zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

Pokolenie Z: pewni swoich kompetencji, ale nie swoich szefów

Aż 91% przedstawicieli Pokolenia Z uważa, że posiada odpowiednie kwalifikacje do wykonywania swoich obowiązków. To generacja świadoma swojej wartości – blisko 7 na 10 Zetek uważa, że znalazłoby nową pracę spełniającą ich oczekiwania w ciągu zaledwie sześciu miesięcy. Choć 76% mężczyzn i 66% kobiet z Gen Z dostrzega w swoich firmach realne możliwości rozwoju kariery, w tym awansu, oczekiwania wobec pracodawców są znacznie wyższe. Aż 36% Zetek nie ufa dziś swoim przełożonym. 

SOFTSWISS po raz drugi z rzędu zdobywa tytuł Europejskiego Pracodawcy Roku 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna zatrudniająca ponad 2000 pracowników na całym świecie i współpracująca z partnerskimi centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, została po raz drugi z rzędu uhonorowana tytułem Pracodawcy Roku podczas gali SBC Awards Europe 2025. To wyróżnienie podkreśla zaangażowanie firmy w budowanie kultury zorientowanej na pracowników.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Gdy szefem zostaje kolega

 

W czym jest ode mnie lepszy? Dlaczego to on awansował i bę™dzie moim szefem? Dlaczego to on teraz ma mnie oceniać?

Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

Awans kolegi na przełożonego jest trudny do zaakceptowania, bo ludzie przyzwyczajają… się do pewnego typu relacji, np., że są… kumplami i że dla przełożonych stanowią grupę. Nagle to wszystko ma się zmienić‡.

 

Bolesna zmiana

W polskiej fabryce koncernu Heinz kilka lat temu zbadano system wartości firmowych. Dla ankietujących zaskakujące okazało się odkrycie, że - inaczej niż w innych krajach - jedną z najbardziej poważanych wartości w firmie okazało się koleżeństwo. Wywiady pogłębione ukazał‚y jednak, że w Polsce wartość ta posiada specyficzne znaczenie: opiera się na wię™kszej lojalności wobec grupy niż firmy i zakłada podział‚ "my-oni". Oni to firma, menedżerowie, którzy myślą… w kategoriach wyników biznesowych. My zaś jesteśmy "fajni", tworzymy "zgraną… paczkę™". W tej sytuacji awans kolegi może by㇠odczuwany nawet jak zdrada.

 

Naturalną reakcją na zmianę™ roli kolegi pracującego na równorzę™dnym stanowisku na szefa jest próba przedł‚użenia poprzedniej relacji. Kiedy dawny kolega zaczyna egzekwować wykonywanie zadań„ czy wydawać polecenia, najbardziej zbuntowani komentują… to sł‚owami "palma mu odbiłła". Oczywiś›cie nie pomaga to ani nowemu szefowi, ani nie jest w stanie przywrócić starej relacji.

 

- W podobnej sytuacji najważniejsze jest uwierzy㇠i zaakceptować, że teraz rzeczywiś›cie jest on moim szefem - podpowiada Robert Reinfuss, konsultant House of Skills. - Że ma już w stosunku do mnie inne oczekiwani i inne obowią…zki. Dopóki to się nie dokona, istnieje duże zagrożenie, że któryś› z nas bę™dzie musiał‚ odejść z firmy.

 

Oswajanie nowej sytuacji

Zamiast przedłużać sztucznie relację koleżeńską Piotr Sierociń„ski, dyrektor generalny HRK Partners SA, radzi jak najszybsze wejs›cie w rolę™ podwładny przełożony, a konkretnie:

  • nieokazywanie przy innych, że się szczególnie kumplujemy;
  • szacunek i powagę w sytuacjach służbowych z udziałem osób trzecich;
  • jeś›li trzeba, przekazanie jasnej informacji zwrotnej w cztery oczy, bez obecności postronnych osób;
  • dą…żenie do relacji partnerskiej, ale z pozycji podwładnego.

 

Jak powinno wyglądać takie partnerstwo pokazuje np. jedna ze scen filmu pt. "Czterej pancerni i pies", w której Grigorij mówi do Janka: "To moje zdanie, ale ty tu komandir - decyduj".

 

Zdaniem Roberta Reinfussa pomocne może się okazać przygotowanie sobie na kartce spisu oczekiwań„ wobec nowego szefa. Wypisanie takiej "listy postulatów" łagodząco wpł‚ywa na emocje.

