zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

30% kobiet za zawodowy sukces uznaje objęcie roli menedżerskiej. Mężczyźni często mierzą wyżej.

Polki chcą się rozwijać, natomiast nie zawsze mają ku temu odpowiednie warunki. Może to wpływać na ich ambicje zawodowe oraz ocenę własnych możliwości. Zdarza się bowiem, że środowisko pracy sprzyja im mniej niż ich współpracownikom. Pomimo licznych zmian społecznych i programów DE&I wciąż nie widać wyraźnego progresu w tym zakresie. Jak wynika z raportu Hays Poland „Kobiety na rynku pracy 2025. Polityka DE&I w praktyce”, zaledwie 46 proc. specjalistek i menedżerek pozytywnie ocenia swoje perspektywy zawodowe. 

IT: co szósta firma planuje zwolnienia w nadchodzącym kwartale

Jak wynika z analizy firmy rekrutacyjnej Experis, 17% pracodawców z branży IT planuje redukcje etatów w trzecim kwartale 2025 roku, 40% organizacji deklaruje chęć rekrutacji, a 42% nie przewiduje zmian kadrowych. Najczęstszą przyczyną zakończenia współpracy z pracownikiem jest zamknięcie tymczasowego projektu oraz spadek popytu na usługi firm. Z danych Job Market Insights wynika, że liczba ofert pracy w sektorze IT spada drugi miesiąc z rzędu, plasując się w maju na poziomie 31 829 – wobec 32 482 w kwietniu i 33 443 w marcu.

27 proc. profesjonalistów podjęło na przestrzeni ostatniego roku dodatkową działalność zarobkową

Sytuacja na rynku pracy pozostaje niejednoznaczna w większości sektorów. Profesjonaliści zauważają, że aby nie pozostać w tyle – zarówno pod kątem finansowym, jak i zawodowym – niezbędna jest elastyczna postawa oraz wnikliwa analiza trendów. Dla wielu korzystne wydaje się proaktywne wykazywanie się inicjatywą, również poza głównym miejscem zatrudnienia.

Lider w czasach fuzji i przejść(część III)

 

Jeśli po przejściu lub fuzji pojawił się sprzeciw wobec zaistniał‚ej transakcji, stawał się wyraźniejszy w miarę przesuwania się w dół struktur organizacyjnych. Opór był bardziej wyraźny na ś›rednim szczeblu menedżerskim, w którym prawie poł‚owa menedżerów sprzeciwiała się fuzji, z czego jedna piąta aktywnie.

Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

 

Wpł‚yw przywództwa

Fuzje i przejścia ze swej natury mogą powodować zakłócenia. Każda transakcja, niezależnie od swojej wielkości, inicjuje okres fundamentalnych zmian, zarówno dla samych firm, jak i zał‚óg przechodzących przez proces łączenia.

 

Odkryliś›my - co niepokojące - że skuteczne przywództwo jest kluczowym, brakującym ogniwem w wię™kszoś›ci fuzji i przejść‡. - Umieję™tność dostosowania łą…czą…cych się firm - w szczególności aktywów niematerialnych - spoczywa głównie na zespoł‚ach zarządzają…cych - twierdzi David Derain. - Liderzy muszą… kierować się obiektywizmem przy wybieraniu zespoł‚u zarządzają…cego, aby wybrać najlepszy z możliwych, taki który zajmie się potrzebami i wyzwaniami połączenia firm.

 

Kadra zarządzają…ca, która przeszł‚a formalną ocenę umieję™tnoś›ci przywódczych w ramach analizy sytuacji firmy (due dilligence stage), była czterokrotnie bardziej skuteczna w osią…ganiu celów, dla których przeprowadzono fuzję. Jedna piąta z nich twierdziła, że fuzja była całkowicie skuteczna. Dla porównania: podobnie twierdziło jedynie pięć procent kadry, która nie podlegał‚a formalnej ocenie przywództwa.

 

Wś›ród tych liderów, którzy przeprowadzili analizę sytuacji firm pod kątem przywództwa, istniał‚o wię™ksze prawdopodobień„stwo zebrania poparcia dla fuzji na każdym poziomie w nabytej organizacji. Prawie poł‚owa (47 proc.) z nich opisał‚a pierwsze 100 dni po połączeniu jako "nowy wspaniały świat możliwoś›ci", a jedna pią…ta nazywała ten czas "biznesem jak zwykle".

