zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Teslą w rynek pracy

Duńska firma wyróżniona za innowacyjną rekrutację pracowników w Polsce

KMD, informatyczna firma o duńskich korzeniach, stworzyła projekt, który przełamał dotychczasowe schematy i sposób patrzenia na proces pozyskiwania pracowników w Polsce. Pomysł otrzymał wyróżnienie w trzeciej edycji konkursu Siła Przyciągania za najbardziej innowacyjne podejście do rekrutacji.

Branża Automotive w obliczu czwartej rewolucji przemysłowej

Polska branża motoryzacyjna kolejny rok święci triumfy – to druga, po przemyśle spożywczym, największa branża produkcyjna w Polsce. By utrzymać tendencję wzrostową polski sektor automotive inwestuje w najnowocześniejsze rozwiązania, dotyczące automatyzacji produkcji. Jakie technologie będą stanowić o przyszłości tej ważnej branży?

Samochód służbowy jako pozapłacowy motywator pracowników

Samochód służbowy jest dla kadry zarządzającej jednym z najbardziej oczekiwanych i docenianych dodatków do pensji. Ile polskie firmy średnio wydają na takie auta? Jakie samochody służbowe cieszą się popularnością, a jakie największym zaufaniem?

Niebanalne auto dla ambitnego mężczyzny

Panowie wspinający się po szczeblach kariery zawodowej, posiadający wysokie aspiracje, które nakazują im nieustannie dążyć do wielu ambitnych celów, nie zadowolą się pierwszym lepszym samochodem. Wymagają od auta ponadczasowej stylistyki, innowacyjnych rozwiązań dopracowanych pod każdym względem oraz imponujących osiągów. Idealny pojazd powinien być wyjątkowy zarówno od strony wizualnej, jak i technicznej: musi wyróżniać się z tłumu. Czy trudno wybrać takie nietuzinkowe auto? Jakimi cechami powinno się wyróżniać na tle konkurentów?

Ford Mondeo 2.0 - dwa oblicza

Limuzyna Forda prezentuje się bardzo okazale i zapewnia komfortowe warunki podróży. Jednak dwulitrowy silnik benzynowy tylko w czꙶ›ci przypadków bę™dzie trafnym wyborem.

Nowego Forda Mondeo opisywaliśmy już artykułach: Nowy Ford Mondeo 2.5T Nowy Ford Mondeo Kombi Ford Mondeo - auto Jamesa Bonda Dlatego tym razem skupimy się na opisie wrażeń z jazdy z dwulitrową jednostką Otto.

Wersja hatchback znakomicie nadaje się do celów reprezentacyjnych, pod warunkiem, że w drugim rzędzie nie bę™dą podróżować osoby bardzo wysokie (190 i więcej cm). Przy wzroście podróżującego 175-180 cm pozostaje jeszcze 10 cm do sufitu, a zagłówek wysuwa się na wystarczającą wysokość (przypominam, że omawiamy wyłącznie prawidłową pozycję, tj. z plecami przylegającymi do oparcia – prostym kręgosłupem; inne są… nie tylko niezdrowe, ale grożÄ… także obrażeniami w razie wypadku). Miejsca na kolana jest aż nadto, na szerokość także – oczywiś›cie przy założeniu, że z tyłu podróżują dwie osoby. Na trzy i tak brakuje miejsca na wysokości głowy, ze wzglę™du na opadającą linię dachu w stronę tyłu i na boki. Kabina została dobrze dopracowana pod wzglę™dem ergonomii, ale na krytykę zasłużyło kilka detali, np.: klapkę schowka pod radiodbiornikiem musimy podnosić, a powinna otwierać się po jednym przyciśnięciu. Zaślepka gniazda zapalniczki z tyłu po prostu wyciąga się, a przydałoby się jakieś połączenie zapobiegające przypadkowemu zgubieniu. Osobom o dużych dłoniach może by㇠z kolei niewygodnie obsługiwać małe przyciski radioodtwarzacza i gładkie oraz zbyt niskie pokrętło.

Bagażnik, z zależnoś›ci od wersji „koła zapasowego" mieści od 486 do 540 l. Najwię™kszą pojemność uzyskujemy w przypadku zestawu do naprawy opon, następnie opcjonalnego koła zapasowego, a najmniejszą przy pełnowymiarowym piątym kole. Przy okazji nasuwa się pytanie o żywotność teleskopów tylnej klapy, które przy niskich temperaturach bardzo wolno podnosiły ją… do góry. By㇠może zastosowano za słabe siłowniki.

Dwulitrowy silnik Duratec HE osiąga moc 145 KM przy 6 tys. obr./min., a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 185 Nm przy 4,5 tys. obr./min. Rozpędzanie od 0 do 100 km/h zajmować ma 9,9 s, a 50-100 km/h na czwartym biegu 12,7 s. W czasie prób osiągnęliśmy zbliżone wartości, a przyspieszenia 30-70 km/h i 50-90 km/h trwały odpowiednio 2,0 i 2,2 s. Prędkość maksymalną producent określa na 210 km/h.

