zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

Pokolenie Z: pewni swoich kompetencji, ale nie swoich szefów

Aż 91% przedstawicieli Pokolenia Z uważa, że posiada odpowiednie kwalifikacje do wykonywania swoich obowiązków. To generacja świadoma swojej wartości – blisko 7 na 10 Zetek uważa, że znalazłoby nową pracę spełniającą ich oczekiwania w ciągu zaledwie sześciu miesięcy. Choć 76% mężczyzn i 66% kobiet z Gen Z dostrzega w swoich firmach realne możliwości rozwoju kariery, w tym awansu, oczekiwania wobec pracodawców są znacznie wyższe. Aż 36% Zetek nie ufa dziś swoim przełożonym. 

SOFTSWISS po raz drugi z rzędu zdobywa tytuł Europejskiego Pracodawcy Roku 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna zatrudniająca ponad 2000 pracowników na całym świecie i współpracująca z partnerskimi centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, została po raz drugi z rzędu uhonorowana tytułem Pracodawcy Roku podczas gali SBC Awards Europe 2025. To wyróżnienie podkreśla zaangażowanie firmy w budowanie kultury zorientowanej na pracowników.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Gdy odchodzą specjaliści

 

Pracodawcy zbyt szybko godzą się z myślą…, że cenni pracownicy chcą odejść z pracy. Czasami warto przedyskutować powody rezygnacji i spróbować zaoferować pracownikowi lepsze warunki. Exit interview pozwala nie tylko uzyskać ważne informacje na temat organizacji, ale również może pomóc zatrzymać dobrego pracownika.  
Gdy odchodzą specjaliści, fot. shutterstock Gdy odchodzą specjaliści, fot. shutterstock

Exit interview jest zazwyczaj spotkaniem przynajmniej jednego przedstawiciela dział‚u HR oraz pracownika rezygnującego z pracy. Rezygnacja jest zwykle dobrowolną… decyzją pracownika (a nie na przykł‚ad zwolnieniem dyscyplinarnym czy redukcją… zatrudnienia). Mimo że niektórzy eksperci HRM uważają…, że pracownik w czasie exit interview jest mało zmotywowany do dzielenia się wiedzą… i jakość informacji pozyskanych w czasie takiej rozmowy jest niska, to jednak exit interview pozwala poznać nie tylko przyczyną™ odejścia pracownika, ale również daje możliwość podsumowania cał‚okształtu współpracy oraz zidentyfikowania obszaru zmian.

 

Nieocenione exit interview

Dzięki exit interview (zwanym także kwestionariuszem wyjś›ciowym) pracodawca nie tylko poznaje opinię™ odchodzącego pracownika dotyczą…cą… jakości i satysfakcji z pracy, ale również może pozyskać wiedzę™ na temat nowych tendencji rynkowych, które mógł‚ zauważy㇠pracownik, kontaktów osobistych (wiedza typu know-who), umieję™tnoś›ci wykonywania pracy (know-how), faktów (know-what), zasad postę™powania i reguł, których przestrzegał‚ pracownik (know-why), momentów podejmowania danych decyzji (know-when) oraz wiedzą™ typu know-where - o przestrzeni, lokalizacjach geograficznych, ważną… np. w branży budowlanej (lokalizacja miejsc na nowe inwestycje), handlowej (lokalizacja punktu sprzedaży).

Istnieją… też korzyści ukryte dla pracodawcy. Exit interview zmniejsza prawdopodobień„stwo konfliktu na drodze sądowej z był‚ym pracownikiem oraz ryzyko utraty własności intelektualnej. Pracodawca może w ten sposób poprawi㇠swój wizerunek na rynku pracy lub zmniejszy㇠negatywne wrażenia po stronie odchodzą…cego pracownika. Ma również możliwość zatrudnienia nastę™pcy rekomendowanego przez pracownika odchodzą…cego oraz wykorzystania znajomości z pracownikiem do utrzymywania z nim kontaktów biznesowych w nowym miejscu zatrudnienia.

Pracownik przystę™pujący do exit interview powinien zastanowić się, czy udział w nim przynosi mu jakiekolwiek korzyści, rozważyć‡, czy pracodawcę™ faktycznie interesuje poznanie jego opinii, czy też chodzi o wyjawienie rzeczywistych powodów, których nie musi ujawniać (istotny jest moment, kiedy pracodawca chce poznać opinię™ pracownika). Ważne jest, czy wywiad jest anonimowy, czy też odchodzą…cy pracownik musi podpisać protokół oraz czy w jakikolwiek sposób może zostać naruszona prywatność pracownika. Warto, by pracownik wziął pod uwagę™ też to, czy udział w exit interview nie pogorszy jego reputacji lub nie zepsuje stosunków z był‚ym pracodawcą i czy przypadkiem sprawa nie skoń„czy się na drodze są…dowej. Powinien wiedzieć‡, że ma prawo odmówić udziału w exit interview, lecz jego odmowa może skutkować wydaniem mniej korzystnych referencji.

