IV. Stabilność zapewnia system DSC (z kompensacją efektu przegrzania hamulców i asystentem ruszania), a skuteczne zatrzymanie elektrohydrauliczny układ hamulcowy.

Ingerencja elektroniki przy szybkim pokonywaniu serpentyn jest w niewielkim stopniu wyczuwalna, jednak dopiero wtedy, kiedy robi się naprawdę groźnie. Auto więc na pewno znajdzie amatorów zarówno sprawnego poruszania się świeżo wyglądającą limuzyną z punktu A do punktu B, ale też radości z samej jazdy i wykorzystania potencjału drzemiącego pod maską. Tak… tylko jest jeszcze coś… To coś sprawia, że nagle wszystkie powyższe emocje przestają mie㇠znaczenie, że kierowca zaczyna zwracać uwagę na to, kiedy i przy jakich obrotach zmieniać bieg, czy aby na pewno warto do oporu wcisnąć gaz i w efekcie, czy aby na pewno mu się tak śpieszy? Ten niezwykle dziwny element w samochodzie marki BMW to podpowiadanie biegu, który jest właściwy dla ekonomicznej jazdy. Do tej pory koncernowi zależało, aby jego auta kojarzone był‚y z zaawansowaną technologią w służbie poprawy osiągów… głównie tych sportowych. Nawet wtedy, kiedy chodziło o silniki wysokoprężne dbano, by najmniej ucierpiała ilość koni generowanych przez tę jednostkę, wartość momentu obrotowego, czy też prędkość przyśpieszania. W nowej serii 5 starano się pogodzić te dążenia, z rozwiązaniami wpł‚ywającymi na obniżenie zużycia paliwa, ale też z możliwoś›cią edukacji samego użytkownika pojazdu. Jak powinien eksploatować pojazd? Przy założeniu, że rzeczywiś›cie zależy mu na ekonomice jazdy, może posiłkować się informacją wyświetlaną przed jego oczami, dokładnie na wprost, czyli w pobliżu najważniejszego w BMW wskaźnika czyli obrotomierza. Tam właśnie spostrzeże numer biegu, który powinien był włączy㇠przy odpowiedniej wartości obrotów lub pewnym zakresie prędkości.

W nowych piątkach ze skrzynią automatyczną oferowany jest jako opcja tempomat aktywny z funkcją Stop & Go czyli automatyczna regulacja odstępu, która pozwala na płynną jazdę na autostradach, a w przerywanym ruchu w korku z minimalną prędkością na utrzymanie odpowiedniego odstępu od poprzedzającego pojazdu. Ponadto zastosowano nowatorski system zapobiegający mimowolnemu zjechaniu z pasa ruchu sygnalizowane kierowcy poprzez wyraźne wibracje kierownicy. System składa się z kamery zainstalowanej na przedniej szybie w pobliżu wewnę™trznego lusterka wstecznego, sterownika przetwarzającego dane i nadajnika sygnału. Dostępny jest także wyś›wietlacz Head-Up, układ Night Vision, asystent świateł drogowych i aktywny układ kierowniczy, systemy nawigacyjne o ulepszonej grafice i z głosowym wprowadzaniem nazw 80 tysięcy miast i miejscowości, światła dzienne, reflektory adaptacyjne, światła doświetlające zakręty.

Każda piątka (za wyjątkiem najmocniejszych) jest standardowo wyposażona w sześciobiegową manualną skrzynię, jako opcja występować bę™dą sześciobiegowa skrzynia automatyczna, także w wersji sportowej (550i, 530i, 535d, 530d). W trzech najmocniejszych jednostkach osiągnięto dzię™ki tym skrzyniom niższe zużycie paliwa, niż w analogicznych modelach ze skrzynią manualną.

Oferowanych bę™dzie dziewięć wersji silnikowych, bę™dących albo całkowicie nowymi konstrukcjami, albo kompleksowo zmodernizowanymi jednostkami napędowymi, które oferują lepsze osiągi i niższe zużycie paliwa. Benzynowe sześciocylindrowe silniki rzędowe wyposażono w bezpoł›redni wtrysk drugiej generacji (High Precision Injection zapewnia precyzję wtrysku bez strat na rozpraszaniu paliwa), natomiast silniki wysokoprężne są… turbodoładowanie (VTG) i posiadają wtrysk Common Rail trzeciej generacji (w 535d z układem Variable Twin Turbo (VTT). Układ ten przy niskich obrotach silnika aktywuje najpierw mniejszą turbosprężarkę, a wraz ze wzrostem prędkości obrotowej do pracy włącza drugą, wię™ksza. Dzięki temu maksymalny moment obrotowy 580 Nm uzyskiwany jest już przy obrotach na poziomie 1750 obr/min. W dieslach zastosowano aluminiową skrzynię korbową, co znacznie zredukowało masę silnika, a co za tym idzie także spalanie. Trzy warianty jednostek można wyposaży㇠w adaptacyjny system napędu na cztery koła xDrive.

W BMW 530i sześciocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 3,0 l osiąga moc na sportowym poziomie 200 kW/272 KM. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje limuzynie 6,3 s, touring potrzebuje zaś 6,5 s. W obydwu pojazdach prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Średnie zużycie paliwa mierzone w cyklu pomiarowym UE wynosi 7,7 l (limuzyna) i 7,9 l (touring) na 100 km, co stanowi wartość o 12 procent niższą, niż w poprzednich modelach. Jeszcze niżej wypada zużycie w wersjach ze skrzynią automatyczną: 7,5 l (limuzyna) i 7,7 l (touring).


Autor: Katarzyna Frendl
Fot. Katarzyna Frendl
AutoCentrum.pl

 

AutoCentrum.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.