zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

30% kobiet za zawodowy sukces uznaje objęcie roli menedżerskiej. Mężczyźni często mierzą wyżej.

Polki chcą się rozwijać, natomiast nie zawsze mają ku temu odpowiednie warunki. Może to wpływać na ich ambicje zawodowe oraz ocenę własnych możliwości. Zdarza się bowiem, że środowisko pracy sprzyja im mniej niż ich współpracownikom. Pomimo licznych zmian społecznych i programów DE&I wciąż nie widać wyraźnego progresu w tym zakresie. Jak wynika z raportu Hays Poland „Kobiety na rynku pracy 2025. Polityka DE&I w praktyce”, zaledwie 46 proc. specjalistek i menedżerek pozytywnie ocenia swoje perspektywy zawodowe. 

IT: co szósta firma planuje zwolnienia w nadchodzącym kwartale

Jak wynika z analizy firmy rekrutacyjnej Experis, 17% pracodawców z branży IT planuje redukcje etatów w trzecim kwartale 2025 roku, 40% organizacji deklaruje chęć rekrutacji, a 42% nie przewiduje zmian kadrowych. Najczęstszą przyczyną zakończenia współpracy z pracownikiem jest zamknięcie tymczasowego projektu oraz spadek popytu na usługi firm. Z danych Job Market Insights wynika, że liczba ofert pracy w sektorze IT spada drugi miesiąc z rzędu, plasując się w maju na poziomie 31 829 – wobec 32 482 w kwietniu i 33 443 w marcu.

27 proc. profesjonalistów podjęło na przestrzeni ostatniego roku dodatkową działalność zarobkową

Sytuacja na rynku pracy pozostaje niejednoznaczna w większości sektorów. Profesjonaliści zauważają, że aby nie pozostać w tyle – zarówno pod kątem finansowym, jak i zawodowym – niezbędna jest elastyczna postawa oraz wnikliwa analiza trendów. Dla wielu korzystne wydaje się proaktywne wykazywanie się inicjatywą, również poza głównym miejscem zatrudnienia.

Gdy awansujesz, musisz znać podstawy logistyki

Stanowisko menedżerskie oznacza możliwość wię™kszego zaangażowania się w dział‚alność firmy i poznanie "zza kulis" mechanizmu funkcjonowania całego przedsiębiorstwa. jedną z takich zakulisowych nowości jest logistyka.
fot. shutterstock fot. shutterstock

Logistyka zawsze była ważna. Rozwój cywilizacji opierał się na możliwości kontaktu i wymiany dóbr z innymi. W tym celu zakładano miasta nad rzekami (transport wodny), w tym celu budowano drogi. Jednak od zawsze logistyka swoją prawdziwą siłą ukazywała podczas działań wojennych. Niejeden starożytny "generał" poniósł porażkę, bo zabrakło mu strzał, pożywienia dla żołnierzy lub owsa dla koni. Szczególnie łatwo zapominali o logistyce wielcy dowódcy, którzy błyskotliwymi strategiami i silą… oręża wygrywali bezpośrednie bitwy - żeby wspomnieć takich dwóch co rzucili się na Rosję i odmrozili sobie to i owo z powodu opóźnienia dostaw w mroźnych ostępach. właściwe miejsce w biznesie logistyka osiągneła dzięki rozwiązaniom wdrażanym podczas II wojny światowej.

Przy okazji - sekrety logistyki nie są tak Łatwe do skopiowania jak nowe produkty czy reklamy. Najlepiej o tym świadczy, że do dziś nikomu nie udało się do końca odkryć w jaki sposób powstało Stonehenge, a procedura budowy wielkich piramid jest tak skomplikowana że nikt nie byłby dziś w stanie powtórzyć takiego projektu.

 

Realizacja działań„ logistycznych powoduje oczywiście pewne koszty dla firmy. W układzie rodzajowym są to:

  • płace i narzuty, delegacje,
  • materiały, paliwo, energia,
  • inne przedmioty nietrwałe konsumowane w trakcie działań„ logistycznych,
  • amortyzacja,
  • remonty i konserwacja,
  • usługi transportowe własne i obce,
  • koszty finansowania odsetek od kredytów i zapasów,
  • koszty ubytków i strat,
  • koszty ubezpieczeń.


