zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SILVERSOM JEST TRUDNIEJ NA RYNKU PRACY

Dojrzałym pracownikom trudniej jest zmienić pracę i rozwijać się zawodowo. Takiego zdania jest nie tylko 90 proc. profesjonalistów biorących udział w sondażu Hays Poland, ale również eksperci rynku pracy. Osoby w wieku 50+, mimo że wyróżniają się dojrzałością biznesową, wysoką sprawczością oraz bogatym doświadczeniem zawodowym, to na rynku pracy są często niezauważane lub intencjonalnie pomijane w rekrutacjach. Problem ten wciąż jest aktualny, a zmiany negatywnego postrzegania Silversów postępują zbyt wolno.

Zysk z dojrzałości

Pochwal się tym co robisz dla osób 50+ w swojej organizacji/firmie! Zdobą…dź tytuł‚ „Pracodawcy lub instytucji przyjaznej pracownikom 50+ w roku 2010” . Zapraszamy do udziału w KONKURSIE !!!

Sabbaticals wspierają karierę

Z Piotrem Pą…gowskim, dyrektorem dział‚u Entertainment & Devices w Microsoft Polska, wcześ›niej szefem Intela w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej rozmawia Paweł‚ Berł‚owski

Ucieczka z błogosławieństwem pracodawcy

Długi urlop (sabbatical) to okazja do podsumowania dotychczasowej kariery i podję™cia decyzji o zmianie lub czas na nał‚adowanie akumulatorów i umocnienie motywacji do pracy. Korzysta z niego rocznie ok. 4 tys. pracowników Intela. W Polsce na taki krok odważają się nieliczni.

Jak konkurować z młodszymi?

 

Co robić‡, gdy czujesz na plecach oddech 30-latka ostrzącego sobie zęby na twoje stanowisko? Zamiast rywalizować tam, gdzie i tak wcześ›niej czy później wiek skazuje na przegraną, lepiej inteligentnie wykorzystać atuty dojrzałości i doświadczenia.
Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

Potrzeba ścigania się często cechuje menedżerów. Chodzi nie tylko o wygranie walki o najwyższy udział w rynku, o nagrodę korporacji dla najlepiej rozwijającego się oddziału czy o osiągnięcie rekordowej rentowności. Chodzi także o zwycięstw wypocone na sali squasha, większą kubaturą domu z ogrodem i wyższa pojemność silnika tego, co stoi przed domem.

 

Kto lubi konkurować, będzie rywalizował z młodymi zawsze i wszędzie. Nie tylko w pracy i karierze, ale i podczas spotkań towarzyskich, zawodów sportowych czy w wyciągu do okienek odprawy na lotnisku. Ci zaś, z większym dystansem do konieczności bycia pierwszym, prawdopodobnie odpuszczą konkurencji, starając się wejść w rolę mentora, doradcy czy coacha. Tak więc, rywalizacja to przede wszystkim kwestia temperamentu.

 

Czy w tak rozumianej konkurencji 50-latek prześcignie 30-latka? To zupełnie jak na korcie - niejeden dojrzały gracz da radę niedotrenowanemu młodzikowi - raz, drugi…, ale gdzieś w szatni czeka już na niego pogromca. Wydaje się, że podobnie jest w organizacjach - na krótszą metę można "przegonić" czekających na swą szansę 30-stolatków, ale prędzej czy później znajdzie się taki, któremu dojrzały menedżer nie da rady…

 

Zamiast się ścigać, raczej wykorzystać naturalne atuty wynikające z dobrze przeżytej, długiej zawodowej kariery i wesprzeć nimi organizację i młodszych kolegów. Zazwyczaj ochota do konkurowania i walczenia pojawia się tam, gdzie obie strony dają sygnały o swojej gotowości do walki. Tam, gdzie są silne sygnały współpracy, do konkurowania może nie dojść, z dalekosiężną korzyścią dla starszego z graczy.

 

Jakie atuty ma menedżer dobiegający piędziesiątki w konfrontacji w młodymi?

  • Dojrzałość. To bardzo przydatna zaleta w opanowywaniu kryzysów, zwłaszcza wówczas, gdy ich zażegnanie zależy od właściwego kierowania ludźmi. W naszych, wypełnionych zmianami i niepokojami gospodarczymi czasach, jest też świetnym brandem dla firm, które chcąc być postrzegane jako wiarygodne i przewidywalne.
  • Doświadczenie. Nie należy go mylić ze stażem pracy, bo chodzi nie o długość zatrudnienia, ale refleksją nad podejmowanymi w przeszłości działaniami i wnioski, jakie z nich wyciągneliśmy na przyszłość. Doświadczenie to także Wiadomość, że wnioski, które wyciągneliśmy z wczorajszych działań mogą pomagać dziś, ale jutro mogą być już niewystarczające i trzeba będzie szukać nowych.
  • Zdrowy dystans do problemów. To cecha, która często przychodzi dopiero z wiekiem. Wielkie, agresywne korporacje, działające na bardzo konkurencyjnych rynkach preferują młodszych wiekiem menedżerów, ponieważ w ich przypadku często o powodzeniu decyduje właściwy młodości entuzjazm, zaangażowanie na 100% i wielka wiara w korporacyjne przesłanie. Ambicja, nie zrealizowane jeszcze cele życiowe i brak dystansu chroni tu menedżerów przed wątpliwościami i zastrzeżeniami, które mogą zakłócić dążenia korporacji. W firmach nastawionych na bardziej cele długofalowe i budowanie trwałych wartości dystans, a nawet krytycyzm, który buduje się z wiekiem bywa poważną zaletą.
  • Networking. To poważny atut menedżera o dłuższym doświadczeniu. Im dłużej żyjemy, tym więcej ludzi spotykamy. O ile nie wpadliśmy w pułapkę izolowania się w ramach kolegów z korporacji. Młodzi menedżerowie mają może więcej energii i entuzjazmu, ale starsi mają więcej znajomych, a to i w biznesie i w poszukiwaniu pracy duży atut, pomagający przekształci firmowe założenia w sukces.
  • Zasoby. Jeśli nie było się szczególnym utracjuszem, to po kilkunastu latach zarządzania w przyzwoicie płacących firmach, większość menedżerów ma już bezpieczne zaplecze finansowe pozwalające na przyzwoity poziom życia i obniżenie potrzeb inwestycyjnych. Jeśli w tym czasie udało nam się wychować i wykształcić dzieci, mamy komfort, nawet w dłuższym okresie poszukiwania pracy.
  • Dotychczasowe sukcesy. Im dłuższy staż, tym powinno ich być więcej. Stanowią podstawowy kapitał dla menedżera poszukującego pracy. Koncentracja na opowiadaniu o swoich sukcesach zawodowych podczas interview (zamiast o poglądach na zarządzanie) to podstawa wygranej.

 

Czy wymienione atuty stanowią przewagi konkurencyjne starszych menedżerów? Zaproponują inną perspektywą: każdy z nich ma swoją drugą stronę, która też jest atutem: twórczy niepokój, pragnienie zdobywania doświadczeń, entuzjazm, ciekawość nowych ludzi, dążenie do poprawy statusu życiowego, wreszcie głód sukcesu to z kolei często cechy poszukiwane u menedżerów, a powszechniejsze na wcześniejszych etapach kariery. Stworzenie skutecznej, niewybuchowej mieszanki jednych i drugich to być może najlepsza recepta na sukces firmy.

 


DBM Polska

 

Paweł Gniazdowski - DBM Polska
DBM Polska


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.