zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Teslą w rynek pracy

Duńska firma wyróżniona za innowacyjną rekrutację pracowników w Polsce

KMD, informatyczna firma o duńskich korzeniach, stworzyła projekt, który przełamał dotychczasowe schematy i sposób patrzenia na proces pozyskiwania pracowników w Polsce. Pomysł otrzymał wyróżnienie w trzeciej edycji konkursu Siła Przyciągania za najbardziej innowacyjne podejście do rekrutacji.

Branża Automotive w obliczu czwartej rewolucji przemysłowej

Polska branża motoryzacyjna kolejny rok święci triumfy – to druga, po przemyśle spożywczym, największa branża produkcyjna w Polsce. By utrzymać tendencję wzrostową polski sektor automotive inwestuje w najnowocześniejsze rozwiązania, dotyczące automatyzacji produkcji. Jakie technologie będą stanowić o przyszłości tej ważnej branży?

Samochód służbowy jako pozapłacowy motywator pracowników

Samochód służbowy jest dla kadry zarządzającej jednym z najbardziej oczekiwanych i docenianych dodatków do pensji. Ile polskie firmy średnio wydają na takie auta? Jakie samochody służbowe cieszą się popularnością, a jakie największym zaufaniem?

Niebanalne auto dla ambitnego mężczyzny

Panowie wspinający się po szczeblach kariery zawodowej, posiadający wysokie aspiracje, które nakazują im nieustannie dążyć do wielu ambitnych celów, nie zadowolą się pierwszym lepszym samochodem. Wymagają od auta ponadczasowej stylistyki, innowacyjnych rozwiązań dopracowanych pod każdym względem oraz imponujących osiągów. Idealny pojazd powinien być wyjątkowy zarówno od strony wizualnej, jak i technicznej: musi wyróżniać się z tłumu. Czy trudno wybrać takie nietuzinkowe auto? Jakimi cechami powinno się wyróżniać na tle konkurentów?

Porażający Chevrolet Corvette C6 Convertible

W "rę™ce" AutoCentrum trafił‚ prawie fabrycznie nowy egzemplarz najnowszej Corvette’y C6 w wersji Convertible, czyli ze składanym dachem. Samochód wyposażony był w 6-litrowy silnik V8 współpracujący z automatyczną… 6-biegową… skrzynią biegów.
Amerykański luksus

Siadając za kierownicą… Corvette’y nie ma się wątpliwości, że chodzi o luksusowy, ale amerykań„ski samochód - obok eleganckiej skóry, elektrycznej regulacji foteli (z pamię™cią… ustawień„) i kierownicy (tylko w jednej pł‚aszczyźnie, bo już regulację™ "głębiej-płycej' trzeba było przeprowadzi㇠rę™cznie), czy nawet otwierania drzwi przyciskami znajdziemy tu wykonany z plastiku kokpit. W jeżdżeniu to w ogóle nie przeszkadza, ale przy samochodzie tej klasy chciałoby się otrzymać coś bardzie ekstra. Ważniejszy wydał‚ mi się jednak brak przycisków sterowania radiem w kierownicy. Wprawdzie dotykowy wyś›wietlacz radioodbiornika znajduje się w zasię™gu rę™ki, ale "po drodze' trzeba omijać lewarek dźwigni zmiany biegów. To w moim odczuciu drugi najwię™kszy mankament tego samochodu po bagażniku. Pojemność tego ostatniego wynosi tylko 295 l, a przy zł‚ożonym dachu zaledwie 144 l. To mało jak na samochód o długości ponad 4,4 m.

Przyjemnym zaskoczeniem okazał się za to HUD (ang. head-up display), czyli urzą…dzenie "wyś›wietlające' na szybie informacje o pojeździe: prę™dkość, obroty, stan oleju, włą…czenie kierunkowskazów, a nawet częstotliwości radioodbiornika, kiedy zmieniamy stację™. To wspaniał‚e udogodnienie, dzię™ki któremu nie musimy odrywać wzroku od drogi i możemy skupi㇠się na prowadzeniu. Wyświetlane informacje są… przy tym niewidoczne dla pasażera i znajdujących się obok uczestników ruchu.

Rewelacyjne osią…gi

Konstrukcja 6-litrowego silnika Corvette’y wywodzi się wprawdzie od ciꙿarówki i ma tylko dwa zawory na cylinder, ale za to oferuje lepsze osią…gi od europejskich samochodów sportowych w swojej klasie cenowej - auto przyspiesza szybciej i spala mniej paliwa. Amerykanie zastosowali proste i oszczę™dne V8.

Jeśli wierzy㇠danym producenta, opisywany samochód rozpę™dza się ma do prę™dkości 300 km/h, a "setkę™' osią…ga w cią…gu zaledwie 4,8 s. Maksymalna moc wynosi㇠ma 404 KM (297 kW) i osią…gana jest przy 6 tys. obr./min. Na uwagę™ zasługuje maksymalny moment obrotowy - 546 Nm przy 4,4 tys. obr./min.

Po polskich drogach

Jazdy testowe odbywały się w kraju, po głównych oraz bocznych drogach okolic stolicy, a także po samej Warszawie i jej przedmieś›ciach. Do wyboru mieliś›my dwa ustawienia zawieszania - tour oraz sport. Tour wprawdzie jest trochę™ wygodniejszy, ale nie daje takiego "czucia' nawierzchni jak sport. Poza tym, w trybie sport, automat zmieniał‚ biegi przy wię™kszych obrotach, a w przypadkach nagłego przyspieszania robił‚ to pł‚ynniej, dlatego wię™kszość jazd odbywał‚a się w tym ustawieniu. Corvette’a to samochód wyłą…cznie dla miłoś›ników samochodów ze sportowym zawieszeniem, którzy nie szukają… komfortu, lecz chcą… czuć na swoich plecach stan drogowej nawierzchni. Przy takim zał‚ożeniu i dozie ostrożności okazało się, że autem tym można całkiem wygodnie podróżować, a bardzo szerokie opony - z przodu rozmiar 245/40 ZR18, a z tył‚u 285/35 ZR19 - sprawił‚y, że nie wpadaliśmy w mał‚e dziury w drodze. Poza tym podczas jazdy po tzw. pralce auto nie wpadał‚o w "rezonans', jak robi to czꙶć niemieckich samochodów o sportowym zawieszeniu.

