zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Teslą w rynek pracy

Duńska firma wyróżniona za innowacyjną rekrutację pracowników w Polsce

KMD, informatyczna firma o duńskich korzeniach, stworzyła projekt, który przełamał dotychczasowe schematy i sposób patrzenia na proces pozyskiwania pracowników w Polsce. Pomysł otrzymał wyróżnienie w trzeciej edycji konkursu Siła Przyciągania za najbardziej innowacyjne podejście do rekrutacji.

Branża Automotive w obliczu czwartej rewolucji przemysłowej

Polska branża motoryzacyjna kolejny rok święci triumfy – to druga, po przemyśle spożywczym, największa branża produkcyjna w Polsce. By utrzymać tendencję wzrostową polski sektor automotive inwestuje w najnowocześniejsze rozwiązania, dotyczące automatyzacji produkcji. Jakie technologie będą stanowić o przyszłości tej ważnej branży?

Samochód służbowy jako pozapłacowy motywator pracowników

Samochód służbowy jest dla kadry zarządzającej jednym z najbardziej oczekiwanych i docenianych dodatków do pensji. Ile polskie firmy średnio wydają na takie auta? Jakie samochody służbowe cieszą się popularnością, a jakie największym zaufaniem?

Niebanalne auto dla ambitnego mężczyzny

Panowie wspinający się po szczeblach kariery zawodowej, posiadający wysokie aspiracje, które nakazują im nieustannie dążyć do wielu ambitnych celów, nie zadowolą się pierwszym lepszym samochodem. Wymagają od auta ponadczasowej stylistyki, innowacyjnych rozwiązań dopracowanych pod każdym względem oraz imponujących osiągów. Idealny pojazd powinien być wyjątkowy zarówno od strony wizualnej, jak i technicznej: musi wyróżniać się z tłumu. Czy trudno wybrać takie nietuzinkowe auto? Jakimi cechami powinno się wyróżniać na tle konkurentów?

Praktyczny sportowiec

Czy istnieją sportowe samochody dla więcej niż 2 dorosłych osób nadające się do użytkowania na co dzień w dużym mieście? Tak, a jednym z nielicznych przedstawicieli tego gatunku jest nowy Focus ST. Czy jednak sprawdza się na polskich drogach?

Przy pierwszym spojrzeniu Focus ST prawie nie sprawia wrażenia, że chodzi o rasowy samochód sportowy. Gdyby nie pomarańczowy kolor testowego egzemplarza wiele osób zapewne nie zwracałoby na niego uwagi, biorąc go za zwykłego Focusa. Tak zresztą było kiedy mocno ochlapane auto stało wieczorem na parkingu – tylko znawcy dostrzegali wówczas modyfikacje zewnę™trzne i byli zaintrygowani oznaczeniem modelu.

Do jeżdżenia, a nie oglądania

Ford znany jest jednak z tego, że produkuje samochody do jeżdżenia, a nie oglądania. Począwszy od poprzedniej generacji Focusa pozostaje zresztą w klasie kompaktowej wzorem dla konkurencji w dziedzinie układów jezdnych. Z kolei wszystko co potrafi normalny Focus, ST umie dużo lepiej. No może z wyjątkiem komfortu podróżowania, ale w odróżnieniu od wielu, jeś›li nie wię™kszoś›ci, sportowych samochodów marek premium, auto dobrze radzi sobie nawet na drogach krajowych i gminnych o nierównej nawierzchni. Na co dzień lepiej jednak wybierać równe nawierzchnie, najlepiej bez kolein, bo tu sportowy Focus sprawdza się najlepiej.