 

Nauka na błę™dach

Zasadniczymi celami exit interview są: zapoznanie się z opinią… pracownika, poznanie i zatrzymanie wiedzy eksperckiej oraz zażegnanie potencjalnego konfliktu - porozumienie stron. Wywiad daje szansę™ na "pogodzenie się™" z niezadowolonym pracownikiem, umożliwia zatrzymanie czꙶ›ci specjalistycznej wiedzy, zminimalizowanie negatywnych skutków zmiany obsady stanowiska oraz podtrzymanie dobrych relacji z klientami. W zakresie organizacji firmy pozwala na tworzenie pozytywnego wizerunku pracodawcy, daje możliwość poprawy procesów ZZL, a także udoskonalenia programów szkoleniowych.
Dzięki exit interview pracodawca ma szansę™ usprawnić zarzą…dzanie zasobami ludzkimi. Może bowiem podjąć działania:
naprawcze - w miarę szybka interwencja w sprawach wymagających pilnej korekty, ujawnionych w czasie wywiadu (np. zjawisko mobbingu, przecią…żenia, wypalenia zawodowego itp.), strategiczne - doskonalenie strategii HRM poprzez opracowanie nowych procesów, planów komunikacji, planów szkoleń„ dla menedżerów i podwładnych itp.

 

Zachować specjalistyczną… wiedzę™

Odchodzą…cy pracownik w czasie swojej pracy zgromadzi pokaźne zasoby wiedzy. Czꙶć z tej wiedzy jest systematycznie dokumentowana (kodyfikowana), lecz oprócz niej nie należy zapominać o tzw. wiedzy ukrytej. Jest ona z natury osobista i trudna do artykulacji (przekazania innemu czł‚owiekowi), silnie powią…zana z systemem wartości i charakterem osoby, która ją… posiada. Cał‚kowite przekazywanie jej bez fizycznej obecności posiadacza (eksperta) jest prawie niemożliwe, a nauka jest możliwa tylko w relacji mistrz-uczeń„ lub uczeń„-mistrz-uczeń (praca zespoł‚owa). W zwią…zku z powyższym często jest bezpowrotnie tracona wraz z odejś›ciem pracownika (np. z powodu przejścia na emeryturę™ lub zmianę™ miejsca zatrudnienia).

 

Wiedza skodyfikowana, w odróżnieniu od wiedzy ukrytej, jest zgromadzona w dokumentach tekstowych (m.in. w formie opisów, podręczników, studiów przypadków, dobrych praktyk, nakazów i zakazów itp.) oraz w plikach graficznych i multimedialnych. فatwo ją… przemieszczać w postaci drukowanej i elektronicznej.

 

W tym przypadku możliwa jest nauka na odległość oraz przesyłanie wiedzy do odległych lokalizacji. Dzięki temu może by㇠zachowana w firmie i zapewni㇠jej czꙶ›ciowe uniezależnienie od rotacji pracowników.

Przykł‚ad powyżej pokazuje, jak cenna jest wiedza ukryta i jak trudno ją… przekazać i zgromadzi㇠poza umysłem eksperta. Wiedzy ukrytej nie można zdoby㇠z podręcznika ani na wykł‚adzie. Podstawowym sposobem jej nabywania jest mimowolne uczenie się™. W pracy nazywamy to uczeniem się w dział‚aniu (learning by doing). Odbywa się to bez zastosowania ś›wiadomej strategii uczenia się, bez rozwiązywania postawionego problemu. Czꙶć z tak zdobytej wiedzy pracownik odchodzą…cy może przekazać swojemu nastę™pcy za poł›rednictwem pracodawcy. Do utrzymania wiedzy ukrytej można wykorzystać nagrania wideo pracownika w czasie wykonywania zadania; wywiady audio (np. nagranie procesu negocjacji, obsługi klienta w call center itp.).

 

Pracownik może dokonać omówienia kilku szczególnych, nietypowych zadań ze wskazaniem, o czym należy pamiętać.

Można zastosować analizę™ "kości ryby" Ishikawy. Polega ona na poszukiwaniu przyczyn problemu pogrupowanych wedł‚ug zagadnień słownych (ości) i odgał‚ę™zień„ od nich. Jeśli w grę wchodzi wiedza ekspercka o dużej wartości, można przeprowadzić wywiady pomocnicze z innymi pracownikami oraz klientami na temat pracy odchodzą…cego eksperta.
 


Personel i Zarzą…dzanie

 

Jan A. Fazlagić - Personel i Zarzą…dzanie
Personel i Zarzą…dzanie


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.