zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Teslą w rynek pracy

Duńska firma wyróżniona za innowacyjną rekrutację pracowników w Polsce

KMD, informatyczna firma o duńskich korzeniach, stworzyła projekt, który przełamał dotychczasowe schematy i sposób patrzenia na proces pozyskiwania pracowników w Polsce. Pomysł otrzymał wyróżnienie w trzeciej edycji konkursu Siła Przyciągania za najbardziej innowacyjne podejście do rekrutacji.

Branża Automotive w obliczu czwartej rewolucji przemysłowej

Polska branża motoryzacyjna kolejny rok święci triumfy – to druga, po przemyśle spożywczym, największa branża produkcyjna w Polsce. By utrzymać tendencję wzrostową polski sektor automotive inwestuje w najnowocześniejsze rozwiązania, dotyczące automatyzacji produkcji. Jakie technologie będą stanowić o przyszłości tej ważnej branży?

Samochód służbowy jako pozapłacowy motywator pracowników

Samochód służbowy jest dla kadry zarządzającej jednym z najbardziej oczekiwanych i docenianych dodatków do pensji. Ile polskie firmy średnio wydają na takie auta? Jakie samochody służbowe cieszą się popularnością, a jakie największym zaufaniem?

Niebanalne auto dla ambitnego mężczyzny

Panowie wspinający się po szczeblach kariery zawodowej, posiadający wysokie aspiracje, które nakazują im nieustannie dążyć do wielu ambitnych celów, nie zadowolą się pierwszym lepszym samochodem. Wymagają od auta ponadczasowej stylistyki, innowacyjnych rozwiązań dopracowanych pod każdym względem oraz imponujących osiągów. Idealny pojazd powinien być wyjątkowy zarówno od strony wizualnej, jak i technicznej: musi wyróżniać się z tłumu. Czy trudno wybrać takie nietuzinkowe auto? Jakimi cechami powinno się wyróżniać na tle konkurentów?

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG7 - Silnikowy ekodrajwing

Pierwsza jazda odś›wieżonym modelem z turbodoł‚adowanym silnikiem 1,4 l i wyś›mienitą… 7-biegowa skrzynią… DSG. Przewaga dzię™ki technice?

Turbodoł‚adowane silniki z rodziny TSI o pojemności 1,4 l sprawił‚y, że klienci szukający dynamicznych i oszczędnych jednostek napę™dowych odwracają… się od samochodów z motorem Diesla. TSI pracuje ciszej, oferuje zbliżoną… dynamikę przy lepszym sprincie z miejsca, a delikatnie prowadzone jest ekonomiczne. Czy jednak automatyczna skrzynia biegów może "by㇠oszczę™dniejsza' niż tradycyjna przekł‚adnia manualna? Tak twierdzi np. Skoda, która w Octavii po face liftingu oferuje kombinację™ turbodoł‚adowanego silnika 1.4 TSI i 7-biegowej skrzyni DSG. To zdecydowanie najciekawsza techniczna nowość w ofercie popularnego modelu czeskiej marki.

Odrobina techniki: 122-konny motor TSI to drugi najlepszy silnik na ś›wiecie w tej klasie pojemności - zobacz wyniki Engine of the Year 2008, ustę™pujący jedynie siostrzanej jednostce o tej samej nazwie, w której poza turbiną… zastosowano jeszcze kompresor. Z kolei nowa automatyczna skrzynia DSG o 7 przełożeniach to tzw. sucha konstrukcja, potrzebująca znacznie mniej oleju niż "mokra' odmiana z 6 przełożeniami, a w efekcie obniżająca zużycia paliwa. Może by㇠stosowana obecnie tylko do silników o maksymalnym momencie obrotowym do 250 Nm (1.8 TSI, za kilka miesię™cy także 1.6 TDI, ale nie 1.9 TDI, mimo teoretycznej możliwoś›ci).

Jazdy odbywaliś›my po słoweń„skich drogach wszystkich kategorii. Od wą…skich i miejscami bardzo krę™tych i szutrowych szlaków, przez trasy lokalne i główne, po odcinki autostradowe. Octavia 1.4 TSI DSG7, pod wzglę™dem przeniesienia napędu, spisywał‚a się wybornie. Zmiany biegów nastę™powały bardzo szybko, a ich zmianę… łatwo dawał‚o się sterować za pomocą stopnia wciś›nię™cia pedał‚u przyspieszenia - należy robi㇠to zdecydowanie, wyraźnie zmieniając stopień wciś›nię™cia (min. z ¼ na ¾). Jedyne do czego można mie㇠zastrzeżenia to zużycie paliwa wyższe niż w katalogu - trzeba wybierać mię™dzy dynamikę… jazdy, a anemicznym (jak na silnik z turbiną) przemieszczaniem i niskim zużyciem paliwa. Większość na ogół wybiera pierwsze rozwią…zanie, akceptując zużycie wyższe o 1-1,5 l Pb95/100 km od danych katalogowych. DSG oferuje także tryb sport, w którym utrzymywane są… wyższe obroty silnika i niższe przełożenia, ale np. po przejechaniu trudnego zakrętu mamy silnik "na obrotach', dzię™ki czemu możemy sprawniej się rozpę™dzać. Zużycie paliwa roś›nie wtedy nawet o 2 l (chociaż nie zawsze - co wyjaś›niam dalej) w zależnoś›ci od temperamentu kierowcy, za to znaczą…co poprawia się czas przejazdu - na pojedynczym zakrę™cie, a raczej na prostej za nim, zyskujemy 1-2 s. Dlaczego? 100 m za zakrętem jedziemy np. o 10-20 km/h szybciej, a dzię™ki temu wcześ›niej osią…gamy założoną prędkość docelową…. Alternatywnie przy zał‚ożonym takim samym czasie przejazdu można jechać z niższymi chwilowymi prę™dkościami maksymalnymi, co prowadzi‡ niekiedy nawet do obniżenia zużycia paliwa.

