zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Teslą w rynek pracy

Duńska firma wyróżniona za innowacyjną rekrutację pracowników w Polsce

KMD, informatyczna firma o duńskich korzeniach, stworzyła projekt, który przełamał dotychczasowe schematy i sposób patrzenia na proces pozyskiwania pracowników w Polsce. Pomysł otrzymał wyróżnienie w trzeciej edycji konkursu Siła Przyciągania za najbardziej innowacyjne podejście do rekrutacji.

Branża Automotive w obliczu czwartej rewolucji przemysłowej

Polska branża motoryzacyjna kolejny rok święci triumfy – to druga, po przemyśle spożywczym, największa branża produkcyjna w Polsce. By utrzymać tendencję wzrostową polski sektor automotive inwestuje w najnowocześniejsze rozwiązania, dotyczące automatyzacji produkcji. Jakie technologie będą stanowić o przyszłości tej ważnej branży?

Samochód służbowy jako pozapłacowy motywator pracowników

Samochód służbowy jest dla kadry zarządzającej jednym z najbardziej oczekiwanych i docenianych dodatków do pensji. Ile polskie firmy średnio wydają na takie auta? Jakie samochody służbowe cieszą się popularnością, a jakie największym zaufaniem?

Niebanalne auto dla ambitnego mężczyzny

Panowie wspinający się po szczeblach kariery zawodowej, posiadający wysokie aspiracje, które nakazują im nieustannie dążyć do wielu ambitnych celów, nie zadowolą się pierwszym lepszym samochodem. Wymagają od auta ponadczasowej stylistyki, innowacyjnych rozwiązań dopracowanych pod każdym względem oraz imponujących osiągów. Idealny pojazd powinien być wyjątkowy zarówno od strony wizualnej, jak i technicznej: musi wyróżniać się z tłumu. Czy trudno wybrać takie nietuzinkowe auto? Jakimi cechami powinno się wyróżniać na tle konkurentów?

Klasyka gatunku vanów

Prawdziwe vany przybył‚y do Europy zza oceanu, a ich niekwestionowanym protoplastą jest właśnie Chrysler Voyager, produkowany od 1984 roku. Obecna, dopiero trzecia generacja tego modelu znana jest już od pięciu lat, a mimo to wcią…ż wygląda świeżo i interesująco – oczywiś›cie na swój styl, bo Voyager to kawał wielkiego samochodu, który swoimi gabarytami i wyglądem jednoznacznie przyznaje, że jest prawdziwym, zaprojektowanym od podstaw vanem.

Opisując ten model nie sposób zacząć od czegoś innego, jak od wnętrza. W przypadku Voyagera można je skwitować sł‚owami – przestronne i wygodne. Na brak miejsca nie mogą narzekać zarówno podróżujący w pierwszym, jak i drugim rzędzie – tam bowiem zastosowano dwa pojedyncze fotele „kapitańskie", z obustronnymi podłokietnikami czy uchwytami na napoje. Trzeci rząd stanowi ławka dla trzech osób, która oferuje już zdecydowanie mniej miejsca i komfortu podróżowania. Na dobrą sprawę po wnętrzu można się niemal przemieszczać bez wysiadania na zewnątrz. Zarówno pojedyncze fotele, jak i kanapę tylną można złoży㇠lub wymontować, przekształcając Voyagera w niemałą ciężarówkę. Wsiadanie czy załadunek samochodu bocznymi drzwiami ułatwia całkowicie płaska podłoga, bez jakichkolwiek progów. Operację tę ułatwiają również przesuwane drzwi boczne – to cecha wyróżniajaca Voyagera od europejskich vanów, które posiadają drzwi klasycznie otwierane. W Chryslerze można nawet zamówić opcję elektrycznego przesuwania drzwi, podobnie jak i unoszenia dużej klapy tylnej.

