zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Teslą w rynek pracy

Duńska firma wyróżniona za innowacyjną rekrutację pracowników w Polsce

KMD, informatyczna firma o duńskich korzeniach, stworzyła projekt, który przełamał dotychczasowe schematy i sposób patrzenia na proces pozyskiwania pracowników w Polsce. Pomysł otrzymał wyróżnienie w trzeciej edycji konkursu Siła Przyciągania za najbardziej innowacyjne podejście do rekrutacji.

Branża Automotive w obliczu czwartej rewolucji przemysłowej

Polska branża motoryzacyjna kolejny rok święci triumfy – to druga, po przemyśle spożywczym, największa branża produkcyjna w Polsce. By utrzymać tendencję wzrostową polski sektor automotive inwestuje w najnowocześniejsze rozwiązania, dotyczące automatyzacji produkcji. Jakie technologie będą stanowić o przyszłości tej ważnej branży?

Samochód służbowy jako pozapłacowy motywator pracowników

Samochód służbowy jest dla kadry zarządzającej jednym z najbardziej oczekiwanych i docenianych dodatków do pensji. Ile polskie firmy średnio wydają na takie auta? Jakie samochody służbowe cieszą się popularnością, a jakie największym zaufaniem?

Niebanalne auto dla ambitnego mężczyzny

Panowie wspinający się po szczeblach kariery zawodowej, posiadający wysokie aspiracje, które nakazują im nieustannie dążyć do wielu ambitnych celów, nie zadowolą się pierwszym lepszym samochodem. Wymagają od auta ponadczasowej stylistyki, innowacyjnych rozwiązań dopracowanych pod każdym względem oraz imponujących osiągów. Idealny pojazd powinien być wyjątkowy zarówno od strony wizualnej, jak i technicznej: musi wyróżniać się z tłumu. Czy trudno wybrać takie nietuzinkowe auto? Jakimi cechami powinno się wyróżniać na tle konkurentów?

Ford Mondeo - auto Jamesa Bonda

Elegancka linia nadwozia i elementy stylistyczne nawiązujące do Astona Martina sprawiają, że Nowe Mondeo przyciąga spojrzenia i wzbudza zainteresowanie gdziekolwiek się pojawi. Czy równie atrakcyjne i praktyczne jest jego wnętrze, a zawieszenie sprawdza się na polskich drogach?

Mimo, że Ford nie rozpoczął jeszcze kampanii reklamowej, nowe Mondeo sprzedawać się ma jak świeże bułeczki. Atrakcyjna stylistyka, dobrej jakości materiał‚y wykończeniowe i przede wszystkim świetne właściwości jezdne, sprawiają, że jazda tym samochodem daje dużÄ… przyjemność. Auto ma jednak także swoje nieco słabsze strony. Zacznę jednak od zalet.

Na fotelu kierowcy i pasażera z przodu podróżuje się komfortowo. Fotele są… pierwszorzędne, a po znalezieniu właściwej pozycji wręcz nie chce się wysiadać z samochodu. Zarówno z przodu, jak i z tyłu ma się poczucie przestrzeni. Mimo to, w drugim rzędzie wygodnie podróżować mogą tylko dwie osoby. Miejsce na środku to zdecydowanie rozwią…zanie awaryjne. Bagażnik mieści standardowo aż 540 l, a w razie potrzeby powię™kszy㇠go można do 1460 l.

Na polskich drogach

Jazdy po polskich drogach często dostarczają innych wrażeń niż te odbyte w państwach, gdzie koleiny i pofałdowane drogi są… ewenementem, a nie normą. Dlatego po jazdach próbnych we Włoszech z niecierpliwością czekałem na możliwość wypróbowania samochodu agenta 007 w krajowych warunkach.

Okazało się, że zawieszenie i układ jezdny nowego Mondeo spisują się na naszych drogach wręcz znakomicie. Nierówności tłumione są… skutecznie, a znakomite trzymanie się jezdni sprawia, że nawet z prędkościami znacznie powyżej dopuszczalnych auto jedzie jak po szynach. Lepiej podróżuje się tylko samochodami klasy wyższej. Auto prowadzi się wybornie, ale układ kierowniczy w Passacie daje nieco lepsze poczucie kontaktu z jezdnią. W codziennej praktyce jazdy nie ma to wię™kszego znaczenia, a chodzi bardziej o to czego nabywca oczekuje od samochodu.

Płynna kontrola tłumienia zawieszenia

Zachowanie na drodze poprawić można dokupując system IVDC obejmujący m.in. płynną kontrolę tłumienia zawieszenia (CDC). Ten ostatni oferuje trzy tryby pracy o różnej sztywności amortyzatorów: komfortowy, normalny i sportowy. Umożliwia to lepsze dopasowanie właściwości zawieszenia do indywidualnych preferencji kierowcy. Różnice nie są… olbrzymie, ale odczuwalne. W czasie jazd testowych we Włoszech instynktownie zmieniałem ustawienie na komfortowe lub sportowe, w zależnoś›ci od jakości nawierzchni. Niestety, nie miał‚em możliwoś›ci wypróbowania systemu płynnej kontroli tłumienia zawieszenia w Polsce, więc podzielę się wrażeniami z wcześ›niejszych jazd z wykorzystaniem CDC.

