zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Przyjazna atmosfera to podstawa – tak deklaruje 4 na 10 pracowników

Co dziesiąty Polak nie lubi swojej pracy, a co trzeci chce ją zmienić w ciągu najbliższego roku. Nie chodzi jednak tylko o pieniądze. Ten smutny obraz mogłyby zmienić ciekawe dodatki pozapłacowe, więcej dni wolnych i większa elastyczność w zakresie czasu i miejsca pracy.

SOFTSWISS zwiększa zaangażowanie pracowników poprzez inicjatywy sportowe

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, systematycznie doskonali swoje działania na rzecz work-life balance pracowników, wspierając inicjatywy sportowe o zasięgu lokalnym i międzynarodowym.

IT: co czwarta firma rozważa redukcje etatów

Od października do grudnia 38% firm IT w Polsce planuje rekrutacje nowych pracowników, 27% rozważa redukcje etatów, a 32% nie przewiduje zmian kadrowych. Firmy poszukują nowych talentów z powodu rozwoju i postępu technologicznego, ale część z nich redukuje zatrudnienie w odpowiedzi na wyzwania ekonomiczne i automatyzację. Zastosowanie sztucznej inteligencji utrudnia wejście do branży juniorom ale specjaliści od cyberbezpieczeństwa, chmury i danych mogą liczyć na bardzo dobre warunki do zmiany pracy.

Jesienny boom rekrutacyjny w usługach medycznych, farmacji i biotechnologii

Okres październik-grudzień będzie niemal rekordowy w kontekście rekrutacji do branży usług medycznych, farmacji i biotechnologii. 29% firm z tego sektora chce w ostatnim kwartale zatrudniać nowych pracowników, 6% chce redukować etaty. To dobra informacja dla osób, które chcą pracować w takich organizacjach, z kolei dla firm to zapowiedź, że będą musiały bardziej rywalizować o nowe ręce do pracy.

Świat się zmienia, czyli po co firmie menedżer innowacji?

 

Sidney Polak śpiewał: "Niebezpiecznie jest wierzyć w to, że coś trwa wiecznie" i wystarczyłoby dodać wyrażenie "w niezmienionej formie", aby odnieść ten fragment zgrabnie do świata biznesu. Przedsiębiorcy powinni zapamiętać powyższe słowa, gdyż każda, nawet najdoskonalsza formuła biznesowa ma swój cykl życia i niemodernizowana z pewnością kiedyś się wyczerpie. Aby temu zapobiec, trzeba nauczyć się wykorzystywać okazje, łamać schematy, nie pozwalając sobie jednocześnie na wdarcie się chaosu w działania. Niezbędna jest zatem odwaga do zmian i zerwanie z balsamowaniem wypracowanego statusu quo. Rzeczywistość nie jest stała, dlatego motorem działań są dziś innowacje.

 

 

Słowo "innowacja" posiada wiele interpretacji i odmieniane jest przez wszystkie przypadki, co zaciera istotę tego, z czym rzeczywiście ona się wiąże. W przedsiębiorstwie w praktyce definiowana jako "zmiana", gdyż rezultatem jej wdrożenia jest coś nowego na rynku. Na popularność rozwiązań o znamionach pewnej wynalazczości ma wpływ obecna rzeczywistość biznesowa, która wymusza na graczach rynkowych zastosowanie ich w wielu aspektach życia biznesowego. Wyraża się to w poszukiwaniu okazji do ulepszania struktur i modelu działania firmy, oferowanych przez nią produktów czy usług, stosowanych technologii - zgodnie z duchem czasu. Utrzymanie odpowiedniego tempa zmian w przedsiębiorstwach wymaga kompetencji i umiejętności poszukiwania oraz analizowania szans, okazji, powodów płynących z wewnątrz jego struktur, a także otoczenia. Dlatego na znaczeniu zyskuje obecnie funkcja menedżera innowacji.  

 

Innowacje siłą napędową

 

Wzrost konkurencyjności firmy w bardzo zmiennym współcześnie środowisku rynkowym jest możliwy dzięki innowacjom. Dlatego tak cennym zasobem dla przedsiębiorców jest posiadanie u swego boku skutecznego menedżera innowacji, który dysponuje interdyscyplinarną wiedzą i praktycznymi umiejętnościami z zakresu zarządzania zmianą. - Osoba, która piastuje takie stanowisko, powinna inicjować tworzenie w firmie kultury organizacyjnej zorientowanej na poszukiwanie okazji, wzbudzać w pracownikach ideę rozwoju i zachęcać do kreatywności - wiele zmian bazuje bowiem na wyjątkowych talentach i kompetencjach ludzi. Musi być otwarta na informacje płynące z rynku, bywać w różnych środowiskach i stamtąd czerpać doświadczenia, śledzić trendy oraz umieć wchodzić w relacje z instytucjami, które mogą być źródłem wiedzy bądź pośrednikiem w dostępie do niej. Bez wątpienia jest to zawód przyszłości - tłumaczy dr Michał Klepka, wykładowca na studiach podyplomowych "Menedżer Innowacji" w Akademii Leona Koźmińskiego. Rola menedżera innowacji jest związana z umiejętnością patrzenia na firmę z pewnego dystansu - w szerszym kontekście, uwzględniając tworzone przez nią relacje, łańcuchy wartości, w których uczestniczy, czy konkurencję, z jaką mierzy się na rynku. Poszukiwanie okazji do zmiany jest szczególnie ważne w branżach, gdzie cykl życia produktów się skraca, a więc na szczytach rankingów można znaleźć chociażby farmację czy telekomunikację. Nowatorstwo nie jest jednak dla nikogo zarezerwowane, każde przedsiębiorstwo, niezależnie od profilu działalności, może i powinno w nim zasmakować - bez takich ambicji trudno zbudować trwałą przewagę konkurencyjną.

