zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

Pokolenie Z: pewni swoich kompetencji, ale nie swoich szefów

Aż 91% przedstawicieli Pokolenia Z uważa, że posiada odpowiednie kwalifikacje do wykonywania swoich obowiązków. To generacja świadoma swojej wartości – blisko 7 na 10 Zetek uważa, że znalazłoby nową pracę spełniającą ich oczekiwania w ciągu zaledwie sześciu miesięcy. Choć 76% mężczyzn i 66% kobiet z Gen Z dostrzega w swoich firmach realne możliwości rozwoju kariery, w tym awansu, oczekiwania wobec pracodawców są znacznie wyższe. Aż 36% Zetek nie ufa dziś swoim przełożonym. 

SOFTSWISS po raz drugi z rzędu zdobywa tytuł Europejskiego Pracodawcy Roku 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna zatrudniająca ponad 2000 pracowników na całym świecie i współpracująca z partnerskimi centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, została po raz drugi z rzędu uhonorowana tytułem Pracodawcy Roku podczas gali SBC Awards Europe 2025. To wyróżnienie podkreśla zaangażowanie firmy w budowanie kultury zorientowanej na pracowników.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

CFO nowej ery

Dyrektor finansowy: Od CFO XXI wieku bę™dzie się wymagać, oprócz wiedzy fachowej, umieję™tnoś›ci komunikacji, doświadczenia w zarzą…dzaniu, zdolności przedsiębiorczych i silnej, wręcz charyzmatycznej osobowości.
Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

Dekada lat 90. sprzyjała menedżerom-gwiazdorom, takim jak np. Ron Sommer, prezes Deutsche Telekom. To oni, właś›ciwie samodzielnie, decydowali o losach firm, którymi zarządzali, a wokół niejednego z nich rozwinął‚ się prawdziwy kult. Aż z począ…tkiem nowego wieku przyszło... otrzeźwienie.
W efekcie, od kilku już lat obserwujemy tendencję do bardziej zrównoważonego podział‚u obowiązków pomię™dzy poszczególnych członków zarządów firm. Społ›ród nich zaś najbardziej zyskują na znaczeniu szefowie finansowi (Chief Financial Officer: CFO).  Zmiana jest widoczna także na zewnątrz. Podczas walnych zgromadzeń czy spotkań„ inwestorów wielkich firm prezesi - ewentualnie dyrektorzy generalni - coraz częściej odwołują… się do swoich kolegów z dział‚u finansów i coraz częściej przekazują im głos. Co więcej, szefowie ds. finansów nierzadko samodzielnie wystę™pują… publicznie. Nie ulega dziś wątpliwości, że zmienił‚a się rola CFO w przedsiębiorstwie. W ślad za tym pojawiły się nowe zadania, którym bę™dzie musiał‚ sprostać  w firmie i nowe dodatkowe kwalifikacje, które musi posiadać. 
Chcąc określi㇠nowy typ menedżera ds. finansów, na który istnieje dziś zapotrzebowanie, przeprowadziliś›my sondę™ wśród kilkudziesię™ciu CFO dużych firm, rozmawialiśmy z CFO firm notowanych na Dax-30,  a także ze znaczą…cych przedsiębiorstw M-Dax i wię™kszych firm sektora MSP. Rezultaty porównaliś›my z teoretycznymi ustaleniami katedry controllingu w Wyższej Szkole Zarządzania im. Otto Beisheima oraz oceną… kompetencji i potencjału ponad stu CFO. Badanie potwierdziło, że wizerunek zawodu uległ dużej zmianie, a kojarzone z nim treści są… ważne dla przyszłych menedżerów i polityki personalnej firm.