Jednostka napędowa współpracująca z 5-stopniową skrzynią manualną zapewnia sprawne i dość żwawe rozpędzania się pojazdu, pod warunkiem redukowania przełożeń i wchodzenia na wysokie obroty, a co ważniejsze, w czasie spokojnej jazdy zużywa niedużo paliwa – poniżej 7 l Pb95/100 km „na trasie" przy ś›redniej 70 km/h, czyli np. jazdy z maksymalnymi prędkościami dopuszczalnymi przez przepisy. Przy małym ruchu da się osią…gnąć nawet poniżej 6 l (tyle podaje producent), ale trzeba jechać prawie cały czas ze stałą prędkością na najwyższym biegu, czyli piątce – teren zabudowany 50 km/h, poza nim 90 km/h, a w czasie rozpędzania się wysoko wyciągać drugi i trzeci bieg (¾ białego zakresu obrotomierza), i dopiero po osiągnięciu pożądanej prędkości włączać piątkę. Z kolei na końcu terenu zabudowanego redukować na trójkę, przez kilka sekund mocno się rozpędzać wciskając pedał przyspieszenia na ¾ i wracać na piątkę. Ślamazarne rozpędzanie się na tym ostatnim biegu by㇠może byłoby bardziej ekonomiczne (oznaczałoby jednak także niższą ś›rednią prędkość jazdy), ale z pewnością narażalibyśmy się wtedy na mało przyjazne reakcje innych uczestników ruchu, którzy niekoniecznie chcieliby podróżować w taki sam sposób. Dynamiczna jazda z częstym wykorzystaniem maksymalnych osiągów silnika i redukowaniem przełożeń skutkowała zużyciem od 9 do 11 Pb/100 km.

Zupełnie inne oblicze w aspekcie ekonomii eksploatacji Mondeo 2.0 pokazuje w dużych aglomeracjach. Wprawdzie silnik bez problemu radzi sobie ze sprawnym ruszaniem i rozpędzaniem pojazdu, ale ale spala 11-12 1 Pb95/100 km, i to bez szarżowania (11,2 wg producenta). Przy umiarkowanym ruchu i delikatnej jeździe daje się uzyskać 9-10 l, ale wówczas inni nagminnie bę™dą nas wyprzedzać. Średnie zużycie określono na 7,9 l Pb95/100 km i wartość tę każdy powinien osią…gnąć, pod warunkiem opisanego wyżej sposobu jazdy „na trasie". Dla porównania Mondeo z dwulitrowym dieslem, przy takich samych prędkościach ś›rednich, zużywa o ok. 1/3 mniej paliwa, zapewniajac wię™kszą przyjemność z jazdy.

Dwulitrowa jednostka benzynowa to rozsądny wybór, o ile nie dojeżdżamy codziennie do pracy w dużym mieście w godzinach szczytu, a podróżujemy w miarę spokojnie nie odbiegając zbytnio od przepisowych prędkości. Taka jazda w Mondeo nie jest bynajmniej stresująca, zwłaszcza na głównych drogach. Wysoki komfort podróżowania, w tym akustyczny, sprawia, że nawet dalekie wyprawy po 300 i więcej km nie są… wcale męczące. M.in. dlatego samochód dobrze nadaje się dla biznesmenów i oficjeli, niezależnie od tego czy bę™dą prowadzić, czy podróżować z tyłu.

Ceny wersji 2.0 zaczynają się od 80 800 zł, ale lepiej wyposażone konfiguracje zapł‚acić trzeba 90-100 tys. zł. Standard obejmuje m.in.: 7 poduszek gazowych, ABS i ESP. Za klimatyzację (automatyczną, dwustrefową) w najtańszej wersji Ambiente dopł‚acić trzeba 2,5 tys. zł, ale bogatsze wersje mają ją… wliczoną w cenę. Radioodtwarzacz CD kosztuje min. 1,9 tys. zł, a dopł‚ata za lakier metalizowany wynosi 2,1 tys. zł.

Mondeo zapewnia bardzo dobre właściwości jezdne – jedynie na drogach lokalnych o nierównej nawierzchni w czasie szybkiego pokonywania ciasnych zakrętów (swoją stroną jezdni, bez cięcia) i bez odpuszczania gazu wykazywał niekiedy tendencję do zawinięcia tyłem, ale nawet wtedy wystarczała prosta kontra aby go ustabilizować. Na co dzień czuwa ESP, które często tak delikatnie ingeruje w sterowanie pojazdem, że prowadzącemu może wydawać się, że w ogóle się dnie włączało. Okazało się także, że dobrze wyszkolony kierowca na krętej drodze bez problemu może jechać Mondeo z wię™kszą prędkością ś›rednią niż technicznie słaby biznesmen w limuzynie z trzylitrowym silnikiem Diesla i napędem na wszystkie koła niemieckiej sportowej marki klasy premium, i to mimo wolniejszych prędkości na prostych.

W porównaniu z limuzynami klasy ś›redniej marek premium Mondeo jest znacznie tańsze i stanowi dla nich ciekawą alternatywę. Głównym rywalem rynkowym wydaje się Passat, który wprawdzie ma bardziej precyzyjny układ kierowniczy, ale Mondeo wygrywa z nim pod wzglę™dem komfortu podróżowania, zwłaszcza po ś›redniej i niższej jakości krajowych dróg, oraz iloś›ci miejsca w środku. Silnik 2.0 dobrze spełnia swoje zadanie, chociaż nie „ciągnie" tak jak dwulitrowy diesel TDCI, czy rewelacyjna jednostka 2.5T. Te jednak są… od niego znacznie droższe.


Autor: (rb), Fot. Robert I. Bielecki
AutoCentrum.pl

 

AutoCentrum.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.