zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

30% kobiet za zawodowy sukces uznaje objęcie roli menedżerskiej. Mężczyźni często mierzą wyżej.

Polki chcą się rozwijać, natomiast nie zawsze mają ku temu odpowiednie warunki. Może to wpływać na ich ambicje zawodowe oraz ocenę własnych możliwości. Zdarza się bowiem, że środowisko pracy sprzyja im mniej niż ich współpracownikom. Pomimo licznych zmian społecznych i programów DE&I wciąż nie widać wyraźnego progresu w tym zakresie. Jak wynika z raportu Hays Poland „Kobiety na rynku pracy 2025. Polityka DE&I w praktyce”, zaledwie 46 proc. specjalistek i menedżerek pozytywnie ocenia swoje perspektywy zawodowe. 

IT: co szósta firma planuje zwolnienia w nadchodzącym kwartale

Jak wynika z analizy firmy rekrutacyjnej Experis, 17% pracodawców z branży IT planuje redukcje etatów w trzecim kwartale 2025 roku, 40% organizacji deklaruje chęć rekrutacji, a 42% nie przewiduje zmian kadrowych. Najczęstszą przyczyną zakończenia współpracy z pracownikiem jest zamknięcie tymczasowego projektu oraz spadek popytu na usługi firm. Z danych Job Market Insights wynika, że liczba ofert pracy w sektorze IT spada drugi miesiąc z rzędu, plasując się w maju na poziomie 31 829 – wobec 32 482 w kwietniu i 33 443 w marcu.

27 proc. profesjonalistów podjęło na przestrzeni ostatniego roku dodatkową działalność zarobkową

Sytuacja na rynku pracy pozostaje niejednoznaczna w większości sektorów. Profesjonaliści zauważają, że aby nie pozostać w tyle – zarówno pod kątem finansowym, jak i zawodowym – niezbędna jest elastyczna postawa oraz wnikliwa analiza trendów. Dla wielu korzystne wydaje się proaktywne wykazywanie się inicjatywą, również poza głównym miejscem zatrudnienia.

Lider w czasach fuzji i przejęć (część II)

 

Fuzje i przeję™cia nie są… dla bojaźliwych. Jednak wartość udanej fuzji jest bezdyskusyjna. Trzeba tylko pamiętać o ryzyku związanym z rynkiem podlegającym coraz wię™kszym zmianom.

Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock
 

Utrzymanie równowagi

Tymczasem jedynie dziewię㇠procent liderów biznesu wyjawił‚o Hay Group, że ich doświadczenie z obszaru fuzji i przejęć zakończył‚o się w pełni pomyślnie - co oznacza, że więcej niż dziewięć na dziesięć fuzji korporacyjnych ostatecznie nie spełnia wszystkich kryteriów, w oczekiwaniu których podję™to decyzją o zawarciu transakcji.

 

Badanie ujawnia, że wię™kszość kadry zarządzają…cej koncentruje się na integracji wymiernych aktywów, takich jak: rachunek zysków i strat, IT, systemów zaopatrzenia oraz funkcji takich jak HR, marketing i finanse. Tylko niewielu menedżerów próbował‚o zidentyfikować i zł‚agodzi㇠ryzyko związane z aktywami niewymiernymi - jednym z dwóch kluczowych czynników decydujących o powodzeniu fuzji i przejść‡.

 

Ryzykowny biznes

W rzeczywistości liderzy wydają się aż nazbyt ś›wiadomi ryzyka wynikającego ze zbyt małej uwagi poł›więcanej niematerialnym aspektom procesu fuzji. Ponad poł‚owa z nich uważa, że strategiczna nierównowaga zwię™ksza ryzyko porażki: zdaniem 54 proc. respondentów zaniedbywanie audytu niematerialnych aktywów takich, jak kultura organizacyjna zwię™ksza ryzyko połączenia z niewłaściwa… firmą….

