zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Jak wybrać właściwego headhuntera?

Jak nie wyrzuci‡ kilkudziesię™ciu tysięcy w błoto-czyli jak wybrać właściwego headhuntera.
Jak wybrać headhuntera, fot. Shutterstock Jak wybrać headhuntera, fot. Shutterstock

Jak wszyscy wiemy, życie jest pełne niespodzianek. Może więc się zdarzyć‡, że któregoś› dnia nasz wspaniał‚y Dyrektor Sprzedaży albo szef kluczowego pionu przyjdzie do nas z informacją…, że właśnie przyjął‚ inną… ofertę pracy i za miesiąc już go u nas nie bę™dzie. Do tego tak pechowo się składa, że plan sukcesji akurat na to stanowisko nie pokazuje nam nikogo kto by się na nie nadawał‚.

Co robi�

Trzeba wezwać pomoc. Tylko kogo?

Problem wyboru właściwego doradcy polega na tym, że nie sprawdzają się tutaj "twarde procedury", jakie wię™kszość firm stosuje przy zakupie innych towarów i usług. Koszty nietrafionej rekrutacji są… tak duże, że strategia wyboru partnera oferującego najniższą… cenę™ jest zdecydowanie zbyt ryzykowna.
Także długość listy referencyjnej nie jest obiektywnym kryterium, bo może się okazać, że firma pracująca dla trzech czwartych naszej branży ma problemy "off limits" i nie jest w stanie rozmawiać o naszej propozycji z najbardziej wartościowymi dla nas kandydatami.

Czy skorzystać z mał‚ego butique’u czy z dużej firmy sieciowej?

W pierwszym przypadku ryzykujemy, że partner może nie mie㇠odpowiedniego know- how, w drugim- że potraktuje nas "standardowo" i nie poł›więci dostatecznie dużo uwagi specyfice naszego problemu.

Reasumując, dla nas jako dla potencjalnego klienta tak naprawdą liczy się przede wszystkim to, czy dana firma potrafi nam dostarczy㇠właściwego kandydata we właściwym czasie.

Tylko jak to sprawdzić?

W opinii zdecydowanej wię™kszoś›ci moich klientów, usługa doradztwa personalnego jest takim typem usługi profesjonalnej, gdzie w mniejszym stopniu ważna jest firma dostawcy, w wię™kszym - konsultant i jego zespół. Dlatego sugerowałbym, by wybrawszy grupę™ firm doradczych, które wydaje się ze mogł‚yby by㇠naszym partnerem w pierwszej kolejności sprawdzi㇠jaki jest ich system pracy, a konkretnie czy firma ma podział‚ na konsultantów sprzedaży/ rozwoju biznesu i konsultantów do realizacji projektów.

Jeżeli tak- to zalecał‚bym daleko idąca ostrożność. W doborze właściwego kandydata bardzo istotna rolę™ odgrywają elementy miękkie- kultura organizacyjna firmy, osobowość szefa i podległego zespoł‚u oraz szereg innych elementów, które niezwykle trudno jest przedstawi㇠w opisie stanowiska, a nawet zwerbalizować. Jeżeli konsultant, który z nami rozmawia, jest tym, który bę™dzie realizował projekt - ma znacznie wię™ksze szanse dobrego zrozumienia naszych potrzeb, niż ktoś, komu ta informacja został‚a przekazana z drugiej albo trzeciej rę™ki.

Ważne jest, byśmy z osobą konsultanta czuli się dobrze, by była właściwa chemia i poczucie, że rozumie nasz problem. Dopiero gdy ten warunek jest spełniony proponują™ przejść do sprawdzania jego kompetencji merytorycznych i właściwego podejś›cia do naszego projektu.
Na tym etapie powinnyśmy upewnić się™:

- czy konsultant ma doświadczenie w realizacji projektów na określonym poziomie?

- jaka czꙶć realizowanych projektów zakończyła się sukcesem?
(przy okazji warto zapytać co nasz rozmówca uważa za sukces-na podstawie jego odpowiedzi możemy wywnioskować, czy jego celem jest doprowadzenie do zawarcia przez klienta umowy z którymkolwiek z prezentowanych kandydatów, czy też zależy mu na maksymalizacji wartości dodanej, jaką zatrudniana osoba wnosi do firmy).

- ile projektów zostało zakończonych w 6 tygodni, ile do 3 miesię™cy, a ile trwał‚o dłużej i dlaczego? (znów przy okazji: każdy konsultant ma worek historii o klientach opóźniajacych przebieg procesu - ze sposobu w jaki o tym mówi zobaczymy, czy dobrze rozumie swoja rolę usługodawcy)

- jak wygląda procedura realizacji projektu? (tu dobrze by było gdyby konsultant wspomniał‚ o zasadach etycznych, ochronie danych klienta i kandydatów, procedurach kontroli stanu zaawansowania projektu itp.)