Czteroramienna kierownica testowanej wersji pokryta jest skórą i dobrze leży w dłoniach. Znalazły się na niej przyciski sterowania seryjnie montowanym tempomatem, a w tylnej czꙶ›ci również i zestawem audio. Sterowanie wycieraczkami umieszczono w dźwigni kierunkowskazów, zatem na próżno szukać dźwigienki po prawej stronie koła kierownicy. Znajduję się tam za to przycisk skł‚adania lusterek (dlaczego nie umieszczono go przy panelu sterującym lusterkami?). Czꙶć diodowych kontrolek przeniesiono z głównego zestawu wskaźników na dodatkową „listwę" bliżej przedniej szyby. Sam zestaw zegarów to cztery jasne wskaźniki analogowe, stylizowane na klasyczne zegary i podświetlane delikatnym, seledynowym światłem – bardzo ładne nocą. Wszystko to sprawia, że przed oczami kierowcy przedstawia się obraz pełen komfortu i luksusu. Niestety, uczucie to psute jest po spojrzeniu w lewo. Plastikowe obicie drzwi z twardym panelem sterującym pracą szyb w drzwiach przednich (i elektrycznie odchylanych okien w trzecim rzędzie) zdają się by㇠przeszczepionymi z auta tańszego o dwie klasy. Co gorsze, zarówno przyciski na kierownicy, jak i cały panel sterowniczy zarówno na drzwiach, jak i w lewej czꙶ›ci deski rozdzielczej (włącznik świateł – wraz z przeciwmgielnymi, regulacja lusterek, obsługa szyb) nie posiadają żadnego podświetlenia. Oczywiś›cie po dłuższym użytkowaniu kierowca i tak obsłuży je na wyczucie, ale jednak w tej klasie auta delikatne podświetlenie przycisków z pewnością by nie zaszkodziło. Mało czytelna jest również sygnalizacja włączenia świateł przeciwmgielnych – malutka dioda pod włącznikiem świateł pozostaje praktycznie niewidoczna, bowiem zasłania ją… koło kierownicy. Nietypowo umieszczono wyś›wietlacz prostego komputera pokładowego, który znalazł się™...w podsufitce, tuż nad lusterkiem wewnę™trznym. Wszyscy pasażerowie mogą zatem obserwować, ile jeszcze kilometrów pokonamy na danym zbiorniku, choć pewnie dla nich przydatniejszym byłoby wyświetlanie aktualnej godziny, a tego niestety nie przewidziano. Zegarek znalazł się niżej – na konsoli centralnej, która początkowo zdaje się przytłaczać dużÄ… liczbą niewielkich przycisków. Obsługa znajdującego się tam panelu automatycznej klimatyzacji oraz zestawu audio z odtwarzaczem zarówno płyt CD, jak i kaset odbywa się jednak intuicyjnie.

O tym, że Voyager to konstrukcja zza oceanu przypomina układ zmiany biegów. Można przypuszczać, że przyzwyczajeni do automatów Amerykanie nie przewidzieli w tym samochodzie czegoś takiego, jak klasyczna dźwignia zmiany biegów. Tymczasem wersja z 2,5-litrowym silnikiem Diesla wyposażana jest tylko w manualnie sterowaną przekładnię. W efekcie tego pomię™dzy przednimi fotelami wyrasta plastikowa konsola z monstrualną dźwignią zmiany biegów, przywodzącą na myśl auta dostawcze minionej dekady. Co więcej, w pewnym sensie zmniejsza ona funkcjonalność wnętrza vana, bowiem przeszkadza w przedostaniu się z przedniego rzędu do tylnej czꙶ›ci auta. Wbrew pozorom taka możliwość czasem się przydaje, np. gdy zaparkujemy w ciasnym miejscu dużo ł‚atwiej opuścić auto odsuwanymi drzwiami bocznymi. W rodzinnym vanie możliwość przejścia rodzica z przedniego fotela pasażera do siedzącej z tyłu pociechy również się przyda. W wersji z automatem problem ten nie występuje, bo dźwignia sterująca skrzynią automatyczną montowana jest „po amerykańsku", czyli przy kolumnie kierownicy. Przy manualnej przekładni do dźwigni zmiany biegów niestety trzeba wyraźnie „sięgać" bo znajduje się w znacznej odległości od koła kierownicy. Długi lewarek nie ułatwia też zmiany przełożeń – zmiana biegów wymaga precyzyjnego trafienia w odpowiednie miejsce, a przy tym wiąże się z koniecznością użycia siły. Jednym słowem – do takiego auta lepszym rozwią…zaniem bę™dzie chyba skrzynia automatyczna, niestety niedostępna w tej wersji silnikowej (4-biegowy automat jest standardem przy silniku 2.8 CRD).

Dość wysokie obroty maksymalnego momentu obrotowego i duża masa auta sprawiają, że do dźwigni tej trzeba bę™dzie jednak sięgać dość często, zwłaszcza jeś›li myśli się o dynamicznej jeździe. 2,5-litrowa jednostka CRD radzi sobie z dużÄ… masą… auta całkiem dobrze, choć jest dość głośna – zwłaszcza, gdy silnik nie jest w pełni rozgrzany. Później jest już nieco ciszej, ale charakterystyczny terkot silnika mimo wszystko jest wyraźnie słyszalny.