Zużycie paliwa wynosił‚o w górach i na autostradzie (prę™dkość 110-130 km/h w zależnoś›ci od ruchu) ok. 8 l Pb95/100 km. Ok. 9 l w czasie jazdy po mieś›cie z wielokrotnym zatrzymywaniem się na ś›wiatł‚ach. Za to w pł‚askim terenie na drogach lokalnych przy ś›redniej ok. 60 km/h można zejść nawet poniżej 6 l Pb/100 km, pod warunkiem ograniczenia wykorzystania dynamiki silniki do krótkiego rozpę™dzania się przy wyjeżdżaniu z terenu zabudowanego, w czasie okazjonalnego wyprzedzania i ruszania. W praktyce, zamiast katalogowego 6,3 l Pb95/100 km (6,6 l dla skrzyni manualnej), trzeba liczy㇠się ze spalaniem ok. 7-7,5 l (+0,5-1 l na klimatyzację w lecie), a przy bardzo dynamicznej jeździe z czę™stym wyprzedzaniem i wciskaniem pedał‚u przyspieszenia do oporu nawet 8,5-9 l. Przyspieszenie 0-100 km/h producent określa na 9,7 s, a prę™dkość maksymalną… na 202 km/h (203 km/h dla wersji z manualną… skrzynią… biegów).

122-konne TSI żwawo reaguje na (mocne) wciś›nię™cia pedał‚u przyspieszenia (do 130 km/h), a DSG błyskawicznie dobiera przełożenia, dzię™ki czemu dynamiczne włą…czanie sie do ruchu staje się bł‚ahostką… - kierowca tylko skręca i wciska pedał‚ przyspieszenia mogą…c cał‚y czas trzymać dwie rę™ce na kierownicy. Zmiana biegów nastę™puje bł‚yskawicznie dzię™ki dwusprzę™gł‚owej konstrukcji DSG (to w zasadzie dwie skrzynie w jednej). Jadą…c nie odczuwa się przerwy w sile cią…gu ponieważ jedno sprzę™gło obsługuje biegi nieparzyste, a drugie parzyste. Powyżej 130 km/h rozpędzanie staje się znacznie wolniejsze, a osią…gnię™cie ponad 200 km/h wymaga wielokilometrowej prostej. Do dynamicznej jazdy lepszym wyborem jest się™gnię™cie po jednostkę™ 1.8 TSI o mocy 160 KM (dopł‚ata 6 100 zł‚), wzglę™dnie sportową… Octavię™ RS.

Skrzynia biegów DSG, zwłaszcza w wersji 7-biegowej (dopł‚ata 7 300 zł), nie ma sobie równych w samochodach popularnych marek zarówno pod wzglę™dem kultury pracy, jak i zużycia paliwa. Pod tym ostatnim wzglę™dem, wbrew danym katalogowym, testowana wersja przegrywa wprawdzie o kilka procent z kierowcą… przewidującym sytuacje na drodze i skrupulatnie stosującym zasady ekodrajwingu, ale za cenę™ niewiele wię™kszego zużycia zyskujemy znacznie wię™kszy komfort i bezpieczeń„stwo jazdy. 1.4 TSI DSG7 to z dużą… przewagą… najlepsza kombinacja ś›redniolitrażowego silnika i automatycznej skrzyni biegów na rynku. W Octavii Combi dochodzi do tego chyba najpraktyczniejsze wnętrze w klasie (5 osób + duży bagażnik), precyzyjny ukł‚ad kierowniczy i dobrze sprawdzające się na polskich drogach zawieszenie. Ceny wersji kombi - 85 600 zł‚ za najbogatszą… wersję™ Elegance albo 77 800 zł‚ za odmianę™ Ambiente.

+ Znakomita skrzynia biegów DSG7 Dynamiczny silnik (w zakresie dopuszczalnych prędkości) Umiarkowane zużycie paliwa właściwości jezdne i ukł‚ad kierowniczy Bardzo pojemne i praktyczne wnę™trze

- Zużycie paliwa wię™ksze niż podaje producent Za krótkie zagł‚ówki z tył‚u, zwłaszcza środkowy (dla pasażerów do 160 cm) Fotele - dość dobre, ale słabsze niż pojazd ogół‚em


Autor: Robert I. Bielecki
Fot. Robert I. Bielecki


AutoCentrum.pl

 

AutoCentrum.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.