Jeżeli w wyniku tej czꙶ›ci rozmowy nabierzemy do naszego partnera zaufania, w dalszej jej czꙶ›ci powinnyśmy się skoncentrować na dyskusji o naszym projekcie. W trakcie naszej prezentacji powinnyśmy bacznie obserwować naszego rozmówcą:

- czy potrafi słuchać?

- czy zadaje właściwe pytania?

- czy usił‚uje zrozumie㇠i zgłębi悇 problem, czy stara się go dopasować do którego› ze znanych mu standardów?

- czy rzetelnie w sposób wyważony mówi o poziomie trudności realizacji projektów w kontekś›cie sytuacji na rynku (niebezpieczni są… zarówno hura optymiści, niewidzą…cy żadnych przeszkód, w realizacji projektu, jak i malkontenci, mnożący trudności, ale chyba jednak ci pierwsi są… niebezpieczniejsi).

Dopiero w momencie gdy ocena merytoryczna naszego potencjalnego partnera jest pozytywna jest sens przejścia do negocjowania warunków kontraktu.
Znakomita wię™kszość firm doradzających w doborze kadr na stanowiska kierownicze, uzależnia swoje wynagrodzenie od wysokości wynagrodzenia zatrudnionego kandydata. Wynagrodzenie to w przypadku renomowanych, cieszących się dobra opinią… na rynku firm najczęściej zawiera się w przedziale pomię™dzy 1/3 a 1/4 rocznego wynagrodzenia zatrudnionej osoby. Jeżeli cena jest niższa -tym dokładniej powinnyśmy sprawdzi㇠dlaczego i wnikliwie przyjrze㇠się kompetencjom partnera.

Negocjacje warunków umowy są… dobrą okazją… do sprawdzenia czegoś›, co określam jako "poziom arogancji" firmy doradczej. Nie powinniś›my spodziewać się znaczącego upustu finansowego (nie jest to w branży przyjęte, jeżeli ktoś zbyt łatwo godzi się na obniżenie ceny, może to znaczy㇠że jest zdesperowany, bo nie ma zleceń„ - a czy z takim partnerem na pewno chcielibyśmy się związać?) Jednak pewien poziom elastyczności (odnośnie harmonogramu realizacji, struktury czy terminów płatności) świadczy o tym, czy doradca traktuje swojego klienta jako kogoś›, kogo problemu rozumie i stara się pomóc zaspokoić‡, czy też na pierwszym planie stawia siebie i swój dochód.

Ostatnią…, ale nie najmniej ważną… rzeczą… jest sprawdzenie referencji. Podobnie jak konsultant powinien sprawdzi㇠referencje prezentowanego nam kandydata, tak my powinniś›my zapytać jego klientów czy i na ile zadowoleni są… z jego pracy. są… ludzie
(i konsultanci i kandydaci) potrafią…cy znakomicie się prezentować, są… osoby z mniejszą…… ale znacznie lepiej sprawdzające się w dział‚aniu. Proces sprawdzania referencji daje nam wię™kszą… szanse odsiania "opowiadaczy".

Podsumowanie:

1. W procesie doboru kadr na stanowiska kierownicze kluczowe znaczenie ma osoba konsultanta.
2. W I etapie należy wybrać ( na podstawie informacji na stronie internetowej, rekomendacji itp.) konsultantów z różnych firm. Po uzyskaniu potwierdzenia ich zainteresowania i wstę™pnej oferty- zaprosi㇠wybrane osoby na spotkania.
3. W trakcie spotkania powinno dojść do mentalnego zaakceptowania konsultanta jako naszego partnera realizacji projektu rekrutacji. Nie należy zbytnio koncentrować się na " historycznym" doświadczeniu konsultanta, ale przede wszystkim starać się ocenić jego zdolności dotarcia do właściwych kandydatów i zamknięcia projektu w określonym czasie.
4. Rynek potwierdził‚ pewien poziom cen (od 1/3 do 1/4 rocznego wynagrodzenia zatrudnionej w procesie osoby) za usługi executive search-niższa cena może oznaczać niższą… jakość. Wobec olbrzymich kosztów nietrafionej rekrutacji najniższa cena nie może stanowią kryterium wyboru partnera.
5. Jeżeli dotąd nie pracowaliśmy z konsultantem sprawdzenie referencji u jego klientów może nam dać informację™ decydującą… dla podję™cia ostatecznej decyzji.

Wersja papierowa tego artykułu ukazała się w Gazecie Finansowej.


4Direct Search

 

Maciej Grzegrzółka - 4Direct Search
4Direct Search


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.