zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

Pokolenie Z: pewni swoich kompetencji, ale nie swoich szefów

Aż 91% przedstawicieli Pokolenia Z uważa, że posiada odpowiednie kwalifikacje do wykonywania swoich obowiązków. To generacja świadoma swojej wartości – blisko 7 na 10 Zetek uważa, że znalazłoby nową pracę spełniającą ich oczekiwania w ciągu zaledwie sześciu miesięcy. Choć 76% mężczyzn i 66% kobiet z Gen Z dostrzega w swoich firmach realne możliwości rozwoju kariery, w tym awansu, oczekiwania wobec pracodawców są znacznie wyższe. Aż 36% Zetek nie ufa dziś swoim przełożonym. 

SOFTSWISS po raz drugi z rzędu zdobywa tytuł Europejskiego Pracodawcy Roku 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna zatrudniająca ponad 2000 pracowników na całym świecie i współpracująca z partnerskimi centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, została po raz drugi z rzędu uhonorowana tytułem Pracodawcy Roku podczas gali SBC Awards Europe 2025. To wyróżnienie podkreśla zaangażowanie firmy w budowanie kultury zorientowanej na pracowników.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Co zostawić, co zabrać do nowej firmy

 

Nowa firma wymaga nowych umiejętności. Warto je szybko zdefiniować, a stare, nawet jeśli kiedyś przyniosły sukces, czasami lepiej odstawi㇠do lamusa.

Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

Co powoduje, że niektórzy menedżerowie niezbyt chętnie uczą się nowych umiejętności w nowym miejscu pracy? Najczęściej silne przekonanie, że umieją wystarczająco dużo. Patrząc na to z pozycji menedżera, w sumie trudno się dziwią, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z menedżerem, który odniósł sukces.

 

Ponadto, nawet najpokorniejszemu człowiekowi grozi wbicie się w pychę, gdy ma świadomość, że właśnie wygrał trwającą pół roku rekrutację, w czasie której rozmawiał chyba z tuzinem VIP-ów firmy z całej Europy lub z radą nadzorczą pełną uznanych celebrities biznesu, przeszedł dwie trzygodzinne rozmowy z poważnymi konsultantami executive search i na dodatek assessment center. Skoro to, co umiem przynosi taki sukces, to czemu mam uczyć się jeszcze czegoś nowego, poza ewentualnie szczegółami nowego produktu czy branży.

 

Tymczasem każde nowe środowisko wymaga nowych umiejętności. Menedżer szybko powinien zdefiniować, jakich. Powinien też wyzbyć się nawyków, zachował i umiejętności, które przynosiły mu sukces na dotychczasowych stanowiskach, a mogą być nieadekwatne na kolejnym.

 

Profesjonalny proces on-boardingu, tzn. indywidualnego wdrażania nowego (lub awansowanego) menedżera w firmie zawiera, poza bilansem umiejętności, ważny etap analizy pod hasłem, "co muszą zostawić pod drzwiami". Warto w takiej sytuacji zdefiniować te zachowania i umiejętności, których eksponowanie może nie przynieść korzyści lub nawet szkodzić.

 

Kilka przykładów najczęściej niepotrzebnie przenoszonych umiejętności to:

  • Wyniesione z wielkiego konsultingu lub marketingowo zorientowanych korporacji operowanie spektakularnymi prezentacjami i wykresami. Gdy stosuje się je w otoczeniu biznesowym mniej wrażliwym na formy wizualizacyjne i mniej obytym z nowymi technologiami, może peszyć. Nawet jeśli używamy tej umiejętności, aby zmobilizować nowe otoczenie do zmian pamiętajmy, że często wzorzec zbyt doskonały demotywuje do naśladownictwa.
  • Ponadprzeciętne zdolności mobilizowania i monitorowania pracy zespołów pracowników szeregowych. Przeniesione do środowiska świadomych specjalistów i konsultantów mogą doprowadzić do nieporozumień i konfliktów.
  • Umiejętności analizowania danych. Gdy o powodzeniu nowej firmy decydują szybkie, intuicyjne decyzje podejmowane w dużej mierze przez podwładnych, menedżer powinien nieco ograniczyć swoje umiejętności w dziedzinie analizy..
  • Coachingowy" styl zarządzania. właściwy dla firm oferujących wyrafinowane i złożone usługi, może się nie sprawdzić w organizacjach nastawionych na szybkie zmiany i agresywne zdobywanie rynku.
  • Umiejętność przewidywania zagrożeń. Często hamuje ona rozwój firmy, w której głównym wyzwaniem prowadzącym do sukcesu jest pobudzenie inicjatywy i kreatywności.

 

Przykłady można mnożyć. Oczywiście zdarza się, że pracodawca specjalnie wprowadza na pokład menedżera z umiejętnościami dotąd w firmie nieużywanymi, aby pobudzić do zmian innych menedżerów i załogą. To skądinąd szlachetny pomysł. Jednak menedżer, który podejmie się takiej misji powinien zakontraktować możliwość zatrudnienia na ważne stanowiska jeszcze kilku ludzi, którzy umieją działać w nowy sposób. Jeśli tego nie zrobi, nowa firma prawdopodobnie stosunkowo szybko odrzuci taki przeszczep, co z kolei pozostawi nie najlepszy ślad w jego CV.


DBM Polska

 

Paweł Gniazdowski - DBM Polska
DBM Polska


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.