 

Nie każdy jednak może zostać menadżerem innowacji i nie we wszystkich firmach czy instytucjach taki pracownik będzie mógł skutecznie prowadzić projekty. W praktyce osoby na takim stanowisku muszą mieć w sobie pewną elastyczność w działaniu, bazującą na dużej otwartości na wiedzę i kreatywności. Postępując w oparciu o sztywne procedury w organizacji, można łatwo przegapić wiele sprzyjających okoliczności biznesowych bądź zareagować na nie zbyt późno. Łamania utartych schematów nie wolno jednak mylić z działaniami chaotycznych - one z pewnością nie przyniosą pożądanych rezultatów.

 

Bez ryzyka nie ma zysku

 

Każdy, kto chce wziąć na warsztat innowacje, musi pamiętać, że wiąże się z nimi zawsze pewne ryzyko. Są to bowiem z reguły rzeczy nowe, nieprzetestowane na rynku, wymagające pracy w fazie pomysłu i wdrażania oraz niekiedy kosztownego udoskonalania. - Z tego też względu działalność innowacyjna firm polega często na wykorzystywaniu najnowszych rozwiązań już dostępnych na rynku, przyjmując tym samem pozycję tzw. followersa, nie zaś innowatora. Wyniki badań pokazują, iż w Polsce dominuje właśnie ten model biznesowy, przykładem którego może być np. "lokalizacja" nowoczesnych rozwiązań, pomysłów, produktów bądź usług do realiów lokalnego rynku, czy zgodnie z nimi udoskonalanie procesów w oparciu o nowe półprodukty czy technologie - mówi dr Michał Klepka z Akademii Leona Koźmińskiego. - Mimo mniejszej skali działania, wprowadzanie takich zmian w firmach nie jest zadaniem dużo prostszym. Często trzeba precyzyjnie przeanalizować, ile przestrzeni mamy do dyspozycji obok rozwiązania lub trendu, które pojawiły się już na rynku - dodaje. Mniejsze ryzyko i przyjęcie pozycji followera może się jednakże nadal opłacać.

 

Optyka na nowe wartości i wiedzę

 

Myśląc o innowacjach w swojej organizacji, warto mieć na uwadze nie tylko walory użytkowe produktu czy usługi, lecz także postarać się przyporządkować je do jakiegoś systemu wartości. - Korzystając z przykładu Firmy Philips - jak sięgniemy pamięcią dostarczała ona na rynek żarówki - i nadal to robi... To co jednak różni jej obecną sytuację od dawnej to fakt, że do sprzedaży używa katalogu wartości, które zawierają takie kategorie jak: skuteczny odpoczynek oraz efektywna praca. Jako konsumenci zwracamy bowiem uwagę na dodatkowe aspekty produktu czy usługi typu: ekologia, produktywność, łatwość użycia, trwałość czy bezpieczeństwo - i te wszystkie cechy ukryte w naszych rozwiązaniach mogą stać się właśnie innowacją - podpowiada ekspert.

 

Ponadto okazją do zmiany w organizacji może być wykorzystanie wyników badań naukowych. - Takie budowanie pomostów pomiędzy sektorem nauki i gospodarką jest bardzo cenne, ale należy w tej kwestii wykazać się też dużą dozą ostrożności. Naukowcy są często oderwani od rzeczywistości, a więc mogą wykreować coś, co jest naukowo doskonałe, ale trudne do zastosowania w praktyce lub wymagające zasobów niedostępnych na rynku - tłumaczy dr Michał Klepka. W Polsce to nadal obszar o dużym potencjale, o czym przekonuje dostępność środków publicznych, niemniej jednak wymagający specyficznych kompetencji, aby mógł być wykorzystany w praktyce. 

 

Menedżer Innowacji w biznesie

 

Menedżer innowacji jest osobą wyjątkową w organizacji. Należy przy tym pamiętać, że decydując się na podejmowanie ryzyka i wdrażanie nowych rozwiązań jesteśmy aktywnie analizowani przez otoczenie biznesowe, które w sposób naturalny dąży do wyprzedzenia nas w wyścigu o pozycję lidera. Aby sprostać temu wyzwaniu i odnaleźć się w gąszczu nadarzających się okazji do zmian, warto zainwestować w bycie menadżerem innowacji. Pomóc w tym mogą studia podyplomowe, np. "Menedżer innowacji" w Akademii Leona Koźmińskiego, które w sposób praktyczny przekazują wiedzę i uczą umiejętności w zakresie procesu przeprowadzania zmian.

 

Zarządzanie przedsiębiorstwami w sposób niestandardowy zyskuje na popularności. To szansa dla osób kreatywnych, które potrafią śmiało patrzeć w przyszłość, lubią stale się kształcić, gromadzić know-how z zewnętrznego otoczenia organizacji, równocześnie czerpiąc wiedzę z jej struktur, a ponad wszytko nie obawiają się zmian. Taki menedżer innowacji z pewnością nie będzie narzekał na brak pracy.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.