 

Dla porównania: prawie poł‚owa liderów, którzy nie przeprowadzili oceny umieję™tnoś›ci przywódczych twierdziła, że w ich firmie po fuzji powstał klimat destrukcyjny.

 

Liderzy twierdzili, że brak koncentracji na przywództwie w trakcie analizy sytuacji firm miał‚ również negatywny wpł‚yw na poziom produktywności pracowników i ich motywację.

 

Jedna czwarta kadry zarządzają…cej, która zaniedbała audyt przywództwa, doświadczyła po zakończeniu łączenia firm spadku produktywności i spadku poziomu zaangażowania wśród pracowników bezpoł›redniej obsługi klienta. Liderzy, którzy przeprowadzili ocenę umieję™tnoś›ci przywódczych, informowali o wzroście poziomu motywacji o ponad 10%.

 

Skuteczni liderzy podczas fuzji i łą…czenia firm odznaczają… się swoją wiarą… i zaangażowaniem w transakcję, co z kolei pomaga utrzymać zaangażowanie i produktywność pracowników. Znają umieję™tnoś›ci i motywację pracowników, co przekł‚ada się bezpośrednio na ich intuicję™, dzię™ki której są… w stanie podjąć ważne kroki angażujące załogę™ i potrafi…ł przekonać ją, że transakcja ma sens.

 

- Kadra zarządzają…ca zazwyczaj nie docenia wpływu fuzji i przejść na społ‚eczne i nieformalne sieci kontaktów, które sprawiają…, że formalna organizacja funkcjonuje - przekonuje Claude Dion, konsultant Hay Group specjalizujący się w łączeniu firm po fuzjach i przejś™ciach. Dlatego liderzy powinni znać swoje mocne i słabe strony oraz dysponować realistycznym planem dział‚ań wspierających strategią połączenia. Tymczasem pomimo kluczowej roli, jaką odgrywa przywództwo w sukcesie fuzji i przejść‡, ponad poł‚owa firm nie przeprowadził‚a oceny umieję™tnoś›ci przywódczych w ramach procesu analizy sytuacji firm.

 

Liderzy planujący przejścia muszą… przeprowadzić audyt umieję™tnoś›ci przywódczych najwcześ›niej jak to możliwe. Pomoże im to stworzy㇠odpowiedni zespoł‚u dla zapewnienia spokojnego okresu przejściowego, w trakcie którego produktywność pracowników zostanie utrzymana i tym samym zapewni nowej firmie korzystny wzrost.

Wpływ nowego zespoł‚u zarządzają…cego na wartość
Czy fuzja lub przeję™cie w rzeczywistości odblokował‚o nową wartość? Nowy zespół zarządzają…cy Stary zespół zarządzają…cy
Tak, w dużym stopniu 50% 19%
Tak, w mał‚ym stopniu 35% 31%
Nie 8% 4%
Jeszcze nie 7% 46%

 

Wymienią‡ wszystkich?

Jednym z najważniejszych pytań„, na jakie muszą… sobie odpowiedzie㇠kupujący, jest pytanie: czy wymienić zespół zarządzają…cy?
Nie ma nie prostej i jednoznacznej odpowiedzi. Prawidł‚owa decyzja zależy od strategicznych przyczyn stojących za fuzją… lub przejś™ciem, ich celów, typu transakcji, relatywnej efektywności łączących się firm i dotychczasowych umieję™tnoś›ci przywódczych. Wszystkie te czynniki wskazują na wielkie znaczenie analizy sytuacji firmy pod wzglę™dem przywództwa.

 

Badanie, które tu analizujemy, wskazuje na wyraźne korzyści, jakie daje zmiana zespoł‚u zarządzają…cego. Kupujący, którzy się na to zdecydowali, odnieśli wię™ksze korzyści niż ci, którzy postanowili zatrzymać istniejący zespół. Mianowanie nowego zespoł‚u zarządzają…cego trzykrotnie zwię™ksza szansą™ na odniesienie sukcesu.

 

Nowy zespół zarządzają…cy ma również wię™kszą… szansę na zwię™kszenie wartości firmy dla udziałowców. 29 proc. kupujących, którzy mianowali nowy zarząd uznał‚o, że fuzja w znacznym stopniu zwię™kszyła wartość akcji. Dla porównania: tego samego zdania było tylko 5 proc. tych, którzy zatrzymali istniejący zarząd.