To że danego dnia w magazynie stoi np. 100 paczek z produktem wcale nie oznacza, że stan zapasów którymi można realizować zamówienia wynosi również 100. Zapasy dzielą się bowiem na kilka grup, a każda pełni określone funkcje. Zapas bieżący jest zużywany w toku normalnej produkcji i odtwarzany rutynowymi zamówieniami u dostawców. Zapas sezonowy jest tworzony dla zaspokojenia popytu w całym roku, a wytwarzany w określonych porach roku lub w określonych miesiącach. Zapas bezpieczeństwa zapobiega awaryjnym przestojom w produkcji. Jest to bufor na wypadek opóźnień dostaw i opóźnień realizacji zamówień. Zapas promocyjny jest utrzymywany w trakcie promocji marketingowej i budowany przed terminem promocji. Zapas spekulacyjny tworzy się w oczekiwaniu na zwyżki cen i zmiany kursów walut (żeby wtedy sprzedać - sprzedawca, żeby wtedy nie kupować - odbiorca). Zapas martwy to zapas nadmierny, który znacznie przekracza potrzeby i nigdy nie zostanie wykorzystany (odbiorca) lub sprzedany (sprzedawca). Jest to po prostu finansowa strata w postaci zapasów.

 

Specjalista od logistyki jest odpowiedzialny i powinien przyglądać się czterem wymiarom obsługi klienta:

  • czasowi realizacji dostaw - interesuje go czas od złożenia zamówienia do otrzymania towarów i mierzy go przy pomocy: czasu składania i przetwarzania zamówienia (w godzinach, dniach lub tygodniach, czasu dostawy towaru (w godzinach, dniach lub tygodniach), procentu zamówień realizowanych do całości zamówień w danej godzinie, w danym dniu, w danym tygodniu,
  • niezawodności dostaw - interesuje go regularność i kompletność dostaw o optymalnej częstotliwości wydań z magazynu oraz elastyczność dostaw i mierzy je przy pomocy: liczby wydań„ (w godzinach, w dniach), procentu realizacji kompletnych zamówień, procentu realizacji wydań i dostaw od ręki (minimalny czas oczekiwania na dostępny produkt w magazynie) do wydań i dostaw ogółem, liczby wydań i przyjęć zgodnych z harmonogramem,
  • dostępności produktu - interesuje go odsetek zapasów w magazynie przygotowanych do wydania i mierzy go przy pomocy: rotacji zasobów w dniach i razach, procentu realizacji zamówienia do stanu zapasu, stosunku liczby wydań„ do przyjęć zapasów,
  • sprawności obsługi klienta - interesuje go rodzaj systemu informatycznego zapewniającego komunikację z klientem i ocenia go przy pomocy: liczby systemów informatycznych w firmie (idealnie - jeden system dla wszystkich) i stosowania zaawansowanych narzędzi typu EDI, kody kreskowe, RFID czy systemy informacji online.


W logistyce szeroko stosuje się systemy informatyczne, ponieważ są one w stanie zapewniać szybki, niezakłócony i tani przepływ zasobów między nadawcą a odbiorcą. Także w trybie 24/7. System informatyczny może inicjować pewne działania w łańcuchu dostaw związane z przetwarzaniem zamówienia i tworzeniem dokumentów transportowych. Dzięki systemom można planować działania logistyczne odnośnie potrzeb materiałowych, tworzenia harmonogramu produkcji, planowania dystrybucji, terminów promocji sprzedaży. Jeśli kilka firm współpracujących przy transporcie uzyska dostęp do tego samego systemu, mogą… one koordynować, dopasowywać swoje działania do działań„ firm partnerskich. Nie trzeba telefonować i potwierdzać (chyba że informacja wygląda niewiarygodnie dla doświadczonego oka menedżera ds. logistyki), tylko działać zgodnie z informacjami zapisanymi w bazie. Dzięki systemom można też prosto kontrolować przebieg operacji transportu, produkcji, magazynowania z centrali firmy oraz przekazywać transportowi, produkcji, magazynom nowe wytyczne, normy, schematy postępowania.

 

Aby ocenić poziom usługi dostawczej, najczęściej bierze się pod uwagę™ następujące cechy:

  • czas dostaw (szybkość realizacji zamówienia) - dostawa po czasie jest warta niewiele w stosunku do dostawy na czas, szczególnie gdy klient nie gromadzi zapasów,
  • terminowość - dotrzymywanie uzgodnionego terminu realizacji dostawy,
  • niezawodność - wiarygodność samego faktu dostawy i jej terminu oraz określa prawdopodobieństwo dotrzymania wyznaczonego terminu,
  • elastyczność - zdolność przedsiębiorstwa do spełnienia szczególnych życzeń„ klientów,
  • jakość - dokładność dostawy (zgodność z zamówieniem), stan dostarczonych towarów.


Jeśli zainteresowała cię logistyka, magazynowanie, zapasy, transport, przewożenie i składowanie, a może nawet chcesz dowiedzieć się jak zaprojektować sieć punktów węzłowych łańcucha logistycznego, sięgnij po książkę "Kompendium wiedzy o logistyce" Elżbiety Gołembskiej (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010). Książka jest dostępna w księgarniach i na stronie www.ksiegarnia.pwn.pl. Wykorzystanie za zgodą Wydawcy.

 

Źródło: "Kompendium wiedzy o logistyce" Elżbiety Gołembskiej (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010)




 

 

KarieraManagera.pl
 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.