Najwię™ksza wada ST ujawnia się dość szybko po rozpoczęciu jazdy. Pedały przyspieszenia i hamulca zostały umieszczone zbyt blisko siebie, w wyniku czego zdejmowany z „gazu" but dość często zaczepia o sąsiednią dźwignię. Zjawisko występuje zarówno przy używaniu męskiego obuwia zimowego, jak i letniego, w rozmiarach 44-46. Aby uniknąć problemu trzeba układać obuwie idealnie równolegle do pedałów. Jeśli ktoś zdecyduje się na to auto, może zlecić wygięcie pedału hamulca lub wymienić go na bardziej odpowiedni. Szkoda, że nie pomyślało o tym kierownictwo Forda w Kolonii. Przecież ST to auto do użytkowania na co dzień, a nie (tylko) na tor wyścigowy, gdzie wskazane jest specjalne obuwie.

Fotele Recaro, tu w pasującej do lakieru nadwozia pomarańczowej kolorystyce, dobrze sprawdziły się na krótkich odcinkach oraz w czasie dalekich wyjazdów. Nadają się przy tym zarówno dla osób wysokiego wzrostu, jak i tych o nieco tęższej budowie ciała. Nawet z tyłu podróżuje się wygodnie, pod warunkiem, że kierowca nie szarżuje na krętej drodze. Lepiej wybrać jednak wersję 5-drzwiową niż 3-drzwiową. Chodzi mi nie tylko o dostęp do drugiego rzędu siedzeń, ale przede wszystkim o wsiadanie i wysiadanie na zatłoczonych parkingach, które w wersji 3-drzwiowej bywa kłopotliwe, z powodu długich drzwi. Poza tym z tyłu jest dużo miejsca – jak w zwykłym Focusie – i podróżuje się tam, jak na sportowe auto, bardzo wygodnie, nawet na kilkuset kilometrowych trasach. Bagażnik, jak na auto sportowe można uznać za duży – 385 l, ale dla 4 osób czy rodziny okazuje się ledwie wystarczający w przypadku dalszych wyjazdów.

Turbo, ale jakie

Pod maską ST znalazł się 2,5-litrowy benzynowy 5-cylindrowy silnik z turbodoładowaniem współpracujący z 6-stopniową manualną skrzynią biegów. Maksymalna moc jednostki wynosi 225 KM i osią…gana jest przy 6,1 tys. obr./min. W praktyce ważniejszy jest jednak maksymalny moment obrotowy, który wynosi 320 Nm i osią…gany jest już przy 1,6 tys. obr./min. Innymi słowy motor mocno ciągnie od „dołu", a dzię™ki specjalnej konstrukcji doładowania nie odczuwa się, że mamy do czynienia z autem wyposażonym w silnik z turbiną. Dla porównania – najmocniejsze dwulitrowe diesle wydają przy nim wręcz mulaste.

Oczywiś›cie, aby wykorzystać pełną dynamikę silnika trzeba używać także niższych przełożeń, co wiąże się ze sporym zużyciem paliwa, nawet do 18 litrów Pb95/100 km. Tak nie jeździ się jednak na co dzień, a prowadząc auto spokojnie spalić można ok. 8 l/100 km, a np. w Warszawie, przy małym ruchu, ok. 11 l. Podawane przez producenta spalanie ś›rednie 9,3 l/100 km daje się zatem osią…gnąć, pod warunkiem zachowawczej jazdy z prędkościami określanymi przez przepisy. W czasie letnich upałów spalanie jest wię™ksze o ok. 2 litry (klimatyzacja). W praktyce, wykorzystując dynamikę Focusa do przebijania się przez gąszcz innych pojazdów, trzeba liczy㇠się ze spalaniem ok. 10-11 l na trasie i 13-14 l w dużej aglomeracji.

Sportowy Focus „setkę" osiąga po 6,8 sekundy i trzeba liczy㇠się z tym, że na co dzień przyjdzie nam z tych osiągów korzystać. Tak przynajmniej było w przypadku testowanego egzemplarza w metalizowanym kolorze electric-orange, który na niektórych posiadaczy samochodów z mocniejszymi silnikami dział‚ał jak przysłowiowa płachta na byka i od czasu do czasu trudno się było powstrzymać, aby nie utrze㇠im nosa. Prędkość maksymalna wynosić ma 241 km/h. W praktyce ważniejszy jest jednak styl, w jakim auto się rozpędza. W ST nie odczuwa się tzw. turbodziury, a motor mocno ciągnie już przy niskich obrotach, co przydaje się zwłaszcza w czasie rozpędzania się na trasie, np. przy wyjeżdżaniu z terenu zabudowanego albo rozpoczynaniu manewru wyprzedzania.

