zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS podsumowuje 2025 rok: wspieranie innowacji, rozwój talentów i polskiej społeczności IT

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna, zamyka 2025 rok imponującym dorobkiem inicjatyw edukacyjnych, proinnowacyjnych i społecznych zrealizowanych w Polsce. W minionych miesiącach firma konsekwentnie inwestowała w rozwój talentów technologicznych, wspierała młode przedsiębiorstwa oraz wzmacniała współpracę z lokalnym środowiskiem IT.

Aby pozostać w grze o inwestycje, Polska musi przyspieszyć tempo zmian. Priorytet? Rozwój kompetencji cyfrowych i transformacja technologiczna

Jak wynika z raportu „Global Talent Tracker”, opracowanego przez Hays we współpracy z Oxford Economics, Polska redefiniuje swoją rolę na arenie międzynarodowej. Porzucając wizerunek taniego rynku dla outsourcingu prostych procesów, polski rynek coraz silniej zabiega o projekty inwestycyjne wymagające eksperckich kompetencji.

Eleni Panagiotopoulou z SOFTSWISS wyróżniona tytułem Best AML Professional 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, z dumą informuje, że Eleni Panagiotopoulou, Head of AML Team, została uhonorowana tytułem Best AML Professional of the Year podczas gali Global Regulatory Awards 2025.

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

Świat się zmienia, czyli po co firmie menedżer innowacji?

 

Sidney Polak śpiewał: "Niebezpiecznie jest wierzyć w to, że coś trwa wiecznie" i wystarczyłoby dodać wyrażenie "w niezmienionej formie", aby odnieść ten fragment zgrabnie do świata biznesu. Przedsiębiorcy powinni zapamiętać powyższe słowa, gdyż każda, nawet najdoskonalsza formuła biznesowa ma swój cykl życia i niemodernizowana z pewnością kiedyś się wyczerpie. Aby temu zapobiec, trzeba nauczyć się wykorzystywać okazje, łamać schematy, nie pozwalając sobie jednocześnie na wdarcie się chaosu w działania. Niezbędna jest zatem odwaga do zmian i zerwanie z balsamowaniem wypracowanego statusu quo. Rzeczywistość nie jest stała, dlatego motorem działań są dziś innowacje.

 

 

Słowo "innowacja" posiada wiele interpretacji i odmieniane jest przez wszystkie przypadki, co zaciera istotę tego, z czym rzeczywiście ona się wiąże. W przedsiębiorstwie w praktyce definiowana jako "zmiana", gdyż rezultatem jej wdrożenia jest coś nowego na rynku. Na popularność rozwiązań o znamionach pewnej wynalazczości ma wpływ obecna rzeczywistość biznesowa, która wymusza na graczach rynkowych zastosowanie ich w wielu aspektach życia biznesowego. Wyraża się to w poszukiwaniu okazji do ulepszania struktur i modelu działania firmy, oferowanych przez nią produktów czy usług, stosowanych technologii - zgodnie z duchem czasu. Utrzymanie odpowiedniego tempa zmian w przedsiębiorstwach wymaga kompetencji i umiejętności poszukiwania oraz analizowania szans, okazji, powodów płynących z wewnątrz jego struktur, a także otoczenia. Dlatego na znaczeniu zyskuje obecnie funkcja menedżera innowacji.  

 

Innowacje siłą napędową

 

Wzrost konkurencyjności firmy w bardzo zmiennym współcześnie środowisku rynkowym jest możliwy dzięki innowacjom. Dlatego tak cennym zasobem dla przedsiębiorców jest posiadanie u swego boku skutecznego menedżera innowacji, który dysponuje interdyscyplinarną wiedzą i praktycznymi umiejętnościami z zakresu zarządzania zmianą. - Osoba, która piastuje takie stanowisko, powinna inicjować tworzenie w firmie kultury organizacyjnej zorientowanej na poszukiwanie okazji, wzbudzać w pracownikach ideę rozwoju i zachęcać do kreatywności - wiele zmian bazuje bowiem na wyjątkowych talentach i kompetencjach ludzi. Musi być otwarta na informacje płynące z rynku, bywać w różnych środowiskach i stamtąd czerpać doświadczenia, śledzić trendy oraz umieć wchodzić w relacje z instytucjami, które mogą być źródłem wiedzy bądź pośrednikiem w dostępie do niej. Bez wątpienia jest to zawód przyszłości - tłumaczy dr Michał Klepka, wykładowca na studiach podyplomowych "Menedżer Innowacji" w Akademii Leona Koźmińskiego. Rola menedżera innowacji jest związana z umiejętnością patrzenia na firmę z pewnego dystansu - w szerszym kontekście, uwzględniając tworzone przez nią relacje, łańcuchy wartości, w których uczestniczy, czy konkurencję, z jaką mierzy się na rynku. Poszukiwanie okazji do zmiany jest szczególnie ważne w branżach, gdzie cykl życia produktów się skraca, a więc na szczytach rankingów można znaleźć chociażby farmację czy telekomunikację. Nowatorstwo nie jest jednak dla nikogo zarezerwowane, każde przedsiębiorstwo, niezależnie od profilu działalności, może i powinno w nim zasmakować - bez takich ambicji trudno zbudować trwałą przewagę konkurencyjną.

