zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Teslą w rynek pracy

Duńska firma wyróżniona za innowacyjną rekrutację pracowników w Polsce

KMD, informatyczna firma o duńskich korzeniach, stworzyła projekt, który przełamał dotychczasowe schematy i sposób patrzenia na proces pozyskiwania pracowników w Polsce. Pomysł otrzymał wyróżnienie w trzeciej edycji konkursu Siła Przyciągania za najbardziej innowacyjne podejście do rekrutacji.

Branża Automotive w obliczu czwartej rewolucji przemysłowej

Polska branża motoryzacyjna kolejny rok święci triumfy – to druga, po przemyśle spożywczym, największa branża produkcyjna w Polsce. By utrzymać tendencję wzrostową polski sektor automotive inwestuje w najnowocześniejsze rozwiązania, dotyczące automatyzacji produkcji. Jakie technologie będą stanowić o przyszłości tej ważnej branży?

Samochód służbowy jako pozapłacowy motywator pracowników

Samochód służbowy jest dla kadry zarządzającej jednym z najbardziej oczekiwanych i docenianych dodatków do pensji. Ile polskie firmy średnio wydają na takie auta? Jakie samochody służbowe cieszą się popularnością, a jakie największym zaufaniem?

Niebanalne auto dla ambitnego mężczyzny

Panowie wspinający się po szczeblach kariery zawodowej, posiadający wysokie aspiracje, które nakazują im nieustannie dążyć do wielu ambitnych celów, nie zadowolą się pierwszym lepszym samochodem. Wymagają od auta ponadczasowej stylistyki, innowacyjnych rozwiązań dopracowanych pod każdym względem oraz imponujących osiągów. Idealny pojazd powinien być wyjątkowy zarówno od strony wizualnej, jak i technicznej: musi wyróżniać się z tłumu. Czy trudno wybrać takie nietuzinkowe auto? Jakimi cechami powinno się wyróżniać na tle konkurentów?

Na bezdroża i salony

Sorento łączy w sobie zalety SUV-a i terenówki. Dobrze prowadzi się na asfaltowych drogach i nadaje się do wypraw po bezdrożach. Wersje bogato wyposażone mogą przy tym z powodzeniem pełnić role reprezentacyjne.

Kia Sorento to całkiem duży samochód, który dzię™ki atrakcyjnej stylistyce i rozsądnej cenie należy do ulubieńców w swoim segmencie. Przestronne wnętrze zapewnia przyjemne warunki podróżowania w obydwu rzędach i sprawia wrażenie wię™kszego niż jest w rzeczywistości. Listę zalet dopełnia jakość wykonania – wszystko, a przynajmniej to co widać, zostało starannie spasowane i sprawia wrażenie solidnego. W najbogatszych wersjach wzrok cieszą wykończenia wykonane ze skóry, alkantary i aluminium.

Na równych drogach Sorento zapewnia dobry komfort podróżowanie i wygodnie się prowadzi. Zawieszenie zestrojono dość twardo – poprawiało je Porsche – i nie ma tu charakterystycznego dla terenówek bujania. Prawdopodobnie dzię™ki temu, mimo dużej masy i braku ESP, auto dobrze radzi sobie z nagłym omijaniem przeszkód. Na pochwałę zasługują także hamulce – Kia zatrzymuje się praktycznie jak samochody osobowe, podczas gdy inne terenówki potrzebują nierzadko 10-20 metrów więcej. Twarde zawieszenie źle znosi poprzeczne nierówności, nieco podskakując, i wpada w dziury. Za to układ kierowniczy zapewnia dobrą precyzję i bardziej przypomina dział‚aniem (ciężki) samochód osobowy niż terenówkę.

Raczej terenówka niż SUV

Opisywany model to zdecydowanie więcej niż SUV, za jakiego bywa uznawany. Nadaje się do jazdy nawet w grząskim w terenie, chociaż wyraźnie ustępuje tam takim pojazdom jak Toyota Land Cruiser czy Mitsubishi Pajero, ale to przecież inna klasa cenowa. Jeśli ktoś ma trochę offroadowej wprawy z pewnością może się Sorento nieźle „pobawić", i to zabierając ze sobą rodzinę albo kilkoro znajomych.

Najtańsze Sorento ma w podstawowej wersji dołączany napęd na wszystkie koła. Z kolei droższa o ok. 9 tys. zł testowana wersja EX ma nowoczesny napęd na wszystkie koła z elektronicznym podział‚em momentu obrotowego i przełożeniem terenowym. Stały napęd na wszystkie koła preferuje tylne koła i dopiero kiedy zaczynają tracić przyczepność to dołączana jest przednia oś.