 

Dlaczego wymiana kadry zarządzają…cej ma tak duży wpł‚yw na sukces transakcji? Klucz tkwi w podejś›ciu zarządu do fuzji i jej wpływu na kulturę™ i dział‚alność firmy w trakcie połączenia.

 

- Zarząd musi ży㇠wizją nowo powstałej firmy, przejawiać odpowiednie zachowania i wyznaczać ton od samego począ…tku, aby przywrócić zaufanie pracowników w słuszność decyzji i przyszły sukces nowej firmy - wyjaśnia Gaurav Lahiri, dyrektor ds. fuzji i przejęć w Hay Group.
Nowy zarząd powinien zostać utworzony jak najwcześ›niej - nie tylko w celu wzmocnienia procesu integracji, ale również dla zwię™kszenia prawdopodobieństwa osią…gnię™cia wyników biznesowych. Wymiana kadry zarządzają…cej może wyglądać na bardzo ryzykowną, ale jak wynika z naszego badania, w kategoriach osią…gania wyników firmy jest bardzo pożą…dana.

 

Im szybciej tym lepiej

Łączenie firm wymaga połączenia ze sobą dwóch lub więcej zestawów strategii, systemów operacyjnych, procesów, zespoł‚ów ludzi i kultur w taki sposób, który pozwoli nowo powstałej firmie na skuteczną dział‚alność i wzrost.

 

Takie kompleksowe przedsię™wzię™cie musi mie㇠negatywny wpł‚yw na obsługę klienta - dlatego tak ważne jest tempo. Im szybciej nowy zespół zarządzają…cy zostanie ustanowiony i bę™dzie mógł poł›więci㇠się zapewnieniu płynnego okresu przejściowego, tym mniejszy bę™dzie negatywny wpł‚yw fuzji na skuteczność dział‚ań„ i obsługę klienta.

 

Niestety, firmy łą…czą…ce się nie przykł‚adają… do tego wagi. Średni czas powołania nowego zarządu dla firm biorących udział w badaniu Hay Group to 74 dni. Oznacza to dwa i pół miesią…ca dział‚alności bez efektywnego przywództwa i ma katastrofalne skutki dla efektywności firm.

 

Liderzy twierdzą…, że negatywne skutki dla dział‚ań„ bezpoł›redniej obsługi klienta są… odczuwane w przeję™tych firmach ś›rednio aż przez dwa i pół roku. Po upływie trzech lat od podpisania transakcji jedna czwarta analizowanych firm wcią…ż miał‚a przed sobą kolejny etap połączenia. Wś›ród tych firm, które zakończył‚y etap łą…czenia, ś›redni czas tego procesu wyniósł 19 miesię™cy.

 

Firmy powoł‚ujące nowy zarząd już w trakcie etapu przeprowadzenia analizy sytuacji firm mają dwukrotnie więcej szans na zakończenie pełnej integracji w cią…gu roku, przez co istotnie redukują… okres zakłóceń„ w dział‚alności. Udał‚o się tego dokonać prawie poł‚owie (46 proc.) firm z nowo powoł‚anymi zarządami we wczesnym okresie fuzji, w porównaniu do mniej niż 25 proc. firm, które nie powoł‚ał‚y nowego zarządu na etapie przeprowadzania analizy firm.

Metodologia i autorzy badania

Raport Hay Group pt. "Niebezpieczne związki" (Dangerous Liaisons) przedstawia wyniki trzyczꙶ›ciowego programu badawczego, przeprowadzonego wspólnie z paryską… Sorboną…. To szczegółowe studium dot. europejskich fuzji i przejść‡. Hay Group przeprowadziło 200 wywiadów z najwyższą… kadrą… zarzą…dzają…cą, która brała udział w dużych fuzjach lub przejściach w latach 2005-2007. Nastę™pnie dokonano analizy wtórnych źródeł‚ danych dot. 100 najwię™kszych fuzji i przejęć‡, które miał‚y miejsce w tym samym okresie. Sorbona przeprowadziła jakościowe i iloś›ciowe badanie, w którym uczestniczył‚o 300 pracowników globalnych firm, w których miał‚y miejsce fuzje lub przeję™cia.

Pomysł oraz badanie przedstawione w raporcie opracował‚a Hay Group wspólnie z agencją PR Man Bites Dog. Dodatkowe badania zostały przeprowadzone w imieniu Hay Group przez Vanson Bourne.

 

Hay Group

 

Claude Dion, Deborah Allday, Caroline Lafforet, David Derain, Gaurav Lahiri - Hay Group
Hay Group


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.