Tryb Comfort był bezkonkurencyjny pod wzglę™dem tłumienia nierówności, zwłaszcza na drogach o mniej równej nawierzchni, i zapewniał najbardziej relaksującą jazdę. Sprawdzał się nawet na górskich serpentynach, chociaż na tych ostatnich lepszym wyborem był Sport, umożliwiający bardziej dynamiczną jazdę, wię™kszą kontrolę nad autem w ciasnych zakrętach i pozwalający na bardzo agresywny sposób prowadzenia. Mimo to, na równej drodze, okazywał się komfortowy. Przejeżdżaniu dużych nierówności i dziur w nawierzchni towarzyszył tylko głośniejszy dźwięk pracy zawieszenia. Tryb Normal to coś poł›redniego mię™dzy Comfortem a Sportem – optymalny dla niezdecydowanych.

„Kulturalny" silnik

Silną stronę nowego Mondeo stanowi dwulitrowy silnik Diesla, jaki miał‚em okazję wypróbować. Oferująca moc 140 KM jednostka, dzię™ki osią…ganiu maksymalnej wartości momentu obrotowego 320 Nm (340 Nm w trybie overboost) już przy 1750 obr./min. ciągnie od dołu, płynnie rozwijając moc. Brawo! Nie klekocze przy tym jak jednostki TDI, ale w porównaniu 140-konnych diesli to jednak Passat rozpędza się nieco szybciej niż Mondeo.

W parze z kulturą pracy silnika TDCi idzie zużycie paliwa. Zarówno w czasie spokojnej, jak i dynamicznej jazdy testowany egzemplarz pozwalał spalać nawet nieco mniej paliwa niż podaje producent, ale wymagało to przemyślanej i spokojnej jazdy oraz rozpędzania się z użyciem niższych prędkości obrotowych niż w wielu dieslach konkurencji (zaczynać poniżej 2 tys. obr. i nie przekraczać zbytnio 3 tys. obr.). Wówczas osiągnięcie ś›redniego spalania rzędu 5,9 l ON/100 km okazało się możliwe. Taka jazda nie dawała jednak przyjemności i w praktyce trzeba liczy㇠się ze zużyciem paliwa o co najmniej 1 l wię™kszym. W mieście deklarowane przez Forda 7,6 l ON także daje się osią…gnąć – stosując wymienione wcześ›niej wskazówki, ale spalanie 4,9 l ON/100 km poza miastem jest praktycznie nierealne w czasie jazdy z maksymalnymi prędkościami dopuszczalnymi przez przepisy.

W trakcie pomiarów testowy egzemplarz nie trzymał katalogowych osiągów przyspieszenia i do 100 km/h rozpędzał się w cią…gu 10,2 sekundy, zamiast deklarowanych przez producenta 9,5 sekundy. (To raczej nie przypadek, bo np. w teście wiodącego niemieckiego tygodnika motoryzacyjnego ten sam model uzyskał 10,4 sekundy). Za to hamulce działają wybornie – w zakłopotanie nie wprawiało ich nawet dohamowywanie przy wchodzeniu w zakręt (to niebezpieczne). W tzw. najbardziej niekorzystnym przypadku, czyli hamowania na zewnę™trzny sygnał w czasie maksymalnego rozpędzania droga hamowania wynosiła ok. 40 m.

Komfortowy i praktyczny

W porównaniu ze swoim głównym konkurentem w Polsce – Passatem – Mondeo wypada minimalnie lepiej pod wzglę™dem właściwości jezdnych, ponieważ na polskich drogach okazuje się bardziej komfortowy. W tej kategorii z powodzeniem konkuruje z przedstawicielami marek premium, którym jednak ustępuje rodzajem i jakoś›cią… materiałów wykończeniowych wnętrza – kto wymyślił te „metalowe" ozdóbki na desce rozdzielczej? W zamian Ford oferuje jednak walory praktyczne – dużÄ… ilość miejsca w kabinie i olbrzymi bagażnik.

Ceny za Mondeo z dwulitrowym dieslem o mocy 140 KM zaczynają się od 94 tys. zł. W praktyce doliczy㇠trzeba nieco funduszy na kilka opcji lub którąś z bogatszych wersji wyposażenia. Szkoda tylko, że w ofercie nie ma trochę mocniejszego diesla.


Autor: (rb)
Fot. Robert I. Bielecki
AutoCentrum.pl

 

AutoCentrum.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.