zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

Pokolenie Z: pewni swoich kompetencji, ale nie swoich szefów

Aż 91% przedstawicieli Pokolenia Z uważa, że posiada odpowiednie kwalifikacje do wykonywania swoich obowiązków. To generacja świadoma swojej wartości – blisko 7 na 10 Zetek uważa, że znalazłoby nową pracę spełniającą ich oczekiwania w ciągu zaledwie sześciu miesięcy. Choć 76% mężczyzn i 66% kobiet z Gen Z dostrzega w swoich firmach realne możliwości rozwoju kariery, w tym awansu, oczekiwania wobec pracodawców są znacznie wyższe. Aż 36% Zetek nie ufa dziś swoim przełożonym. 

SOFTSWISS po raz drugi z rzędu zdobywa tytuł Europejskiego Pracodawcy Roku 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna zatrudniająca ponad 2000 pracowników na całym świecie i współpracująca z partnerskimi centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, została po raz drugi z rzędu uhonorowana tytułem Pracodawcy Roku podczas gali SBC Awards Europe 2025. To wyróżnienie podkreśla zaangażowanie firmy w budowanie kultury zorientowanej na pracowników.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Etapy rozwoju menadżera

 

W karierze każdego managera można wyodrębnić kilka etapów. Mimo rozmaitego przebiegu kariery etapy te można wyodrębnić w mniej lub bardziej rozwiniętym zakresie. Najistotniejszym z etapów rozwoju managera jest odkrycie świadomości własnych potrzeb rozwojowych. To kluczowy moment w karierze managera.

 

 

Cztery etapy rozwoju kompetencji

Wiele osób ma wrodzone umiejętności zarządzania i przywództwa, mimo to wymagają one swego rodzaju okrzesania. Każda umiejętność wymaga nie tylko nauki ale również praktyki, które łącznie sprawiają, iż można posunąć się krok dalej w swej karierze zawodowej. Teoria czterech etapów zdobywania kompetencji nierozerwalnie łączy się z uświadomieniem sobie potrzeb rozwojowych. Początkowo obejmuje nas etap nieświadomej niekompetencji, następnie świadomej niekompetencji, by z czasem przerodzić się w świadomą kompetencję, która ewoluuje w kierunku nieświadomej kompetencji. Model ten aktualny jest nie tylko dla managerów ale praktycznie dla każdej profesji, kiedy początkowo nie zdajemy sobie sprawy z tego jak mało wiemy, by następnie przekonać się o swojej niewiedzy. W tym momencie podejmowane są decyzje o podjęciu nauki, doskonalenia, które owocuje świadomą wiedzą, wykorzystywaną zawodowo. W miarę nabywania doświadczenia umiejętności te są wykorzystywane nieświadomie, bez koncentracji i wysiłku, co sprawia iż przestajemy być świadomi swoich umiejętności.

 

Istotne umiejętności

W pracy, jak i karierze managera częstym zjawiskiem jest zmiana, którą należy umieć zarządzać, by skorzystać z niej jak najwięcej. Wielu managerów w obliczu zmiany nie jest świadomych swej niekompetencji. Luka kompetencyjna może być powodem do rozwoju, ale dopiero wówczas, gdy manager uświadomi sobie swoje braki. To obligatoryjny etap przy każdej zmianie, czy to w zakresie  edukacji, pracy, czy też innych sfer życia managera. Uświadomienie sobie braku kompetencji w obliczu potrzeby jej posiadania sprawia, że chętniej i bardziej odważnie decydujemy się na zmianę, bez względu na to co ona przyniesie i jakich wysiłków wymaga.

 

Moment uświadomienia sobie swojej niekompetencji

Moment uświadomienia sobie luki kompetencyjnej może nastąpić stopniowo jak i gwałtownie, przykładowo podczas badania Development Centre czy w czasie symulacji biznesowej, jak i podczas planowania zmiany w firmie. Istotnym składnikiem zmiany jest na tym etapie popełnianie błędów i odnoszenie porażki. Bezpiecznym rozwiązaniem jest uświadomienie sobie braków w warunkach sali szkoleniowej, jednak nie wszystkim jest to dane.

 

Nauka i wykorzystanie nabytej kompetencji

Kiedy już podejmiemy decyzje o wdrożeniu zmiany, każdy krok wymaga naszej uwagi. Nowe kompetencje wymagają oswojenia, przećwiczenia zanim nie będą wymagały koncentracji przy podejmowaniu decyzji. Warto zwrócić uwagę na otoczenie, bowiem nawet ponowna zmiana może różnić się otoczeniem, które ma spore znaczenie dla podejmowanych decyzji w czasie i przestrzeni.

 

Dobre nawyki

Ostatnim etapem rozwoju kompetencji i zmiany jest nieświadoma kompetencja, czyli stosowanie umiejętności poprzez nawyk, bez zastanawiania się i koncentracji na decyzji. Rutyna może być zawodna, jednakże sprawia nierzadko, iż nie jesteśmy świadomi swoich kompetencji, gdyż wydają się nam one naturalne. Stan "nie wiem, co potrafię" może być rysą na karierze managera, który nie docenia siebie, zaniża w ten sposób samoocenę i możliwości na awans, sukces. Z drugiej strony to duży komfort, kiedy podejmowanie decyzji, zarządzania zmianą nie stanowi dla nas trudności. To również pułapka pod kątem aktualizacji wiedzy. Automatyzacja aktywności może sprawić, iż manager znajduje się na poziomie nieświadomej niekompetencji.

 

Rozwój umiejętności managerskich tyczy się nie tylko zarządzania zmianą, ale każdej decyzji, warto mieć na uwadze piramidę kompetencji, by nie wpaść w jej pułapkę błędnego koła.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.