zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Teslą w rynek pracy

Duńska firma wyróżniona za innowacyjną rekrutację pracowników w Polsce

KMD, informatyczna firma o duńskich korzeniach, stworzyła projekt, który przełamał dotychczasowe schematy i sposób patrzenia na proces pozyskiwania pracowników w Polsce. Pomysł otrzymał wyróżnienie w trzeciej edycji konkursu Siła Przyciągania za najbardziej innowacyjne podejście do rekrutacji.

Branża Automotive w obliczu czwartej rewolucji przemysłowej

Polska branża motoryzacyjna kolejny rok święci triumfy – to druga, po przemyśle spożywczym, największa branża produkcyjna w Polsce. By utrzymać tendencję wzrostową polski sektor automotive inwestuje w najnowocześniejsze rozwiązania, dotyczące automatyzacji produkcji. Jakie technologie będą stanowić o przyszłości tej ważnej branży?

Samochód służbowy jako pozapłacowy motywator pracowników

Samochód służbowy jest dla kadry zarządzającej jednym z najbardziej oczekiwanych i docenianych dodatków do pensji. Ile polskie firmy średnio wydają na takie auta? Jakie samochody służbowe cieszą się popularnością, a jakie największym zaufaniem?

Niebanalne auto dla ambitnego mężczyzny

Panowie wspinający się po szczeblach kariery zawodowej, posiadający wysokie aspiracje, które nakazują im nieustannie dążyć do wielu ambitnych celów, nie zadowolą się pierwszym lepszym samochodem. Wymagają od auta ponadczasowej stylistyki, innowacyjnych rozwiązań dopracowanych pod każdym względem oraz imponujących osiągów. Idealny pojazd powinien być wyjątkowy zarówno od strony wizualnej, jak i technicznej: musi wyróżniać się z tłumu. Czy trudno wybrać takie nietuzinkowe auto? Jakimi cechami powinno się wyróżniać na tle konkurentów?

Nowy Ford Mondeo 2.5T

Jazdy testowe rozpocząłem od najmocniejszej wersji z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 220 KM. 5-cylindrowa turbodoładowana jednostka, znana z Focusa ST, pozwala na bardzo dynamiczną jazdę, a w parze z osiągami idzie zawieszenie, dzię™ki czemu samochód znakomicie spisuje się zarówno na autostradzie, jak i na bardzo krętych górskich drogach. Problemem wydaje się tylko spalanie, dochodzące przy sportowej jeździe do 15 litrów/100 km.

Nowe Mondeo nawet kiedy stoi wydaje się dynamiczne – najwyraźniej stylistyka kinetic design dział‚a na moje zmysły. Linia nadwozia przypomina trochę ostatnie modele marki Aston Martin, a w wersji kombi duże blaszane powierzchnie i stosunkowo małe szyby z tyłu przywodzą mi na myśl Audi Avant. Podobieństwa zapewne nieprzypadkowe, bo nowe Mondeo, ma sprawiać wrażenie bardziej sportowego i reprezentacyjnego niż poprzednie. Jest też wyraźnie wię™ksze od poprzednika.

W środku podróżujący mają odczuwalnie więcej przestrzeni, chociaż w drugim rzędzie trzy osoby w dalszym cią…gu bę™dą czuły się mało komfortowo, w szczególności ta siedząca na środku. Za to za kierownicą oraz na fotelu pasażera z przodu podróżuje się bardzo wygodnie. Fotele zostały świetnie zaprojektowane, a elektryczna regulacja – w przypadku miejsca kierowcy w 8 kierunkach (4 płaszczyznach) – pozwala na znalezienie optymalnej pozycji każdemu i ewentualną łatwą korektę w miarę zmieniających się warunków drogowych. W czasie bardzo dynamicznej jazdy po krętych odcinkach górskich dróg, które Mondeo przejeżdżało jak auto sportowe, brakowało mi trochę trzymania górnej czꙶ›ci tułowia na wysokości ramion, ale za to przy spokojnej jeździe nowym Fordem można było odpocząć prowadząc. Jeśli chodzi o kierownicę to bardziej odpowiadała mi „drewniana" z fragmentami obitymi skórą niż skórzana (fot.) – była przyjemniejsza w dotyku, by㇠może z powodu innego rodzaju skóry. Generalnie materiał‚y wykończeniowe są… co najmniej dobrej jakości, ładnie wyglądają – zwłaszcza w wersji Ghia – i nawet w czasie przejeżdżania przez dziury w drodze nic tu nie skrzypi.