Zestrojenie skrzyni z dość krótkimi przełożeniami sprawia, że biegi trzeba zmieniać dość często, za to auto nie boi się dużych obciążeń. Z sześcioma pasażerami na pokładzie różnice w dynamice są… praktycznie niewyczuwalne. Również spalanie przy tak wielkiej masie nie jest szokujące, pod warunkiem, że kierowca dostosuje swój temperament do charakteru i przeznaczenia pojazdu. Rozsądna jazda z kodeksowymi prędkościami może zaowocować ś›rednim spalaniem nawet na poziomie 8 litrów. Wynik niewiele wię™kszy można nawet uzyskać w zatłoczonym mieście. Oczywiś›cie mocniejsze wciśnięcie pedału przyspieszenia dość szybko odbija się na zużyciu paliwa, a wtedy wartości ponad 12 litrów nie powinny dziwić.

Voyager waży blisko dwie tony, co w połączeniu z klasycznym zawieszeniem (przednie niezależne kolumny McPhersona i sztywna oś na resorze piórowym z tyłu) odbija się na sposobie prowadzenia. Zestrojenie zawieszenia, jak przystało na rodzinnego vana stawia przede wszystkim na miękkość i komfort. W specyfikacji opisano je mianem „europejskiego", czyli zapewne i tak bardziej sprężystego, niż oryginalny układ amerykań„ski. Nawet na wyboistych drogach auto sunie jak po szynach, duże, 16-calowe koła z oponami o szerokości 215 mm dobrze wybierają nierówności, a przy tym auto nie wpada w zbytnie kołysanie. Również pokonywanie poprzecznych nierówności (np. krótkie garby zwalniajace czy „tarka" przed światłami) przy rozsądnej prędkości pozostają praktycznie nieodczuwalne. Nieco gorzej wygląda sprawa wyższych przeszkód, np. zjazdu z długiego progu zwalniajacego. Przednie zawieszenie zestrojone jest nieco zbyt miękko i przy długim zwisie może zdarzy㇠się przytarcie fartuchem o nawierzchnię – i to w miejscach, gdzie wiele aut z obniżonym, sportowym zawieszeniem (np. Focus ST) nie miewało takich problemów. Voyagerowi nie straszna za to jazda w koleinach, nawet z wię™kszymi prędkościami, natomiast dwie tony masy własnej w połączeniu z prostym zawieszeniem z pewnością nie pozwalają na dynamiczne pokonywanie ostrych zakrętów – wtedy auto zdecydowanie się przechyla, a duża masa wyraźnie wypycha je na zewnątrz łuku. Fizyki się nie oszuka i trzeba o tym pamiętać, tym bardziej że układu ESP nie znajdziemy nawet na liście opcji dodatkowych.

Mirosław Ganiec

Chrysler Voyager 2.5 CRD - Dane techniczne Napęd Silnik 4-cylindrowy 16-zaworów turbo diesel z systemem common-rail Pojemność (cm3) 2499 Moc KM/obr/min. 143/4000 Poj. zb. paliwa (l) 75 Osiągi Pręd. maks. (km/h) 185 0-100 km/h (s) 11,9 Zużycie paliwa wg producenta(l/100 km) miasto 9,9 trasa 6,4 ś›rednie 7,7 Zużycie paliwa w teście (l/100km) 7-12 Robert I. Bielecki:

Voyager z silnikiem Diesla to auto dla osób lubią…cych komfort w stylu amerykań„skim – dużo miejsca i przestrzeni. Czworo podróżnych podróżuje tu jak w wygodnych fotelach w samolocie, a „bujane" zawieszenie sprawia, że nie odczuwa się wię™kszoś›ci nierówności na drodze. Na tylnej ławce jest miej przyjemnie, ale w razie potrzeby zmieszczą się tam trzy dorosłe osoby, tyle że wówczas możliwoś›ci przewozu bagażu są… mocno ograniczone.

Autem podróżuje się bardzo przyjemnie, pod warunkiem, że kierowca nie szarżuje. Voyager ewidentnie nie nadaje się do ostrej jazdy. Auto pali trochę więcej niż podaje producent, ale da się nim jeździć ekonomicznie, zwłaszcza jak komuś się nie spieszy. Kierowcę nawykłego do aut europejskich zaskoczy㇠mogą „(prze)suwane", a nie „kręcone" regulatory oraz ich umiejscowienie.


Autor:
AutoCentrum.pl

 

AutoCentrum.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.