Kia radzi sobie w terenie zaskakująco dobrze, sprawnie wspinając się na strome zbocza i pokonując trudne przeszkody, dzię™ki dużemu prześwitowi i krótkim zwisom. W pewnych sytuacjach uwidacznia się jednak brak „szper" osiowych albo chociażby układu ASR (kontroli trakcji). Na przykł‚ad w piaszczystym wyrobisku, kiedy wjedzie się w zagłębienie albo na skutek obsunięcia się piasku koła jednej strony zaczną się kręcić w miejscu, auto nie ruszy. Odpowiednio manewrując i „rozpychając się" można niekiedy odkopać się samemu, ale trzeba liczy㇠się z koniecznością użycia saperki albo wyciągania pojazdu.

Diesel poniżej (wysokich) oczekiwań

4-cylindrowy silnik wysokoprężny z wtryskiem common rail został skonstruowany przez firmy Hyundai i włoską VM-Motori, należÄ…cą do koncernu DaimlerChrysler. 2,4-litrowa jednostka osiąga moc maksymalną 140 KM przy 3800 obr./min., a maksymalny moment obrotowy 320 Nm już przy 2000 obr. /min. Zapewnia to Sorento niezłe osiągi, chociaż ponad 2 tony masy nie pozwalają na wiele wigoru.

Silnik 2.5 CRDi bezpoł›rednio po uruchomieniu jest głośny, ale po rozgrzaniu się staje się znacznie cichszy. Dzięki dobremu wyciszeniu wnętrza o hałasie wiedzą przechodnie i inni uczestnicy ruchu. Po wciśnięciu pedału przyspieszenia silnik porządnie ciągnie – od ok. 2 tys. obr., tyle że poprzedza to często „sekundą zastanowienia", co nie dziwi przy masie własnej pojazdu wynoszącej ponad 2 tony. Rozpędzanie do 100 km/h zajmuje 14,5 s, a prędkość maksymalna wynosi 168 km/h.

Pewne kontrowersje wzbudza podawane przez producenta zużycie paliwa. Sorento 2.5 CRDi zużywać powinno ś›rednio 8,4 l ON/100 km, a na trasie 6,8 l. Aby to osią…gnąć trzeba byłoby jeździć drogami bez zabudowań i to przy wyłączonej klimatyzacji albo wolniej niż pozwalają przepisy. Średnie zużycie paliwa testowanej wersji z automatyczną skrzynią biegów i nieco flegmatycznej jeździe, wynosił‚o 9-10 l ON/100 km, a po włączeniu klimatyzacji w czasie słonecznej pogody i temperaturach 22-28 stopni Celsjusza, 10-11 l ON. W trakcie dynamicznej jazdy spalanie osiągało nawet 13-14 l ON, ale przy tej masie trudno się temu dziwić. Z manualną skrzynią biegów Sorento spalać powinno ś›rednio o 0,5-1,5 l mniej.

Dość dobrze zestrojony 5-stopniowy automat zapewnia niezłe rozpędzanie i sprawdza się przy dynamicznej jeździe. Przy spokojnym przemieszczaniu się utrzymuje czasem niższy niż najekonomiczniejszy bieg – zapewne w celu umożliwienia sprawnego przyspieszania, co jednak odbija się wyższym zużyciem paliwa. Na szczꙶ›cie można temu czꙶ›ciowo zaradzić za pomocą ręcznego wyboru biegów. Automat wydaje się lepszym wyborem zwłaszcza w ruchu miejskim, gdzie stanowi olbrzymie udogodnienie, ale i na trasie wygodniej jest wcisnąć mocniej pedał przyspieszenia, aby maszyna zmieniła przełożenie na niższy, niż wciskać sprzęgło i manewrować dźwignią zmiany biegów.

Udany kompromis

Sorento to samochód uniwersalny – połączenie SUV-a i terenówki. W odróżnieniu od tych ostatnich bardzo dobrze i wygodnie prowadzi się na drogach asfaltowych, a w przeciwieństwie do wię™kszoś›ci SUV-ów nadaje się do jazdy w terenie i to nie tylko lekkim.

We wnętrzu mamy sporo miejsca, jedynie bagażnik mógłby by㇠nieco wię™kszy, zwłaszcza na wyprawy z kompletem pasażerów. Na pochwałę zasługuje też wysoka jakość wykonania, dzię™ki której samochód z powodzeniem może pełnić funkcje reprezentacyjne. Sorento przyjechać można zarówno do teatru, jak i uda㇠się na błotną wyprawę w poszukiwaniu przygód. Ceny zaczynają się od 136 tys. zł, ale za bogato wyposażone wersje trzeba zapł‚acić nawet ponad 160 tys. zł.


Autor: Robert I. Bielecki
Fot. Robert I. Bielecki, Kia
AutoCentrum.pl

 

AutoCentrum.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.