W czasie jazd znakomicie sprawdził‚y się fotele. Nawet po kilku godzinach jazdy, w tym ok. dwóch bez wysiadania, nie odczuwałem dyskomfortu, mimo przejechania setek a może tysię™cy mazowieckich nierówności. Nieprzyjemne było jednak przejeżdżanie miejsc z "urywającą się™' nawierzchnią… lub źle utrzymanych łą…czeń„ wiaduktów. Nawet przy prę™dkościach niższych od tych na znakach słychać było "ł‚up-łup' zawieszenia, podczas gdy w aucie osobowym odczuwam w tym miejscu tylko mał‚y skok. Sytuację™ ratowały wspomniane fotele. Te ostatnie skutecznie ochronił‚y mnie także przed bólami szyi spowodowanymi "przecią…giem' - prawie cał‚y czas jeździł‚em z otwartym dachem - zapewne dzię™ki zintegrowanym zagł‚ówkom i odpowiedniej aerodynamice nadwozia.

Fotele sprawił‚y nam jednak także nieprzyjemną… niespodziankę™. Kiedy wyłą…cza się silnik, oparcie przemieszczane jest do tyłu, co ułatwia wysiadanie, ale może prowadzi㇠do uszkodzenia delikatnych przedmiotów, który mogł‚y wypaść z wnę™ki za fotelem. Taki los spotkał‚ niestety mój aparat fotograficzny. Podobnie jak damska torebka nie zmiecił śsię w schowku przed siedzeniem pasażera z powodu zbyt małej pojemności tego ostatniego.

Z otwartym dachem

Wersja Convertible różni się od (tań„szego) Coupe głównie mię™kkim, elektrycznie składanym i rozkładanym dachem i znacznie mniejszym bagażnikiem. Dach można składać i rozkładać tylko w czasie postoju, a automatyczna skrzynia musi by㇠wówczas w pozycji P, czyli parkowania. Na szczꙶ›cie szybkie czasy - ok. 17 s postawienie i ok. 15 s złożenie - umożliwiają… przeprowadzenie manewru w czasie oczekiwania na zmianę™ sygnalizacji ś›wietlnej na skrzyżowaniu. W czasie upał‚ów sprawdziła się klimatyzacja, która skutecznie chłodził‚a podróżujących nawet przy otwartym dachu. Nie zauważyliś›my przy tym znaczą…cego wpływu jej używania na zużycie paliwa.

Dzięki odpowiednio zaprojektowanemu kształtowi nadwozia - niskie opory powietrza, nawet przy dużych prę™dkościach, przednią… szybę™ "omija' wię™kszość muszek i komarów, a ciąg powietrza nie targa zbytnio wł‚osów. To bardzo ważne, bo np. w Mini Cooperze niekiedy trzeba stawać co 100 km, aby nie patrze㇠przez brudną… szybę™.

Spalanie w normie

Corvette’a miał‚a stosunkowo umiarkowany apetyt na paliwo, zwłaszcza w czasie jazdy po Warszawie, gdzie przy małych kolejkach "na ś›wiatłach' i delikatnym traktowaniu pedał‚u przyspieszenia, spalał‚a ok. 16 l benzyny/100 km, wobec 19,6 deklarowanych przez producenta. W trybie jazdy start-stop, w popoł‚udniowych korkach mię™dzy godz. 17. a 18. zużywał‚a jednak już prawie 29 l.

Podawane przez producenta 9,2 l/100 km w terenie niezabudowanym daje się osią…gnąć tylko przy ś›cisłym przestrzeganiu dopuszczalnych prędkości i cią…gł‚emu opieraniu się pokusie mocniejszego wciąnię™cia pedał‚u przyspieszenia. Przy mał‚ym natꙿeniu ruchu, bez problemu zejść można poniżej 10 l/100 km, ale już przy dynamicznej jeździe, z regularnym wykorzystaniem pełnej mocy silnika do przyspieszania, spala się 15 i więcej litrów. W próbie jazdy "na kropelkę™' udał‚o nam się spal㇠nawet poniżej 8 l/100 km, ale było to stresujące dla nas i intrygujące innych uczestników ruchu.

Jeśli chce się wykorzystywać możliwoś›ci silnika nie ma mowy o osiągnięciu deklarowanego spalania ś›redniego rzę™du 13 l/100 km. Przy powś›cią…gliwości w naciskaniu pedał‚u przyspieszenia jest to jak najbardziej możliwe.

Przyjemność jeżdżenia Corvette’ę… ma swoją cenę™ - prawie 1/3 miliona złotych. To z jednej strony bardzo dużo, ale z drugiej mniej niż za europejskie samochody o porównywalnych osią…gach. Poza tym to także kwestia budowy ciała - w opisywanym aucie zmieszczą… się osoby z nadwagą…, które do wielu, na ogół ciasnych, aut sportowych raczej nie wsią…dą….


Autor: Robert I. Bielecki
Foto: Robert I. Bielecki, Mirosław Ganiec
AutoCentrum.pl

 

 
AutoCentrum.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.