zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

Pokolenie Z: pewni swoich kompetencji, ale nie swoich szefów

Aż 91% przedstawicieli Pokolenia Z uważa, że posiada odpowiednie kwalifikacje do wykonywania swoich obowiązków. To generacja świadoma swojej wartości – blisko 7 na 10 Zetek uważa, że znalazłoby nową pracę spełniającą ich oczekiwania w ciągu zaledwie sześciu miesięcy. Choć 76% mężczyzn i 66% kobiet z Gen Z dostrzega w swoich firmach realne możliwości rozwoju kariery, w tym awansu, oczekiwania wobec pracodawców są znacznie wyższe. Aż 36% Zetek nie ufa dziś swoim przełożonym. 

SOFTSWISS po raz drugi z rzędu zdobywa tytuł Europejskiego Pracodawcy Roku 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna zatrudniająca ponad 2000 pracowników na całym świecie i współpracująca z partnerskimi centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, została po raz drugi z rzędu uhonorowana tytułem Pracodawcy Roku podczas gali SBC Awards Europe 2025. To wyróżnienie podkreśla zaangażowanie firmy w budowanie kultury zorientowanej na pracowników.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Jak odbudować poczucie własnej wartości po utracie pracy?

 

Nie pozwól, by dopadła cię depresja. Zamiast rozpamię™tywać przyszł‚ość - szukaj korzyści ze zmiany, zamiast ją… bagatelizować - sporządzić listę osiągnięć i plan działania na przyszł‚ość.

Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

Utracie pracy prawie zawsze towarzyszy obniżenie poczucia własnej wartości Prawie nigdy menedżerowie nie przyznają się do tego wprost. Chętniej budują wielowątkowe wyjaśnienia, w których główne role odgrywają: poczucie krzywdy i niesprawiedliwości, bezduszne korporacje, polityka czy inne czynniki - tak, aby do obniżenia poczucia własnej wartości się nie przyznać. Ten brak bezpośredniości prowadzi często do porażek podczas poszukiwania pracy i na nowym stanowisku.
Z nieuwiadomionego obniżenia poczucia własnej wartości wynikają jednak konkretne zachowania. Jakie mają konsekwencje dla dalszej kariery?

 

Rozpamiętywanie przeszłości

Niezbyt twórcze refleksje nad ostatnimi miesiącami w firmie i szukanie usprawiedliwień dla swoich działań często powoduje niecącą do aktywności, długotrwałą bierność lub co gorsza, niespodziewanie staje się tematem rozmów podczas interview do nowej pracy. W tym ostatnim przypadku łatwo tą pracę przegrać.

 

Szukanie winnych i działania rewanżowe

Takie zachowania silnie koncentrują się na tym, co powinno być już historią. Co więcej, historią, którą menedżer musi nauczyć się opowiadać w sposób pozytywny, podkreślający zdobyte doświadczenia i osiągnięte sukcesy. W skrajnych przypadkach następują wrogie działania wobec byłego pracodawcy, które, nawet jeśli skuteczne, rzadko pomagają w otrzymaniu nowej pracy.

 

Syndrom "Nic się nie stało"

Bagatelizowanie wagi doświadczenia utraty pracy najczęściej oznacza przeniesienie reakcji psychologicznej na później. Zazwyczaj prowadzi też do nerwowych poszukiwań„, kiepskich negocjacji oraz przyjmowania pierwszej z brzegu propozycji. Wszystko po to, by dowieść sobie i otoczeniu, że rzeczywiście nic się nie stało.

 

Desperackie próby udowodnienia własnej wartości

Najczęściej dochodzi do nich już w nowej, szczęśliwym trafem, szybko zdobytej pracy. Próby te polegają na radykalnym wdrożeniu w nowym środowisku tych działań, które, w opinii menedżera, pomogłyby mu zachować poprzednią posadą. Jeśli więc menedżer jest przekonany, że o jego odwołaniu z poprzedniej funkcji zadecydowała "nadmierna miękkość", teraz będzie "twardy". Jeśli sądzi, że zgubiło go zbytnie zaufanie do ludzi, teraz będzie programowo nieufny. Problem w tym, że załatwianie "starych" problemów w nowym środowisku najczęściej prowadzi do grubych nieporozumień z nowym pracodawcą i kończy się totalną klapą.