 

Nie każdy jednak może zostać menadżerem innowacji i nie we wszystkich firmach czy instytucjach taki pracownik będzie mógł skutecznie prowadzić projekty. W praktyce osoby na takim stanowisku muszą mieć w sobie pewną elastyczność w działaniu, bazującą na dużej otwartości na wiedzę i kreatywności. Postępując w oparciu o sztywne procedury w organizacji, można łatwo przegapić wiele sprzyjających okoliczności biznesowych bądź zareagować na nie zbyt późno. Łamania utartych schematów nie wolno jednak mylić z działaniami chaotycznych - one z pewnością nie przyniosą pożądanych rezultatów.

 

Bez ryzyka nie ma zysku

 

Każdy, kto chce wziąć na warsztat innowacje, musi pamiętać, że wiąże się z nimi zawsze pewne ryzyko. Są to bowiem z reguły rzeczy nowe, nieprzetestowane na rynku, wymagające pracy w fazie pomysłu i wdrażania oraz niekiedy kosztownego udoskonalania. - Z tego też względu działalność innowacyjna firm polega często na wykorzystywaniu najnowszych rozwiązań już dostępnych na rynku, przyjmując tym samem pozycję tzw. followersa, nie zaś innowatora. Wyniki badań pokazują, iż w Polsce dominuje właśnie ten model biznesowy, przykładem którego może być np. "lokalizacja" nowoczesnych rozwiązań, pomysłów, produktów bądź usług do realiów lokalnego rynku, czy zgodnie z nimi udoskonalanie procesów w oparciu o nowe półprodukty czy technologie - mówi dr Michał Klepka z Akademii Leona Koźmińskiego. - Mimo mniejszej skali działania, wprowadzanie takich zmian w firmach nie jest zadaniem dużo prostszym. Często trzeba precyzyjnie przeanalizować, ile przestrzeni mamy do dyspozycji obok rozwiązania lub trendu, które pojawiły się już na rynku - dodaje. Mniejsze ryzyko i przyjęcie pozycji followera może się jednakże nadal opłacać.

 

Optyka na nowe wartości i wiedzę

 

Myśląc o innowacjach w swojej organizacji, warto mieć na uwadze nie tylko walory użytkowe produktu czy usługi, lecz także postarać się przyporządkować je do jakiegoś systemu wartości. - Korzystając z przykładu Firmy Philips - jak sięgniemy pamięcią dostarczała ona na rynek żarówki - i nadal to robi... To co jednak różni jej obecną sytuację od dawnej to fakt, że do sprzedaży używa katalogu wartości, które zawierają takie kategorie jak: skuteczny odpoczynek oraz efektywna praca. Jako konsumenci zwracamy bowiem uwagę na dodatkowe aspekty produktu czy usługi typu: ekologia, produktywność, łatwość użycia, trwałość czy bezpieczeństwo - i te wszystkie cechy ukryte w naszych rozwiązaniach mogą stać się właśnie innowacją - podpowiada ekspert.

 

Ponadto okazją do zmiany w organizacji może być wykorzystanie wyników badań naukowych. - Takie budowanie pomostów pomiędzy sektorem nauki i gospodarką jest bardzo cenne, ale należy w tej kwestii wykazać się też dużą dozą ostrożności. Naukowcy są często oderwani od rzeczywistości, a więc mogą wykreować coś, co jest naukowo doskonałe, ale trudne do zastosowania w praktyce lub wymagające zasobów niedostępnych na rynku - tłumaczy dr Michał Klepka. W Polsce to nadal obszar o dużym potencjale, o czym przekonuje dostępność środków publicznych, niemniej jednak wymagający specyficznych kompetencji, aby mógł być wykorzystany w praktyce. 

 

Menedżer Innowacji w biznesie

 

Menedżer innowacji jest osobą wyjątkową w organizacji. Należy przy tym pamiętać, że decydując się na podejmowanie ryzyka i wdrażanie nowych rozwiązań jesteśmy aktywnie analizowani przez otoczenie biznesowe, które w sposób naturalny dąży do wyprzedzenia nas w wyścigu o pozycję lidera. Aby sprostać temu wyzwaniu i odnaleźć się w gąszczu nadarzających się okazji do zmian, warto zainwestować w bycie menadżerem innowacji. Pomóc w tym mogą studia podyplomowe, np. "Menedżer innowacji" w Akademii Leona Koźmińskiego, które w sposób praktyczny przekazują wiedzę i uczą umiejętności w zakresie procesu przeprowadzania zmian.

 

Zarządzanie przedsiębiorstwami w sposób niestandardowy zyskuje na popularności. To szansa dla osób kreatywnych, które potrafią śmiało patrzeć w przyszłość, lubią stale się kształcić, gromadzić know-how z zewnętrznego otoczenia organizacji, równocześnie czerpiąc wiedzę z jej struktur, a ponad wszytko nie obawiają się zmian. Taki menedżer innowacji z pewnością nie będzie narzekał na brak pracy.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.