zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

Pokolenie Z: pewni swoich kompetencji, ale nie swoich szefów

Aż 91% przedstawicieli Pokolenia Z uważa, że posiada odpowiednie kwalifikacje do wykonywania swoich obowiązków. To generacja świadoma swojej wartości – blisko 7 na 10 Zetek uważa, że znalazłoby nową pracę spełniającą ich oczekiwania w ciągu zaledwie sześciu miesięcy. Choć 76% mężczyzn i 66% kobiet z Gen Z dostrzega w swoich firmach realne możliwości rozwoju kariery, w tym awansu, oczekiwania wobec pracodawców są znacznie wyższe. Aż 36% Zetek nie ufa dziś swoim przełożonym. 

SOFTSWISS po raz drugi z rzędu zdobywa tytuł Europejskiego Pracodawcy Roku 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna zatrudniająca ponad 2000 pracowników na całym świecie i współpracująca z partnerskimi centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, została po raz drugi z rzędu uhonorowana tytułem Pracodawcy Roku podczas gali SBC Awards Europe 2025. To wyróżnienie podkreśla zaangażowanie firmy w budowanie kultury zorientowanej na pracowników.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Lider w czasach fuzji i przejęć (część II)

 

Fuzje i przeję™cia nie są… dla bojaźliwych. Jednak wartość udanej fuzji jest bezdyskusyjna. Trzeba tylko pamiętać o ryzyku związanym z rynkiem podlegającym coraz wię™kszym zmianom.

Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock
 

Utrzymanie równowagi

Tymczasem jedynie dziewię㇠procent liderów biznesu wyjawił‚o Hay Group, że ich doświadczenie z obszaru fuzji i przejęć zakończył‚o się w pełni pomyślnie - co oznacza, że więcej niż dziewięć na dziesięć fuzji korporacyjnych ostatecznie nie spełnia wszystkich kryteriów, w oczekiwaniu których podję™to decyzją o zawarciu transakcji.

 

Badanie ujawnia, że wię™kszość kadry zarządzają…cej koncentruje się na integracji wymiernych aktywów, takich jak: rachunek zysków i strat, IT, systemów zaopatrzenia oraz funkcji takich jak HR, marketing i finanse. Tylko niewielu menedżerów próbował‚o zidentyfikować i zł‚agodzi㇠ryzyko związane z aktywami niewymiernymi - jednym z dwóch kluczowych czynników decydujących o powodzeniu fuzji i przejść‡.

 

Ryzykowny biznes

W rzeczywistości liderzy wydają się aż nazbyt ś›wiadomi ryzyka wynikającego ze zbyt małej uwagi poł›więcanej niematerialnym aspektom procesu fuzji. Ponad poł‚owa z nich uważa, że strategiczna nierównowaga zwię™ksza ryzyko porażki: zdaniem 54 proc. respondentów zaniedbywanie audytu niematerialnych aktywów takich, jak kultura organizacyjna zwię™ksza ryzyko połączenia z niewłaściwa… firmą….

 

Jednak kadrze zarządzają…cej trudno się pozby㇠starych nawyków. Pomimo coraz wię™kszej świadomości potrzeby zajęcia się aktywami niematerialnymi, wcią…ż pokutuje tradycyjne podejście do analizy sytuacji firm (due dilligence): prawie trzy czwarte kupujących (70 proc.) w ogóle nie przeprowadził‚o audytu aktywów niematerialnych nabywanej firmy.

 

- Scalanie firm tylko w obszarach systemów i finansów jest bardzo częstą… praktyką…. Jednak w ostatecznym podsumowaniu bardzo ryzykowną…, jeś›li nie ma równowagi mię™dzy aktywami materialnymi a bardziej zł‚ożonymi elementami - niematerialnymi, takimi jak kultura organizacyjna, kapitał ludzki i struktura organizacyjna - twierdzi David Derain, dyrektor praktyki zajmującej się fuzjami i przejś™ciami w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.
Kolejnym skutkiem zaniedbania aktywów niematerialnych jest brak poparcia dla fuzji na wszystkich poziomach nabywanej firmy - dotyczy to również poziomów wyższej kadry menedżerskiej. Prawie poł‚owa przejętych zespoł‚ów kadry menedżerskiej sprzeciwiał‚a się fuzjom, w których brała udział. Co niepokojące, aż 30 proc. respondentów było aktywne w swym sprzeciwie. Wś›ród pracowników bezpoł›redniej obsługi klienta, 78 proc. sprzeciwiało się transakcji, z czego ponad poł‚owa aktywnie.

 

Strategia integracji firm po zakończeniu fuzji powinna by㇠przygotowana przed zamknię™ciem transakcji oraz skupiać się zarówno na materialnych, jak i niematerialnych aktywach i zawierać plan analizy ryzyka dla poszczególnych elementów.

 

Szok kulturowy

Badanie zwraca uwagę™ na potencjalnie katastrofalne skutki wynikające z zaniedbania niematerialnych aktywów. Jednym z nich jest wpł‚yw, jaki może mie㇠zaniedbanie integracji kultur organizacyjnych. Prawie dwie trzecie respondentów - 63 procent - wierzy, że po połączeniu firm pozostaną… miedzy nimi wyraźne różnice kulturowe i różne poziomy zaangażowania.

 

Kultura organizacyjna dotyczy niepisanych zasad, wedł‚ug których działają organizacje - to unikalny organizacyjny "klej", jaki tworzy każda organizacja i który może okazać się nieodpowiedni w kontekś›cie połączenia dwóch lub więcej firm. W transakcjach mię™dzynarodowych sytuacja może by㇠jeszcze gorsza z powodu narodowych różnic, takich jak: wartości, przekonania, oczekiwania w stosunku do pracy, style zarzą…dzania i szereg innych czynników kulturowych.