 

Oskarżanie najbliższych lub odreagowanie frustracji w domu

Sztuczne "dowartościowywanie się" kosztem najbliższego otoczenia prowadzi do najbardziej przykrych konsekwencji i często jest powodem kryzysów rodzinnych.
Co zrobią, aby uniknąć tych zachowani i wiążących się z nimi konsekwencji? Wszystkiego nie unikniemy, utrata pracy zawsze jakoś boli. Można jednak podjąć kilka działań„, które pomogą przejść ten trudny okres.

 

Porozmawiaj z niezależnym ekspertem

Najlepiej by był to psycholog, konsultant lub coach. Nie należy raczej szukać pomocy u headhuntera, nawet zaprzyjaźnionego. Nie dlatego, że brak mu kompetencji, aby pomóc dobrą rozmową, ale jej treść może osłabić naszą kandydaturę przy poszukiwaniu nowego miejsca pracy. Wbrew obiegowym opiniom, nie zawsze najlepszymi rozmówcami będą też żona, maż czy przyjaciel. Osoby nam bliskie mogą (choć nie muszą) uznać, że powinny wspólnie z nami biadolić, rozpatrywać lub złorzeczyć, co pomaga tylko na chwilę, ale nie rozwiązuje problemu. Stąd lepsza szczera rozmowa z profesjonalistą, który pomoże nabrać dystansu do wydarzenia. Nawiasem mówiąc, coraz większą popularność indywidualnych programów executive outplacement bierze się z rosnącego przekonania o wartości systemowej pracy z ekspertem zewnętrznym w okresie trudnej zmiany.

 

Stwórz listę osiągnięć zawodowych

Powinna ona obejmować całą karierę. Ta, skądinąd niełatwa praca, jeśli wykonana w oparciu o twarde fakty, pokazuje dorobek życia i podbudowuje. To również wstępna faza budowania dobrego CV, a także swoistego inwentarza umiejętności. Obie te czynności Przenoszą menedżera w przyszłość, czyli ku poszukiwaniu nowej pracy.

 

Sporządź plan działania

Poszukiwanie pracy to czynność profesjonalna, w dużym stopniu działająca według zasad znanych z nauki o zarządzaniu projektami. Zobaczenie opracowanego przez siebie realistycznego i profesjonalnego planu rozpoczyna odbudowywanie nadszarpniętej wiary w siebie.

 

Spotkaj się z najbliższymi współpracownikami w byłej firmie

Nie chodzi tu o łzawe wspominki czy wspólne utyskiwanie nad niesprawiedliwością losu, a bardziej o rzeczowe skonsultowania wybranych dalszych kierunków działania. Przy takich okazjach dostajemy spory ładunek szczerej i konkretnej pozytywnej informacji zwrotnej, co pomaga odzyskiwać poczucie własnej wartości.

 

Szukaj korzyści z okresu zmiany

Zastanów się, jak możesz wykorzystać czas, w którym nie pracujesz. są na to sposoby gorsze i lepsze. Wykorzystanie czasu na skończenie zaległego porządkowania piwnicy czy malowania kuchni jest pożyteczne, ale nieznacznie tylko pomaga w odzyskaniu poczucia własnej wartości. Natomiast odzyskanie radości i umiejętności bycia z rodziną, przyjaciółmi, wprowadzenie nowych, pozytywnych standardów w życiu osobistym jest nie tylko silnie wzmacniające, ale i okazuje się trwałym dorobkiem okresu zmiany i wielkim sukcesem.

 

DBM Polska

 

Paweł Gniazdowski - DBM Polska
DBM Polska


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.