zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SILVERSOM JEST TRUDNIEJ NA RYNKU PRACY

Dojrzałym pracownikom trudniej jest zmienić pracę i rozwijać się zawodowo. Takiego zdania jest nie tylko 90 proc. profesjonalistów biorących udział w sondażu Hays Poland, ale również eksperci rynku pracy. Osoby w wieku 50+, mimo że wyróżniają się dojrzałością biznesową, wysoką sprawczością oraz bogatym doświadczeniem zawodowym, to na rynku pracy są często niezauważane lub intencjonalnie pomijane w rekrutacjach. Problem ten wciąż jest aktualny, a zmiany negatywnego postrzegania Silversów postępują zbyt wolno.

Zysk z dojrzałości

Pochwal się tym co robisz dla osób 50+ w swojej organizacji/firmie! Zdobą…dź tytuł‚ „Pracodawcy lub instytucji przyjaznej pracownikom 50+ w roku 2010” . Zapraszamy do udziału w KONKURSIE !!!

Sabbaticals wspierają karierę

Z Piotrem Pą…gowskim, dyrektorem dział‚u Entertainment & Devices w Microsoft Polska, wcześ›niej szefem Intela w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej rozmawia Paweł‚ Berł‚owski

Ucieczka z błogosławieństwem pracodawcy

Długi urlop (sabbatical) to okazja do podsumowania dotychczasowej kariery i podję™cia decyzji o zmianie lub czas na nał‚adowanie akumulatorów i umocnienie motywacji do pracy. Korzysta z niego rocznie ok. 4 tys. pracowników Intela. W Polsce na taki krok odważają się nieliczni.

Problem w głowie, nie metryce

 

Jedni udają bohaterów, inni - mówią… o tym wprost. Łą…czy ich jedno: 99 proc. osób w wieku 45+ boi się o zawodową… przyszł‚ość.
Paweł‚ Gniazdowski. Fot. PR Paweł‚ Gniazdowski. Fot. PR

Zaczynam pracę z nowym klientem 45+ i wiem, że temat wieku - jako potencjalnej przeszkody na rynku pracy - pojawi się. Zazwyczaj w siódmej minucie naszej rozmowy, najczęściej połączony ze słowem "ale". "Mam 62 lata (jak najstarszy z moich "podopiecznych"), ale przecież sam pan widzi, że jeszcze mogę przenosić góry". Jednak już widać w oczach strach. Boją się wszyscy, jedni mówią o tym wprost, inni do końca będą próbować udawać bohaterów.

 

Czy słusznie się boją? I tak, i nie. Tak - ponieważ wiek w Polsce pozostaje silniejszą dyskryminacją na rynku pracy niż płeć. Siwe włosy przystojną szefowi gigantycznego koncernu - tyle że ich centrale są w Nowym Jorku i Londynie, a nie w Warszawie. Dyrektor generalny w nowoczesnej firmie nie może mieć więcej niż 40 lat (45 - w rzadkich wypadkach). Wiele w tym także zasługi bagażu historycznego: po 1989 r. zarządzania uczyliśmy się w sprinterskim tempie, właściwie od zera. Z tego punktu widzenia dla pracodawcy - zwłaszcza międzynarodowych koncernów - podobną przydatność ma obecnie menedżer, który w okresie przełomu miał 25 lat (dziś 42), jak jego o dziesięć lat starszy kolega. Dodatkowo, ten pierwszy z dużym prawdopodobieństwem lepiej zna angielski. Jego nieznajomość, niestety, wlecze się za pokoleniem dzisiejszych 50-latków.

 

Nie - ponieważ słabości przypisywane dojrzałym osobom, jak: małą skłonność do zmian, kłopoty z adaptacją czy mentorstwo, mają związek raczej ze stanem umysłu i ducha niż metryką. Znam wypalonych 35-latków, którzy o kilka lat za długo zasiedzieli się w jednej firmie, ale także wielu tryskających optymizmem i kreatywnością 55-latków. Poza tym, siwe włosy są przeszkodą tylko do pewnego etapu selekcji: dojrzały menedżer, który przedrze się do fazy bezpośredniej rozmowy, zazwyczaj in plus zaskakuje osobę rekrutującą, a kompetencjami dystansuje większość młodszych rywali. Dlatego najgorsze, co może zrobić menedżer 45+, to zaczopować się w zero-jedynkowym układzie: "będą nas sobie wyrywać" albo "idziemy w odstawkę". Prawda, przepraszam za banały, leży gdzie półśrodku. W tym kontekście warto zadać sobie inne pytanie, co mogę zrobić dzisiejsi 30-, 40-latkowie, by w przyszłości uniknąć podobnych rozterek? Przygotować się na to, że ten moment nadejdzie. Pomiatać, że są inne drogi rozwoju niż szukanie - z wiekiem coraz bardziej rozpaczliwe - kolejnego etatu (w ostatniej dekadzie utraciliśmy bardzo wiele talentu i wiedzy, bo ich siwowłosi właściciele nie umieli tego w porę zrozumieć). Nie przyzwyczajać się do tego, co obecnie dzieje się w mojej branży, a już na pewno nie kierować się żadnymi prognozami - zwłaszcza autorytetów (a skoro tak, to w moim interesie jest zdobyć jak najwięcej nowych umiejętności lub - odwrotnie - wyspecjalizować się tak, by być niezastąpionym, gdy nasz biznes się skurczy). Zawsze dbać o reputację w środowisku i kontakty. Nieważne, ile znasz osób; ważne, ile osób zna ciebie, czyli pamiętaj, że z wiekiem rośnie rola networki w szukaniu ciekawych ofert.

 

Manager Magazin, Numer 10 (35) Październik 2007


DBM Polska

 

Paweł Gniazdowski - DBM Polska
DBM Polska


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.