 

Jednak kadrze zarządzają…cej trudno się pozby㇠starych nawyków. Pomimo coraz wię™kszej świadomości potrzeby zajęcia się aktywami niematerialnymi, wcią…ż pokutuje tradycyjne podejście do analizy sytuacji firm (due dilligence): prawie trzy czwarte kupujących (70 proc.) w ogóle nie przeprowadził‚o audytu aktywów niematerialnych nabywanej firmy.

 

- Scalanie firm tylko w obszarach systemów i finansów jest bardzo częstą… praktyką…. Jednak w ostatecznym podsumowaniu bardzo ryzykowną…, jeś›li nie ma równowagi mię™dzy aktywami materialnymi a bardziej zł‚ożonymi elementami - niematerialnymi, takimi jak kultura organizacyjna, kapitał ludzki i struktura organizacyjna - twierdzi David Derain, dyrektor praktyki zajmującej się fuzjami i przejś™ciami w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.
Kolejnym skutkiem zaniedbania aktywów niematerialnych jest brak poparcia dla fuzji na wszystkich poziomach nabywanej firmy - dotyczy to również poziomów wyższej kadry menedżerskiej. Prawie poł‚owa przejętych zespoł‚ów kadry menedżerskiej sprzeciwiał‚a się fuzjom, w których brała udział. Co niepokojące, aż 30 proc. respondentów było aktywne w swym sprzeciwie. Wś›ród pracowników bezpoł›redniej obsługi klienta, 78 proc. sprzeciwiało się transakcji, z czego ponad poł‚owa aktywnie.

 

Strategia integracji firm po zakończeniu fuzji powinna by㇠przygotowana przed zamknię™ciem transakcji oraz skupiać się zarówno na materialnych, jak i niematerialnych aktywach i zawierać plan analizy ryzyka dla poszczególnych elementów.

 

Szok kulturowy

Badanie zwraca uwagę™ na potencjalnie katastrofalne skutki wynikające z zaniedbania niematerialnych aktywów. Jednym z nich jest wpł‚yw, jaki może mie㇠zaniedbanie integracji kultur organizacyjnych. Prawie dwie trzecie respondentów - 63 procent - wierzy, że po połączeniu firm pozostaną… miedzy nimi wyraźne różnice kulturowe i różne poziomy zaangażowania.

 

Kultura organizacyjna dotyczy niepisanych zasad, wedł‚ug których działają organizacje - to unikalny organizacyjny "klej", jaki tworzy każda organizacja i który może okazać się nieodpowiedni w kontekś›cie połączenia dwóch lub więcej firm. W transakcjach mię™dzynarodowych sytuacja może by㇠jeszcze gorsza z powodu narodowych różnic, takich jak: wartości, przekonania, oczekiwania w stosunku do pracy, style zarzą…dzania i szereg innych czynników kulturowych.

 

Pominię™cie kwestii kulturowych podczas łączenia firm w wielu przypadkach skutkuje utrzymywaniem się dotychczasowych zachowań. W efekcie może to zniweczy㇠integracją firm. Wyraźne - i często przeciwstawne - "obozy" zarysowuja… się w miarę, jak ludzie starają się chronić sposoby pracy, do których są… przyzwyczajeni oraz swoją równowagą emocjonalną…. Firmy, które nie podejmą… kroków i nie zaadresują… różnic dotyczą…cych kultur organizacyjnych planują… swoją porażkę™.

 

Dlatego nie dziwi fakt, że kadra zarządzają…ca, która przeszła przez proces fuzji i przejść‡ wyrażał‚a wyraźne niezadowolenie z kultury po fuzji. Prawie jedna pią…ta - 22proc. respondentów - opisuje pierwsze miesiące w nowej strukturze jako "szok kulturowy" , a 16 proc. posuwa się do określenia ich jako "wojny pozycyjnej.

 

Liderzy przeprowadzający fuzje powinni pamiętać, że strategie integracji muszą… angażować i upeł‚nomocniać pracowników w ramach procesów po wykonaniu transakcji. Tymczasem wedł‚ug naszego badania tylko jedna na dziesięć firm przyznawał‚a priorytet dział‚aniom angażującym zał‚ogę™, traktując je jako czꙶć swojej strategii integracyjnej.