Koniec prymatu buchaltera

Do końca lat 90. menedżer ds. finansów był często po prostu jednostronnie wykształconym ekspertem, który ograniczał się do "buchalterii’. Od CFO przyszłoś›ci bę™dzie się wymagać znacznie więcej. Oprócz wiedzy fachowej - także umieję™tnoś›ci komunikacji, doświadczenia w zarzą…dzaniu, zdolności przedsiębiorczych i w dodatku - silnej, wręcz charyzmatycznej osobowości. Co to oznacza w praktyce?  Po pierwsze: wiedza. Współ‚czesny szef ds. finansów to ktoś, kto opanował‚ teoretycznie i praktycznie wszystkie biznesowe dziedziny przedsiębiorstwa - rachunkowość, controlling i finanse. Już dzisiaj ponad jedna trzecia wszystkich CFO posiada wiedzę™ z tych trzech dziedzin, a ponad poł‚owa - z dwóch. Poza tym stale poszerza zakres swojej wiedzy, przy czym nie chodzi tylko o przepisy narodowe, ale także mię™dzynarodowe, by wspomnie㇠choćby Sarbanes Oxley Act (amerykańska ustawa z 2002 r., której celem jest odbudowa  - po bankructwach Enronu i WorldCom - zaufania do spółek giełdowych przez zaostrzenie kontroli nad raportami finansowymi; dotyczy też firm europejskich obecnych na rynku USA - przyp. redakcji). Coraz ważniejsze staje się bowiem respektowanie dobrych praktyk w biznesie (corporate governance). A do zadań„ CFO właśnie należy zadbanie o stworzenie procedur i systemów koniecznych do tego, by corporate governance było zgodne z najnowszymi standardami. Ale też, by przestrzeganie tych reguł i procedur nie ograniczył‚o inicjatywy gospodarczej.
Oprócz wiedzy fachowej szefowie finansowi potrzebują operacyjnego doświadczenia menedżerskiego, np.  w dystrybucji czy kierowaniu spółką… zależną w innym kraju, gdyż dla dzisiejszego CFO praca tego rodzaju to chleb powszedni. Czł‚onkowie zarządów ds. finansowych są… obecnie oceniani wedł‚ug tego, na ile zaproponowane przez nich przedsię™wzię™cia poprawiły wyniki firmy. Tak więc szef finansowy powinien nie tylko obniżać koszty, ale też odkrywać nowe potencjały rynkowe. Po drugie: nawią…zywanie kontaktów. Członkowi zarządu ds. finansów jednej ze spółek notowanej na Dax-30 ponad 30 proc. czasu zajmuje zapoznawanie analityków i inwestorów ze strategią…  i celami przedsiębiorstwa, odpowiadanie na pytania i tworzenie atmosfery zaufania. To swoisty rekord. Ankietowani  dyrektorzy finansowi z firm indeksu Dax poł›więcali na relacje inwestorskie przecię™tnie 15 proc. swego czasu. Dziewięciu z dziesię™ciu rozmówców wyraziło przekonanie, że w przyszłoś›ci jeszcze ważniejsza bę™dzie umieję™tność prezentowania firmy i jej rozwoju na forum publicznym.

W cenie kompetencje przywódcze

CFO musi umie㇠tak przedstawiać przedsiębiorstwo, by trwale zbudować wokół niego zaufanie. To zaś oznacza coraz wyższe wymagania, jeś›li chodzi o zdolności komunikacyjne, a w konsekwencji - osobowość menedżerów finansowych. Wymaganiom tym nie sprosta przecież introwertyczny rachmistrz. Po trzecie: przywództwo.
Globalizacja i tempo zmian rodzą… nowe, coraz  bardziej skomplikowane zadania, którym można sprostać jedynie przy pomocy sztabu wysoko wykwalifikowanych współpracowników. Coraz ważniejsza staje się zatem umieję™tność doboru właściwych ludzi i dbanie o ich rozwój zawodowy. Nic więc dziwnego, że aż 90 proc. ankietowanych podziela opinię™, iż stanowisko CFO wymaga dużych kompetencji przywódczych. CFO musi wytyczać linię™ działania nie tylko w swoim dziale, ale także starać się otwierać nowe perspektywy przed całą firmę…. Szczególnie dotyczy to przedsiębiorstw, które należą… do funduszy typu private equity, jak np. Investcorp i BC Partners. Ich właściciele oczekują… od szefa finansowego, że zmieni firmę™ tak, by była zorientowana na cash flow i doprowadzi do zwię™kszenia jej wyceny.
Ponad 80 proc. ankietowanych CFO wyjaś›nia, że coraz silniej angażują… się w projekty modyfikujące zarzą…dzanie w cał‚ym przedsiębiorstwie. Po czwarte: inspirowanie. Rynki się zmieniaja, klienci zgłaszają kolejne potrzeby, konkurenci proponują… nowe produkty i strategie - zmiana stał‚a się nieodłą…czną… czꙶ›cią… dnia codziennego. Coraz wyraźniej widać, że od CFO oczekuje się inicjatywy biznesowej. Jeśli więc z jego punktu widzenia konieczne są… zmiany, powinien przedstawić stosowne propozycje oraz tworzy㇠procedury dostosowawcze i struktury. Zadania CFO wykraczają więc dziś daleko poza operowanie liczbami i ich analizą™. Musi zbierać istotne informacje z cał‚ej firmy, opracowywać je, a efekty uwzglę™dniać przy podejmowaniu decyzji. Poza tym powinien dobrze rozumie㇠mechanizm tworzenia wartości dodanej w firmie i czyni㇠go przejrzystym. Zaczyna się to od udziału CFO w planowaniu strategicznym, co może notabene prowadzi㇠do konfliktów z kolegami z kierownictwa, nawet z prezesem.
Przed kilkoma laty szef pewnej firmy produkującej czꙶ›ci samochodowe chciał‚ inwestować w Ameryce فaciń„skiej. CFO gwał‚townie się temu sprzeciwiał‚. Przytaczając dane z przeszłości i prognozy, wykazał‚, że inwestycja nie ma dostatecznych perspektyw rozwoju. Zwalczał‚ błę™dny, z jego punktu widzenia, plan ekspansji i zabiegał‚ o poparcie w zarządzie i radzie nadzorczej.  Przykł‚ad ten pokazuje nową… jakość we wzajemnych kontaktach CEO  i CFO. Ponad 90 proc. ankietowanych menedżerów finansowych potwierdza, że CFO ma wyją…tkową pozycję™ w gremium kierowniczym. Staje się partnerem sparingowym prezesa i "adwokatem diabł‚a".


Manager Magazin

 

Hanns Goedel, Jürgen Weber - Manager Magazin
Manager Magazin


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.