ST lepsze niż „stary" RS?

W rodzinie Focusów nowe ST detronizuje wersję RS (na bazie starego modelu) zarówno pod wzglę™dem osiągów, jak i użyteczności na co dzień. Auto, mimo oferowania olbrzymiej dynamiki i mocy, prowadzi się znakomicie i do tego bardzo „grzecznie", zdaniem niektórych jak na sportowca wręcz nudno. W zakrętach zachowuje się neutralnie i nie zaskakuje ani nerwowością, ani nie zmusza to wytężania zmysłów w obawie przed zbyt gwałtowną reakcją silnika lub układu jezdnego po gwałtownym wciśnięciu pedału przyspieszenia do oporu albo nagłym zdjęciu nogi z „gazu". Dzięki temu doskonale nadaje się do eksploatacji na co dzień, nawet w wielkim mieście. Odradzałbym wjeżdżanie na krawężniki, bo seryjne opony 225/40 R18 źle to zniosą.

ST, w odróżnieniu od wspomnianego modelu RS, nie ma dyferencjału z przodu, i na śliskiej nawierzchni – wodzie albo piachu na drodze – trzeba uważać na zakrętach. Przy 225 KM i napędzie na przednią oś nietrudno sprawić, żeby koła przednie straciły przyczepność. Jeśli nie przesadzimy z prędkością, pomoże ESP, ale w przypadku szarżowania i błocie albo piachu na drodze to nie wystarczy. Wspomniane ESP zostało świetnie zestrojone – nie włącza się zbyt wcześnie, czy bez potrzeby, a jeś›li już ingeruje w sterowanie to robi to delikatnie – kierowca może nawet tego nie „odczuć", a o interwencji dowiedzie㇠się dzię™ki mrugnięciu kontrolki na tablicy zegarów. Z drugiej strony, systemowi trafiła się wpadka. W czasie prób technicznych – ciasny slalom i jazda po okręgu o małym promieniu, wyświetlił nam się komunikat „Usterka układu ESP". Po restarcie silnika ostrzeżenie zniknęło i nie powtórzyło się, ale by㇠może podświadomie jeździliśmy później bardziej płynnie.

Paleta opcji

Focus ST to sportowy samochód oferujący niezły komfort podróżowania, a przy tym w pełni funkcjonalny na co dzień, zwłaszcza jeś›li wybierze się wersję pięciodrzwiową. W odróżnieniu od wię™kszoś›ci aut sportowych nadaje się do wygodnego podróżowania czterech dorosłych osób, a w razie potrzeby nawet pięciu. Ceny Focusa ST zaczynają się od 105,7 tys. zł lub 107,1 za wersję 5-drzwiową. Aby stać się posiadaczem wersji widocznej na zdję™ciach trzeba wyda㇠jednak ponad 120 tys. W standardzie są… systemy bezpieczeństwa od ABS po ESP, elektryka itd., ale nie takiego wyposażenia jak: lakier metalik (electric-orange 5 tys., inne po 1,85 tys.), reflektory ksenonowe, światła adaptacyjne doświetlające drogę przy skrętach (1,9 tys. zł, nie wymagają kupowania ksenonów!), dwustrefowa klimatyzacja (2,5 tys.), ogrzewanie foteli (900 zł) czy spojler (750 zł). Dopłaty wymagają także centralny zamek (1,1-5,1 tys.) i radioodtwarzacz (800 zł lub 1,5 tys.). To dość dużo, ale czy jest na rynku tańszy rasowy samochód sportowy nadający się do codziennego użytkowania dla cał‚ej rodziny?


Autor: Robert I. Bielecki
Fot. Mirosław Ganiec, Robert I. Bielecki
AutoCentrum.pl

 

AutoCentrum.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.