2,5-litrowy 5-cylindrowy silnik Duratec o mocy 220 KM współpracujący z 6-biegową skrzynią biegów oferuje moc 220 KM (162 kW) przy 5000 obr./min., a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 320 Nm w zakresie od 1500 do 4800 obr./min. Zapewnia to znakomite osiągi w warunkach drogowych, odczuwalnie lepsze niż w najlepszych dwulitrowych dieslach. Silnik ciągnie od dołu, nie ma „turbodziury", a krótkie przełożenia skrzyni biegów (Durashift M66) sprawiają, że Mondeo, ważÄ…ce z kierowcą i pełnym bakiem prawie 1,6 tony, staje się autem sportowym. Co ciekawe, Silnik przystosowany jest do pracy z paliwem o liczbach oktanowych od 91 do 98 oktanów, a dzię™ki czujnikowi spalania stukowego stosowanie paliwa Pb98 pozwalać ma na uzyskanie wyższej mocy motoru o 12 do 15 KM.

Prędkość maksymalną producent określa na 245 km/h (240 km/h dla kombi), a przyspieszenie od zera do 100 km/h na 7,5 sekundy (7,7 sekundy w wersji kombi). Średnie zużycie paliwa, niezależnie od wersji nadwozia, wynosić powinno 9,3 l Pb/100 km, na trasie 6,8 l, a w mieście 13,6 l/100 km. Rzeczywiś›cie da się tyle spalić ś›rednio i poza miastem, ale nie jest to łatwe, bo potencjał motoru skłania do mocnego wciskania pedału przyspieszenia i wykorzystywania jego osiągów. Bardzo dynamiczna jazda krętymi drogami w górskim terenie, z częstym wykorzystaniem pełni możliwoś›ci silnika skutkowała zużyciem nawet do 14-15 l/100 km. Frajda była jednak ogromna, bo jadąc na niższych biegach pod górę i dodając „gaz do dechy" można było wprowadzać auto w (lekkie) dryftowanie (rzędu 38 stopni przy 67 km/h) używając tylko swojego pasa ruchu, a chwilami nawet opisywać drogę czarnymi kreskami swoich opon. Auto pozostawało przy tym cały czas łatwo sterowalne (na suchej nawierzchni), i to także w sytuacji poważnego zaskoczenia, o czym miał‚em okazję się przekonać.

Kiedy za szczytem góry nieoczekiwanie „pojawiła się" przeszkoda w postaci Mondeo dziennikarza z innego kraju, cofającego prawym pasem ruchu tuż za szczytem góry (sic!), na której znajdował się ostry zakręt. Było za późno na hamowanie. Przygotowany na „dzwon" zdołałem jakoś wyminąć przeszkodę, odruchowo wykonując wyuczony w szkołach jazdy manewr. Samochód jechał przy tym jak po sznurku, chociaż opony piszczały sygnalizując bliskość momentu zerwania przyczepności. Nie był to przepisowy „test łosia", ale sprawdzian wypadł na piątkę z plusem.

Nowe Mondeo w opisywanej 220-konnej wersji to samochód optymalny dla ludzi nielubią…cych diesli a potrzebujących bardzo dynamicznego samochodu i komfortowego samochodu. Cenę za takie możliwoś›ci stanowi spore zużycie paliwa, na ogół znacznie przekraczające dane producenta. Głównymi konkurentami rynkowymi nowego Mondeo wydają się Volkswagen Passat i Toyota Avensis, przy czym o ile Passat i Mondeo oferują zbliżoną jakość i właściwości jezdne, z lekkim wskazaniem na Forda, to Avensis ustępuje im w zakresie prowadzenia i zachowania na drodze.

Najtańsze Mondeo 2.5T – wersja Trend – kosztuje 102 tys. zł za wersje sedan albo hatchback oraz 106 tys. za kombi. Wyposażenie obejmuje m.in. automatyczną klimatyzację dwustrefową, ABS z EBD, stabilizator toru jazdy ESP (obejmuje kontrolę trakcji TCS), asystenta hamowania i 7 poduszek gazowych. Warto przygotować nieco więcej środków, ponieważ dopłaty wymagają np. układ płynnej kontroli pracy zawieszenia, radioodbiornik, autoalarm, pilot parkowania czy adaptacyjny tempomat ACC.


Autor: Robert I. Bielecki
Fot. Robert I. Bielecki
AutoCentrum.pl

 

AutoCentrum.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.