 

- W ten sposób przedefiniowuję rolę™ w jakiej jestem i wyznaczam sobie plan relacji na długi czas - tłumaczy Robert Reinfuss. - Należy przy tym uważać, żeby nie był‚y to oczekiwania roszczeniowe, zebrane na zasadzie: "Skoro został‚eś› szefem, to się wykaż i spełnij moje życzenia". Może to prowadzi㇠do wojny, w której wszyscy bę™dą przegrani.

 

Problemy z zazdrością

Czasami jednak nie chodzi wcale o kontynuowanie koleżeń„stwa, lecz o poczucie krzywdy. Padają… wówczas pytania: "Dlaczego to on ma by㇠szefem, a nie ja? Przecież jestem lepszy. Przecież jestem tu dłużej. Przecież to moja kolej."

 

- W mojej karierze tylko raz spotkałem się po awansie z taką… silną zawiścią… osoby pominiętej, że w jawny sposób sabotowała moje kierownictwo - mówi Piotr Fic, obecnie dyrektor generalny i prezes zarządu Martela Polska. - Prawdopodobnie zaważył‚y na niej cechy osobowości utrudniajace temu menedżerowi dostosowanie się do nowej sytuacji. Ostatecznie osoba ta odeszł‚a z firmy.

 

Szczególnie łatwo ulec trudnym emocjom, gdy wyżsi przełożeni nie podają… merytorycznych uzasadnień„ czyjejś› promocji, a własna kandydatura wydaje się osobie pominiętej w awansie wręcz idealna na to stanowisko.

 

- Z moich doświadczeń wynika, że najczęściej promowani są… ludzie ambitni, dobrze pracujący i starają…cy się pokazać na co dzień, że chcą promocji, a to z kolei może by㇠odbierane przez zespół jako podlizywanie się, karierowiczostwo - tłumaczy Piotr Fic. - Jeżeli awans nastąpił‚, a współpracownicy nie usłyszeli, dlaczego ta osoba jest najlepsza, to rozżaleni mogą… tworzy㇠sojusz przeciwko nowemu szefowi. Mogą np. manifestować postawę "Radź sobie sam, skoro jesteś taki dobry", przemilczając ważne informacje, nie zabierając głosu podczas zebrań itp.
Psychologowie przekonują, że nie ma złych uczuć, choć mogą… by㇠trudne. Takim właśnie trudnym uczuciem jest zazdrość. Ale zazdrość można przeży㇠również pozytywnie. Pojawiając się w pewnych sytuacjach, zmusza do wartościowej autorefleksji, dlaczego zależało jej na tym awansie i co możemy w sobie rozwinąć‡, aby zrealizować własne marzenia.

Przypadek Nardellego

Jack Welch, odchodzą…c na emeryturę™ z General Electric, wybrał‚ na swojego nastę™pcę™ Jeffa Immelta. Od począ…tku zakładał, że osoby, które odpadną w walce o sukcesję™, odejdą… z firmy. Uważał‚, że Robert Nardelli - drugi z konkurentów - zawsze bę™dzie bardzo agresywny w określaniu, co można zrobi㇠i w jaki sposób można zrobić to lepiej. Dla Nardellego przegrana z Immeltem była pewnie ciosem, ale już pię™tnaś›cie minut później otrzymał‚ propozycję™ obję™cia funkcji prezesa Home Depot i znalazł‚ się wśród najlepiej opłacanych amerykań„skich prezesów (wg szacunków zarobił‚ przez 6 lat ok. 360 mln USD).

źródł‚o: CEO, Nr 6-7/2008

 

Najwyższy czas, by odejść

Czasami jednak rzeczywiś›cie o stanowisko konkuruje dwóch równorzę™dnych kandydatów i awans kolegi może wydawać się nieuzasadniony.
Ale nawet kiedy firma nie chce się pozbywać zdolnego menedżera, awans kolegi bę™dzie silnym katalizatorem decyzji o odejś›ciu. Szczególnie trudno zostać w firmie, gdy wszyscy wokół znali jego aspiracje.

 

- Oczywiś›cie pracodawca może próbować takiego pracownika zatrzymać - tłumaczy Piotr Fic. - Powinien jednak pokazać mu perspektywę, która bę™dzie i wiarygodna, i atrakcyjna. I oczywiś›cie pozwoli mu zachować poczucie godności.

 

Paweł Berłowski - Dziennikarz niezależny

 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.