 

Pominię™cie kwestii kulturowych podczas łączenia firm w wielu przypadkach skutkuje utrzymywaniem się dotychczasowych zachowań. W efekcie może to zniweczy㇠integracją firm. Wyraźne - i często przeciwstawne - "obozy" zarysowuja… się w miarę, jak ludzie starają się chronić sposoby pracy, do których są… przyzwyczajeni oraz swoją równowagą emocjonalną…. Firmy, które nie podejmą… kroków i nie zaadresują… różnic dotyczą…cych kultur organizacyjnych planują… swoją porażkę™.

 

Dlatego nie dziwi fakt, że kadra zarządzają…ca, która przeszła przez proces fuzji i przejść‡ wyrażał‚a wyraźne niezadowolenie z kultury po fuzji. Prawie jedna pią…ta - 22proc. respondentów - opisuje pierwsze miesiące w nowej strukturze jako "szok kulturowy" , a 16 proc. posuwa się do określenia ich jako "wojny pozycyjnej.

 

Liderzy przeprowadzający fuzje powinni pamiętać, że strategie integracji muszą… angażować i upeł‚nomocniać pracowników w ramach procesów po wykonaniu transakcji. Tymczasem wedł‚ug naszego badania tylko jedna na dziesięć firm przyznawał‚a priorytet dział‚aniom angażującym zał‚ogę™, traktując je jako czꙶć swojej strategii integracyjnej.

 

Kiedy zał‚oga czuje się wyłączona z procesów integracji, istnieje wię™ksze prawdopodobień„stwo pojawienia się oporu. Upeł‚nomocnianie załogi jako agentów procesu zmiany wywoł‚uje bardzo pozytywne nastawienia do fuzji i działania.

 

W każdej organizacji pracownicy obserwują swoich liniowych menadżerów i wyższą kadrą™ zarządzają…cą w poszukiwaniu wskazówek co do parametrów zachowania. W warunkach fuzji ta tendencja bę™dzie jeszcze bardziej wyraźna i to już od momentu ogłoszenia transakcji. Dlatego sojusz mię™dzy przywódcami obydwu firm jest kluczowym czynnikiem sukcesu. Jeżeli widać, że liderzy któreś› ze stron nie wspierają… zmiany - wynikiem bę™dą problemy z aktywnym sprzeciwem pracowników na wszystkich poziomach organizacyjnych.

 

Odnaleźć‡ równowagę

Przystę™pując do połączenia DNA dwóch firm nie można dokładnie odgadnąć‡, jak bę™dzie wyglądał‚ finalny efekt. Każda firma jest unikalna przede wszystkim dzię™ki aspektom ludzkim i kulturowym. Pamię™tając o tym, liderzy mogą podjąć kroki w celu osią…gnię™cia odpowiedniej równowagi i spokojnego przebiegu integracji firm.

 

Osiągnię™cie odpowiedniego poziomu równowagi mię™dzy materialnymi i niematerialnymi aktywami wymaga jasnego myś›lenia strategicznego od samego począ…tku każdej transakcji. Strona finansowa może wyglądać atrakcyjnie, ale należy poważnie się zastanowić‡, jak dobrze zintegrować kapitał organizacyjny, relacji i ludzki.

 

Łą…czenie aktywów materialnych, takich jak procesy funkcjonowania i koszty ekonomiczne zazwyczaj rozpatruje się w pierwszej kolejności. Tu ł‚atwiej wypracować plan postę™powania z widocznymi elementami fuzji - kluczowymi dla zapewnienia redukcji kosztów. Jednak koncentracja tylko na aktywach materialnych nie zapewni ani rozwoju, ani wzrostu wartości dla udziałowców.

 

Aby szybciej dotrze㇠do "obszaru tworzą…cego wartość", Łączą…ce się firmy muszą… dopasować swe aktywa niematerialne. W miarę integracji procesów i systemów bę™dą one obejmowały: obietnicą™ marki (brand promise), ład korporacyjny, zaangażowanie pracowników i zarzą…dzanie relacjami z klientami. Te dwa aspekty strategii łączenia firm powinny by㇠jednocześnie brane pod uwagę™. Jak wskazuje nasze badanie - za późno jest myśle㇠o tym sześć miesięcy po ogłoszeniu transakcj.

Metodologia i autorzy badania

Raport Hay Group pt. "Niebezpieczne związki" (Dangerous Liaisons) przedstawia wyniki trzyczꙶ›ciowego programu badawczego, przeprowadzonego wspólnie z paryską Sorboną…. To szczegół‚owe studium dot. europejskich fuzji i przejęć‡.Hay Group przeprowadziło 200 wywiadów z najwyższą… kadrą… zarzą…dzają…cą, która brał‚a udział w dużych fuzjach lub przejś™ciach w latach 2005-2007. Następnie dokonano analizy wtórnych źródeł danych dot. 100 najwię™kszych fuzji i przejść‡, które miał‚y miejsce w tym samym okresie. Sorbona przeprowadził‚a jakościowe i iloś›ciowe badanie, w którym uczestniczyło 300 pracowników globalnych firm, w których miał‚y miejsce fuzje lub przejęcia.

Pomysł oraz badanie przedstawione w raporcie opracował‚a Hay Group wspólnie z agencją PR Man Bites Dog. Dodatkowe badania zostały przeprowadzone w imieniu Hay Group przez Vanson Bourne.

 

Hay Group

 

Claude Dion, Deborah Allday, Caroline Lafforet, David Derain, Gaurav Lahiri - Hay Group
Hay Group


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.