 

Kiedy zał‚oga czuje się wyłączona z procesów integracji, istnieje wię™ksze prawdopodobień„stwo pojawienia się oporu. Upeł‚nomocnianie załogi jako agentów procesu zmiany wywoł‚uje bardzo pozytywne nastawienia do fuzji i działania.

 

W każdej organizacji pracownicy obserwują swoich liniowych menadżerów i wyższą kadrą™ zarządzają…cą w poszukiwaniu wskazówek co do parametrów zachowania. W warunkach fuzji ta tendencja bę™dzie jeszcze bardziej wyraźna i to już od momentu ogłoszenia transakcji. Dlatego sojusz mię™dzy przywódcami obydwu firm jest kluczowym czynnikiem sukcesu. Jeżeli widać, że liderzy któreś› ze stron nie wspierają… zmiany - wynikiem bę™dą problemy z aktywnym sprzeciwem pracowników na wszystkich poziomach organizacyjnych.

 

Odnaleźć‡ równowagę

Przystę™pując do połączenia DNA dwóch firm nie można dokładnie odgadnąć‡, jak bę™dzie wyglądał‚ finalny efekt. Każda firma jest unikalna przede wszystkim dzię™ki aspektom ludzkim i kulturowym. Pamię™tając o tym, liderzy mogą podjąć kroki w celu osią…gnię™cia odpowiedniej równowagi i spokojnego przebiegu integracji firm.

 

Osiągnię™cie odpowiedniego poziomu równowagi mię™dzy materialnymi i niematerialnymi aktywami wymaga jasnego myś›lenia strategicznego od samego począ…tku każdej transakcji. Strona finansowa może wyglądać atrakcyjnie, ale należy poważnie się zastanowić‡, jak dobrze zintegrować kapitał organizacyjny, relacji i ludzki.

 

Łą…czenie aktywów materialnych, takich jak procesy funkcjonowania i koszty ekonomiczne zazwyczaj rozpatruje się w pierwszej kolejności. Tu ł‚atwiej wypracować plan postę™powania z widocznymi elementami fuzji - kluczowymi dla zapewnienia redukcji kosztów. Jednak koncentracja tylko na aktywach materialnych nie zapewni ani rozwoju, ani wzrostu wartości dla udziałowców.

 

Aby szybciej dotrze㇠do "obszaru tworzą…cego wartość", Łączą…ce się firmy muszą… dopasować swe aktywa niematerialne. W miarę integracji procesów i systemów bę™dą one obejmowały: obietnicą™ marki (brand promise), ład korporacyjny, zaangażowanie pracowników i zarzą…dzanie relacjami z klientami. Te dwa aspekty strategii łączenia firm powinny by㇠jednocześnie brane pod uwagę™. Jak wskazuje nasze badanie - za późno jest myśle㇠o tym sześć miesięcy po ogłoszeniu transakcj.

Metodologia i autorzy badania

Raport Hay Group pt. "Niebezpieczne związki" (Dangerous Liaisons) przedstawia wyniki trzyczꙶ›ciowego programu badawczego, przeprowadzonego wspólnie z paryską Sorboną…. To szczegół‚owe studium dot. europejskich fuzji i przejęć‡.Hay Group przeprowadziło 200 wywiadów z najwyższą… kadrą… zarzą…dzają…cą, która brał‚a udział w dużych fuzjach lub przejś™ciach w latach 2005-2007. Następnie dokonano analizy wtórnych źródeł danych dot. 100 najwię™kszych fuzji i przejść‡, które miał‚y miejsce w tym samym okresie. Sorbona przeprowadził‚a jakościowe i iloś›ciowe badanie, w którym uczestniczyło 300 pracowników globalnych firm, w których miał‚y miejsce fuzje lub przejęcia.

Pomysł oraz badanie przedstawione w raporcie opracował‚a Hay Group wspólnie z agencją PR Man Bites Dog. Dodatkowe badania zostały przeprowadzone w imieniu Hay Group przez Vanson Bourne.

 

Hay Group

 

Claude Dion, Deborah Allday, Caroline Lafforet, David Derain, Gaurav Lahiri - Hay Group
Hay Group


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.