zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

Pokolenie Z: pewni swoich kompetencji, ale nie swoich szefów

Aż 91% przedstawicieli Pokolenia Z uważa, że posiada odpowiednie kwalifikacje do wykonywania swoich obowiązków. To generacja świadoma swojej wartości – blisko 7 na 10 Zetek uważa, że znalazłoby nową pracę spełniającą ich oczekiwania w ciągu zaledwie sześciu miesięcy. Choć 76% mężczyzn i 66% kobiet z Gen Z dostrzega w swoich firmach realne możliwości rozwoju kariery, w tym awansu, oczekiwania wobec pracodawców są znacznie wyższe. Aż 36% Zetek nie ufa dziś swoim przełożonym. 

SOFTSWISS po raz drugi z rzędu zdobywa tytuł Europejskiego Pracodawcy Roku 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna zatrudniająca ponad 2000 pracowników na całym świecie i współpracująca z partnerskimi centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, została po raz drugi z rzędu uhonorowana tytułem Pracodawcy Roku podczas gali SBC Awards Europe 2025. To wyróżnienie podkreśla zaangażowanie firmy w budowanie kultury zorientowanej na pracowników.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Odejść z głową i z klasą

 

Odchodzą…c z pracy warto pokazać klasą™, informując pracodawcę™ o nowych planach zawodowych i proponując dokończenie rozpoczętych projektów. To nie tylko buduje nasz dobry wizerunek na rynku, ale też po prostu polepsza samopoczucie.

Odejść z głową i z klasą…. Fot. Shutterstock Odejść z głową i z klasą…. Fot. Shutterstock

Przy firmowych rozstaniach wiele zależy to od tego, czy jesteśmy zwalniani, czy też sami świadomie chcemy zmienią pracę. W pierwszej sytuacji targają nami zwykle silne emocje. Warto jednak nad nimi zapanować.
- Pożegnanie z firmą powinno się odbyć z zachowaniem wysokiej kultury osobistej. Pamiętajmy, że to jak się zachowamy ma wpływ na wizerunek naszej osoby - tłumaczy Ewa Mazurczyk-Jankowska, szefowa firmy szkoleniowo-doradczej.
- Zaufanie i zrozumienie to warunki, które w momencie rozstania powinny cechować zarówno pracodawcę, jak i pracownika. Trudno jednak wymagać, aby byłby one spełnione, jeżeli współpraca pracownika z firmą nie była wcześniej zbyt dobra - dodaje Piotr Szulec, dyrektor ds. rozwoju Skarbiec Asset Management Holding.

 

Nie ma ludzi niezastąpionych

Odejście z firmy nie jest proste, szczególnie gdy pracujemy w jednej firmie od dawna. Nie dopuszczamy wtedy do siebie myśli, że ktoś mógłby zwolnić tak wartościowego i doświadczonego pracownika, za jakiego się uważamy.
- Przeważenie powtarzamy sobie, że jesteśmy niezastąpieni i kiedy ktoś postanowi się nas pozbyć, czujemy się rozczarowani, czy wręcz wściekli. Czasami puszczają nam hamulce i mówimy o klika słów za dużo. Tymczasem "milczenie jest złotem" - przyznaje Ewa Mazurczyk-Jankowska.
Lepiej, jeżeli nasze emocje i energię skierujemy na poszukiwanie nowej pracy, nowych wyzwań, a nie na publiczne wyrażanie niezadowolenia i frustracji.

 

Prościej odchodzi się z firmy z własnej, nieprzymuszonej, woli. Czujemy wówczas satysfakcję i triumf. Wówczas łatwiej odejść "z klasą". Z drugiej strony nasze dobre samopoczucie może czasami doprowadzić do chęci powiedzenia szefowi, co o nim naprawdę myślimy. Nie warto. klasą pokażmy, informując pracodawcę o naszych dalszych planach zawodowych. W miarę możliwości przygotujmy też kogoś na nasze miejsce, aby szybko przekazać mu swoje obowiązki czy też podzielić się potrzebną wiedzą. Bardzo istotne jest wspólne ustalenie z pracodawcą terminu zakończenia świadczenia pracy oraz zasad, na jakich ma to nastąpić.

 

- Podobnie jak większość spotkań biznesowych, także i to powinno zakończyć się kompromisem. Od odchodzącej osoby powinna wyjść też propozycja ukończenia ważniejszych projektów/etapów projektu oraz przekazanie następcy wszelkich materiałów, dokumentów oraz wiedzy na temat realizowanych przedsięwzięcia - radzi Inga Wawrzyniak, dyrektor marketingu firmy Redan.

 

- Warto pozostawić po sobie dobre wspomnienia i z przyjemnością później "zaglądać" do dawnej firmy. Dwa lata temu odchodziłam z dużej międzynarodowej korporacji, gdzie zastosowałam wszystkie wyżej wymienione elementy - wspomina Sylwia Krzyżycka, coach ICC i dyrektor ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Grupie Hortex Holding.

 

Dla własnej satysfakcji

Nie zawsze odejścia z firmy przebiegają łatwo i sympatycznie. Dużo częściej wywołują wiele, zazwyczaj negatywnych emocji. Jednak firmę tworzą ludzie i tak naprawdę tylko od nas i naszych przełożonych zależy, w jaki sposób się rozstaniemy. Czasami to nie my, ale nasi szefowie czują się przecież przez nas zdradzeni. Słysząc, że chcemy ich opuścić, "obrażają się" na nas.

 

- Prezes jako przedstawiciel firmy buduje w ten sposób jej negatywny wizerunek. To jednak coraz rzadsza sytuacja. Teraz także i oni dbają o cywilizowane rozstania z pracownikami. Dobrym narzędziem jest tzw. exit interview (wywiad na wyjście). Pozwala on pracodawcy na uzyskanie informacji, z jakiego powodu pracownik odchodzi z firmy. Zmniejsza też negatywne emocje pracownika oraz poprawia wizerunek szefa w jego oczach - zauważa Ewa Mazurczyk-Jankowska.

 

Niezależnie od tego czy odchodzimy z przymusu, czy na własne życzenie, warto to robić "z klasą" dla własnego dobrego samopoczucia i budowania pozytywnego wizerunku na rynku pracy. - Nie wolno też palić mostów, nawet jeśli mielibyśmy na to wielką ochotę. To nie tylko kwestia roztropności, ale i dobrego smaku - konkluduje Wojciech Ważyk ze STU Ergo Hestia.

 

Marcin Zawiśliński - Dziennikarz niezależny

 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.